Ja, zondagmiddag luistersessie. Gelukkig hebben ze in alle delen van Rotterdam straten met dezelfde naam

maar uiteindelijk toch op de lokatie gekomen. Aangezien de rest al even lekker had gespeeld kon ik meteen wat cd's aanreiken die ik erg graag wilde horen.
We hebben in principe van alles geluisterd alhoewel ik geen heavy metal o.i.d. heb horen voorbijkomen. Nu is dat ook niet mijn ding dus dat heeft me niet gestoord.
Het uiterlijk van de luidsprekerkasten kwam tijdens de bouw wat apart op mij over maar in "levende" lijve vallen ze uitstekend op hun plek. In de woonkamer zijn ze, mede door hun grootte, zeker wel aanwezig maar niet storend. De ruimte tot de achterwand kan bij deze luidsprekers redelijk beperkt worden gehouden zonder dat dit het geluidsbeeld verstoord.
Nu ben ik stiekum sowieso een beetje een Seas liefhebber maar deze luidsprekers zijn zeer goed in balans. Zowel de tonale balans als de overgangen tussen de verschillende units zijn zeer prettig om naar te luisteren. Er lijkt bijna geen overgang te zijn en het crossover punt is moeilijk gehoormatig vast te stellen.
De 10" Nextel unit is een prachtige woofer en dan heb ik het niet over het uiterlijk. De unit heeft voldoende reserve om een goed en krachtig laag neer te zetten. Er is heel weinig kleuring in de bas. De unit is in 63L met een relatief lage BR afgestemd. De bas is behoorlijk strak. Ik zou hem bijna voor een gesloten systeem hebben versleten. Deze luidspreker tart de stelling dat gesloten strakker klinkt dan BR. Daar is hier weinig van te merken (uiteraard voor zover audiogeheugen als referentie kan worden genomen)
De Mid is de Nextel met hexadym magneet. Ik was zeer benieuwd naar deze luidspreker en had deze nog niet eerder uitgebreid kunnen beluisteren. Mijn interesse betreft hoofdzakelijk of de luidspreker ook goed slaginstrumenten kan weegeven met een zeer korte, snel uitstervende naklank zoals bijvoorbeeld houten koe-bel en kleine zeer strak gespannen trommels. Van de klank wist ik al dat deze op hoog niveau was. Er is een mooie live CD van Erika Badu waarbij deze instrumenten goed tot hun recht komen en die ik goed ken. De luidsprekers kunne dit goed weergeven. De nextels zijn wel wat ingetogener dan de aluminium/magnesium membramen maar zeker niet te "lief" of "mellow".
De tweeter past mooi in het plaatje. Eigenlijk is de tweeter onopvallend en dat kan in dit geval opgevat worden als een comliment. Ook op luidere niveaus wordt het geluid niet schreeuwerig en blijft het mooi in balans met de middentoner. Persoonlijk mag het van mij net iets feller maar ik ben bang dat ik het bovenste stukje van het hoorbare gebied al kwijt ben (dat krijg je als je geen tiener meer bent

) en dat ik dat nog een beetje wil compenseren.
Al met al een zeer mooie en vooral goed uitgebalanceerde luidspreker met ruim voldoede reserve voor welke cd je dan ook maar naar de speler wil gooien.
I'm impressed!
and not in doubt