Het is inmiddels vele jaren geleden dat ik deze luidsprekerboxen heb gebouwd. Van de ruimtelijkheid die de kegels veroorzaken ben ik nog steeds onder de indruk, maar de klank zelf beviel me uiteindelijk toch niet waardoor ik de luidsprekerboxen niet meer gebruikte.
Met de aanschaf van een meetmicrofoon besloot ik de boxen te meten en al snel werd duidelijk waar de problemen zaten. Transmissionline bleek geen goede keuze en dus haalde ik het binnenwerk van de behuizing eruit en besloot er een basreflex systeem van te maken. Voor de juiste afstemming had ik echter de TS-parameters van de woofers nodig, maar die had ik niet dus ging ik op internet zoeken in de hoop ze daar te vinden.
De woofers die ik had gebruikt waren van SkyTronic model 902.208 en hoewel de woofers van dit merk niet te vinden waren, bleek wel hetzelfde model onder een andere merknaam te bestaan: Vonyx 902.208. Deze zag er niet alleen exact hetzelfde uit, ook de membraan was gemaakt van polypropyleen en aangezien het modelnummer overeenstemde, moest het vrijwel zeker om dezelfde woofer gaan. Hiervan waren wel alle gegevens bekend, dus kon ik nu wel een simulatie uitvoeren.
De ombouw naar basreflex leverde een flinke verbetering op, maar ik was nog steeds niet tevreden, want de woofer liet een fikse piek zien in de bovenste grensfrequentie. Ik dacht dat ik die piek flink onderdrukt had met de scheidingsfilter, maar dat bleek dus niet het geval te zijn.
Om deze piek te dempen, zou ik de de scheidingsfrequentie fors moeten verlagen, maar dan zou de piëzo-tweeter niet meer aansluiten. Een andere tweeter zou ook niet werken, want met het fors verlagen van de scheidingsfrequentie zou die zeer waarschijnlijk een stuk groter moeten zijn en niet meer passen. De enige optie die dus overbleef was het vervangen van de woofer. De nieuwe woofer zou bij voorkeur hetzelfde moeten zijn als de gebruikte, maar dan zonder de piek bij de bovenste grensfrequentie. Dat leek een onmogelijke opgave, maar ik had ontzettend veel geluk.
Naast het model 902.208, waarvan de membraan van polypropyleen was gemaakt, bleek er van hetzelfde merk een "kevlar-versie" te zijn. Deze versie, model 902.426, vertoonde geen piek in de bovenste grensfrequentie en de reviews waren uitermate positief. Aangezien de simulatie er ook veelbelovend uitzag, waagde ik de gok en bestelde ze. Dat bleek de juiste beslissing, want deze woofers doen het uitstekend in de aangepaste behuizingen.
Hoewel de piek in de de bovenste grensfrequentie volledig was verdwenen, bleef er nog wel één probleem over want de tweeter speelde te zacht. Nadat ik de gegevens van de fabrikant nog eens goed had bekeken werd ook duidelijk waarom. De geluidsdruk was niet gemeten op 1 meter afstand, maar op 0,5 meter afstand, met als gevolg dat ook de tweeter moest worden vervangen.
Het model DTW72 van Visaton bleek een uitstekende vervanger te zijn. De afmetingen stemden overeen met de te vervangen tweeter en het frequentieverloop zag er keurig uit.
Nadat ik de scheidingsfilter had aangepast en alles had ingebouwd, deed ik een nieuwe meting in mijn woonkamer. De lage tonen waren duidelijk te luid, maar dat maakte in dit geval niet uit omdat de boxen hoofdzakelijk buiten gebruikt zouden worden en binnen kon ik de klank eventueel corrigeren met mijn 31-bands equalizer.

- Meting in woonkamer op 1 meter afstand
Inmiddels hebben de luidsprekerboxen al vaak buiten gestaan en de woofers blijken voldoende lage tonen te leveren zonder te overheersen. Het grootste voordeel van het systeem is echter dat het geluid rondom wordt afgestraald. Hierdoor is men niet afhankelijk een vaste luisterplek zodat meerdere personen dezelfde klank ervaren...