DDdac met 48 TDA1543's

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Ok, een advies van 3 wijze mannen zal ik niet negeren, mn eigen gevoel laat me hier een beetje in de steek blijkbaar.

Bedacht me nog wel dat ik ergens een kleine lab voeding heb staan, ga zo eens spanning zetten op een dac segmentje en eens kijken hoeveel stroom die nou in rust echt gebruikt, hopelijk snap ik dan wat beter wat er gebeurt.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

1.5 mm2 luidsprekerkabel is het geworden.
Heb ook nog even het stroomverbruik van de losse printjes gemeten, bij 11 volt stabiel op 0.6 ampere.

Wil per printje los richting de speakon connector gaan, daarvandaan met een lomper draadje naar mn voeding
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA154348 DACje

Bericht door studiostevus »

Gijs, ben ook bezig met een DAC (op tda1541 gebaseerd), en ben ook van plan een F4 te bouwen hierna.
Wat zijn je plannen voor de F4?
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Mijn plannen zijn nog een beetje mistig, eerst de dac af.
Mn beste versterker is overleden, dat was de forte audio model 4a. Forte was een soort budget merk van threshold, dus Nelson Pass. Lijkt me alleen daarom al mooi om de kast te recyclen en er een nieuwe Pass amp in te bouwen.
Maar inmiddels staat de amp bij triple M, om te zien of de versterker nog te redden valt binnen een redelijk budget.

Heb wel al twee sets printplaten besteld bij de diyaudio shop, voor de f4 en de f5. Voeding heb ik bijna compleet, over van een eerdere poging een pass versterker te bouwen, van de overleden forte zou ik de kast en consorten kunnen gebruiken.
Op de beschrijvingen afgaand lijkt de f4 me de meest spannende, past het beste bij mijn gevoel over muziek denk ik. En de mooiste combinatie met mn threshold sl-10 voorversterker. Had ik al ergens verteld dat ik een soort Passofiel ben :sure:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Vandaag de printplaatjes in de bus gekregen. Zonder onderdelen of beschrijving ziet het er nogal intimiderend uit !
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Dat roept om een foto, natuurlijk!
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Van mijn geintimideerde hoofd? :D
Zal komend weekend wat fotoos maken, nu even weg van huis.
Vandaag wel een andere trafo voor de dac opgehaald, 2 maal 15 volt. Stapjes...
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Foto update

Afbeelding

De DAC begint al aardig te vorderen. Nog iets met de voeding verzinnen, tip uit Rhenen was om alle bordjes van een losse voedingslijn te voorzien, als het even kan met een extra voedings condensator in de DAC kast. De waardes van de condensatoren in de voeding lopen duidelijk af, de laatste is maar 100 nF groot. Zal ik dit voortzetten in de kast, of juist een flinke condensator net voor de bordjes zetten ?
Ik twijfel ook nog een beetje over de twee langere I2S verbindingen in de kast, met name de langere vooraan. Die heb ik nu met 3 draden getwist, en is een dikke 10 cm lang. Zal dat goed gaan of moet ik daar afgeschermde draad gebruiken ?


Afbeelding

2 Firstwatt bordjes, boven de F4, onder de F5. Toonbeeld van eenvoud, toch nog vrij indrukwekkend voor mij.
Heb er nog geen onderdelen bij. Dacht een handig adres in de USA gevonden te hebben, maar die reageren niet op mn Email aanzoeken.

Afbeelding

En als ik dan toch met fotoos bezig ben, zoonlief op zn favoriete luisterpositie. Zn oren liever in de luidspreker als ervoor, en regelmatig even voelen of de conussen nou echt bewegen, en of je dat tegen kan houden met je knuisten. Fijn, stevige Coaxen en kleine kinderen ! Vooral omdat t ook nog erg lekker klinkt, naar mijn bescheiden mening.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA154348 DACje

Bericht door hannesie »

Als je niet beter weet, dan zie ik in de laatste foto, dat hij gewoon in die speaker staat te plassen. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Je haalt de woorden uit mijn mond... :mrgreen:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA154348 DACje

Bericht door Gijs »

Huh, zo had ik t nog niet geroken.
Nog een reden om blij te zijn met mn coaxen, zo hoog komt ie nog lang niet :-)

Maarre, nog iemand een goed idee over mn digitale signaaldraadjes?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA154348 DACje

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat een afstand van 10 cm nou niet iets is waar je je echt druk om moet maken.
Een beetje printspoor is net zo lang.
Het kastje schermt natuurlijk ook een hoop af. ga je een half meter naar buiten voeren is natuurlijk een heel ander verhaal.
Eventueel kun je het met een stukje coax uitvoeren, baat het niet dan schaad het niet...
Vincent Bruinink
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 aug 2010, 10:12
Locatie: Hengelo (ov)

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Vincent Bruinink »

Vanwaar die condensatoren op de uitgang? Als je een symmetrische voeding gebruikt voor de uitgang buffer / versterker heb je sowieso 0V op de uitgang en heb je die condensatoren ook niet nodig. En zoals ik het kan zien zijn die condensatoren 10uF? Dat is veel te laag voor een output stage. Zeker als je de DAC op een niet buizen voorversterker aansluit (die hebben meestal een lage input impedantie).

En ik snap ook niet waarom er zo veel van die DAC's parallel staan. Een goed ontworpen uitgangs circuit en een goed aangeleverd digitaal signaal zou toch voldoende moeten zijn om een foutloze D/A conversie te kunnen doen. Ik zou de focus leggen op het aanleveren van een foutloos digitaal signaal (inclusief clock) dan hoef je ook niets uit te middelen om de fouten te herstellen (want dat is wat je met het parallel schakelen van die TDA's doet) Een schone clock doet wonderen!. Overigens kun je hetzelfde bereiken door een LPF op de uitgang van de DAC.

Voor de rest wel een leuk project! :shock:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

Vincent, voor de technische finesses kun je beter de ontwerper opzoeken, ik ben al blij als ik het geheel werkend krijg :sure:
http://www.dddac.de

Wat ik wel weet, is dat er uberhaupt geen buffer aan de uitgang is, de condensator vormt samen met een weerstand een passieve I/V trap. De 10uF is berekend op basis van de ingangs impedantie van mn voorversterker, low pass moet ergens rond de 4 hertz liggen.
En inderdaad, zoveel chips parallel is waarschijnlijk overkill, maar dat weet je pas als je t gehoord hebt...
Wat ik weet is dat ik nu een schattig dacje gebruik waarin 4 tda1543's worden gebruikt, die schijnt wat beter te klinken dan de 1 chips versie, maar een stukje minder dan de LITE dac's die tot 16 parallelle TDA's gaan. Meer is beter bij deze chips, lijkt t.

Maar goed, nog een weekje ploeteren, dan hoop ik t monster draaiend te hebben, en weet ik meer.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

Een kleine stap voor de mensheid, maar een overwinning voor mij: een werkende voeding, geen springende stoppen, stabiel op 11 volt af te regelen, succes !

Afbeelding
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

Goed, dat was dus te vroeg gejuicht. Met een kleine belasting, 8ohm 25watt weerstand er aan is de voeding mooi af te regelen op 11 volt, maar bij een zwaardere belasting valt de spanning in elkaar, als ik mn nu werkende?! Dac eraan hang hou ik amper 4 volt over, ook bij grotere dummy Load gaat t mis.
Ik heb het idee dat de lm317 al het werk opknapt, en de mj2955 niet mee doet. Hoe kan ik dat controleren?
heb de twee pennetjes al gecontroleerd en vervolgens toch maar omgewisseld, dat gaf alleen rook.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

Beginnersfoutje :oops: de collector van de grote tor geïsoleerd tov de behuizing...
Nu proberen of ik mn squeezebox eraan kan knopen :rock:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

:rock: :rock: :rock: Wauw :rock: :rock: :rock:

t doet ut ! fotoos komen wel, tis ook nog veel te vroeg voor een vergelijking, maar er komt muziek uit, en ik doe een dansje door de kamer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: Gefeliciteerd..!!!!

En heb je nu de Squeezebox met USB uit? of een andere verbinding of bron.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

Dank !
En trouwens, een heel gemeende dank aan een ieder die me hiermee geholpen heeft. Het bouwen van versterkers en omgeving is iets waar ik zonder overdrijven al 20 jaar over mijmer, maar nog nooit voor elkaar heb gekregen. Ik vind t meer dan geweldig dat het nu wel is gelukt.

Heb de DAC nu aan een laptop hangen, eerste poging met de squeezebox is niet gelukt, maar ik heb de goeie hoop dat t wel gaat lukken.
Ook daarom is t moeilijk om het geluid van de DDDAC te vergelijken met de Muse dac die ik al had. Eerste gevoel is dat ik niet gelijk in een andere wereld ben gestapt, maar t valt me ook niet tegen in vergelijking met de squeezebox/Muse dac.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door hannesie »

Ik herken het gevoel, de eerste keer dat ik geluid uit een DAC of versterker kreeg was ook voor mij zo een kippevel moment. :roll: :roll: :rock: :mrgreen:

Plus een zucht van verlichting. :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door BertDB »

kijk, daar haalt een mens voldoening uit hé :lol:
Het leven kan zo simpel zijn als je je maar focust op de positieve dingen :sure:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door democles »

=D> =D> =D>
Gebruikersavatar
BMW850
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 26 aug 2011, 19:14

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door BMW850 »

Hoe vind je deze DDDAC klinken?
Deze DDDAC valt of staat met een goede voeding.

Vrg,
Rudy
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: TDA1543 X 48 DACje

Bericht door Gijs »

Voor zover ik kan beoordelen vind ik m erg goed klinken, beter dan de squeezebox met Muse minidac, de combinatie waar ik tot voor kort naar luisterde. Jammer genoeg kan ik de dacs die ik in huis heb niet aan dezelfde bron hangen, tis daardoor waarschijnlijk een beetje appels en peren vergelijken.

Heb je suggesties voor een goede opzet van de voeding ?

Merk wel dat DACje bouwen het begin van een nieuwe puzzel is. Het ding heeft alleen een USB ingang, wat niet matcht met de squeezebox. Muziek/film pc met handige besturing opbouwen is minder makkelijk dan ik dacht.
Plaats reactie