Budget 2weg monitor (SDS134, SC 10 N)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
SuperR

Budget 2weg monitor (SDS134, SC 10 N)

Bericht door SuperR »

Het plan;

Een Peerless SDS 134 in een 10L BR, afgestemd op 58 Hz.
Een Visaton SC 10 N

Nu het lastige aan het verhaal. Hoe cross ik de twee drivers? Ik heb enkel ervaring met de SC 10 N in de "Visaton Clou" waarbij de driver vanaf 4-5kHz wordt ingezet en waarbij er voor een piek in 5kHz wordt gecorrigeerd. Ik verwacht dat de Peerless ivm zijn formaat minstens zo ver door kan lopen als de 6.5 inch uit de clou,

Heeft iemand een tip wat betreft het filterwerk?

Ik heb geen miniDSP tot mijn beschikking, maar volgens mij moet passief filteren ook wel lukken.

Hier heeft iemand met deze drivers iets gedaan, maar dat filterwerk lijkt me wat kort door de bocht. Daar heb ik weinig vertrouwen in;
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic652236.html
Laatst gewijzigd door SuperR op do 22 dec 2011, 17:15, 5 keer totaal gewijzigd.
Boppo84

Re: Mini LBVS (SDS134, SC 10 N)

Bericht door Boppo84 »

Filterwerk gaat niet vanzelf en niet makkelijk.
Een bestaand ontwerp kiezen wat beter aan je wensen voldoet lijkt me een plan met een grotere kans van slagen.

Bijvoorbeeld deze lijkt me ook wel mooi: http://peerless.de/hifi/sbtl_en.htm
markbakk

Bericht door markbakk »

+1
SuperR schreef:
Daar heb ik weinig vertrouwen in; http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic652236.html
Dat had een 2,5-weg kunnen worden, maar is als 2-weg gefilterd. Met die unitopstelling gaat dat sowieso niet werken. Meer in het algemeen kom je maar moeizaam tot (filter)succes als je niet kunt meten.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

ik heb naar alle tevredenheid de sc10n als tweeter.

wil je het filter layout hebben?

weet het crossoverpunt niet meer uit mn hoofd precies....

het boxsim project is met de OUDE data van de SC10n. (er zijn twee versies)
Bijlagen
sc10n.JPG
SuperR

Bericht door SuperR »

Dit is de eerste keer dat ik pruts met filters. Naar mijn idee is de kantelfrequentie te laag, maar misschien heb ik het mis. Ben ik de goede kant op aan het gaan of slaat dit nergens op? Ik heb de tweeter omgepoold met reden. De mid/woofer heeft rond 5 en 10 Khz fijne pieken. De tweeter heeft ongeveer rond die punten ook bulten. Door hem om te polen worden deze pieken niet gesommeerd, maar juist minder. MaxSPL zit rond de 100 dB bij 60 Hz, lijkt me genoeg voor een gemiddelde kamer toch?

Inmiddels heb ik die 32ohm condensator en spoel verwijderd. Die doet door die 32 ohm bijna niks..

En de reden dat ik deze combinatie wil gebruiken is simpelweg omdat ik ze voor een leuke prijs kan overnemen van Mipo(2). Ik ga er inderdaad van uit dat een bestaand ontwerp van 150 euro per stuk beter presteert, maar het moet een low budget luidspreker worden en het gaat me meer om het knutselen eerlijk gezegd.
Bijlagen
cross.png
bartsegers

SuperR schreef:
Inmiddels heb ik die 32ohm condensator en spoel verwijderd. Die doet door die 32 ohm bijna niks..
je knoeit dan aan het RCL netwerk voor de tweeter... Mag hoor, maar het zit er toch echt met een reden. (correctienetwerk)
SuperR

Bericht door SuperR »

Wat doet het dan precies? Zo'n hoog-ohmige serie componenten doet weinig lijkt me.

Sterker nog, als ik kijk naar het signaal wat naar de tweeter gaat MET en ZONDER die lijn zie ik bijna geen verschil. (in de tab Effective Voltage to driver) Rond 3 khz is de lijn een halve dB hoger als ik de lijn weg haal, wat volgens de simulatie alleen maar gunstig zou zijn.

Onder het mom van budget zie ik niet de noodzaak in om 15 euro aan filtercomponenten extra te kopen. Maar verras me, misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik heb het "project" toegevoegd. Wie wil zijn licht er over schijnen?
Met dit filter zou het filter zelf nog geen 15 euro in component-waarde zijn! Dat komt het 100 euro stereo-setje ineens dichtbij!
Bijlagen
SDS134_2.zip
(35.05 KiB) 57 keer gedownload
filter.png
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

SuperR schreef:
Het idee is dat het een variant op de LBVS wordt, maar wat smaller/kleiner.
Volgens mij wordt het een geheel ander ontwerp, met een midwoofertje uit dezelfde serie. Ik bedoel: met andere drivers, een ander filter, een andere behuizing en niet hetzelfde uitgebalanceerde concept resteert m.i. weinig om aan de LBVS te refereren. :)
SuperR

Re: Busget 2weg vloerstaander (SDS134, SC 10 N)

Bericht door SuperR »

Zo, de relatie met Edo's ontwerp is uit de titel en projectomschrijving. Dus, het heeft er inderdaad niks mee te maken.

Maar de vraag blijft;
Wat moet ik naast de frequentie-plot uit bovenstaande post nog mee "analyseren"? Het is heel verleidelijk om het filtertje in elkaar te zetten, maar dat is vast te kort door de bocht. Daarnaast is het model wat de simulatie gebruikt vast niet identiek aan de werkelijkheid. Komt het dan neer op meer componenten bestellen met bovenstaand filter als uitgangspunt en simpelweg "proberen"?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

SuperR schreef:
Wat doet het dan precies? Zo'n hoog-ohmige serie componenten doet weinig lijkt me.

Sterker nog, als ik kijk naar het signaal wat naar de tweeter gaat MET en ZONDER die lijn zie ik bijna geen verschil. (in de tab Effective Voltage to driver) Rond 3 khz is de lijn een halve dB hoger als ik de lijn weg haal, wat volgens de simulatie alleen maar gunstig zou zijn.
Belangrijker dan die halve dB winst kan zijn dat de tweeter rond fs meer belast wordt zonder dat correctienetwerkje. Misschien niet veel, maar als je zo laag crossed kan het iets zijn om te laten meewegen. Doet het trouwens nog iets met de fase rond fs als je met of zonder correctienetwerk simuleert? Ik heb dat nog nooit bekeken bij een tweeter of op die frequentie, maar mocht je daarin een hobbeltje kunnen vermijden, dan is dat alleen maar beter.
markbakk

Bericht door markbakk »

SuperR schreef:
Ben ik de goede kant op aan het gaan of slaat dit nergens op?
Welke metingen heb je ingevoerd in Boxsim?
SuperR

Re: Budget 2weg vloerstaander (SDS134, SC 10 N)

Bericht door SuperR »

De behuizing is 90 hoog en 16 cm diep en breed. Het is een BR getuned op +/- 55 Hz. De front heeft een hoek/afronding van 1 cm en de baspoort kan zowel aan de voor of achterkant, al heeft de achterkant de voorkeur. De tweeters zit bijna helemaal boven en de woofer zit daar net onder. Meer info staat in het eerder geposte project in zip-file.
bartsegers

je hebt de freq. curve van de woofer getraced ?

je geeft in je project aan dat je de meting van de speakers in een "visaton test enclosure" hebt gemeten.
Vul daar eerst eens in hoe jouw kast eruit zag tijdens het meten.
(je hebt niet zelf gemeten denk ik, maar getraced)
Dan heb je iets getraced waarvan je wellicht niet weet HOE en in welke kast er gemeten is.
Allemaal niet héél daverend, maar als je toch de puntjes op de i gaat zetten, neem het even mee.

Boeit blijkbaar niet, tenminste dat zegt boxsim zelf mij....

maar je hebt wel alles aangevinkt bij het gebruiken van de responce, impedantie, en fase.
Dat heb je allemaal ingeladen dus ?

Ik zie ook 2 versterkers, je gaat bi-ampen?
Ik zou even 1 versterker kiezen bij projecteigenschappen. (heb je ook maar 1 filter)

Even over de tweeter, welke heb je precies ingeladen eigenlijk?
Als ik mijn tweeter bekijk, zonder filter, dan zie je een gedempte impedantieberg. (vulkaantje)
Die heb jij niet, dus ik weet niet precies welke driver je hebt geladen....
Visaton heeft blijkbaar verschillende versies.

ik heb de Impd. gemeten van de sc10n, en die had weldegelijk dezelfde plot als boxsim.
De RCL kring die jij hebt weggelaten dempt heel mooi die impedantieberg.

(hoeft allemaal niet, maar het pakt beter uit)

Er klopt van alles niet aan je input gegevens eigenlijk.
Sluit ik de tweeter aan zonder filter, dan is je impedantie zo vlak als wat... :shock: :mrgreen:
Kijk er eens even naar!
bartsegers

kijk eens naar deze stappen.

eerste plaatje, impedantie van de sc10n.

Afbeelding

Om het RCL netwerk vast te stellen ga je als volgt te werk. Neem een zeer kleine R: bijvoorbeeld 2 Ohm.
Dan pak je een C waarde en een L waarde.

Afbeelding

Afbeelding

JE ziet nu een forse dip (door de 2 Ohm), maar de plek is verkeerd, freq. 850 Hz ipv 500 Hz. Dus je moet aan je C of L sleutelen. Ipv 30 , 20 uF, zie daar de dip schuift op naar 1000 Hz. Dan 10 uF, bijna goed. 9 uF, OK. Zie onderstaand plaatje. Overigens kun je op dezelfde freq. blijven door de C te verhogen en de L te verlagen. Dan wordt alleen de breedte van de piek smaller/ breder. Deze piekbreedte lijkt OK, zie plaatje onder. Vergelijk met uitgebreidheid van oorspronkelijke vulkaan.

Afbeelding

Nu de weerstand omhoog brengen van 2 Ohm, naar 25 Ohm !!! Zie daar: een welhaast vlak verloop.
Afbeelding

Het is dus alleen relevant om voor de frequenties lager dan je filterfreq. een vlakke impedantie te hebben. De stijging bij de hogere freq. hebben in het geval van de tweeter geen nadelige gevolgen.
Als je nu naar de impedantie van de tweeter kijkt heb je een mooi vlak verloop.
Dit is dus je perfecte RCL; 9 (of 10 ) uF, 1.2 mH, 25 Ohm.
SuperR

Bericht door SuperR »

De tweeters en woofers worden vandaag verstuurd. Als ik ze na het weekend hier heb zal ik de productiedatum opzoeken. Tot nu toe heb ik de "default" SC10N gebruikt die bij Boxsim zit. Voor de Peerless heb ik de "messdata" van de vifa website geladen en de T/S parameters ingevuld.

Ik stop even met het stellen van vragen totdat ik zelf wat meer ervaring met de drivers heb opgedaan. Misschien is dat beter. Het filter wat ik had gemaakt heb ik in een uurtje in Matlab staan dus dan zou ik het simpelweg kunnen proberen. Ik stel natuurlijk alle feedback op prijs, maar laat ik niet te snel willen gaan.
bartsegers

Ik denk dat er verschillende inputs zijn, en we nu met verschillende inputs hetzelfde proberen te simuleren.

Ik heb overigens zelf de impedantie gemeten, en in boxsim gezet. (was anders dan fabrieksopgave)
Maar als je niets kunt meten, neem dan alle info van de fabrikant over. (uit boxsim)

volgens mij staat er een sc10n file tussen de "alten databank boxsim" ergens op een duits forum.
(maar vergeet dit maar even, is minder belangrijk)

Let bij simuleren even op je SEO. (de afstand tussen de dome en baffle )
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik heb vanochtend het een en ander aan filtercomponenten besteld. Het is een combinatie geworden van mijn eigen filter, het filter wat in de Visaton Clou voor de tweeter is gebruikt en de aanrader van Bart Segers. Het order is daarmee dik een factor 2 zo groot geworden, maar omdat ik enkel goedkope componenten heb gebruikt kan ik naar hartelust experimenteren.

Weerstanden; (ohm)
1.5 2.2 3.3 3.9 10 33

Condensatoren; (uF)
1 3.9 4.7 5.6 6.8 8.2 33

Spoelen; (mH)
0.22 0.39 0.68 0.8 2.5

Alles in duplo.
Ik ben nu bezig met de behuizing. Ook daar is een verandering gekomen. Het worden 35cm hoge monitors met een BR-gleuf aan de voorkant getuned op 60 Hz. Zodra de filtercomponenten binnen zijn kan er gesoldeerd/geluisterd/geëxperimenteerd worden.
SuperR

Bericht door SuperR »

De eerste muziekjes spelen inmiddels! Eerst eigenwijs met mijn eigen filtertje.
Eerste indruk;
Leuk (mid)woofertje! Het laag klinkt volwassen voor een luidspreker van 16*25*35 cm. Misschien dat mijn huidige ruimte wat laag toevoegt aan het geheel, maar echt een verrassing. De eerste minuut dacht ik; hmmz, het klinkt wat "ver weg", maar dat was niet helemaal eerlijk want ik had de hele dag naar Focal Chorus 816V's geluisterd die heel "aanwezig" spelen.

Golden Earring; Temporary Madness
-Ze zijn braver dan op mijn normale luidsprekers. Ik weet nog niet wat ik fijner vind, het kalme van deze luidsprekers of het bombastische van mijn normale luidsprekers.

Norah Jones; Painter Song
-De gitaar klinkt als een gitaar en Norah Jones klinkt als Norah Jones. De zware inzet na de intro geeft hij ook netjes weer.

Steen; Vader/ 1 familie (stroeve hiphop)
-Om een wat hoger volume en de laagweergave te testen. Ze houden zich prima staande. De stem klinkt heel herkenbaar. Ik heb nog niet de neiging gehad om aan de EQ te priegelen.

LL Cool J; Mama sad knock you out
-Volgens mij zit er info in onder mijn BR afstemming. Je hoort dat het woofertje probeert bij te benen, maar dat gaat maar net.

Muse; Knights of Cydonia
-De trompetten in de intro klinken wat vreemd, maar ik ben sowieso niet helemaal fan van deze cd's opname; Black Holes and Revelations

Fugees; Killing me softly
-Wat oudere rap zonder poespas; Geen gekke effecten/echo's oid. De laagweergave is lekker droog en de stem van Lauryn Hill heeft dat lekkere wat ik gewend ben. Vervolgens de hele CD met plezier gespeeld.

Ik laat ze nog een weekje zo spelen om een idee te krijgen van de weergave. So far, so good.
Bijlagen
IMG_0636.JPG
IMG_0637.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ziet er leuk uit!!
succes verder
bartsegers

Welk filter heb je nu spelen dan ?
SuperR

Bericht door SuperR »

Het filter wat ik zelf heb ontworpen/gesimuleerd. Ik heb ook adviezen getracht toe te passen, maar dan werd het enkel erger. Het is geen echte Hi-Fi. Sommige nummers spelen fantastisch, anderen hoor ik "iets" aan. Hier wat foto's. Ik wilde eerst fineren, maar iemand had interesse in een kleine WITTE monitor dus het werd wit. De afwerking laat nog te wensen over, maar het is voor mij ook een oefening.
Bijlagen
IMG_0639.JPG
IMG_0640.JPG
IMG_0641.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”