Nieuw element in een optonica rp3500

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
vinnie411

Nieuw element in een optonica rp3500

Bericht door vinnie411 »

Zoals sommige al weten uit een topic in het gezocht subforum, heb ik dan eindelijk mijn nieuw element binnen.
Het is uiteindelijk de mp110 van Nagaoka geworden.
Deze werd keurig geleverd in een klein grijs met geel doosje waarin een mooi display doosje zit die het element bevat. Tevens zit er een klein plat schroevendraaiertje erbij en een set bevestigings boutjes van 2 verschillende lengtes. En natuurlijk een gebruikers handleiding.
Helaas kon ik me niet bedwingen en ben ik vergeten een foto te maken van het element in het display.
Dus die moet je er zelf maar in verzinnen.
IMAG0176.jpg
Hier zie je mijn oud element naast mijn nieuwe.
IMAG0177.jpg
En dan hier nog een closeupje van de nieuwe.
IMAG0179.jpg
Morgen wordt ik geholpen door RobertD met het verder afstellen van het element en arm.
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte en probeer ik het verschil zo goed mogenlijk te verwoorden.
RobertD
Contacteer:

Re: Nieuw element in een optonica rp3500

Bericht door RobertD »

Ik heb nog wel een headshell mét een handeltje/dingetje/uitsteekseltje (hoe noem je zoiets?) waarmee je de arm met één vinger kunt positioneren. Die neem ik ook nog wel even mee vanavond.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die halen velen er juist af i.v.m. mee resoneren. Of je dat echt hoort betwijfel ik, bij mijn TD160 (met taartschep) kan ik geen verschil ontdekken.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Heb in ieder geval nooit last gehad/gehoord van resonanties met de sony headshell.
Maar misschien word alles duidelijk met een beter element.
Heb hem nu gemonteerd in een Pioneer headshell die ik nog had.
Deze heeft inderdaad geen uitsteeksel. de sony wel.
Ben echt benieuwd.
Platen zijn gewassen en moet er nog 1 recht persen, ligt nu onder op een stapel boeken.
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Na veel stellen zit het element er juist (bijna, zo goed als mogenlijk) in.
Wat een verschil, nu al, en dat word nog beter zeggen ze (wanneer het element wat los komt).
Ga de komende dagen lekker veel proberen te luisteren, maar wat we tot nu toe hebben gehoord klonk erg goed.
Ben ook op tijd geweest met het bestellen van het element, is nu in prijs gestegen met 20 euro (bij de zaak waar ik hem gekocht heb).
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Het was inderdaad even prutsen. Volgens mijn sjabloon moest het element nog wat verder naar voren geplaatst worden dan volgens de aanwijzingen uit de handleiding van de draaitafel. Het is daardoor erg lastig om ook de hoek van het element te stellen. Het element zit tegen de rand van de headshell aan.

In elk geval klonk het al heel lekker. Zeker toen het spulletje een half uurtje had gespeeld kwam Adèle al lekker los van de luidspreker. War of the Worlds van Jeff Wayne maakte een heel overtuigende indruk.

Die Sharp-Optonica is echt een heel fraaie draaitafel. Misschien voor de WAF het plakplactic houtmotiefje vervangen door iets in zwart, maar dat is alleen maar uiterlijk. Technisch gezien vond ik de tafel echt prachtig. Mooi stevig chassis en een heel fraaie arm.
Als dat nieuwe elementje een paar uurtjes gespeeld heeft gaat het nog beter klinken. En die Phonodude is heel fraai gelukt.

Al met al een leuke avond gehad. Het luisterplezier met Vinnie's set is van hoog niveau.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
Het was inderdaad even prutsen. Volgens mijn sjabloon moest het element nog wat verder naar voren geplaatst worden dan volgens de aanwijzingen uit de handleiding van de draaitafel. Het is daardoor erg lastig om ook de hoek van het element te stellen. Het element zit tegen de rand van de headshell aan.
Dat kan best kloppen. Vele draaitafelfabrikanten (ook Thorens soms) houden zich niet aan de optimale nulpunten volgens Baerwald of volgens Loefgren. Vaak optimaliseren zij de minimale vervorming dicht bij het centrum van de plaat. Dat is leuk voor singletjes maar niet voor LP's. Zie ook hier: http://www.vinylengine.com/cartridge-al ... tors.shtml
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

De laatste tijd lekker veel platen gedraaid en het element is nu goed ingespeeld.
Ga het steeds meer waarderen om een plaat te kiezen boven een cd.
De meeste vrienden/familie geloofde eerst niet dat het een plaat was.
Ben vooral te spreken over dat heldere hoge tonen van pakweg 4khz en hoger.
Het laag is ook indrukwekkend maar mis helaas nog een beetje met wat diepere stemmen.
Maar die komen met cd's ook niet altijd mooi over, zal dan wel een dipje in de speaker zijn.
Ben al bezig met een andere behuizing voor de alpair10, horen hoe deze het in een horntje doen.
Al met al ben ik erg tevreden over het element vooral voor het geld.
Luister nu al 6 uur naar platen zonder teken van luistermoeheid.
Heb nu Brothers in arms van de dire straights aanstaan en geniet volop.
Plaats reactie