Wellicht bekend uit de andere forum onderdelen, maar ik heb dus een Xilica XM-2040gekocht.
Deze heb ik nu aan een eenvoudige 12v voeding hangen die ik nog had liggen. Een stekkervoeding. Dit werkt prima, maar ik wil de Xilica in een mooi kastje gaan inbouwen.
Nu de vraag:
Is er iets op tegen om bijvoorbeeld voor zo'n soort externe voeding te kiezen? Dus de voeding extern. De Xilica trekt maar 500mA max.
12v voeding voor Xilica XM-2040
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Ik zou eerder kiezen voor een kombinatie transformator-gelijkrichter-elco-stabilistatie.
wat jij aanwijst is een schakelende voeding (SMPS). daarmee is de kans wat hoger dat je HF storing in je crossover injecteerd tov een (mits goed ontworpen en opgebouwde) conventionele voeding.
een voorbeeld vind je hier. deze is vrij kaal, je kunt hem ook uitvoeren met extra condensatoren over de gelijkrichter en kortsluit diodes.
Een LM317 (regelbaar) is nog wat beter (minder rimpel en ruis).
Conrad en Velleman hebben hier kant en klare bouwpakketjes voor.
eventueel heb ik wel een schema van een LM voeding met toeters en bellen.
wat jij aanwijst is een schakelende voeding (SMPS). daarmee is de kans wat hoger dat je HF storing in je crossover injecteerd tov een (mits goed ontworpen en opgebouwde) conventionele voeding.
een voorbeeld vind je hier. deze is vrij kaal, je kunt hem ook uitvoeren met extra condensatoren over de gelijkrichter en kortsluit diodes.
Een LM317 (regelbaar) is nog wat beter (minder rimpel en ruis).
Conrad en Velleman hebben hier kant en klare bouwpakketjes voor.
eventueel heb ik wel een schema van een LM voeding met toeters en bellen.
Zo'n velleman kitje met een kleine trafo zou dus volstaan?
Komt incl. trafo op zo'n 15 euro.
Dit is voor mij als elektronica leek ook nog wel in elkaar te zetten
Komt incl. trafo op zo'n 15 euro.
Dit is voor mij als elektronica leek ook nog wel in elkaar te zetten
Zeker, maar je hebt ook nog een stuk koelprofiel nodig en een kastje.
Let er op dat je een trafo kiest die ongeveer 3 volt meer afgeeft dan je nodig hebt, dus ongeveer 15 Volt.
meer is niet nodig, dat resulteert alleen maar in meer warmte. ik zou wel enige stroomreserve houden. jij schrijft ong. 500 mA.
de trafo dient dan rond de 600 tot 750 mA te kunnen leveren.
Let er op dat je een trafo kiest die ongeveer 3 volt meer afgeeft dan je nodig hebt, dus ongeveer 15 Volt.
meer is niet nodig, dat resulteert alleen maar in meer warmte. ik zou wel enige stroomreserve houden. jij schrijft ong. 500 mA.
de trafo dient dan rond de 600 tot 750 mA te kunnen leveren.