accuton 2 weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

accuton 2 weg

Bericht door campina »

poging 4
Bijlagen
SAM_0044.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: accuton 2 weg

Bericht door wouter »

Hey, welkom!

Leuke teaser hoor :wink:

Voldoende lijmklemmen en houtbewerkings skill zo te zien, die prachtige staande kasten trekken de aandacht.

Het eerste wat ik dacht was model ariel, maar dat is het niet. Is dit een terminated line of gewone constructie met anti-staande golf maatregelen?

Met accuton heb ik 2 stuks 2-weg gebouwd, de Ceram en Chorda. Beide heel kleurrijk spelende luidsprekers (niet kleurend).
Welke luidsprekers gebruik jij?

Groetjes Wouter
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

als mid laag de c153-8-082 de tweeter weet ik niet uit mijn hoofd vermeld ik nog wel een keer
de dwars schotjes zijn inderdaad ter voorkoming van staande golven de kasten op de grond was ik aan begonnen voor een setje vifa primium 11 maar toen ik op werk ff niks te doen had heb ik een paar andere kasten in elkaar gezet
Bijlagen
SAM_0007_1_Edited.JPG
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

de gaten voor de units heb ik er al in gefreest niet echt handig want ik ik ga de kasten fineren
eerste idee was spuiten maar ik ben nogal veranderlijk en dat geeft weleens problemen
Bijlagen
SAM_0048_Edited.JPG
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

vandaag de kast dicht gelijmt flink veel lijm erop en genoeg lijmklemmen dan weet je zeker dat je geen kieren krijgt
Bijlagen
SAM_0049_Edited.JPG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: accuton 2 weg

Bericht door meiborg »

Hoi Campina,

Mooie units, kast opzet ziet er goed uit! Heb je die lijm nog afgeveegd of steek je die later af? Die vorige luidsprekers zien er mooi uit.

Mvg Reinder
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

hoi reinder de lijm laat ik een half uurtje drogen dan steek je het zo weg zonder dat de lijm van je plamuur mes afloopt
de kasten worden gefineerd met kersen fineer
ik gebruik hiervoor bison kit het plakt goed maar stink verschrikkelijk
Bijlagen
SAM_0058_Edited.JPG
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: accuton 2 weg

Bericht door Arno »

campina schreef:
ik gebruik hiervoor bison kit het plakt goed maar stink verschrikkelijk
Ben je ook bekend met de strijkboutmethode met witte houtlijm? Stuk beter voor je gezondheid.
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

Arno schreef:
Ben je ook bekend met de strijkboutmethode met witte houtlijm? Stuk beter voor je gezondheid.
ben ik niet mee bekend dus als je wat meer informatie voor me hebt graag
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: accuton 2 weg

Bericht door Arno »

Edo heeft een leuke handleiding geschreven. Ik kan het je zeker aanbevelen.
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

wouter schreef:
Het eerste wat ik dacht was model ariel, maar dat is het niet. Is dit een terminated line of gewone constructie met anti-staande golf maatregelen?

Met accuton heb ik 2 stuks 2-weg gebouwd, de Ceram en Chorda. Beide heel kleurrijk spelende luidsprekers (niet kleurend).
Welke luidsprekers gebruik jij?

he wouter mooie speakers heb je gemaakt
je had had het ook over model ariel ik kom steeds de kleine zeemeermin tegen maar geen luidsprekers .heb je toevallig een linkje of foto

groetten raymond
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

Arno schreef:
Edo heeft een leuke handleiding geschreven. Ik kan het je zeker aanbevelen.

bedankt voor de tip ga het ff rustig doorlezen .en proberen je hoort wel hoe het gegaan is
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: accuton 2 weg

Bericht door wouter »

Ariel speakers hebben zelfs een hele fanclub :wink:

http://www.vitalstates.org/diy/ariel/ariel-side.jpg

Maar het was een eerste ingeving, ik zag wel dat het geen Ariel was hoor.

Bison Tix heb ik vaak gebruikt voor fineren. Werkt mooi mee, blijft altijd een beetje elastisch.
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

de schuine kanten zijn gefineerd het te veel aan fineer snij ik weg met een hobby mes
zodat er 2 mm blijft staan
de rest schaaf ik weg met een schaafje wat ik niet aanbeveel . je beitel moet super scherp zijn en flinterdun staan
en altijd met de houtnerf mee schafen anders trek je de splinters van je fineer af
voor de kopse kantjes gebruik ik een vijl
ik ben nu de methode met witte houtlijm en strijkijzer aan het proberen zit al een uur te wachten tot de lijm droog is
heb het maar ff op de kachel gelecht denk niet dat ik hier het geduld voor heb
Bijlagen
SAM_0054_Edited.JPG
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

de eerste kast is half af vanavond nog een kantje lijmen en dan maak ik hem morgen af
de units heb ik nog niet binnen duurt wel erg lang het probleem schijnt bij accuton te liggen ,iemand hier iets over gehoord
Bijlagen
SAM_0062_Edited.JPG
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: accuton 2 weg

Bericht door r.ladage »

Ziet er heel netjes uit!

In wil toch even weten hoe je die houtlijm methode nou hebt gedaan, want ik heb altijd maar 15-20 min moeten wachten op het drogen van de houtlijm (bij kamertemperatuur).
Deed je het in een koude vochtige ruimte? Of gebruikte je gewoon heel veel?

Het enige probleem dat ik aan de strijkbout methode vervelend vind is dat de lijm van de schilderstape in het hout trekt.
Je blijft altijd zien waar de tape heeft gezeten, in ieder geval als je whitewasht.
Verder is dit echt de beste methode/makkelijkste methode voor de consument om te fineren :)

Ik hoop voor jouw dat je units een beetje snel komen, ik kan me voorstellen dat je best benieuwd bent naar hoe ze klinken.
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

In wil toch even weten hoe je die houtlijm methode nou hebt gedaan, want ik heb altijd maar 15-20 min moeten wachten op het drogen van de houtlijm (bij kamertemperatuur).
Deed je het in een koude vochtige ruimte? Of gebruikte je gewoon heel veel?

ik werk in een onverwarmde ruimte en waarschijnlijk ook te veel lijm gebruikt
ik heb gister een paar proefstukjes gedaan met minder lijm en de verwarming aan ging een stuk sneller
de methode met het strijkijzer werkt erg goed de bizon kit is bijna op en dan ga ik verder met witte houtlijm
1 kast is gefineerd en de ander voor de helft dus het schiet al lekker op
Bijlagen
SAM_0066_Edited.JPG
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

de kasten zijn gefineerd de afwerking word weisgrund of olie ff 2 proefstukken maken en kijken wat mooier word
Bijlagen
SAM_0069_Edited.JPG
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

het is alweer een tijdje terug sinds mijn laatste post ,maar beter laat dan nooit
ze staan al een tijdje te spelen dus ik zal een paar fotos plaatsen van wat ik er nog aan is gebeurd
Bijlagen
SAM_0177_Converted.JPG
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

er is iets niet goed gegaan bij het plaatsen van de fotos dus ik probeer het nog maar een keer
de basreflexpoort heeft een lengte van 17 cm die kon ik niet kwijt dus heb ik hem van pvc gemaakt
de kast is afgewerkt met weisgrund ik ben niet erg tevreden over het resultaat het is nogal vlekkerig geworden
maar het het geluid is geweldig klinkt een stuk beter dan wat ik tot nu toe gewend ben
Bijlagen
SAM_0097_Edited.JPG
SAM_0168_Converted.JPG
SAM_0170_Converted.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: accuton 2 weg

Bericht door Zweitse »

Ik zie nogal een flinke verzameling aan speakers staan :kwijl:
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

ik heb er nog meer het probleem is dat ik elke keer weer wat nieuws wil maken
misschien moet ik er maar eens een paar weg doen krijg ik weer een beetje ruimte
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: accuton 2 weg

Bericht door dre »

heb je nig metingen beschikbaar? :sure:
campina
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 17:38

Re: accuton 2 weg

Bericht door campina »

ik heb geen metingen ik heb hem laten meten bij remo hifi en hij heeft het filter samen gesteld
ik heb er zelf helaas geen verstand van
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”