Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Project #2: Vloerstaander
Hoewel van project #1 de afwerking en de laatste 'feinschliff' aan de filter afstelling nog gedaan moet worden ben ik toch al stiekem bezig met P2. Ook als afleiding voor een droevige gebeurtenis.
Doel is een speaker die uit niet te dure drivers opgebouwd is maar toch voldoende kwaliteiten heeft om fijn muziek weer te geven.
Ik zie dat mijn keuze voor drivers bijna identiek is aan die van Vinculum's Epiloque.
Tweet: Scanspeak R2604
Mid: Scanspeak Discovery 10F4...
Woof: Scanspeak Discovery 21W8...
Dat het allemaal Scan-Speak is, is eigenlijk toeval. Drieweg om specifiek de middentoon een eigen driver te geven zodat middentonen uit woofers wegblijven en de afstraling mogelijk wat breder is dan bv bij 18cm mid-woofers in twee-wegjes.
Ik zit te dubben om de woofers in een TL kast te zetten ipv een BR of gesloten kast. Een testkast is aan te bevelen denk ik. Maar ik moet nog eens goed uitzoeken of de specifieke TS parameters van de 21W.. daarvoor wel de beste keuze is.
Huib
Doel is een speaker die uit niet te dure drivers opgebouwd is maar toch voldoende kwaliteiten heeft om fijn muziek weer te geven.
Ik zie dat mijn keuze voor drivers bijna identiek is aan die van Vinculum's Epiloque.
Tweet: Scanspeak R2604
Mid: Scanspeak Discovery 10F4...
Woof: Scanspeak Discovery 21W8...
Dat het allemaal Scan-Speak is, is eigenlijk toeval. Drieweg om specifiek de middentoon een eigen driver te geven zodat middentonen uit woofers wegblijven en de afstraling mogelijk wat breder is dan bv bij 18cm mid-woofers in twee-wegjes.
Ik zit te dubben om de woofers in een TL kast te zetten ipv een BR of gesloten kast. Een testkast is aan te bevelen denk ik. Maar ik moet nog eens goed uitzoeken of de specifieke TS parameters van de 21W.. daarvoor wel de beste keuze is.
Huib
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 18 dec 2011, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Project #2: Vloerstaander
Schetsje hoe de tl gevouwen kan worden met ruimte om meer of minder tapsheid aan te kunnen, uiteindelijk redelijk recht voor de raap. ja toch?
Itt tot de schets van de speakers hierboven de opening boven de woofers en niet er onder. Lengte die ik kwijt moet zal denkelijk ergens rond de 250cm uitkomen. Dit geeft ook dan ook ruimte om met de woofers verticaal te schuiven en zo een optimum te vinden. Moet hier zeker wel nog gaan simuleren! voor de optimale verhoudingen.
Mid&tweet in eigen top compartiment waar ook ruimte achter zit dan voor actief/passief filter en versterker toestanden.
Zou de geometrie van de TL doorsnede (vierkant of meer rechthoekig) veel van invloed zijn?
Huib
Itt tot de schets van de speakers hierboven de opening boven de woofers en niet er onder. Lengte die ik kwijt moet zal denkelijk ergens rond de 250cm uitkomen. Dit geeft ook dan ook ruimte om met de woofers verticaal te schuiven en zo een optimum te vinden. Moet hier zeker wel nog gaan simuleren! voor de optimale verhoudingen.
Mid&tweet in eigen top compartiment waar ook ruimte achter zit dan voor actief/passief filter en versterker toestanden.
Zou de geometrie van de TL doorsnede (vierkant of meer rechthoekig) veel van invloed zijn?
Huib
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
heb je al met het "allignment table" spreadsheet gekeken hoe de TL er uit moet gaan zien?
wat betreft het vouwen van de TL: probeer de woofers op 1/3 en 1/5 van de lijn te krijgen, dat geeft een vlakkere response
wat betreft het vouwen van de TL: probeer de woofers op 1/3 en 1/5 van de lijn te krijgen, dat geeft een vlakkere response
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik neem aan dat je refereert aan de alignment tables van M. King zoals die in die PDF staan. De PDF ligt uitgeprint naast mij, vanavond thuis eens doorlezen en inderdaad gaan rekenen.Henkjan schreef:heb je al met het "allignment table" spreadsheet gekeken hoe de TL er uit moet gaan zien?
wat betreft het vouwen van de TL: probeer de woofers op 1/3 en 1/5 van de lijn te krijgen, dat geeft een vlakkere response
Bedoel jij met die spreadsheet eventueel nog iets anders dan het MathCad simulatie model dat M. King verkoopt?
Yup, de vuistregel van 1/5 - 1/3 is mij bekend.
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
okay, simpele berekeningen, even snel gedaan bij een kop koffie.
Uitgaande van
- de TS parameters van de SS Discovery 22W, 8 ohm, 2 stuks paralell
- afstemming op 30Hz
- 1/3 taper
kom ik uit op een aanvangs opening van 772cm2 en een einde opening dan van 257cm2, met deze 1/3 taper wordt de effectieve lengte van 226cm verkort tot 215cm.
De lengte valt mij mee. Ik had langere lijn verwacht. Speakers ergens op 1/5 en 1/3 van de lijn zou dan op 43 en 72cm. zijn. Dat komt ook redelijk goed uit.
Denkelijk eens een flink vel papier pakkken en in 1:10 of zo de TL tekenen en eens gaan vouwen, speaker-origami
Huib
Uitgaande van
- de TS parameters van de SS Discovery 22W, 8 ohm, 2 stuks paralell
- afstemming op 30Hz
- 1/3 taper
kom ik uit op een aanvangs opening van 772cm2 en een einde opening dan van 257cm2, met deze 1/3 taper wordt de effectieve lengte van 226cm verkort tot 215cm.
De lengte valt mij mee. Ik had langere lijn verwacht. Speakers ergens op 1/5 en 1/3 van de lijn zou dan op 43 en 72cm. zijn. Dat komt ook redelijk goed uit.
Denkelijk eens een flink vel papier pakkken en in 1:10 of zo de TL tekenen en eens gaan vouwen, speaker-origami
Huib
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
we hebben hier op basis van die PDF een spreadsheet (Excel en OO) gemaakt:hsmeets schreef:Ik neem aan dat je refereert aan de alignment tables van M. King zoals die in die PDF staan. De PDF ligt uitgeprint naast mij, vanavond thuis eens doorlezen en inderdaad gaan rekenen.Henkjan schreef:heb je al met het "allignment table" spreadsheet gekeken hoe de TL er uit moet gaan zien?
wat betreft het vouwen van de TL: probeer de woofers op 1/3 en 1/5 van de lijn te krijgen, dat geeft een vlakkere response
Bedoel jij met die spreadsheet eventueel nog iets anders dan het MathCad simulatie model dat M. King verkoopt?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
probeer eens t volgende: wat meer taper, lagere afstemming, doorsnede wat kleiner dan de geadviseerde (bv 75%)hsmeets schreef:- afstemming op 30Hz
- 1/3 taper
Re: Project #2: Vloerstaander
Oempf.....reality check met die spreadsheet, eigenberekening was dus quick&dirty
2 van zulke 22W's geeft dus 'n TL afmeting die erg groot wordt qua diameters voor So en Sl omdat de Sd met 2 speakers ook dubbel zo groot is.....niet realiseerbaar. punt. einde oefening.
Dat wordt dus toch kijken naar een enkele 25cm unit of 2x 20cm units maar dan niet in TL maar weer BR of gesloten+actief met flink wat elecronische correctie.
2 van zulke 22W's geeft dus 'n TL afmeting die erg groot wordt qua diameters voor So en Sl omdat de Sd met 2 speakers ook dubbel zo groot is.....niet realiseerbaar. punt. einde oefening.
Dat wordt dus toch kijken naar een enkele 25cm unit of 2x 20cm units maar dan niet in TL maar weer BR of gesloten+actief met flink wat elecronische correctie.
Re: Project #2: Vloerstaander
Meer taper 1/3 --> 1/4 geeft in de spreadsheet een grotere So en kleinere SlHenkjan schreef:probeer eens t volgende: wat meer taper, lagere afstemming, doorsnede wat kleiner dan de geadviseerde (bv 75%)hsmeets schreef:- afstemming op 30Hz
- 1/3 taper
Wat is het effect als So kleiner gekozen wordt dan berekend? Hogere acoustische weerstand --> Kantelfrequentie stijgt? Meer demping/opslingering van harmonischen?
Punt blijft dat een kast met 2 x 22cm met de beschikbare BL's/Qts bij Seas/Scan-Speak TL afmetingen geeft die erg groot worden voor So ook al zet je zoals voorgesteld de correctie op 75%
Ik verbaas mij dan eigenlijk nu ook over Troels Gravensen's TL in zijn Jenzen ontwerp....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
globaal gesproken: een kleindere diameter geeft een wat vloeiender "knik" in de response in t laag (ka zo 123 ff geen plaatje vinden om t zichtbaar te maken)
Re: Project #2: Vloerstaander
Je bedoelt dat de rolloff op een hogere frequentie begint dan de afstemfrequentie van de lijn en minder dan 24db/oct afvalt onder de resonantie frequentie?Henkjan schreef:globaal gesproken: een kleindere diameter geeft een wat vloeiender "knik" in de response in t laag (ka zo 123 ff geen plaatje vinden om t zichtbaar te maken)
Schuif je dan niet meer op richting het gedrag van een gesloten kast? Ik ben niet "getrouwd" met het feit dat het een TL moet zijn.
Trouwens een berekening met een enkele Peerless XLS 10" (op basis spec sheet peerless/tymphany website) valt veel beter uit dan wat ik eerst op het oog had met die 2 8" units. Hoge Bl lijkt guntstig te zijn.
Re: Project #2: Vloerstaander
Uitgaande van een 1x gevouwen TL met een taper van 3:1 en de wens alle wanden zo min mogelijk parallel te laten lopen:
Zou er uit de bovenstaande varianten er een of meerdere eruit springen?
Zelf lijkt mij de 2de van links het makkelijkst te bouwen, met wat sin en cos zijn de driehoeken snel uit te rekenen.
Helaas, .skp sketchup bestandje mag ik niet attachen,...
Huib
Zou er uit de bovenstaande varianten er een of meerdere eruit springen?
Zelf lijkt mij de 2de van links het makkelijkst te bouwen, met wat sin en cos zijn de driehoeken snel uit te rekenen.
Helaas, .skp sketchup bestandje mag ik niet attachen,...
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Even in een zipje zetten, dan lukt het wel.hsmeets schreef:Helaas, .skp sketchup bestandje mag ik niet attachen,...
ps.
Kunstige origami hoor
Re: [In de koelkast] Project #2: Vloerstaander
Dit gaat even de koelkast in. Zie mijn project #1.
Re: Project #2: Vloerstaander
Het idee van een 3-weg vloerstaander met goede maar niet te dure units en een groot bereik laat mij toch niet los.
Ja, transmissielijn was 'n idee, maar ik zat afgelopen weekend naar andere setup te kijken. Ik wil de kasten toch relatief compact houden en ben weer een beetje terug naar een 'klassieke' BR kast.
Voor een ontspannen bas is er de wens om een 10" woofer te gebruiken icm met mid unit (en niet een mid-woofer). Om het totale volume binnen de perken te houden is dus een compound/isobarisch ontwerp op de proppen gekomen.
Met de nieuwe 26W/8534G00 van scan-speak kom je in compound opzet aan een f3 van 25hz bij 70ltr inhoud.
10" woofer geeft gelijk een breed front en om aan een klassieke jaren 70 kast te ontkomen qua design (het oog wil ook wat) kom je vrij snel op Avalon achtige kasten.
Deze kasten zijn ongeveer 1mtr hoog, 32cm breed (taps naar achtereren) en 45cm diep.
Niks nieuws onder de zon dus. De kleurstelling gejat van die Obiwanshin op Diyaudio want dat vind ik mooier dan een egaal gefineerde kast.
Hebben jullie nog overpeinzingen bij een isobarische setup?
Huib
Ja, transmissielijn was 'n idee, maar ik zat afgelopen weekend naar andere setup te kijken. Ik wil de kasten toch relatief compact houden en ben weer een beetje terug naar een 'klassieke' BR kast.
Voor een ontspannen bas is er de wens om een 10" woofer te gebruiken icm met mid unit (en niet een mid-woofer). Om het totale volume binnen de perken te houden is dus een compound/isobarisch ontwerp op de proppen gekomen.
Met de nieuwe 26W/8534G00 van scan-speak kom je in compound opzet aan een f3 van 25hz bij 70ltr inhoud.
10" woofer geeft gelijk een breed front en om aan een klassieke jaren 70 kast te ontkomen qua design (het oog wil ook wat) kom je vrij snel op Avalon achtige kasten.
Deze kasten zijn ongeveer 1mtr hoog, 32cm breed (taps naar achtereren) en 45cm diep.
Niks nieuws onder de zon dus. De kleurstelling gejat van die Obiwanshin op Diyaudio want dat vind ik mooier dan een egaal gefineerde kast.
Hebben jullie nog overpeinzingen bij een isobarische setup?
Huib
Re: [In de koelkast] Project #2: Vloerstaander
Nog een variant op het kast ontwerp gemaakt.
Belangrijkste wijziging is dat de kast in het midden breder is dan boven en onder. Verlies van volume gecompenseerd door de kast hoger te maken (en de voet te laten vervallen).
Belangrijkste wijziging is dat de kast in het midden breder is dan boven en onder. Verlies van volume gecompenseerd door de kast hoger te maken (en de voet te laten vervallen).
Re: [In de koelkast] Project #2: Vloerstaander
Ik zou het wel heel stoer vinden als je het laatste ontwerp zou maken 
Alhoewel ik de facetten aan de onderkant persoonlijk iets te breed vind onderaan. Zo krijgt de kast optisch wat weinig basis.
Alhoewel ik de facetten aan de onderkant persoonlijk iets te breed vind onderaan. Zo krijgt de kast optisch wat weinig basis.
Re: [In de koelkast] Project #2: Vloerstaander
Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik ben toch maar zo vrij geweest om een impressie te maken 
Re: Project #2: Vloerstaander
Hi Arno,
Geen probleem, graag zelfs want daarvoor plemp ik ze huist hier op het forum neer.
Ik zie wat je bedoelt, maar het is juist de bedoeling om ze optisch smal te houden. Ik zat eerst naar de woofer aan de zijkant oplossingen te kijken voor optisch niet te weus zijnde speakers maar gevoelsmatig vind ik dat teveel een 2-weg plus (sub)woofer) oplossing en niet een 3-weg.
Om de constructie niet al te complex te maken heb ik de naar achteren taps verlopende kasten ongedaan gemaakt, de knik in de zijpanelen is al genoeg uitdaging. Ook dat de kast uit zichzelf 5 graden achterover helt door een schuine onderkant heb ik laten vallen. Eventueel achterover hellen regel ik wel via spikers of misschien een stel 'outriggers'. Links is het origineel, midden is Arno's variant en rechts heb ik de facet boven de tweeter iets kleiner gemaakt. De eventuele BR poort komt aan de achterkant om de voorkant zo clean mogelijk te houden.
Ik zat aan units uit de SS Discovery serie te denken met de 26W in isobarische opzet en dan ben je voor een 600 euro aan units klaar voor beide kasten. Maar ik weet het niet. Misschien moet ik toch een stap hoger op de trapladder gaan staan. Ik zit toch nu weer te kijken naar de Seas Excel units, de nextel uitvoering, 26cm, 12cm/15cm en de cresendo tweeter. Dan zit je voor deze speakers wel in een klap op meer dan het dubbele bedrag aan units. Overigens dan niet in isobarische opzet omdat de woofer het al goed doet in een 70 a 80 ltr kast. De Nextel units hebben geen al te nare break-up en lijken redelijk makkelijk passief te filteren.
Geen probleem, graag zelfs want daarvoor plemp ik ze huist hier op het forum neer.
Ik zie wat je bedoelt, maar het is juist de bedoeling om ze optisch smal te houden. Ik zat eerst naar de woofer aan de zijkant oplossingen te kijken voor optisch niet te weus zijnde speakers maar gevoelsmatig vind ik dat teveel een 2-weg plus (sub)woofer) oplossing en niet een 3-weg.
Om de constructie niet al te complex te maken heb ik de naar achteren taps verlopende kasten ongedaan gemaakt, de knik in de zijpanelen is al genoeg uitdaging. Ook dat de kast uit zichzelf 5 graden achterover helt door een schuine onderkant heb ik laten vallen. Eventueel achterover hellen regel ik wel via spikers of misschien een stel 'outriggers'. Links is het origineel, midden is Arno's variant en rechts heb ik de facet boven de tweeter iets kleiner gemaakt. De eventuele BR poort komt aan de achterkant om de voorkant zo clean mogelijk te houden.
Ik zat aan units uit de SS Discovery serie te denken met de 26W in isobarische opzet en dan ben je voor een 600 euro aan units klaar voor beide kasten. Maar ik weet het niet. Misschien moet ik toch een stap hoger op de trapladder gaan staan. Ik zit toch nu weer te kijken naar de Seas Excel units, de nextel uitvoering, 26cm, 12cm/15cm en de cresendo tweeter. Dan zit je voor deze speakers wel in een klap op meer dan het dubbele bedrag aan units. Overigens dan niet in isobarische opzet omdat de woofer het al goed doet in een 70 a 80 ltr kast. De Nextel units hebben geen al te nare break-up en lijken redelijk makkelijk passief te filteren.
Re: Project #2: Vloerstaander
Nog eens de opbouw van het klankbord bestudeerd, heb ik bijvoorbeeld genoeg vlees voor de facetten? en hoe bouw ik het uberhaupt op.
4 platen van 22mm op elkaar, de binnenste platen met openingen voor de speaker units. Bij de woofer 44mm dik, bij tweeter en midden toner 22mm dik. In x-ray view van sketchup is er genoeg vlees voor de facetten.
Bij de woofer moet ik de opening van de op een na binnenste plaat breder maken. Gaten moeten ook allemaal nog een afschuining krijgen.
Lang leve CAD een hoop ellende is al van te voren op te sporen
Huib
4 platen van 22mm op elkaar, de binnenste platen met openingen voor de speaker units. Bij de woofer 44mm dik, bij tweeter en midden toner 22mm dik. In x-ray view van sketchup is er genoeg vlees voor de facetten.
Bij de woofer moet ik de opening van de op een na binnenste plaat breder maken. Gaten moeten ook allemaal nog een afschuining krijgen.
Lang leve CAD een hoop ellende is al van te voren op te sporen
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Dank je.r.ladage schreef:Lekker bezig hoor!
Ik vind het een heel mooi ontwerp.
En nu vooral ook hopen dat het straks goed klinkt....alhoewel ik mij daar geen al te ernstige zorgen over maak, de vormen zijn niet van dien aard dat ik vreemde effecten verwacht, de vorm is ook niet nieuw en al beproef bij komkommerciele ontwerpen.
Als ik zo met de dimensies van de binnenkant van de (woofer) kast reken zal de eerste staande golf bij 350hz boven de geplande overname frequentie van 250hz liggen. Het houd niet over maar vooralsnog zie ik nog geen reden om een helmholzresonator in te bouwen om die golf nog extra te dempen. Omdat de energie voor die staande golf het hoogste is op 1/4 en 3/4 van de kast zit ik er wel over te denken om eens te experimenteren door bijde bracings wat demping aan te brengen in de stroomgaten.
De midkast viel wat groot uit (door de ruimte in het klankbord) en heb een wig aangebracht om het volume te verkleinen en de vorm onregelmatiger te maken. De BR poort heb ik ook naar de voorkant gehaald wegens de diepte van de speakers en opstellings mogelijkheden. Zo kan ik net als "Hondasnl" de poort ook aan de binnenkant nog fixeren/understeunen.
Voor de constructie ga ik denkelijk eerst een pas- en stelmal maken zodat de ruitvorm van de kasten niet windscheef wordt en straks ook het klankbord goed aansluit. Wat dat betreft ga ik kast en klankbord via een klein ingesprongen randje met elkaar verbinden.
Voor de deksel aan de achterkant moet ik rondom nog een raamwerk intekenen waar ik de deksels dan tegenaan schroef.
Niet ongewoon voor mij maar qua drivers heb ik weer een heel rondje gemaakt en wordt het toch meer een cost-no-object achtig ontwerp door te kiezen voor de volgende seas units: T25C003, M15CH002 en de W26FX002. Voor de tweeter zit ik nog naar de T29CF002 te gluren maar die is weer een stuk duurder.
Edit:
Toevaliig zeg... 'n helmholtzresonator en de wig in de midkast: als ik een gat zaag van 10cm in de achterkant van de midkast zodat je in de wig en de plankdikte van 12mm als 'poort' lengte aanhoudt dan dempt die de eerste staande golf in de lengte van de kast bij om en nabij de 350Hz......daar moet ik toch even een notitie van maken....
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Omdat de constructie wat complexer is en ik ook maar 2 handen heb ga ik eerst een stelmal maken om zo de kasten te maken.
Het begint inmiddels zo te kriebelen dat ik de hele bouw wat naar voren ga trekken en niet wacht op aagenamer klus temperaturen. Volgende week tussen kerst en nieuw ga ik al wat hout halen voor de stelmal.
Huib
Het begint inmiddels zo te kriebelen dat ik de hele bouw wat naar voren ga trekken en niet wacht op aagenamer klus temperaturen. Volgende week tussen kerst en nieuw ga ik al wat hout halen voor de stelmal.
Huib
Re: Project #2: Vloerstaander
Dat kriebelen is voor mij ook het startsein 
Ik krijg die altijd als ik tevreden ben over het ontwerp, maar ook genoeg vertrouwen heb over hoe ik het ga maken.
Ik ben héél benieuwd naar je bouwverslag en zal het zeker op de voet volgen.
succes!
Ik krijg die altijd als ik tevreden ben over het ontwerp, maar ook genoeg vertrouwen heb over hoe ik het ga maken.
Ik ben héél benieuwd naar je bouwverslag en zal het zeker op de voet volgen.
succes!
