Welke C naar massa?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
595ss

Welke C naar massa?

Bericht door 595ss »

Ik ben maar weer eens begonnen mijn 300B te proberen af te maken, maar lees op Dick z´n site dat je een C van de gloeispanning naar de massa moet plaatsen om een vervelende brom te voorkomen.
Nou is mijn vraag, hoe groot moet deze C zijn, en moet ik van elke buis een C naar de massa plaatsen?
Even voor de duidelijkheid: het gaat om de Stanley/Oliver en ik bouw hem op een nog al aparte manier.
Het worden twee monoblokken met een seperate PSU.
Per monoblok dus een D3A, een 6SL7 en een 300B.
PSU heeft 2x 5U4G.

Rob
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Welke C naar massa?

Bericht door Barry2001 »

Hoe gloei je Rob, alles AC? hebben je gloeiwikkelingen middenaftakkingen? Zoja, Welke wel en welke niet?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Rob,

OP de site van Dick, in het voedingsschema van de Stan/Ollie zie je die C zitten aan de middenaftakking van de 3.15-0-3.15 volt die de D3A voedt. Dit is de enige gloeispanning waar het om gaat. De 6SL7 kathode zit bijna op 0 en de gloeispanning daarvan kan dus gewoon aan massa worden gerefereerd.
De kathode van de D3a staat op 224volt en daarom zou de gloeispanning 'opgetild' moeten worden. In latere TD ontwerpen zie je steeds in plaats daarvan deze oplossing.
Een meer conventionele ontkoppelde spanningsdeler kan natuurlijk ook altijd.
De waarde van die C hoeft niet groot te zijn. Ik gebruik voor zoiets een Wima of Rifa uit de voorraad, iets van 1uF.
Het werkt, maar ik geloof dat niet iedereen even wild is van deze oplossing.
Als je de gloei van de 6SL7 en de D3a vanuit dezelfde wikkeling voedt kan dat lastig zijn vanwege de grote spanningsafstand tussen de kathodes van beide buizen.

succes,

Jan Geert
595ss

Bericht door 595ss »

Om meteen maar even allebei antwoord te geven,

-alleen de D3A heeft een wissel gloei, 6SL7 en 300B zijn gelijkspanning.
-ze hebben allemaal hun eigen wikkeling op de trafo, degen die in Dick´s schema staat gebruik ik.
-wel delen de 2 D3A´s en de 2 6SL7`s per paar dezelfde wikkeling. (de gloei voor de 6SL7`s worden echter wel seperaat gelijkgericht in de monoblokken)
-de 2.2u heb ik van de 0 aftakking van de 2 x 3.15V direkt op de 0 aftakking van de 2 x 380V gesoldeerd, op het schema komt hij toch ook aan de massa te hangen en op de trafo was hij makkelijk weg te werken.
Deze massa loopt ook door naar de beide monoblokken.

Uit Jan Geert`s verhaal maak ik op dat ik dan redelijk goed zit met de 2.2uF Dick oplossing, tenminste, ik hoef geen extra C´s te plaatsen.
En ja, die 2 x 3.15V is de gloei van de D3A`s.

Alvast bedankt, Rob
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als ik het verhaal goed begrijp heb je dus 1 trafo in je voeding, en die trafo voedt 2 monoblokken? Met de 300B op een eigen wikkeling.
Die C is Dick inderdaad duidelijk over, die weglaten zorgt geheid voor bromproblemen, volgens mij heb je het goed gedaan zo.
Plaats reactie