gezocht: woofer voor kleine gesloten kast, maar laag bereik

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarkAnisette

gezocht: woofer voor kleine gesloten kast, maar laag bereik

Bericht door MarkAnisette »

Dag allemaal,

Ik volg een opleiding tot meubelmaker en voor een volgende vrije opdracht wil ik een setje luidsprekerboxen maken. Ik heb al een setje of vier gebouwd, maar steeds redelijk dicht bij bestaande ontwerpen gebleven. Deze keer wil ik een wat gewaagder kast maken met meer ronden vormen, drivers onder een hoek, wellicht een uitsnede (zoals die oude Carlsons? da's niet de goede naam, was iets Zweeds geloof ik, kom er even niet op....)

Ik heb de neiging om gesloten kasten te kiezen, daar ik niet zoveel van bas reflexen weet, en zeker bij een rare vorm lijkt me dat een veilige keuze. Het worden gewoon vloerstaanders van ca. 1 meter. Echter mij eerste ontwerpen leveren niet veel "binnenruimte" op. Kortom ik ben op zoek naar bas drivers die genoegen nemen met weinig liters, maar toch lekker laag kunnen. Jullie hebben vast voldoende kennis in huis om uit de losse pols wat merken en types te noemen die ik zou kunnen gebruiken. Qua budget voor zo'n driver tot ca. 200 euro. (Mocht je toevallig ook goed bijpassende midden en hogentoners weten hou ik me aanbevolen; echter met een geschikte bas als uitgangspunt ben ik al heel blij)

Alvast dank voor jullie reacties!

Mark
Chris_T

Re: gezocht: woofer voor kleine gesloten kast, maar laag ber

Bericht door Chris_T »

Hallo Mark en welkom op dit forum ;).

Ik denk dat er wat meer ontwerpeisen nodig zijn voordat er goed advies gegeven kan worden.
Enkele vragen die bij mij bijvoorbeeld opkomen zijn:
  • Wat versta je onder weinig ruimte? 30liter?
  • Wordt het laag & mid/hoog door aparte versterkers aangestuurd, of moet de vloerstaander als geheel op 1 versterker werken.
  • Hoe groot mag de woofer in kwestie zijn? Je kunt kiezen voor meerdere kleine woofers (die als een geheel werken) op de voorkant of een grote woofer aan de zijkant bijvoorbeeld.
  • Wil je luid kunnen spelen of is diepgang belangrijker?
  • Hoeveel laag wil je bereiken met de vloerstaanders? Moeten er dino's in de huiskamer lopen of is een lekkere kickdrum voldoende?
Een bassreflex hoeft nog niet zo eng te zijn, de vorm aan de binnenkant mag best rare uitstulpsels hebben, zolang er maar niet een kleine vernauwing is tussen twee ruimten (minder dan het oppervlak van de woofer in kwestie).
En het prijskaartje zal ongetwijfeld meespelen. Als het dan ook klein moet zijn en lekker laag moet weergeven dan is een bassreflex systeem eigenlijk wel de aangewezen optie.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Even iets geks....
Als dit voor een schoolproject is waarbij het ontwerp en de bouw van de kast het belangrijkst is, kan je ook kiezen voor een mooie Fullrange driver. Met maar 1 driver kan je veel meer gekke dingen doen met de kast en hoeft eeneventueel filter niet ingewikeld te worden. Er zijn genoeg drivers die, met de juiste kastmaten, diepgang hebben. Je levert alleen wat in op hard spelen, maar voor de huiskamer is het vaak hard zat.
MarkAnisette

Bericht door MarkAnisette »

alvast dank voor de eerste reacties. Bij deze nog wat aanvullende info om de gedachten te bepalen.

Ik wil slechts één versterker gebruiken en het is voor een normale huiskamer, dus het vermogen is wat dat betreft beperkt. Het belang van een lage basweergave is wat mij betreft erg belangrijk, hoe lager hoe beter. Ik kan erg genieten van een mooie bas tijdens het afspelen van films e.d. Feitelijk wil ik proberen om de bas luidspreker aan de onderkant te monteren (wellicht iets naar voren gericht), uiteraard moet de speaker dan op een soort pootjes staan. Ik heb echter nog nooit een ontwerp gezien met een naar beneden bas (wellicht een subwoofer wel).
Ook heb ik wel gekeken naar een full range driver. Heb alleen de indruk dat je dan vaak bij een grote kast uitkomt om voldoende diep te komen. Maar het idee staat me zeker wel aan, less is more. Qua bas reflex heb ik wel eens zitten spelen met (online) calculators om kast grootte en poorten te berekenen. Vaak kom ik echter uit op dat ik een grotere kast nodig heb dan bij een gesloten ontwerp (?) Maar wellicht probeer ik het bij niet zo handig gekozen bas units. Als in mijn eerste posting, kan iemand wellicht wat voobeelden van drivers geven die inderdaad in een liter of 30 (of nog minder) passen. Diameter kan tot 9 à 10 inch.

Mark
markbakk

Bericht door markbakk »

Met die opstelling wil je in feite een 2-weg plus ingebouwde sub bouwen. Het probleem daarvan is dat je vrij laag wilt filteren, onder de 200Hz. Dat vergt nogal wat wisselfilterkunst. Wat niet wil zeggen dat het niet kan, maar wees je ervan bewust.
Kandidaten zou ik zoeken onder de subwoofers 8 en 10". Gesloten kast betekent dat je speakers met een grote Xmax zoekt. Niet verder vertellen, maar Rumoh ook op dit forum had laatst leuke Peerless-speakers in de aanbieding.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

MarkAnisette schreef:
Echter mij eerste ontwerpen leveren niet veel "binnenruimte" op. Kortom ik ben op zoek naar bas drivers die genoegen nemen met weinig liters, maar toch lekker laag kunnen.
Dan komen de SLS woofers niet in aanmerking vrees ik, de XLS en consorten zijn juist weer meer iets voor actief aansturen...

En qua titel; je zoekt geen laag bereik maar groot bereik in het laag. Eerder een hoog bereik dan laag bereik dus :wink:
Diepgang in een kleine gesloten kast, daarvoor is een Peerless XLS 10" erg geschikt, maar er zijn er meer. Het moet goed te doen zijn met veel woofers, alleen dat passief filteren is even wat minder praktisch.

En een grotere kast voor basreflex is ook misschien wel wat je zoekt, een basreflex zal namelijk een veel diepere afstemming hebben. Kleine gesloten kasten hebben dat echt vrijwel nooit, een kleine basreflex is mogelijk. Een 17 subwoofer van Tangband of CSS bijvoorbeeld:

http://attlid.eu/p_bellicose.html
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Belangrijke vraag: hoeveel liter heb je ongeveer ter beschikking? Dat geeft enige richting voor wat voor hoe laag het maximaal zou kunnen gaan. Dan kun je ook kijken wat voor woofer geschikt zou zijn.

De Peerless XLS-10 is altijd een goede keuze trouwens. Die heeft aan een liter of 15 genoeg.
Laatst gewijzigd door Ronkel op zo 11 dec 2011, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Probleem met het gebruik van een echte subwoofer driver zoals de XLS-10, is wel dat het rendement erg laag is.
Het vinden van een mid(bass) die er goed bijpast kan dan best een groot probleem worden.
MarkAnisette schreef:
Qua bas reflex heb ik wel eens zitten spelen met (online) calculators om kast grootte en poorten te berekenen. Vaak kom ik echter uit op dat ik een grotere kast nodig heb dan bij een gesloten ontwerp (?)
Relatief bekeken is dat juist omgekeerd. Wanneer je met een gesloten systeem 'evenveel laag' wilt weergeven als een bassreflex, dan zal in de regel een gesloten systeem groter zijn.
Feitelijk wil ik proberen om de bas luidspreker aan de onderkant te monteren (wellicht iets naar voren gericht), uiteraard moet de speaker dan op een soort pootjes staan. Ik heb echter nog nooit een ontwerp gezien met een naar beneden bas (wellicht een subwoofer wel).
Aan de onderkant monteren hoeft geen probleem te zijn, maar het lijkt mij niet echt praktisch als je hoger dan 100Hz wilt crossen. Je zult steeds meer last krijgen van een goede aansluiting met de mid. Dat is ook de reden dat het eigenlijk alleen bij subwoofers wordt toegepast ;)
Als in mijn eerste posting, kan iemand wellicht wat voobeelden van drivers geven die inderdaad in een liter of 30 (of nog minder) passen. Diameter kan tot 9 à 10 inch.
Een mogelijke optie is misschien wel de CSS/Mark Audio EL166. Het is een gewone 6.5" midbass, maar die gaat voor zijn grootte behoorlijk laag. Met 25l kan je met gemak een F3 krijgen @40Hz, zonder dat de groupdelay uit de pan schiet.
Eventueel kan je er ook 2 per kant nemen en dan parallel aansluiten, daarmee win je behoorlijk aan rendement en dynamiek (impedantie wordt dan 4 ohm).
Voor de prijs hoef je het niet te laten, een paartje kost maar €35!
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Chris_T schreef:
Probleem met het gebruik van een echte subwoofer driver zoals de XLS-10, is wel dat het rendement erg laag is.
Het vinden van een mid(bass) die er goed bijpast kan dan best een groot probleem worden.
Tja, maar dat is dan ook precies wat de TS vraagt: laag in een klein kastje = laag rendement. There's no such thing as free lunch :wink:

Je hebt wel een punt, maar ik denk dat het probleem meevalt. Er zijn zat midbass drivers met een rendement van ca. 85 dB. Zo'n XLS-10 doet trouwens nog ca. 86-87 dB in het laag/mid gebied. Nadeel is wel dat je 'm niet boven ca. 200 Hz moet inzetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”