2x Subwoofer(passief) - Dayton RSS210HF
Moderator: Beheerdersteam
2x Subwoofer(passief) - Dayton RSS210HF
Ik wil 2 subs in het plafond bouwen.
2x een gesloten kast - passieve sub bestaande uit:
(H,B,D) = 250x644x350mm
Materiaal = 22mm MDF
Inhoud = 32,85 L
Speaker = Dayton RSS210HF (front fire - in de hoogte van de kast)
Qtc = 0,6886 (met 10% vol. vergroting)
f3 (-3dB) = 40,05 Hz
fb = 38,97 Hz
Beide passive subs zullen in serie (2x4 = 8 Ohm) aangestuurt worden door één hypex ds2.0. De hypex versterker zal ik in een los kastje maken zodat beide subs zo veel mogelijk dezelfde eigenschappen hebben. Als iemand een beter idee heeft wat betrefd de versterker... altijd welkom! De afstand tussen de versterker en passive sub is maximaal 8 m.
De isolatie ben ik nog niet zeker van:
Binnenkant afwerken met bitumen of Isomat KE 14J of OX0004 Antidreun of lood of nog weer wat anders...
En waarmee kan ik de kast verder het beste vullen?.. Loodwol of noppenschuim of BAF of longhair of angel hair?
2x een gesloten kast - passieve sub bestaande uit:
(H,B,D) = 250x644x350mm
Materiaal = 22mm MDF
Inhoud = 32,85 L
Speaker = Dayton RSS210HF (front fire - in de hoogte van de kast)
Qtc = 0,6886 (met 10% vol. vergroting)
f3 (-3dB) = 40,05 Hz
fb = 38,97 Hz
Beide passive subs zullen in serie (2x4 = 8 Ohm) aangestuurt worden door één hypex ds2.0. De hypex versterker zal ik in een los kastje maken zodat beide subs zo veel mogelijk dezelfde eigenschappen hebben. Als iemand een beter idee heeft wat betrefd de versterker... altijd welkom! De afstand tussen de versterker en passive sub is maximaal 8 m.
De isolatie ben ik nog niet zeker van:
Binnenkant afwerken met bitumen of Isomat KE 14J of OX0004 Antidreun of lood of nog weer wat anders...
En waarmee kan ik de kast verder het beste vullen?.. Loodwol of noppenschuim of BAF of longhair of angel hair?
Re: 2x Subwoofer(passief) - Dayton RSS210HF
Woofers in serie zetten is dubieus, parallel is beter om een gelijke vermogensverdeling te krijgen.
Misschien kun je dan de reckhorn sub-amp gebruiken, deze kan 2ohm aan.
Misschien kun je dan de reckhorn sub-amp gebruiken, deze kan 2ohm aan.
Heb jij ervaring met de reckhorn sub amp?
Hij ziet er mooi uit.... maar er zijn hier en daar ook wat probleempjes.
Dus parallel. zijn er nog ander amps?
Hij ziet er mooi uit.... maar er zijn hier en daar ook wat probleempjes.
Dus parallel. zijn er nog ander amps?
Nog even terugkomen op de Reckhorn: mooie amp, geweldige instelmogelijkheden, maar ook in mijn geval (A-403) na 1,5 jaar gebrom en opgezwollen elco's. Het aangehaalde draadje is dus zeker niet overdreven. Hij is de moeite van het repareren waard maar ik zou me wel 2x bedenken om het apparaat nogmaals aan te schaffen.
Heeft iemand ervaring met de XTZ Sub Amp 1?
Deze kan wel 2 Ohm.
Maar ik weet niet waar ik op moet letten als ik deze wil vergelijken met de Hypex ds2.0.
Deze kan wel 2 Ohm.
Maar ik weet niet waar ik op moet letten als ik deze wil vergelijken met de Hypex ds2.0.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
de Hypex kan ook 2ohm aan, levert dan minder vermogen omdat die eerder aan de max stroom komt
Dus het zou beter zijn om 8 Ohm woofers te nemen?
Bv:
Peerless HDS 205 (8 Ohm) 75W
Qtc = 0,6891
f3 = 46,59 Hz
fb = 45,38 Hz
of
CCS Trio8 (8 Ohm) 200W
Qtc = 0,5242
f3 = 56,18 Hz
fb = 38,63 Hz (deze zal in een iets kleinere kast moeten -> 20L)
Maar f3 is weer een stuk hoger.
Bv:
Peerless HDS 205 (8 Ohm) 75W
Qtc = 0,6891
f3 = 46,59 Hz
fb = 45,38 Hz
of
CCS Trio8 (8 Ohm) 200W
Qtc = 0,5242
f3 = 56,18 Hz
fb = 38,63 Hz (deze zal in een iets kleinere kast moeten -> 20L)
Maar f3 is weer een stuk hoger.
Laatst gewijzigd door 24zeven op vr 09 dec 2011, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
f3 is niet het enige. Bij een gesloten sub zijn de maximale lineaire uitslag, de maximale mechanische uitslag en de thermische belastbaarheid (minstens) even belangrijk. De HDS205 scoort op alledrie de fronten minder dan de SLS213 (die ik je al aanreikte
).
Dankjewel Mark.
Maar zoals ik in het andere topic al aangaf heb ik alleen geselecteerd op frequentiegebied, omdat ik niet beter wist.
Vd is ook belangrijk. Heb ik met een schuin oog naar gekeken, maar hoeveel waarde ik daar aan moet hechten wist ik niet.
Peerless 213 8 Ohm (had ik in de verg staan).
De berekende eigenschappen zijn:
Gegevens niet genoemd zoals kast, zijn gelijk.
Qtc = 0,7474 (naar wat ik gelezen heb is Q=0,707-0,577 het mooiste)
f3 = 47,94 Hz
fb = 50,52 Hz
Xmax (+/-) = 8,5 mm
Vd = 173,4 cm3 (de Peerless 205 heeft 140cm3 idd. / RSS210HF Vd = 197 cm3 / TRIO8 Vd = 298 cm3)
Mms = 33 g (met redelijk vermogen = snelle sub begrijp ik.)
Thermische belastbaarheid = ?.... (ik weet niet welk getal daarbij hoort)
Het is zeker geen slechte sub. als Q niet zo strikt is zoals je nu aangeeft. Ik ga hem weer meenemen als alternatief.
Deze sub speaker is niet heel prijzig, dus ik zou er 2 van in een kast kunnen zetten. 2 achter elkaar om kastinhoud kleiner te kunnen maken, maar hoe ik dan moet rekenen aan de kast weet ik niet.
Maar zoals ik in het andere topic al aangaf heb ik alleen geselecteerd op frequentiegebied, omdat ik niet beter wist.
Vd is ook belangrijk. Heb ik met een schuin oog naar gekeken, maar hoeveel waarde ik daar aan moet hechten wist ik niet.
Peerless 213 8 Ohm (had ik in de verg staan).
De berekende eigenschappen zijn:
Gegevens niet genoemd zoals kast, zijn gelijk.
Qtc = 0,7474 (naar wat ik gelezen heb is Q=0,707-0,577 het mooiste)
f3 = 47,94 Hz
fb = 50,52 Hz
Xmax (+/-) = 8,5 mm
Vd = 173,4 cm3 (de Peerless 205 heeft 140cm3 idd. / RSS210HF Vd = 197 cm3 / TRIO8 Vd = 298 cm3)
Mms = 33 g (met redelijk vermogen = snelle sub begrijp ik.)
Thermische belastbaarheid = ?.... (ik weet niet welk getal daarbij hoort)
Het is zeker geen slechte sub. als Q niet zo strikt is zoals je nu aangeeft. Ik ga hem weer meenemen als alternatief.
Deze sub speaker is niet heel prijzig, dus ik zou er 2 van in een kast kunnen zetten. 2 achter elkaar om kastinhoud kleiner te kunnen maken, maar hoe ik dan moet rekenen aan de kast weet ik niet.
Met een compoundopstelling blijft je rendement per Volt gelijk (bij halvering impedantie, dus meer stroom). Daarnaast kun je bij het rekenen voor het gemak VAS halveren. In WinISD kun je het simuleren, dacht ik. Van de thermische belastbaarheid krijg je een indicatie als je het maximale elektrische vermogen kent dat de unit kan hebben. Wat je bij een sub niet wil hebben is dynamische en thermische compressie. Het eerste door een te lage Xmax/Vd, het tweede door een spreekspoel die te warm wordt (hogere weerstand, minder geluid).