Kun je mij uitleggen wat het probleem is met het wisselen van een folie. Als het folie er andersom instopt, verandert er volgens mij niets aan de polariteit.Tom Magchielse schreef:Hoi Philip,
Wat betreft de fase; er is volgens mij internationaal afgesproken dat de conus of het membraan naar voren beweegt als de rode aansluiting een positieve spanning krijgt. Bij de SA8520 was dat precies andersom, en wie wel eens een ribbon heeft moeten wisselen weet, dat die in de SA met de niet-gemetalliseerde kant naar voren zit, zulks in afwijking van het oorspronkelijke Philips ontwerp. Het verhaal dat dit was gedaan om de "normalisatie" van JBL te volgen, had ik al eens gehoord, maar het blijft naar mijn idee gevaarlijke onzin. In ieder geval stonk de afdeling onderhoud er bij het vervangen van defecte tweeters regelmatig in.
Wat de bundeling betreft: het vreemde rondstraalgedrag bij 3-5 kHz zie je als je onder 30 en 45 graden meet, en dan zowel horizontaal als verticaal.
groeten,
Tom
Nogmaals, het folie zit met het kapton naar buiten i.v.m. de betere bescherming van het aluminium. Maakt dus niets uit voor de polariteit.
Kun je ons uitleggen waarom het vreemde rondstraalgedrag zich ook in het horizontale vlak manifesteert? Het folie van 19mm is toch veel te smal voor enige directiviteit in het gebied van 1500-5000Hz?