LBVS ... nummer zoveel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door ray5150 »

r.ladage schreef:
Nou ja, dan maar een Dremel halen.
Proxxon is minimaal net zo goed, zo niet beter...

Wat die boutjes / moeren voor de woofer betreft, ik liep dus ook tegen dat probleem aan.
Ik heb dat opgelost door zwarte houtdraad-schroeven te nemen. aan de ronde kanten zitten wel inslag-moeren.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Proxxon is zo'n beetje dezelfde prijsklasse als Dremel als ik het een beetje goed zie.
De Gamma zit om de hoek en verkoopt Dremel. Beesje is reeds in huis.
Deze is in ieder geval een stuk beter als die Ferm.
Motor is veel krachtiger, freesbitje een stuk beter, kortom ik ben happy.

Gister ook mijn eerste printplaatje (ooit) in elkaar gezet.
Jullie krijgen nog geen plaatjes omdat ik in mijn enthousiasme de eerste 3 componenten ondersteboven heb geplakt.
Dus met de tekst in de lijm :oops:

Print plaatje twee moet foto waardig worden, deze dus later vandaag.

Ow ja... houtschroeven. In de baffle gaat dit dus niet meer aangezien ik deze al heb geboord.
Dan zouden ze dus door de baffle heen moeten. Op zich niet een groot probleem. Zal dan de de zijkanten iets inboren.
Het grootste probleem is om dezelfde schroeven te vinden. Zal eens naar de Gamma gaan met de boutjes en even kijken of we een match kunnen vinden.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

De filters zijn af.
Voor de meeste van jullie is mijn soldeerwerk tenenkrommend, maar ik ben best wel trots :)
Alle gaatjes zijn 2mm geboord, dus veel te groot, daardoor meer soldeer nodig.
Verder heb ik ook nog parkinson light. Ik tril altijd, betekent verder niets maar het zit in de familie.
Als klap op de vuurpijl is het ook nog eens mijn eerste keer :)

Hier dan nog wat plaatjes:
klusdag 8 foto 1.JPG
klusdag 8 foto 2.JPG
P.S. Ray, komt dit bekend voor? :D
Bedankt voor je voor werk :D
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Lars Oosterveen »

Tja, je zult er geen schoonheidsprijs voor winnen :mrgreen: .


Maar als het technisch goed is, boeiend, het zit toch in je kast.
Als het maar werkt en de komende jaren ook, dan is er niks aan de hand.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Nee, inderdaad geen schoonheidsprijs, maar volstaat volgens mij wel de basis soldeerregels, dus zou het wel een tijdje uit moeten houden :lol:

Ook nog even verder gegaan, met het probleem van gister.
M5 moertjes zijn 9mm, dus heb de gaten opgeboord naar 8mm. Vervolgens boutje er een beetje ingedraaid, boel positioneren en ff een paar tikken op de bout.
Moertjes zakken er lekker in en kunnen geen kan op.
klusdag 8 foto 3.JPG
klusdag 8 foto 4.JPG
Dan nog even de bouten op maar maken. Gelukkig heeft mijn derde handje vuurvaste handen :lol: :
klusdag 8 foto 5.JPG
En dan kan de boel dus helemaal dicht! Yay!:
klusdag 8 foto 6.JPG
Morgen, dus de andere kant, de rest van de bitumen, BR poort frezen, zagen en schuren.
Denk dat ik dan al aardig door de dag heen ben.
De stap daarna is in ieder geval het vilt, daarna bekabeling + plaatsen filters en dan het Pritex.

Daarna kan er wat herrie uit komen. Als dit allemaal OK is, kan de boel dicht en kunnen we met de afwerking gaan beginnen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door hsmeets »

r.ladage schreef:
klusdag 8 foto 3.JPG
Ik vermoed dat als je de speakers echt gaat monteren dat je deze moeren toch gewoon naar voren trekt en je de speakers niet vast krijgt gezet.

Ik zou de achterkant met de diameter van de inslagmoerflens wat opboren zodat hij er helemaal invalt, je hebt zo te zien toch nog genoeg "vlees" in het klankbord.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

hsmeets schreef:
r.ladage schreef:
klusdag 8 foto 3.JPG
Ik vermoed dat als je de speakers echt gaat monteren dat je deze moeren toch gewoon naar voren trekt en je de speakers niet vast krijgt gezet.

Ik zou de achterkant met de diameter van de inslagmoerflens wat opboren zodat hij er helemaal invalt, je hebt zo te zien toch nog genoeg "vlees" in het klankbord.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel hard durfde aan te draaien. Ga denk ik toch maar eens opzoek naar rampa moertjes zoals SuperR dit aandroeg.
Lijkt me een nette oplossing en wat steviger dan mijn contructie.
Die inslag moeren zijn gewoon te groot, ben juist bang dat er niet veel "vlees" overblijft.

Rampa moeren nemen een stuk minder ruimte in beslag.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Marp »

Verstandig besluit om de moeren te vervangen. Erger dan niet vast kunnen draaien is niet los kunnen draaien als een losgekomen moer loos meedraait. Dan moet er een boor of slijpschijfje aan te pas komen.

Met dat op het oog is het nog niet zo gek om ook een rampamoer te borgen met bijv. 2-komponentenlijm. Lijm er bij voorkeur nog een stripje of ringetje op, als je daar een mogelijkheid voor ziet (verzinken?). Je zou namelijk niet de eerste zijn die ze afzweert en vervloekt als zijnde rampmoeren. :D
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Ik ga eens even denken hoe ik ze verder vast ga zetten. Denk dat ik ze gewoon in een kwak MDF vuller stop of zo.
Bedankt voor de heads up. Zou inderdaad niet willen dat ik ze niet meer los krijg.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door SARK »

r.ladage schreef:
Voor de meeste van jullie is mijn soldeerwerk tenenkrommend, maar ik ben best wel trots :)
Als het werkt dan werkt het en je ben goed bezig zo :!:

Oh ja:
klusdag 8 foto 5.JPG
Je hebt toch wel een brilletje op als je aan het slijpen bent toch :?: Ik heb eens een scherfje in mijn wang gehad toen zo'n schijfje uit elkaar spatte (je wang zit vlak onder je oog 8-[ )
Laatst gewijzigd door SARK op wo 07 dec 2011, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Arno »

Heb jij nou een tafel met cocobolo Resopal 4393 HPL? :)
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door 3sly »

Arno schreef:
Heb jij nou een tafel met cocobolo Resopal 4393 HPL? :)
Kudos als je dat juist hebt :D.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door MechanicalAnimal »

ik vrees dat Arno dat met zijn ogen dicht nog wel kan :lol:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

@SARK:
Die had ik bij de eerste dus niet op. Voelde allemaal zooi in m'n ogen zitten. De overige drie dus maar even met bril.
Was inderdaad een beetje dom om zonder bril te slijpen :oops:

@Arno:
Hahaha, het is m'n aanrechtblad. Heb even gegoogled op cocobolo Resopal 4393 HPL en een aantal lijken er erg op.
Geen idee of hij het is trouwens :)
Wel eng dat je dat soort dingen allemaal weet haha.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Lars Oosterveen »

LOL, eng inderdaad.

Maar die rampamoeren, is dat iets van de Gamma/Praxis/Karwei? Of moet ik die bij een andere zaak scooren?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Rampa moeren vind je dus niet bij de Gamma in ieder geval.
Ik heb ze bij een plaatselijke ijzerwarenhandel (Ad Schilperoort) gehaald.

Heb het topic doorgenomen en hoop dat het voor mij geen rampe moeren worden.
Ik ben echt een eigenwijs ijskonijn dus ik ga het vol goede moed proberen.
Zal wel met houtlijm doen en dan zien we wel waar het schip strand.
Later vandaag weten jullie of ik die dingen vervloek of de hemel in prijs.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Conclusie rampa moertjes:
MDF is eigenlijk te zacht hiervoor. Zal brilliant werken in hardere houtsoorten.
Toch heeft het mij geholpen. Ik heb de gaten op 8mm geboord vervolgens de rampa moer schuin in het gat gezet en met veel druk erin draaien.
De moer word vanzelf rechtgetrokken. De rede dan ik schuin begin is omdat deze anders op het schuine vlak wil uitbreken.
Hier zit uiteraard het minste hout en ook de rampa moer zoekt de weg van de minste weerstand.

De tweede baffle is perfect. Met de eerste heb ik een probleem. Ik had in eerste instantie gaten van 6mm geboord. Dit moest later 8mm worden.
Het opboren zorgde ervoor dat deze ook naar buiten meer werd opgeboord. Dit ook nog een aan twee kanten en ja, dan past het niet meer.
Ik heb de gaten van de speakers opgeboord naar 6,5mm, maar dit was nog steeds te weinig. Nu heb ik alweer spijt dat ik dit heb gedaan, aangezien ik alsnog moet proberen om de gaten opnieuw te boren.

Ik heb de boel inmiddels weer dicht gesmeerd met MDF vuller. Deze laat ik even een dagje drogen om er zeker van te zijn dat deze van binnen ook is uitgehard.
Morgen dus wederom op hoop van zege. Ik verwacht wel dat het goed komt omdat ik nu meteen de gaten 8mm boor en dus zeker op de juiste plek zit.
Al dan niet te min baal ik wel weer flink van deze tegenslag.

Ik ga me nu bezig houden met de BR poorten.

één goeie en 1x gevuld:
klusdag 9 foto 1.JPG
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door 3sly »

Succes met je rampa moeren ;). Ik gebruik allemaal van die inslagmoeren (waarvan jij er 2 hebt gebruikt op 'klusdag 8 foto 4'. Ik zit wel met het probleem dat ze tot aan de rand komen dus zal ik even met een grote bout een beetje moeten 'infrezen' vooraleer ik ze vastklop.

Misschien heb ik er trouwens overgekeken, maar is de eerste kast volledig af? Want ik vroeg me af of je ze nog gaat dempen (vilt + pritex).

Heb inmiddels de mijne bekleed met vilt (2 lagen 5mm op sommige plaatsen) en dat was een niet al te leuk klusje (zeker als je bisontix gebruikt :p). Ga vrijdag foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Altijd leuk foto's!
Nee ben nog niet klaar. Moet inderdaad nog vilt en pritex.
Eerst nog wat bitumen op de baffle en dan de rest van het bitumen op verdelen.
Daarna dus de vilt en pritex.

Ik heb wel al vilt klaarliggen. Ook ik hem 2x5mm, deze heb ik in lappen van 1m2 aan elkaar geplakt met spuitlijm.
Hier word dus dadelijk de hele boel mee vastgezet.

Kwam er trouwens achter dat ik eerst nog een afwerkrandje aan de achterkant van de kast moet maken, want als deze eenmaal dichtzit kan ik de terminals niet meer verwijderen.
Ik heb nog wel wat klus uurtjes in het vooruitzicht :)
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Nou het vullen van de gaten met MDF vuller en deze opnieuw boren is dus geen succes.
Ik was er al een klein beetje bang voor.
De MDF vuller is zachter dan het hout en voor je het weet zit je weer in je oude gat.

Nieuwe poging. dit keer met Bison Kombi Stick. Dit is een twee componenten pasta, handig verdeeld in portie sticks.
Ik heb hier al een keer een keukenkastje mee gerepareerd. Ook deze had ik daarvoor al met guppa en een andere vuller geprobeerd.
Beide niet succesvol, maar de Kombi Stick houd nog steeds (inmiddels een half jaar).

Het spul word knetterhard en heeft dus zeker potentie.
Als het hier niet mee lukt, moet ik echt een plan C gaan verzinnen.
Voor nu is het fingers crossed.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door hsmeets »

Ik had mij enkele mm vermeten bij het aftekenen en heb toen het boorgat met een duvel en houtlijm weer opgevuld. Na een dagje drogen half door het mdf en half door de duvel geboord. sans problem.
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Lars Oosterveen »

hsmeets schreef:
duvel en houtlijm weer opgevuld.
Deze werkt ook wel prima ja.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

hsmeets schreef:
Ik had mij enkele mm vermeten bij het aftekenen en heb toen het boorgat met een duvel en houtlijm weer opgevuld. Na een dagje drogen half door het mdf en half door de duvel geboord. sans problem.
Het is inmiddels gelukt met de kombi stick, maar wel in twee keer.
Ik had gewild dat jouw tip wat eerder was gekomen, want dit lijkt me gewoon de beste oplossing.
Had waarschijnlijk een hoop tijd gescheeld :)

De BR poorten zijn inmiddels op maat gemaakt en heb ik gemonteerd.
De gemaakte gaten in de box waren iets te groot. Had de buitenkant van het lijntje gefreesd terwijl ik de binnenkant had moeten nemen.
De BR pijp ging er dus zonder weerstand in.
Gelukkig had ik een lijmpistool aangeschaft met een kilo sticks erbij :)
Even rondom wat lijm, in het gat laten zakken, aandrukken en klaar.
Zit instant vast en meteen mooi luchtdicht geseald. Ik vraag me nu af hoe ik het al die tijd zonder lijmpistool heb gedaan :)

Ik ben ook met het vilt begonnen, begin nu de frustratie van de mede bouwers hier te begrijpen.
Wat een klote spul is dat. Knippen gaat nog het best maar ook daar binnen no time kramp in m'n handen.
We doen het dus stukje bij beetje :)

Ow nog even een vraagje. Ik ga dus binnenkort de filters plaatsen. Kunnen deze achter de Peerless?
Heeft de magneet van de speaker invloed op de spoelen? Heeft de positie achter de bas invloed op de luchtstroom?
In principe is het wel de mooiste plaats, aangezien je er dan via het basgat nog bij kan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door markbakk »

r.ladage schreef:
Ow nog even een vraagje. Ik ga dus binnenkort de filters plaatsen. Kunnen deze achter de Peerless?
Heeft de magneet van de speaker invloed op de spoelen? Heeft de positie achter de bas invloed op de luchtstroom?
In principe is het wel de mooiste plaats, aangezien je er dan via het basgat nog bij kan.
Kan wel. Hou zo'n 10-15 cm afstand van de magneet en spoelen in het filter aan. Luchtstroom in de kast is geen probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”