LBVS ... nummer zoveel
Moderator: Beheerdersteam
Re: LBVS ... nummer zoveel
Blij dat je je beter voelt.
Neem het rustig aan en geniet ervan, het lijkt me niet erg leuk om tegen je zin verder te werken als je ziek bent.
@spoel, ja inderdaad, aan de spoeldraden zou ik ze niet laten hangen. Het zou misschien net lukken, maar wil je dat risico nemen? Liever zeker dan spijt.
Ik had ze niet helemaal op he bordje gesoldeerd, maar heb er houten blokjes onder geschoven, met siliconen vastgemaakt en vervolgens nog wat tape rond, dat zal wel voldoen.
Ik kan me niet meer herinneren of je ook ray zijn bordjes gebruikt, maar anders doe je maar iets soortgelijks. Een beetje lijm zou ook al voldoende zijn neem ik aan.
Dries
Neem het rustig aan en geniet ervan, het lijkt me niet erg leuk om tegen je zin verder te werken als je ziek bent.
@spoel, ja inderdaad, aan de spoeldraden zou ik ze niet laten hangen. Het zou misschien net lukken, maar wil je dat risico nemen? Liever zeker dan spijt.
Ik had ze niet helemaal op he bordje gesoldeerd, maar heb er houten blokjes onder geschoven, met siliconen vastgemaakt en vervolgens nog wat tape rond, dat zal wel voldoen.
Ik kan me niet meer herinneren of je ook ray zijn bordjes gebruikt, maar anders doe je maar iets soortgelijks. Een beetje lijm zou ook al voldoende zijn neem ik aan.
Dries
Re: LBVS ... nummer zoveel
Ik heb een solide kern, dus die tire wraps worden wat lastig helaas 
Ik heb wel een hot glue gun aangeschaft met 1 kilo!!! lijmsticks erbij
Dus ga hem sowieso vastzetten met lijm, maar blijf een beetje sceptisch.
Ik heb overigens een printplaat met zo'n coper laagje, moet alleen even kijken hoe ik de onderbrekingen hierin ga frezen of zo.
Als dat niets word dan gaan we gewoon voor een 8mm MDF plankje.
Verder heb ik vandaag dus een rustig werkje uitgezocht. Het plaatsen van de terminals. Een kwestie van meten, een gaatje boren en klaar.
Ow ja ... de terminals bij mijn Jamo's zaten andersom, dus heb ze maar omgedraaid. Is hier eigenlijk een standaard voor?
Ik heb wel een hot glue gun aangeschaft met 1 kilo!!! lijmsticks erbij
Dus ga hem sowieso vastzetten met lijm, maar blijf een beetje sceptisch.
Ik heb overigens een printplaat met zo'n coper laagje, moet alleen even kijken hoe ik de onderbrekingen hierin ga frezen of zo.
Als dat niets word dan gaan we gewoon voor een 8mm MDF plankje.
Verder heb ik vandaag dus een rustig werkje uitgezocht. Het plaatsen van de terminals. Een kwestie van meten, een gaatje boren en klaar.
Ow ja ... de terminals bij mijn Jamo's zaten andersom, dus heb ze maar omgedraaid. Is hier eigenlijk een standaard voor?
Re: LBVS ... nummer zoveel
Je kan eventueel ook tie-wraps aan elkaar zetten om ze te verlengen en er dan twee kruislings over de spoelen zetten. Beetje smeltlijm erbij en hop, vast.
Rood is rechts, dacht ik. Bij mijn speakers en bij mijn versterker heb ik ze gespiegeld gemonteerd.r.ladage schreef:Ow ja ... de terminals bij mijn Jamo's zaten andersom, dus heb ze maar omgedraaid. Is hier eigenlijk een standaard voor?
Re: LBVS ... nummer zoveel
Mensen, heeft bitumex voldoende kleefkracht of is het beter om lijmspray te gebruiken?
Re: LBVS ... nummer zoveel
bij al mijn speakers zit rood rechts maar het maakt verder niet uit hoe ze zitten als je de kabels maar goed aansluit
Re: LBVS ... nummer zoveel
Nee, ik vond van niet. Misschien zal het houden maar ik was er allesbehalve op gesteld om dat uit te testen.
Ik heb er nog met een lijmkammetje bisontix op gesmeerd, even laten drogen en dan stevig aanduwen. Vervolgens ook nog een beetje op de randen voor de extra stevigheid. Nu zullen ze niet loskomen, zelfs als je er stevig aan trekt.
Enkel de lijm van het bitumen zelf vond ik vrij makkelijk af te trekken, maar ook uit vrees dat het misschien uitdroogt.
Dries
Ik heb er nog met een lijmkammetje bisontix op gesmeerd, even laten drogen en dan stevig aanduwen. Vervolgens ook nog een beetje op de randen voor de extra stevigheid. Nu zullen ze niet loskomen, zelfs als je er stevig aan trekt.
Enkel de lijm van het bitumen zelf vond ik vrij makkelijk af te trekken, maar ook uit vrees dat het misschien uitdroogt.
Dries
Re: LBVS ... nummer zoveel
Ja, dat uitdrogen was ik dus ook een beetje bang voor.
Heb dus inderdaad maar wat lijmspray gebruikt. Zal wel goed komen hoop ik.
6 stukjes zitten nu vast, ga weer verder met snijden.
nog 8 stukjes vandaag, dan wacht ik even tot ik de baffle klaar heb wan dan ga ik eerst daar nog wat bitumen plakken.
Alles wat ik dan nog over hou verdeel ik over de boxen, deze zijn nu in principe maar voor de helft gedaan (had toch wat meer moeten bestellen
).
P.S. Dries, wanneer komt er weer eens een post in jouw topic ... ben niet nieuwsgierig ofzo hoor
Heb dus inderdaad maar wat lijmspray gebruikt. Zal wel goed komen hoop ik.
6 stukjes zitten nu vast, ga weer verder met snijden.
nog 8 stukjes vandaag, dan wacht ik even tot ik de baffle klaar heb wan dan ga ik eerst daar nog wat bitumen plakken.
Alles wat ik dan nog over hou verdeel ik over de boxen, deze zijn nu in principe maar voor de helft gedaan (had toch wat meer moeten bestellen
P.S. Dries, wanneer komt er weer eens een post in jouw topic ... ben niet nieuwsgierig ofzo hoor
Re: LBVS ... nummer zoveel
Zo, weer een gepaste klusdag afgerond. Ook weer lekker licht werk, af en toe ff pauze, was goed uit te houden.
Blij dat dit soort klussen er zijn. Ik kan gewoon niet stilzitten, dus dit is mooie afleiding.
Vandaag dus de bitumen erin. Morgen ga ik bij de kwantum ondertapijt halen.
Deze is maar 6,5mm dus dat worden er dus twee op elkaar plakken.
Het zal wel hard gaan met de spijtlijm zo
Nou nog een plaatje voor de beeldvorming:
Blij dat dit soort klussen er zijn. Ik kan gewoon niet stilzitten, dus dit is mooie afleiding.
Vandaag dus de bitumen erin. Morgen ga ik bij de kwantum ondertapijt halen.
Deze is maar 6,5mm dus dat worden er dus twee op elkaar plakken.
Het zal wel hard gaan met de spijtlijm zo
Nou nog een plaatje voor de beeldvorming:
Re: LBVS ... nummer zoveel
Ja ik ga nog eens een postje plaatsen. De binnenbekleding is gedaan en tevens heb ik het onderste frame in beide kasten vergroot.
Tegen volgende week hoop ik ze allebei gesloten te hebben
, spijtig genoeg komen de examens eraan en elke zondagavond kan ik maar een uurtje iets doen alvorens ik door ben.
De laatste loodjes, en oh zo benieuwd.
Tegen volgende week hoop ik ze allebei gesloten te hebben
De laatste loodjes, en oh zo benieuwd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: LBVS ... nummer zoveel
Sucses kerel3sly schreef:spijtig genoeg komen de examens eraan en elke zondagavond kan ik maar een uurtje iets doen alvorens ik door ben.
De laatste loodjes, en oh zo benieuwd.
wij ook, keep those pics coming
Re: LBVS ... nummer zoveel
succes met de examens en de laatste loodjes!3sly schreef:Ja ik ga nog eens een postje plaatsen. De binnenbekleding is gedaan en tevens heb ik het onderste frame in beide kasten vergroot.
Tegen volgende week hoop ik ze allebei gesloten te hebben, spijtig genoeg komen de examens eraan en elke zondagavond kan ik maar een uurtje iets doen alvorens ik door ben.
De laatste loodjes, en oh zo benieuwd.
Ik ben ook super nieuwsgierig, maar zal nog wat langer geduld moeten hebben
We houden je topic on de gaten!
Re: LBVS ... nummer zoveel
Hehe, bedankt allemaal. Het zullen spijtig genoeg toch zo'n 2 herexamens zijn. Spijtig want ik had gehoopt toch 2 maand te kunnen gaan werken om mijn nieuwe hobby te spijzen
.
Jep, foto's coming up.
Maar ondertussen kan ik ook meegenieten met jouw vooruitgang
Dries
Jep, foto's coming up.
Maar ondertussen kan ik ook meegenieten met jouw vooruitgang
Dries
Re: LBVS ... nummer zoveel
Er zitten weer wat klusuurtjes op. Heb minder gedaan dan gepland, maar doe het liever nog even rustig aan.
We begonnen de dag met het afmaken van de frees cirkelgeleider: Ik zag bij de Gamma een mooi setje draadeind met moeren en ringetjes. Deze waren 30CM. Dat leek veel maar als je de boel in elkaar gaat zetten, dan is het ineens vrij weinig.
Deze geleider heeft een bereik van ongeveer 3CM t/m 22CM diameter.
Vervolgens meten/uittekenen en cirkelgeleider gaatjes boren: Dan eerst de binnencirkel ongeveer 6mm diep frezen. Op deze manier weten we nog waar we dadelijk moeten frezen als we de 3mm "verzinkingsring" hebben gefreesd: Tsja en dan blijken je freesbits niet lang genoeg. Door de cirkelgeleider moet je dus 18mm dieper frezen dan normaal.
Ik kom dus nog een mm of 5 tekort. Morgen boor ik deze door en dan zaag ik hem een beetje grof uit met de decoupeerzaag, zodat ik hem verder op maat kan raspen/schuren.
Het is nou eenmaal niet anders.
Ziet er wel kunstig uit zo: Morgen hoop ik de baffles af te kunnen maken, dan kan ik daarna nog wat bitumen plakken en het vilt op maat gaan maken.
We begonnen de dag met het afmaken van de frees cirkelgeleider: Ik zag bij de Gamma een mooi setje draadeind met moeren en ringetjes. Deze waren 30CM. Dat leek veel maar als je de boel in elkaar gaat zetten, dan is het ineens vrij weinig.
Deze geleider heeft een bereik van ongeveer 3CM t/m 22CM diameter.
Vervolgens meten/uittekenen en cirkelgeleider gaatjes boren: Dan eerst de binnencirkel ongeveer 6mm diep frezen. Op deze manier weten we nog waar we dadelijk moeten frezen als we de 3mm "verzinkingsring" hebben gefreesd: Tsja en dan blijken je freesbits niet lang genoeg. Door de cirkelgeleider moet je dus 18mm dieper frezen dan normaal.
Ik kom dus nog een mm of 5 tekort. Morgen boor ik deze door en dan zaag ik hem een beetje grof uit met de decoupeerzaag, zodat ik hem verder op maat kan raspen/schuren.
Het is nou eenmaal niet anders.
Ziet er wel kunstig uit zo: Morgen hoop ik de baffles af te kunnen maken, dan kan ik daarna nog wat bitumen plakken en het vilt op maat gaan maken.
- Lars Oosterveen
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
- Locatie: de Wijk
- Contacteer:
Re: LBVS ... nummer zoveel
Je kunt ook ander hout gebruiken voor de cirkelgeleider (lees: dunner) 12mm multiplex kan bijvoorbeeld ook (denk ik). Dat scheelt je dus die 5+1mm.
Ik laat er een maken van 4mm plaatstaal, een die van 25-220 kan (dus gaten van 50-440 zegmaar).
Ik laat er een maken van 4mm plaatstaal, een die van 25-220 kan (dus gaten van 50-440 zegmaar).
Re: LBVS ... nummer zoveel
Ja precies, dat wordt iets voor cirkelgeleider 2.0 ofzoLars Oosterveen schreef:Je kunt ook ander hout gebruiken voor de cirkelgeleider (lees: dunner) 12mm multiplex kan bijvoorbeeld ook.
Dat scheelt je dus die 5+1mm.
Ik laat er een maken van 4mm plaatstaal, een die van 25-220 kan (dus gaten van 50-440 zegmaar)
Ik ben nu zo dik omdat ik laminaat + 8mm MDF heb genomen.
Denk dat alleen laminaat ook prima voldoet, dus dan bespaar je meteen 8mm.
2.0 word beter
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: LBVS ... nummer zoveel
Heb je toevallig het freestopic al gevonden?r.ladage schreef:We begonnen de dag met het afmaken van de frees cirkelgeleider:
staan een hoop mooie tips tussen: freestopic
2.0 zou ik idd net ff langer maken en dunner.
Re: LBVS ... nummer zoveel
@MechanicalAnimal:
Ja, daar kwan dit ontwerp ook vandaan. Alleen had die gene zijn kunstof zool kapot gezaagd zodat deze over het centreerpunt kon.
Ik wilde deze dus laten verzinken en dacht dus gewoon een laagje MDF erop te doen zodat ik wat meer verzinkruimte heb.
Mijn idee was niet slecht, maar had ff niet verder nagedacht
@Lieuwe:
Daar kwam mijn vriendin dus ook mee. Tnx! Voel me een beetje dom eigenlijk dat ik daar niet aan dacht.
Het center punt zit er immers al. Hoef alleen maar 1 4mm gaatje te boren dan heb ik ook de exacte locatie voor de freesbit.
Alleen nog een beetje freumelen met de diepte, want wil het liefst een papierrandje overhouden zodat hij niet meteen losbreekt.
Komt wel goed.
Mannen bedankt voor de feedback!
Ja, daar kwan dit ontwerp ook vandaan. Alleen had die gene zijn kunstof zool kapot gezaagd zodat deze over het centreerpunt kon.
Ik wilde deze dus laten verzinken en dacht dus gewoon een laagje MDF erop te doen zodat ik wat meer verzinkruimte heb.
Mijn idee was niet slecht, maar had ff niet verder nagedacht
@Lieuwe:
Daar kwam mijn vriendin dus ook mee. Tnx! Voel me een beetje dom eigenlijk dat ik daar niet aan dacht.
Het center punt zit er immers al. Hoef alleen maar 1 4mm gaatje te boren dan heb ik ook de exacte locatie voor de freesbit.
Alleen nog een beetje freumelen met de diepte, want wil het liefst een papierrandje overhouden zodat hij niet meteen losbreekt.
Komt wel goed.
Mannen bedankt voor de feedback!
Re: LBVS ... nummer zoveel
De dag begint goed. Gister was het de eerste keer met de cirkelgeleider en dan is het toch nog een beetje puzzelen.
Daar gaat uiteraard tijd in zitten.
Vandaag had ik dus al de basic know how en had ik ook al de diepte aanslag voor het verzinken van de tweeters.
We begonnen de dag met het afmaken van de cut outs.
Dus eerst even een 6mm gaatje boren in de rand die we gister hebben gemaakt en dan de boel flippen: Nu je de center en de breedte maat hebt, is het kinderspel.
Klein beetje met de diepte spelen zodat je ongeveer 1mm over houd.
Daarna een flinke tik op de schijf en klaar is Klara: Na de lunch wil ik dus nog de aansluitingen van de tweeters eruit boren/zagen, de boel netjes vlak schuren en dan de speakers gaan monteren.
Mocht er nog tijd over zijn dan geef ik de Peerless nog wat ademruimte en zo niet dan doen we dat morgen.
Daar gaat uiteraard tijd in zitten.
Vandaag had ik dus al de basic know how en had ik ook al de diepte aanslag voor het verzinken van de tweeters.
We begonnen de dag met het afmaken van de cut outs.
Dus eerst even een 6mm gaatje boren in de rand die we gister hebben gemaakt en dan de boel flippen: Nu je de center en de breedte maat hebt, is het kinderspel.
Klein beetje met de diepte spelen zodat je ongeveer 1mm over houd.
Daarna een flinke tik op de schijf en klaar is Klara: Na de lunch wil ik dus nog de aansluitingen van de tweeters eruit boren/zagen, de boel netjes vlak schuren en dan de speakers gaan monteren.
Mocht er nog tijd over zijn dan geef ik de Peerless nog wat ademruimte en zo niet dan doen we dat morgen.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Nou eindigt deze klusdag toch nog iets eerder dan gepland omdat ik tegen een probleem aan ben gelopen.
Ik begon met de tweeters, dit ging op zich aardig, had alleen dat ik aan de linkerkant iets meer speling had als aan de rechterkant.
De volgende keer, zal ik het gat voor de tweeter iets groter maken zodat ik een klein beetje speling heb met het verzinkingsgedeelte.
Maar goed, het is de eerste keer en ik moet nou eenmaal nog een hoop leren
Tsja, en dan komt het probleem:
Dat is dus een nadeel van een haakse constructie. Je mist een klein beetje ruimte.
Ik staak even de werkzaamheden om het probleem te laten bezinken.
Misschien hebben jullie ook wel een goed idee.
voor nu heb ik er even 1 zo: Met het idee de andere kant uit te hollen.
Ander idee is om het geheel te laten verzinken in de baffle.
Misschien moet ik wel gewoon wat M5 moeren halen en die verzinken en vastzetten met hot glue?
Anyway ideeën zijn welkom
Ik begon met de tweeters, dit ging op zich aardig, had alleen dat ik aan de linkerkant iets meer speling had als aan de rechterkant.
De volgende keer, zal ik het gat voor de tweeter iets groter maken zodat ik een klein beetje speling heb met het verzinkingsgedeelte.
Maar goed, het is de eerste keer en ik moet nou eenmaal nog een hoop leren
Ik staak even de werkzaamheden om het probleem te laten bezinken.
Misschien hebben jullie ook wel een goed idee.
voor nu heb ik er even 1 zo: Met het idee de andere kant uit te hollen.
Ander idee is om het geheel te laten verzinken in de baffle.
Misschien moet ik wel gewoon wat M5 moeren halen en die verzinken en vastzetten met hot glue?
Anyway ideeën zijn welkom
Re: LBVS ... nummer zoveel
Rampamoertje?
En de tweeter een stukje draaien zodat je opnieuw de gaten kunt boren om hem wel te centreren. Ik weet niet hoe kritisch je bent maar dit soort dingen zitten altijd in mijn ergernissen top10-lijstje samen met niet-scherpe verfhoeken en facetten die niet strak willen worden.
En de tweeter een stukje draaien zodat je opnieuw de gaten kunt boren om hem wel te centreren. Ik weet niet hoe kritisch je bent maar dit soort dingen zitten altijd in mijn ergernissen top10-lijstje samen met niet-scherpe verfhoeken en facetten die niet strak willen worden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: LBVS ... nummer zoveel
Mooi, dan heb ik misschien nog een oplossing voor jer.ladage schreef:Anyway ideeën zijn welkom
Kijk maar eens hoe ik mijn drivers vastzet door middel van een stalen strip. Aan de buitenzijde zit een gat met schroefdraad, aan de andere zijde zitten 2 montage gaten om ze vast te schroeven aan de achterkant van de baffle.
Op pagina 14 en 15 staan wat voorbeeld foto's
Gezien jouw ruimte kun je de boel hiermee perfect vast zetten zonder dat de boel los komt.
Stalen strippie kost geen drol, metaalzaag ligt bij je pa in het hok of de buurman.
Schroefdraad tappen wordt misschien wat lastiger maar dat is vast wel op te lossen, gaat maar om 4 stuks.
Re: LBVS ... nummer zoveel
Rampa moertje had ik nog nooit van gehoord, maar bied zeker potentie!
Ik ben opzich vrij kritisch, maar laat ze toch zitten.
Zo heb ik tenminste een excuus om een nieuw projectje te starten ooit
Die strip zou prima kunnen werken, ware het niet dat ik geen idee heb hoe ik schroefdraad erin kan tappen.
Denk dat ik het met een standaard M5 boutje ga proberen. Ik heb ze nog liggen.
Alleen hopen dat ik deze stevig genoeg kan bevestigen.
Was lekker bezig met mijn printplaatjes te graveren, schijt mijn Ferm er mee uit!
Troep is het. Hij is al oud, maar heb hem onlangs pas weer ontdekt.
Dus helemaal niet zoveel mee gedaan maar wel verlopen garantie.
Nou ja, dan maar een Dremel halen.
Heren, enorm bedankt voor de input! Word echt heel erg gewaardeerd.
Denk niet dat ik jullie advies in de wind sla, deze neem ik mee als kennis. Kies nu alleen de weg van de minste weerstand.
Ik ben opzich vrij kritisch, maar laat ze toch zitten.
Zo heb ik tenminste een excuus om een nieuw projectje te starten ooit
Die strip zou prima kunnen werken, ware het niet dat ik geen idee heb hoe ik schroefdraad erin kan tappen.
Denk dat ik het met een standaard M5 boutje ga proberen. Ik heb ze nog liggen.
Alleen hopen dat ik deze stevig genoeg kan bevestigen.
Was lekker bezig met mijn printplaatjes te graveren, schijt mijn Ferm er mee uit!
Troep is het. Hij is al oud, maar heb hem onlangs pas weer ontdekt.
Dus helemaal niet zoveel mee gedaan maar wel verlopen garantie.
Nou ja, dan maar een Dremel halen.
Heren, enorm bedankt voor de input! Word echt heel erg gewaardeerd.
Denk niet dat ik jullie advies in de wind sla, deze neem ik mee als kennis. Kies nu alleen de weg van de minste weerstand.
Re: LBVS ... nummer zoveel
De weg van spijtr.ladage schreef:Rampa moertje had ik nog nooit van gehoord, maar bied zeker potentie!
Kies nu alleen de weg van de minste weerstand.

