Loudness instelling verlopen; volgorde controle

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jaapschreuder

Loudness instelling verlopen; volgorde controle

Bericht door jaapschreuder »

Zoals het onderwerp aangeeft,

heb nu een buizenversterker waarbij de loudness niet helemaal goed werkt.

Probleem; bij inschakeling loudness, linkerkanaal overdreven veel versterking. Rechter kanaal lijkt weg te vallen maar dit is niet het geval. Rechts lijkt goed te werken; volume blijft constant, geluid aangepast zoals je van loudness mag verwachten.

Heb even in het schema gekeken, en het linker en rechter kanaal is op dit punt sowieso gelijk aan elkaar. Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan controleren, of beter gelijk kan gaan vervangen?
Het idee dat ik erbij heb is dat het voltage in het linker kanaal te groot wordt zodat er een te grote versterking plaatsvind.

In mijn ogen zal ik zeggen dat C10 verlopen zal zijn, maar zou graag even ondersteuning willen van hij/zij die over de kennis bezit

EDIT; S4 = loudness schakelaar
Bijlagen
loudness.JPG
nl3prc
Contacteer:

Re: Loudness instelling verlopen; volgorde controle

Bericht door nl3prc »

Ja je zou denken C10 maar ik denk eerder dat het kontact van S4 tussen middenpoot en kontact 1 niet goed is.
Mogenlijk is je switch vuil.
jaapschreuder

Dat is een goeie, zou heel goed kunnen natuurlijk
jaapschreuder

Heb de schakelaar even door gemeten, kan hier niets verkeerd aan vinden.

Hoe kan ik beoordelen of de condensator nog goed is? Moet ik zeker even een andere meter aanschaffen en los solderen zeker? Of Zijn er andere wegen die naar Rome leiden?

EDIT;

plaatje toegevoegd met de onderdelen aangegeven waarvan ik denk dat het de c10 en c11 condensator zijn welke ik niet kan meten, en waar ik optisch niets aan kan zien.
Bijlagen
c10c11.JPG
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Dat teveel aan geluid is dat alleen op de hoge tonen of is dat over het hele frequentie spectrum.

Als het alleen hoog is dan kan het ook nog wel eens aan C12 liggen deze gaan nog wel eens lek.
dat is de 0,02 uF (22nF)

Als je capiciteit kan meten kan je zo die C10 100 pF door meten switch S4 off.

Edit controleer ook even of alle soldeer punten nog wel goed zijn vooral van C12 als dit niet goed is gooit c10 onbegrenst alles door ' normaal wordt dit door filter C12 R18 begrenst
jaapschreuder

Heb eens wat beter geluisterd, en ik denk dat je gelijk hebt dat inderdaad meer het hoog aanwezig is dan het laag.
Als de S4 switch off staat staat het linker kanaal in elk geval beter in verhouding.

Ook heb ik opgemerkt dat er een (miniem) verschil zit in de laagweergave in de S4 off stand. Links (waarbij het volume te veel is) is het laag wat terughoudender. Ben op dit moment vrij moe, dus kan zijn dat mijn gehoor me dus even drastisch in de steek laat.

Zal eens kijken als ik een capaciteits-meter kan scoren hier of daar...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kijk ook even de bijbehorende potmeter VR2 na, zo te zien is het er een met zij-aftakking. zeldzaam en moelijk aan te komen.
losssolderen, uitbouwen,demonteren, schoonwassen in benzine, contacten polijsten, as invetten, en weer terugbouwen.
jaapschreuder

ray5150 schreef:
Kijk ook even de bijbehorende potmeter VR2 na, zo te zien is het er een met zij-aftakking. zeldzaam en moelijk aan te komen.
losssolderen, uitbouwen,demonteren, schoonwassen in benzine, contacten polijsten, as invetten, en weer terugbouwen.
Ok, VR2 is Volume potmeter... Ik heb geen problemen met het instellen hiervan, werkt perfect. Of zie ik nu juist iets over het hoofd?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die zij-aftakking op de volume-potmeter zorgt ervoor dat bij hoger volume de loudness werking minder word.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Aan de foto te zien (niet erg helder) heeft de potmeter helemaal geen aftakking.De serieschakeling 5k 20nF zit aan de loper.Minder fraai maar gaat ook.
Zit er dik in dat idd C10 niet deugt.Gewoon losmaken en zien of het dan beter gaat.Die C moet alleen de hoge tonen ophalen als ingeschakeld en niet alles.
Anne
jaapschreuder

Ah!buis schreef:
Aan de foto te zien (niet erg helder) heeft de potmeter helemaal geen aftakking.De serieschakeling 5k 20nF zit aan de loper.Minder fraai maar gaat ook.
Zit er dik in dat idd C10 niet deugt.Gewoon losmaken en zien of het dan beter gaat.Die C moet alleen de hoge tonen ophalen als ingeschakeld en niet alles.
Anne
Weet niet welke potmeter je bedoeld op de foto, maar voor de hand liggend is het de linker ( enig goed zichtbaar) op de foto. Dat is Vr1 namelijk, zal van de week eens zien wat er gebeurd als ik de c10 eens lospak
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja dat ding links,staat 1M op,moet volgens schema 500k zijn.
Daar zie ik maar drie aansluitingen (per afdeling) met aftakking zouden dat er vier moeten zijn.
Anne
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Als bijde kanalen wel in balans zijn als S4 uit staat dan werkt die aansluiting op de midden poot van VR2 perfect en voor dat je nu potmeters gaat slopen en niet meer in elkaar krijgt Kan je wat anne zegt C10 eruit halen

Je kan ook een nieuwe 0,02uF ( 20nF ) condensator over die over C12 plaatsen want ik denk toch dat C12 lek is.
Deze hebbben daar wel meer last van als ze ouder worden.

En Anne ik zie geen 5Kb serrie weerstand volgens mij bedoel je 15 kb Bruin groen oranje
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 05 dec 2011, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Aan de foto te zien (niet erg helder) heeft de potmeter helemaal geen aftakking.
Zo staat het wel in het schema, recht tegenover de loper.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

He ja, er ontbreekt een 1 :o
Maar 't is wel 15k ohm en niet 15kb (kbyte :? )
Wat die 0,02µF betreft die zijn idd wel 's lek,maar dan gaat ie juist zachter spelen :o
Anne
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ah!buis schreef:
He ja, er ontbreekt een 1 :o
Maar 't is wel 15k ohm en niet 15kb (kbyte :? )
Wat die 0,02µF betreft die zijn idd wel 's lek,maar dan gaat ie juist zachter spelen :o
Anne
JA je hebt gelijk :oops:
Zit weer aanduidingen door elkaar te halen.

Volgens mij is die VR van 1Mohm links (VR1) voor de balans en waar je nog net iets van ziet rechts volume
jaapschreuder

Vandaag even bezig geweest met de versterker.

C10 in de versterker gemeten en deze waren nog binnen de tolerantie.
C12 er even uitgesoldeerd en deze waren beiden buiten de tolerantie. 1 was 2 keer zo groot-en die andere was bijna 50pF.

Heb voor vervanging Mkp condensatoren genomen.is dat goed genoeg of geeft een "duurdere" condensator meer plezier?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Had ik dus toch gelijk dat c12 stuk was.
op http://www.the-paradox.nl/paradox/uitleg/nl gave ze de onderstaande uitleg.
De voorkeur gaat uit naar een polypropyleen folie (MKP) of een polyester folie condensator (MKT) die beide op beide punten zeer goed presteren.
De veel geroemde tinfolie condensators presteren technisch inderdaad beter, dat zal ik zeker niet bestrijden, maar ten opzichte van een MKP/MKT condensator is dit verschil zo klein dat het niet/nauwelijks meetbaar is in het audio gebied, laat staan hoorbaar!
Dit geldt net zo voor condensators met een teflon coating of dielektricum, ze presteren vaak technisch net iets beter maar absoluut niet hoorbaar beter omdat ook hier de verschillen veel te klein zijn.
Aangezien de kostprijs van MKT en MKP ongeveer gelijk is en MKP iets beter presteerd, is er de voorkeur voor MKP. Wat wel af te raden is zijn de gewone elko's, deze zijn op langere termijn minder stabiel en zijn ook minder goed impuls-belastbaar. De bipolaire audio elko's zijn niets beter, voornamelijk alleen geschikt als parallel condensator bij Zobel of notch filters en niet geschikt om in serie met een luidspreker te zetten.
Ik weet dat er veel zelfbouwers zijn die 'zweren' bij een bepaalt merk of een bepaalt type, hier is m.i. de objectieve en technische benadering duidelijk onderschikt. Belangrijk is dat het component technisch/meetbaar goed presteerd; de verschillen zijn echt niet zo dramatisch zoals wel eens wordt gesuggereerd.
Zoals ook al eerder gezegd, de voorkeur heeft de MKP condensator, dit is de beste keus is voor wisselfilters]
Dus zal je met mkp goed in de richting zitten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gezien de waarde had je ook voor mica of styroflex kunnen kiezen.
jaapschreuder

Ray,

ik moet zeggen dat ik van die benamingen al wel eens gehoord heb... Maar wat nu precies het verschil tussen deze soorten is mij onbekend... Kun je misschien wat toelichten?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach nee, er staat wel 50pF maar bedoelt 50nF als dubbel voor C12.
Maar als het idd C12 is dan is het de kant die niet hard ging spelen :o .
Anne
jaapschreuder

Ah!buis schreef:
Anne
Heb zo de waardes niet meer in mijn houd, maar die ante was echt in het pF bereik...vond het ook al vreemd dat hij zo klein was...(zelfs meter weer 0 gesteld, en aantal "nieuwe" gemeten)
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ah!buis schreef:
Anne
Je heb aan de ene kant wel gelijk dat ze eerst omhoog gaan in waarde maar door uitdroging kunnen ze ook in waarde omlaag gaan.

Ook heb ik met deze uitvoering ook nog wel eens gehad dat ze zich als weertanden gaan gedragen wat erg vervelend is als deze op het stuurgrid van een buis staan.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Styroflex oftewel polystereen en silver-mica zijjn materialen waarmee hoogwaardige en stabiele condensatoren met lage tolerantie gemaakt worden. ook zijn ze tien tot 20 keer duurder dan dezelfde waarde in keramisch.
Echter leverbaar alleen in kleine waarden. (pico en nanoFarad.)

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=303
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zie alleen dat het voltage wat te wensen overlaat ' staat er maar 1 bij die 630 V kan hebben.
Plaats reactie