Denon 3910 problemen met cd-r, dvd-r, dvd+r,...
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
Denon 3910 problemen met cd-r, dvd-r, dvd+r,...
mijn Denon 3910 speelt probleemloos originele schijven af.
maar een kopie van zowel cd-r, dvd-r gelijk welk formaat wordt wel herkend maar afspelen gebeurt in horten en stoten.
reeds een nieuwe laser geplaatst maar nog steeds hetzelfde probleem.
iemand die weet hoe ik dit kan oplossen ?
Groeten,
Ronny
maar een kopie van zowel cd-r, dvd-r gelijk welk formaat wordt wel herkend maar afspelen gebeurt in horten en stoten.
reeds een nieuwe laser geplaatst maar nog steeds hetzelfde probleem.
iemand die weet hoe ik dit kan oplossen ?
Groeten,
Ronny
- ronnydepony
Re: Denon 3910 problemen met cd-r, dvd-r, dvd+r,...
Heb je de laser zelf vervangen?
Zo ja, heb je de laser ook afgesteld (Vraag me niet hoe je dat moet doen, er is vast en zeker een testpunt en een trimpot, maar de vraag is waar, en welke spanning moet je meten...).
Andere dingen (Die ik kan bedenken) waar het aan kan liggen:
Speling op het asje van de spindel motor.
Speling op de tandwielen die de laser over de geleiders laten bewegen.
Geleiders die wat vet kunnen gebruiken.
Maar ik heb ook een Sony CD speler staan die ik met geen mogelijkheid fatsoenlijk een CD af kan laten spelen.
Zo ja, heb je de laser ook afgesteld (Vraag me niet hoe je dat moet doen, er is vast en zeker een testpunt en een trimpot, maar de vraag is waar, en welke spanning moet je meten...).
Andere dingen (Die ik kan bedenken) waar het aan kan liggen:
Speling op het asje van de spindel motor.
Speling op de tandwielen die de laser over de geleiders laten bewegen.
Geleiders die wat vet kunnen gebruiken.
Maar ik heb ook een Sony CD speler staan die ik met geen mogelijkheid fatsoenlijk een CD af kan laten spelen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van correct laten afregelen.
- ronnydepony
nieuwe laser zit erin.
terug uitgehaald en inderdaad ; onderaan zitten er 2 van die miniscule potmetertjes.
daaraan een beetje aan gedraaid en het is al beter.
moest ik nu nog weten hoeveel ik daar mag aan draaien, het zou top zijn.
Groeten,
Ronny
terug uitgehaald en inderdaad ; onderaan zitten er 2 van die miniscule potmetertjes.
daaraan een beetje aan gedraaid en het is al beter.
moest ik nu nog weten hoeveel ik daar mag aan draaien, het zou top zijn.
Groeten,
Ronny
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=11884ronnydepony schreef:moest ik nu nog weten hoeveel ik daar mag aan draaien, het zou top zijn.
Bron: AVS Forum Denon 3910 Owners Thread1) States the procedure to test for a failed traverse unit, using a simple multimeter, by measuring DVD voltage (div. 14 for mA) across two test points; and by measuring CD voltage (div. 12 for mA) across two test points. No special test CDs are needed.
Opening up my DVD-3910 today, I noticed, on the back of the DVD mechanism, two numbers: CD - 2.19 mA / DVD - 2.19 mA
There is a section in the service manual: "Judging for Traverse Unit Replacement":
"NO DISC indicated, etc. Check Iop according to the measuring method described in step 2 below. If the checked value is 1.5 times or more than the initial Iop indicaated on the rear of the mechanism unit, the traverse unit should be replaced."
There are two points on the DVD board: "DVD Laser Drive Measuring Point", "CD Laser Drive Measuring Point". -- "DVD Laser Drive current is calculated by Measured Voltage Value / 14; CD Laser Drive current is calculated by Measured Voltage Value / 12".
"Playback the title-1 of (test disc) or commercially available DVD disc."
"Playback the track-1 of (test disc) or commercially available CD disc."
"If the present value of the laser drive current is 150% up to initial value, it is the point of the pickup replacement."
So..there's where those original values came in. Handy that they wrote them on there in the factory. (Every 3910 should have this.)
This is where I'm having trouble - I can only assume this means "above 150% of initial value". Nothing else would make sense...
But,
2) here's the good part:
"No mechanism adjustment is required as the whole unit is replaced with a new one."
and
"In the case of the pickup replacement, replace the Traverse Unit with no adjustment."
Voor het afregelen is het misschien verstandig om een CD te gebruiken die door PDO (Philips DuPont Opticals) in West Duitsland is gemaakt, deze schijnen een standaard reflectie te hebben (Stond in de beschrijving van een CD speler project eind jaren 80 begin jaren 90).
Hoe het met DVD's zit zou ik niet durven zeggen.
- ronnydepony
bedankt voor de informatie, heb alles nog eens rustig doornomen.
de service manual gekocht en doorlopen en nadat ik nog een extra instelling had gedaan nl. "initial setting mode" gereset werkt alles goed nu.
groeten,
Ronny
de service manual gekocht en doorlopen en nadat ik nog een extra instelling had gedaan nl. "initial setting mode" gereset werkt alles goed nu.
groeten,
Ronny