TL breedstraler

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: TL breedstraler

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
dat ziet er mooi uit! (de tuin is ook niet verkeerd btw)
Tuuuurlijk...zet een TL in je tuin en de rest gaat vanzelf.... :twisted: :twisted: :wink:

Impulse, gefeliciteerd dat het muzikale resultaat positief is. Zien er ook goed uit. =D> =D> :-D
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: TL breedstraler

Bericht door TubeHead »

Wauw super fantastisch !

Moet gelijk denken aan de rond stralers die paar jaar geleden op de ZBA waren. Klonken ook fantastisch.
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: TL breedstraler

Bericht door Impulse »

Bedankt voor alle reacties.
Het doet goed dat ze zo positief zijn. :D

Voorlopig is het even gedaan met luidsprekerbouw.
Henkjan complimenteerde mij met de mooie tuin, maar dat is de tuin van mijn ouders.
Mijn eigen tuin is aanzienlijk kleiner en die is momenteel een rotzooitje.
Die ga ik dus eerst onder handen nemen.
Dan volgt mijn woonkamer, want die moet ook hoognodig opgeknapt worden.
Tegen die tijd zijn de dagen weer een stuk korter dus dan wordt het voor mij weer volop sterren kijken.
Rond die tijd ga ik tevens een eigen telescoop afmaken waar ik vorig jaar al aan begonnen ben.
Als dat alles gebeurd is ga ik weer luidsprekersbehuizingen bouwen en dat zullen hoorns worden...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TL breedstraler

Bericht door wouter »

haha, voor iemand die zegt een rommeltje te hebben ben je wel vastbesloten en planmatig hoor :lol:

Ze zien er prachtig uit, heb alleen geloof ik het hele filter en kegelbouw gebeuren gemist....
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: TL breedstraler

Bericht door Martin66 »

Impulse schreef:
Als dat alles gebeurd is ga ik weer luidsprekersbehuizingen bouwen en dat zullen hoorns worden...
Dit gezien hebbende maakt het volgende project me nu al nieuwsgierig :goedzo:
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: TL breedstraler

Bericht door Impulse »

Update:

Ik merkte al sinds enige tijd dat er iets in de behuizingen resoneerde bij bepaalde frequenties.
Dit bleek te worden veroorzaakt door de lage tonen luidsprekers en diens klankborden (1).
Het bleek ook dat de drie schroefjes ter bevestiging van het klankbord van de lage tonen luidspreker niet voldoende waren, want bij grotere geluidsvolumes voelde men het klankbord bewegen (2).

Gisteren heb ik per behuizing zes schroefjes aan de klankborden van de lage tonen luidsprekers toegevoegd.
De negen schroefjes zorgen ervoor dat de klankborden nu niet meer trillen.
De resonantie heb ik verholpen door een ring van plakvelours op het klankbord van de lage tonen luidspreker te plakken (3).
De ring van plakvelours komt tevens de afwerking ten goede.

Sinds de bouw van deze luidsprekers enkele maanden geleden ben ik nog steeds uitermate tevreden over de klank.
Nu de kinderziektes er uit zijn wil ik bij deze daarom geïnteresseerde forumleden graag uitnodigen om de luidsprekers te beoordelen.
Zeker gelet de combinatie van klank, vormgeving, eenvoud en kosten van het systeem ben ik zeer benieuwd of men net zo enthousiast is als ik.
Modificatie.jpg
Modificatie.jpg (57.82 KiB) 382 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: TL breedstraler

Bericht door jeroen_d »

Dit soort speakers klinkt ontzettend lekker weet ik inmiddels ook uit ervaring. Wat me wel opvalt is dat je totaal niets hebt gepost over de afstemming, filter, metingen etcetera. Zit er dat nog in voor ons, please?
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: TL breedstraler

Bericht door Impulse »

@ jeroen_d,

Ik kan je niets vertellen over metingen omdat ik daar de apparatuur niet voor heb.
Persoonlijk hecht ik ook niet zoveel waarde aan metingen.
Want al zou een meting uitwijzen dat een systeem optimaal is, zou dat nog niet per definitie hoeven te betekenen dat ik de klank goed vind.
Ik vertrouw dan ook meer op de meetapparatuur aan de zijkant van mijn hoofd. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: TL breedstraler

Bericht door jeroen_d »

Tja, dat is persoonlijk. Mijn ervaring is dat, als je gehoormatig wat wilt verbeteren aan je systeem, dat metingen je de weg wijzen. Alleen in geval van een toevalstreffer is het zonder metingen optimaal, ook gehoormatig. Zo weet ik namelijk dat de kegels die jij hebt gebruikt een resonantie teweeg brengen. Daar moet je wat aan doen voor een optimaal resultaat.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TL breedstraler

Bericht door wouter »

Impulse schreef:
Sinds de bouw van deze luidsprekers enkele maanden geleden ben ik nog steeds uitermate tevreden over de klank.
Nu de kinderziektes er uit zijn wil ik bij deze daarom geïnteresseerde forumleden graag uitnodigen om de luidsprekers te beoordelen.
Zeker gelet de combinatie van klank, vormgeving, eenvoud en kosten van het systeem ben ik zeer benieuwd of men net zo enthousiast is als ik.
De bijlage Modificatie.jpg is niet meer beschikbaar
Super dat je er zo tevreden mee bent!!

Helaas is het 180 km verderop, anders had ik het erg leuk gevonden. Zelf heb ik ook nog zo'n project in prototype fase liggen, ik ga het echt nog afmaken. De fontanella van visaton vond ik erg gaaf, zodoende ben ik gaan fantaseren. Ik werk met een diamantvorm en acrylglas buis.

Beetje zoiets
trenner-friedl-dukes6.jpg
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: TL breedstraler

Bericht door buisje »

Zoiets heb ik een tijd geleden ook al gemaakt. Heel apart in stereo: lijkt wel of de tweeters met elkaar gaan communiceren. Naar de woofer is een ander verhaal, ik denk dat je alles of niks moet doen, dus alles verticaal of alles horizontaal laten spelen met kegels. (ik heb mid bass vericaal en tweeter rondstralend horizontaal)
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: TL breedstraler

Bericht door Impulse »

Inmiddels staan de buizen al zo'n kleine drie jaar in mijn woonkamer en ik luister er nog altijd met veel plezier naar. Ik heb wel plannen voor een hoornsysteem, maar dat is meer voor de sport, want ik denk niet dat de huidige setup ooit zal moeten wijken voor iets anders. En waarom ook? Buiten dat ik nog steeds zeer tevreden ben over de klank vind ik ze nog steeds mooi. O:)
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: TL breedstraler

Bericht door Impulse »

Het is inmiddels vele jaren geleden dat ik deze luidsprekerboxen heb gebouwd. Van de ruimtelijkheid die de kegels veroorzaken ben ik nog steeds onder de indruk, maar de klank zelf beviel me uiteindelijk toch niet waardoor ik de luidsprekerboxen niet meer gebruikte.

Met de aanschaf van een meetmicrofoon besloot ik de boxen te meten en al snel werd duidelijk waar de problemen zaten. Transmissionline bleek geen goede keuze en dus haalde ik het binnenwerk van de behuizing eruit en besloot er een basreflex systeem van te maken. Voor de juiste afstemming had ik echter de TS-parameters van de woofers nodig, maar die had ik niet dus ging ik op internet zoeken in de hoop ze daar te vinden.

De woofers die ik had gebruikt waren van SkyTronic model 902.208 en hoewel de woofers van dit merk niet te vinden waren, bleek wel hetzelfde model onder een andere merknaam te bestaan: Vonyx 902.208. Deze zag er niet alleen exact hetzelfde uit, ook de membraan was gemaakt van polypropyleen en aangezien het modelnummer overeenstemde, moest het vrijwel zeker om dezelfde woofer gaan. Hiervan waren wel alle gegevens bekend, dus kon ik nu wel een simulatie uitvoeren.

De ombouw naar basreflex leverde een flinke verbetering op, maar ik was nog steeds niet tevreden, want de woofer liet een fikse piek zien in de bovenste grensfrequentie. Ik dacht dat ik die piek flink onderdrukt had met de scheidingsfilter, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.

Om deze piek te dempen, zou ik de de scheidingsfrequentie fors moeten verlagen, maar dan zou de piëzo-tweeter niet meer aansluiten. Een andere tweeter zou ook niet werken, want met het fors verlagen van de scheidingsfrequentie zou die zeer waarschijnlijk een stuk groter moeten zijn en niet meer passen. De enige optie die dus overbleef was het vervangen van de woofer. De nieuwe woofer zou bij voorkeur hetzelfde moeten zijn als de gebruikte, maar dan zonder de piek bij de bovenste grensfrequentie. Dat leek een onmogelijke opgave, maar ik had ontzettend veel geluk.

Naast het model 902.208, waarvan de membraan van polypropyleen was gemaakt, bleek er van hetzelfde merk een "kevlar-versie" te zijn. Deze versie, model 902.426, vertoonde geen piek in de bovenste grensfrequentie en de reviews waren uitermate positief. Aangezien de simulatie er ook veelbelovend uitzag, waagde ik de gok en bestelde ze. Dat bleek de juiste beslissing, want deze woofers doen het uitstekend in de aangepaste behuizingen.
Vonyx 902.208 en 902.426.jpg
Hoewel de piek in de de bovenste grensfrequentie volledig was verdwenen, bleef er nog wel één probleem over want de tweeter speelde te zacht. Nadat ik de gegevens van de fabrikant nog eens goed had bekeken werd ook duidelijk waarom. De geluidsdruk was niet gemeten op 1 meter afstand, maar op 0,5 meter afstand, met als gevolg dat ook de tweeter moest worden vervangen.

Het model DTW72 van Visaton bleek een uitstekende vervanger te zijn. De afmetingen stemden overeen met de te vervangen tweeter en het frequentieverloop zag er keurig uit.
SPL - impedance DTW72.jpg
Nadat ik de scheidingsfilter had aangepast en alles had ingebouwd, deed ik een nieuwe meting in mijn woonkamer. De lage tonen waren duidelijk te luid, maar dat maakte in dit geval niet uit omdat de boxen hoofdzakelijk buiten gebruikt zouden worden en binnen kon ik de klank eventueel corrigeren met mijn 31-bands equalizer.
Meting in woonkamer op 1 meter afstand
Meting in woonkamer op 1 meter afstand
Inmiddels hebben de luidsprekerboxen al vaak buiten gestaan en de woofers blijken voldoende lage tonen te leveren zonder te overheersen. Het grootste voordeel van het systeem is echter dat het geluid rondom wordt afgestraald. Hierdoor is men niet afhankelijk een vaste luisterplek zodat meerdere personen dezelfde klank ervaren...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TL breedstraler

Bericht door Henkjan »

zo, die gaat voor de afstoffer van de week trofee! 11½ jaar
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”