project: termino
Moderator: Beheerdersteam
Re: project: termino
Als het mag, kom ik een keer luisteren Dre, waarschijnlijk ben ik dan wel overtuigd, ben dan wel bang dat ik daarna zelf weer een nieuwe luidspreker wil gaan bouwen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
The discernible motion of each diaphragm flexure is very small, but because of the folded structure, more air is moved than would be by a conventional cone or electrostatic driver of the same plotted surface area. As a matter of surface comparison, a standard 1-inch-wide (25 mm) AMT strip has a functional driver area comparable to an 8-inch-diameter (200 mm) circular dynamic cone
Een AMT werkt als een soort van blaasbalg, is meer een soort van pomp. Ieder vergelijk met een conusspeaker gaat eigenlijk mank.Walt schreef:Duidelijk verhaal, wel vraag ik me af of je bij een harmonica membraan zomaar kan stellen dat het effectieve oppervlak gelijk is aan de totale uitgevouwen lengte, ik zou verwachten dat een schuin staand membraan minder efficient is en het eigenlijk gaaqt omhet geprojecteerde oppervlak loodrecht op de bewegingsrichting.
Groetjes Walter
Hallo Dre,
Mooi verhaal maar ik vraag me af of dit helemaal klopt, zie mijn vergelijk met de konus luidspreker, de Sd wordt echt niet meer ook al zou de konus 1 meter diep zijn. Het gaat als het ware om het oppervlak dat je 'van voren' ziet. Maar wellicht dat het bij een AMT wat anders werkt inderdaad.
Groetjes Walter
Mooi verhaal maar ik vraag me af of dit helemaal klopt, zie mijn vergelijk met de konus luidspreker, de Sd wordt echt niet meer ook al zou de konus 1 meter diep zijn. Het gaat als het ware om het oppervlak dat je 'van voren' ziet. Maar wellicht dat het bij een AMT wat anders werkt inderdaad.
Groetjes Walter
Denk dat Pjotr de juiste verklaring geeft... Waarschijnlijk bedoelde Jeroen dit ook maar had ik zijn reactie verkeerd begrepen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Wat pjotr zegt dus. Die diepe conus uit jouw voorbeeld gaat als een zuiger op en neer. Je kunt hem diep maken, maar hij moet nog steeds evenveel op en neer bewegen als dat hij vlak zou zijn. Dat is heel anders dan wat een AMT doet. Pin me niet vast op die factor 5, want die refereert aan de AMT van Oskar Heil de uitvinder, maar het is in ieder geval een stuk groter dan wat je ziet. Veel meer lineariteit/dynamiek uit principe in vergelijk met bandjes en magnetostaten.
Citaat van deze pagina: http://www.enjoythemusic.com/superiorau ... ithara.htm
How The AMT (AVT) Operates
The unique design feature that distinguishes the OSKAR AVT (AMT) from all other loudspeakers is its extremely lightweight diaphragm, folded into accordion-like pleats to which aluminum foil strips are bonded. This diaphragm is mounted in an intense magnetic field, and is driven from its edge so that its folds move the air. This design does not require a huge magnet and voice coil, and it allows the driver's resonant frequency to be outside the frequency band it reproduces. When a music signal is applied, the pleats alternately expand and contract in a bellows-like manner, forcing air out of the pleats on one side and sucking in on the other side.
The air movement is five times greater than the movement of the diaphragm; therefore the velocity is also five times greater. With a total moving mass of approximately one gram, the AMT/AVT is theoretically an almost perfect transducer system.
Citaat van deze pagina: http://www.enjoythemusic.com/superiorau ... ithara.htm
How The AMT (AVT) Operates
The unique design feature that distinguishes the OSKAR AVT (AMT) from all other loudspeakers is its extremely lightweight diaphragm, folded into accordion-like pleats to which aluminum foil strips are bonded. This diaphragm is mounted in an intense magnetic field, and is driven from its edge so that its folds move the air. This design does not require a huge magnet and voice coil, and it allows the driver's resonant frequency to be outside the frequency band it reproduces. When a music signal is applied, the pleats alternately expand and contract in a bellows-like manner, forcing air out of the pleats on one side and sucking in on the other side.
The air movement is five times greater than the movement of the diaphragm; therefore the velocity is also five times greater. With a total moving mass of approximately one gram, the AMT/AVT is theoretically an almost perfect transducer system.
Begin wel nieuwsgierig te worden naar dit apparaat in combi met een 30W SET buizenversterker... Wat is het rendement eigenlijk Dre?
hmm, valt te overleven, niet eens echt laag dus. Aan 8 ohm?
Knoop er eens een goede Single Ended Triode aan
Samen met een AMT is er echt niets zo transparant en rijk aan details...
Knoop er eens een goede Single Ended Triode aan
Een 8ohm versterker gaat alleen goed als je het midden en hoog hiermee aanstuurt. Er zitten twee parallel geschakelde woofers in, mind you.
een goede buizenbak moet dat zeker aan kunnen sturen.
net onder de 4 ohm is geen zottigheid.
net onder de 4 ohm is geen zottigheid.
En hoe heb je het filter nu opgebouwd, hardwired extern?
Of heb je het al inwendig geplaatst.
dre schreef:zijn ze dan echt helemaal klaar..........
het klinkt echt uitmuntend!
die ligt nog op een plankie uiteraard!hannesie schreef:En hoe heb je het filter nu opgebouwd, hardwired extern?
vernissage moest ik even opzoeken!
die is er als de filterbehuizing ook af is.
eerst het filter helemaal netjes in elkaar planten,dan nog een tijdje luisteren en dan gaat ie in de behuizing.
Dan wordt het nu ook interessant om eens bij je langs te komen met de BII DAC en UCD versterker.zijn ze dan echt helemaal klaar..........
Dan kun je de verschillen redelijk goed in je eigen set beoordelen, dat heeft meer zin dan bij een compleet vreemde set te gaan luisteren.
ucd mag je thuis laten!
was blij dat ie weg was!
en sonos doet geen upsampling.......
dus je bent welkom!
was blij dat ie weg was!
en sonos doet geen upsampling.......
dus je bent welkom!
Persoonlijk zou ik hem graag thuislaten: het is een bakbeest om te verslepen (2x700W, geen SMPS). Maar ik denk dat ik de UCD toch maar meeneem. Niet iedere versterker gaat leuk om met wat de DAC hem aanbied: sommige genereren behoorlijk wat ruis ipv geluid als reactie. Had ik laatste keer bij Jordi, gelukkig had ik de UCD bij me dus wisten we te elimineren wat het was. Bij jou erachter komen dat het daar ook zo is zou een beetje jammer zijn.
PM me maar met een voorstel voor de datum. Op een zaterdag overdag is mijn voorkeur, dan klagen de buren meestal wat minder snel als het wat luider gaat.
PM me maar met een voorstel voor de datum. Op een zaterdag overdag is mijn voorkeur, dan klagen de buren meestal wat minder snel als het wat luider gaat.
en ik geloof dat mijn set nu af is!
nog een paar kleine dingetjes,maar geen apparatuur meer in ieder geval!
al zou een fraaier element wel een uitzondering kunnen zijn!
nog een paar kleine dingetjes,maar geen apparatuur meer in ieder geval!
al zou een fraaier element wel een uitzondering kunnen zijn!
Saai hoor, nu kun je alleen nog maar luisteren, en niet klussen.dre schreef:en ik geloof dat mijn set nu af is !
Tot de buurman van ellende gaat verhuizen.
wat kleine dingen blijf je altijd tegen komen!
en er moet nog een filtebehuizing komen!
lees:carbon.....
Nee niet weer hèdre schreef:en er moet nog een filtebehuizing komen!
dre schreef:wat kleine dingen blijf je altijd tegen komen!![]()
Nee hé, niet weer...............
Ik zie net dat ik bijval heb terwijl ik dit schrijf
tja.......
wat moet ik zeggen.........
jullie zijn welkom als het af is!
wat moet ik zeggen.........
jullie zijn welkom als het af is!