GIGA project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Ik heb nu ook de andere helft klaar
volgende week bedraden.
Het eindpunt (van dit deel van het project) komt in zicht
mits alles in 1 keer werkt :?
Bijlagen
DSCN0003a.jpg
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

heb trouwens ook net een Behringer EP1500 binnengekregen voor weinig... om de scan-speak 23w's subs te sturen met 400W(aan 4 ohm klasse AB) per unit
Deze heeft een ventilator maar ga hem ombouwen naar passieve koeling. Ook een fatsoelijke kast erom en de voeding upgraden en misschien als het kan de ruststroom vergroten. Heb schema al wel maar nog niet naar gekeken.
Iemand ervaring met deze versterker en/of upgrading?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door RobertD »

't was meer een grap hoor.

De winst zit 'm vooral in het ontlasten van kabels en transformatoren in situaties waarin veel hoge harmonische stromen voorkomen.
Wanneer een transformator qua kVA's aan zijn limiet zit, maar qua kilowatt's nog niet, dan kun je door een filter of cosinus Phi compensatie toe te passen meer gebruikers op dezelfde transformator aansluiten.
Gebruikers die hun eigen energie opwekken (schepen / booreilanden / tuinders) die kunnen brandstof (energie) besparen.

De kleinste filters hebben een filterstroom van 30A, dat is voor thuisgebruik al een belachelijk groot ding. Vanaf prijs is ook iets van 7500 euri.

Een partnerbedrijf van ABB heeft een aantal PQFS filters geïnstalleerd in het stadhuis in Den Haag. Daar worden in de koelinstallatie frequentieregelaars toegepast. Die veroorzaken veel harmonische stromen. De voedende transformator merkt daar niets van doordat het filter die harmonischen volledig compenseert.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

doe er dan maar twee.
ik ga me dit weekend eens goed inlezen in de materie, niet dat ik er wat aan heb maar is gewoon interessant
trouwens zie ik net dat door inductieve belasting opgewekt blindvermogen weer voor een groot deel wordt gecompenseerd door de capacitieve werking op 'aarde' van de hoogspanningslijnen (of omgekeerd). Schijnt dat in het weekend , wanneer de inductieve belasting er minder is, er extra 'smoorspoelen' worden ingezet om de 'capacitieve' te compenseren.
Goh, leuke materie!
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

stukje bedrading gedaan van één helft
Bijlagen
DSCN0004.JPG
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

beetje bundelen voor een beetje overzicht....
Bijlagen
DSCN0006.JPG
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

prutsen om de kabelboom goed te leiden...
volgende week de andere helft.
Laatste fase ingegaan, waarschijnlijk eind volgede week de eerste testen of alles goed gaat
Overigens heb ik een true-rms (blind)stroom vermogens meter voor weinig op de kop getikt. Kan ik meteen kijken hoeveel kVA(L of C) hij trekt
Bijlagen
DSCN0007.JPG
Laatst gewijzigd door aaronboumans op di 13 dec 2011, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: GIGA project

Bericht door cobaltjeh »

Erg indrukwekkend. Ik zou het geduld niet hebben voor z'on grote kabelboom. :oops:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: GIGA project

Bericht door Lieuwe »

Wat een ding!! :shock:
Kan alleen niet goed een referentie van de grootte krijgen, misschien nog een bierflesje of cd erbij zetten zodat de grootte op de foto's een beetje is in te schatten :P.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Lieuwe kijk maar even bij 12 27 okt
daar staat een foto met (moelijk te zien, geef ik toe) een cdtje er op.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Andere helft is klaar
Maar nu komt er een lastige klus waar ik een beetje tegen op zie.
Kijk maar naar de foto
Ik moet alle draden in de connector gaan bevestigen en alle draden ook op de juiste en gelijke lengte houden en tevens de connector-schelp aan de kant houden. Het is een behoorlijk stugge kabelboom.
Dit wordt echt frutswerk, brrrr
Help? :?
Bijlagen
DSCN0008.JPG
DSCN0009.JPG
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: GIGA project

Bericht door JB84 »

Was het niet beter geweest als je het in de omgekeerde volgorde had gedaan ?

Dus eerst de connector klaar, alle kabels doorvoeren en dan pas op maat maken en op de printen solderen ....
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ook aan de andere kant moeten ze op lengte zijn en aangezien de koelblokken dan gemonteerd dienen te zijn kan je er niet meer bij voor het solderenen en ook niet om fatsoenlijk te bundelen. Overigens is er ook niet echt de ruimte om overbodige kabellengte kwijt te kunnen.
Nee deze kant opwerken is het makkelijkst (ahum)
En bovendien is het al te laat voor andere mogelijke oplossingen :wink:
Het engste komt overigens nog; dit is tenslotte de laatste handeling voor dat er getest kan worden...... :-&
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 04 aug 2012, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

Knip de kabels in elk geval niet te kort af, verkijk je je vaak op. Dan maar een 'lus' naar de connector toe, altijd beter dan te strak. Desalniettemin wordt het een uitdaging :mrgreen: Maar denk maar zo, als de totale dikte van de kabels past in de connector behuizing moet het erin te krijgen zijn. Connector vast zetten in een bankschroef oid.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Eén connectorhelft gedaan, nu nog 24 draden te gaan
Laatst gewijzigd door aaronboumans op di 13 dec 2011, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

Valt 't mee?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

Zit in elkaar, viel nog mee Barry
maar met iets te veel lengte, morgen kijken of ik dat weg kan werken
morgen ook even opruimen en testspullen bij elkaar gaan zoeken
En dan maar hopen dat er geen aswolken komen, is zo vervelend voor Schiphol :mrgreen:
Hierna is het nog niet klaar hoor maar technisch wel! :D
Bijlagen
DSCN0010.JPG
DSCN0013.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

Wauw. Impressive! :mrgreen:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

ok net de eerste test gedaan
De 4 aleph30's leken het goed te doen

Maar de A60's niet!
Sterke brom en vervormd geluid

Conclusie; ik moet wel een fout hebben gemaakt omdat het bij alle a60's fout is.

Wie helpt mee denken?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

tweede test
zonder ingangsbron is de versterker redelijk stil
dat wil zeggen ; wel een grotere brom dat bij A30
en als ik het geluid zou moeten omschrijven dan denk ik dat het wel redelijk is maar met een erg zware brom erdoor

Dit alles klinkt alsof ik een aardefout heb gemaakt
Nu moet is alles weer uitelkaar halen
Bah

suggesties welkom!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door Barry2001 »

Heb je de spanningen gechecked, zijn die wel goed qua niveau en zijn ze schoon? Dat niet je voedingsspanning in elkaar dondert oid. Klasse A dus je trekt direkt je maximale stroom.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

als ik de tulpstekker er half insteek (dus alleen signaal, geen mantel) dan geeft dat geen verschil met helemaal insteken!
Misschien heb ik de ingangsmassa wel op een voedingspanning aangesloten ipv het centrale aardpunt?
*^%^%%$##!!!!!
Eens kijken of ik dat meten kan. En dan maar hopen dat ik niets kapot heb gemaakt
Kom er zo op terug
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 04 aug 2012, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

volgens mijn foto's is dat het niet!
What the f$@k
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: GIGA project

Bericht door aaronboumans »

maar wel goed denkwerk! (al zeg ik het zelf :roll: )
het was niet aan de ingang maar aan de uitgang
Massa van luidspreker 8 lag aan sterpunt 7
en omgekeerd natuurlijk
En waarom dan ook op de andere 2? Nou dat komt omdat ik het tulpstekkertje van het andere kanaal er nog in had zitten denk ik (weet niet zeker, maar moet haast wel)
Nou ja het is verholpen gelukkig
ok een stap verder
Nu het volgende; ik heb een niet al te sterk volume uit de luidspreker. En dat op alle kanalen. Ik heb een dvd speler rechtstreeks op de ingang aangesloten met een audio-cdtje erin.
Eigenlijk zou het eruit moeten knallen.
Misschien heb ik consequent een verkeerde weerstand gebruikt in het ingangsdeel van de amp.
Eerst een ander luidsprekertje vinden (voor hetzelfde geld zoek ik me suf en is dit midiset-kut/klote-ding wel helemaal gaar)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: GIGA project

Bericht door hannesie »

Heeft dat K%$#@ Klo^%$@# ding soms een volume regeling??
Plaats reactie