6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDick.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: 6X4 buizengelijkrichter in de Classic Three van TriodeDi

Bericht door ray5150 »

Paar dingetjes aangepast...
28-27-11-2011.png
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo gaat ie goed,zo gaat ie beter alweer minder draadbruggen :lol:
Eigenlijk nog maar twee,die om het massavlakken te verbinden tellen niet echt :D
Maar ik blijf lastig :( waarom zitten de buizen op verschillende afstanden van elkaar :shock:
En de anodes niet ontkoppeld op de print,zo maken de aansluitdraden deel uit van de anodekring :o
Nog een trafo voorstel,TubeTown T42.De EZ80 + twee diodes,de gloei van de gelijkrichter niet meer aan de rest(moet wel aan eigen kathode)mag ie gerust stuk gaan.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Lastig ? ach zo zou ik het niet willen zeggen..... :roll:
Je draaft wel nogal door, ik mag er toch wel vanuitgaan dat dit ontwerp door Triodedick voor publicatie aardig door hem aan de tand gevoeld is ?
Bespreek je bezwaren eens met hem zou ik zeggen : http://www.triodedick.nl/

Maar vertel eens, hoe denk je dit tot een goed einde te brengen ...?
Naamloos.png
Waag het niet om een draadbrug te gebruiken....Hel en verdoemenis zullen je deel zijn... :twisted:

Ander puntje, mischien is het makkelijker als je een tip hebt voor een trafo om dan gewoon een weblink te geven in plaats van een vreemd puzzeltje ?
Ah!buis schreef:
Voor de trafo,misschien een TRA0201 van Jan met een antwoord :lol:
AatV

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Ander puntje, mischien is het makkelijker als je een tip hebt voor een trafo om dan gewoon een weblink te geven in plaats van een vreemd puzzeltje ?
Ah!buis schreef:
Voor de trafo,misschien een TRA0201 van Jan met een antwoord :lol:
Ik vind puzzelen af en toe niet onaardig dus :
http://www.askjanfirst.de/dindex.htm

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Elektronika en puzzeltjes horen toch bij elkaar 8)
Bij Triode Dick even gekeken.De ClassicOne lijkt veel op deze hier maar zonder print en de elkos mooi naast de buizen,niks op aan te merken :o
Wat ik bedoel is dat de schakeling er van uit gaat dat de anodes voor wisselspanning aan de massa zitten.Met de elkos,die daar voor zorgen,op een andere print zou de weg die de wisselstroomkring sluit wat lang kunnen worden.
De print voor de Prologue is enkelzijdig en heeft 5 :shock: draadbruggen.Wat nog aan elkaar moet is te zien aan de draadjes die Eagle aanbrengt.Je zou ze als verbindingen in de toplaag kunnen tekenen.Heb ik niet gedaan om het eenzijdig te houden.
Ook de +verbinding naar de Arduino is er niet(leeg pennetje).Bij beter bestuderen van de PGA2311 data bleek dat +Vdig en +Vana maar 0,3V mogen verschillen.Dus de +Vdig maar uit de +Vana afgeleid en pin overbodig.En om te voorkomen dat er teveel stroom via de datalijnen in het IC komt als +Vana weg is,serieweerstanden voorzien.
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

printen netjes tekenen is voor mij al puzzelen genoeg... :lol:

Buisjes symmetrisch uitgelijnd, ik denk dat ik hem verder zo laat.
Mischien de spacing van de sporen met de groundplane nog wat vergroten.
Amp CT-33-27-11-2011.png
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Goedbezig Ray ! Ben benieuwd na het eindresultaat en hoe het allemaal gaat klinken !
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit Ray! Knap dat je het op een één laags print krijgt. Persoonlijk vind ik draadbruggen niet bezwaarlijk, maar als je ze kunt vermijden door het ontwerp aan te passen is dat altijd beter. :D

Nog even een kleine opmerking; het rechter grondvlak, tussen de buizen, heeft volgens mij geen functie. Kan mij voorstellen dat je het er tussen laat omdat anders je etsvloeistof er zo hard door heen gaat. Eventueel zou je de draadbrug wel weg kunnen laten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kan zo in een uitstalraam,om te pronken :kwijl:
Iets anders,op het schema staat voor alle buizen een 6N6.Dat is enkel 6,3V gloei en pin9 aan massa(inwendige afscherming).
Omdat pin9 op de print nergens aan zit dacht ik ECC8x en 12,6V gloei,maar met de 6N6 klopt dat niet en dan zijn de trafos die ik voorstelde ook niet geschikt :( .
Met een ECC82 als voorversterker krijg je ongeveer 8x versterking,lijkt me bruikbaar.
De kathodevolger heeft meer steilheid nodig,bij de ClassicOne opgelost met twee buizen parallel(verdubbeld de steilheid)
Hier zou je een ECC81 kunnen nemen.Maakt het ophijsen van het gloeicircuit naar zo'n 80V wel onvermijdelijk.
De Vfk van de ECC82 is 180Vmax.(zou zoveel liever niet wagen)dan kom je nog wel weg met die 4M7 en de spanning laten afhangen van de buis met de grootste lek.Maar de ECC81 mag maar 90V hebben en de kathode staat al op halve voedinsspanning :cry:
Oh ja,kwam bij TriodeDick ook tegen om de 6X4 door een EZ80 te vervangen,dacht ik iets nieuws te vertellen :shock:
Anne

Bedacht net,heb in het schema toch ook twee in serie geschakelde gloeidraden gezien :o
Dus toch geen 6N6 ,maar wat dan wel :? .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoi Ray,ben d'r aan deze kant ook nog even :)
Een berichtje naar Triode Dick gestuurd om 's te vragen hoe dat nou eigenlijk zit met die spanning op het gloeicircuit.
De manier met enkel die C naar massa komt uit een oude publikatie.Heeft TD met volle tevredenheid toegepast.Ik moet dan wel aannemen dat de Rfk max van de fabrikanten met een flinke korrel zout te nemen is :o
Als je dat ook toepast in je voorversterker moet,om echt los te zitten,de 4M7 weerstand er juist niet in :?
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Een berichtje naar Triode Dick gestuurd om 's te vragen hoe dat nou eigenlijk zit met die spanning op het gloeicircuit.
De manier met enkel die C naar massa komt uit een oude publikatie.Heeft TD met volle tevredenheid toegepast.
ik heb een tijdje geleden eenzelfde mail +antwoord verstuurd/ ontvangen. In de meeste van mijn versterkers werkt het goed, helaas in de Classic one in mijn geval nou net even niet, tenminste niet met de 6N1P buis die ik in de SRPP wil hebben. De 6Nxx buizen met EV suffix doen het daar goed, ook de sovtek 6n30p gaat goed, maar helaas zijn mijn 6N1P's er zonder -EV en brommen er vrolijk op los. Ik bouw er toch maar een vaste referentie van pak um beet 75volt in zodat alles het goed zou moeten doen.
Ah!buis schreef:
Ik moet dan wel aannemen dat de Rfk max van de fabrikanten met een flinke korrel zout te nemen is :o
Het blijft naar mijn ervaring een beetje een gok of je er last van hebt of niet, soms verschillen individuele exemplaren van eenzelfde type buis net zodanig dat de ene bromt en de andere niet.
Verder is het met de Classic one ook nog eens zo dat de 6N30P die daar van origine in zit tot enige verwarring schijnt te leiden op het gebied van VfK max. Meestal komt eerste de oude Soviet datasheet boven tafel met de waarde van 400V of zo, helaas staat op de veel moeilijker vindbare moderne Sovtek datasheet de meer gangbare waarde van 100V.
Ook de in de classic 3 gebruikte 6n6p heeft een Vfk max van 100volt.

Nog even over der EZ80: Wim de Rotte uit Hellevoetsluis heeft er nog genoeg volgens zijn website: 68 nieuwe, waarvan 44x Tungsram voor 6 euro/ stuk en 19 geteste voor 3 euro/ stuk. :D

Leef je uit!

Jan Geert
Plaats reactie