Bouw Mosfet amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Zoals vermeld draadje afgesplitst.
Even wat veranderd lijkt mij correct nu
Bijlagen
Accusound vernieuwd.png
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door cool »

Nee, nog niet goed Patrick.
De 470 ohm weerstand gaat nu direct naar massa vanaf het knooppunt!
De 3 C's staan nu in serie en zijn kortgesloten....
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door IJsbier »

Van welk draadje is dit afgesplist? Ben wel benieuwd over hoe en wat. ;)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

mosfet amp groepskoop
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Ik denk dat het dit is hoe het moet.Het is een double layer board geworden
Bijlagen
Accusound vernieuwd.png
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Alles is duidelijk nu onder zie je de finale versie.Mijn visie is ook juist maar te letterlijk genomen en ik mag niet vergeten dat je onderdelen ook kan verplaatsen en dit komt soms visueel beter uit.
Bijlagen
Final version.png
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door cool »

De onderste van de vier 470 ohm weerstanden heeft links geen aansluiting........................
Laatst gewijzigd door cool op vr 25 nov 2011, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door AatV »

Heb geen idee wat het schema is van deze versterker is, maar wat staan die relais daar te doen? Ze staan altijd met (wat ik aanneem) massa verbonden.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op vr 25 nov 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door ray5150 »

Voor zover ik kan zien staan die relais als verbreek kontakt geschakeld, het zal wel beveiliging zijn.
Als het relais ingeschakeld is, staat de versterker uitgang afgekoppeld.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door Rudy »

Relais in schema zijn no, op de print staat het als nc.
Ooit van een netlist en drc gehoord ?

/edit, just telaat se :D

mvg Rudy
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door AatV »

Ik zie nog steeds niet dat de omschakeling van het relais een effect heeft (de vier rechtse kontakten staan allemaal in het zelfde print"veld", maar ik zal me er verder niet meer mee bemoeien...

groet
Aat
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Versterker heeft een inschakelvertraging en DC beveiliging en deze zal heel waarschijnlijk in 2 fases werken.
Bijlagen
Mosfet amp.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

cool schreef:
De onderste van de vier 470 ohm weerstanden heeft links geen aansluiting........................
Is maar een formaliteit ondertussen aangepast
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door cool »

Relais.
Inderdaad is het meestal het geval dat het relais bekrachtigd wordt als de versterker operationeel is en wordt de luidspreker verbonden.
Hier is de luidspreker juist verbonden zoals mede forumleden al opmerkten als de versterker uitstaat, de relais die ik hier heb hebben ook deze aansluiting.
Wellicht dat er andere relais in komen, maar de leds branden als het relais bekrachtigd wordt volgens het schema.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

zat wel degelijk een fout in hieronder de verbeterde versie van hoe het wel moet.Als je nog foutjes ziet laat het dan weten.
Bijlagen
accusound zo moet het.png
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door SuperR »

Alle 0 ohm weerstanden/bruggen vervangen door een lijntje op je 2e layer? Verder snap ik niet helemaal dat er per ongeluk verbindingen open kunnen zijn. Heb je het schema niet eerst overgenomen op de pc en ben je meteen gaan tekenen op de PCB?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Voor de duidelijkheid ik heb de layout niet zelf gemaakt.Normaal worden er draadbruggen gebruikt doormiddel van draadjes of als nul Ohm weerstanden.Persoonlijk zou ik ze vervangen door een second layer om de prijs moet ik het zeker niet laten de meerprijs is verwaarloos klein en het ziet er veel beter uit zo.Ik heb al verschillende amp printjes gekocht waarbij de draadbrugjes vervangen zijn door een second layer het ziet er mooier uit en nog een voordeel je vergeet nooit per ongeluk een draadbrugje.De layout is gemaakt in Sprintlayout en ik dacht dat je hier niet het schema kunt importeren om zo je layout te maken.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door vigier »

Hi,

ik kom je echt in allerlei versterker draadjes tegen op diyaudio. Zie dat je ook met de DX Blame MKIII bezig bent geweest. Denk je dat die beter is dan de Thel Accusound? Of is die Accusound nog steeds de moeite waard boven de MKIII??

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

vigier schreef:
Hi,

ik kom je echt in allerlei versterker draadjes tegen op diyaudio. Zie dat je ook met de DX Blame MKIII bezig bent geweest. Denk je dat die beter is dan de Thel Accusound? Of is die Accusound nog steeds de moeite waard boven de MKIII??

Groeten, Joris
Qua bas en vermogen zal het ongeveer hetzelfde zijn.Het verschil zal zich in de hogere regionen afspelen met voordeel voor de MKIII HX daar de mosfets in de accusound een soort sluier hangen over her hoog.De MKIII HX gebruikt wel één van de beste audio trannies.Persoonlijk ben ikook benieuwd naar her verschil.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door vigier »

Hmm... dat maakt mij dan toch minder enthousiast voor de Accusound, terwijl ik die erg hoog had zitten toen ik ze had (en de tijd erna).
Lastig kiezen, want als ik ga bouwen, dan wil ik er eigenlijk meteen 5 of 6 gaan maken (even ongeacht welke het wordt), dus het zou zonde zijn als ik voor hetzelfde geld een betere kan bouwen...
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Iedereen ervaart geluid anders om te zeggen dat de accusound slechter is gaat wat ver eigenlijk.De controle dat de accusound heeft is ongekend.Zelf heb ik toen bij Ed de Accusound gehoord op de Concave en ik moet zeggen my cup of tea.Het zal er net van afhangen met welke speakers.Van de MKIII HX komt er ook een kleinere versie met 2paar trannies zelf ga ik eentje maken met 3 paar trannies wat goed is voor +100watt aan 8 Ohm.Wel voor ogen houden de mosfets van de accusound zullen goedkoper zijn dan de trannies van de MKIII HX dat is op dit moment 90 Euro voor een stereo amp.Ik stel voor ga nog eens luisteren bij Ed.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door vigier »

Hmm, ik kom bij Schuro aan € 2,80 voor 1x IRFP240+IRFP9240. Bij Digikey is dat € 3,26. Een paartje MJL3281/MJL1302 is bij Digikey € 5.93, bij Reichelt € 0,90 duurder. Scheelt € 2.70 per paartje. 2x5 paar is 27 euro verschil. Dat valt toch wel mee, daar ga ik het niet van af laten hangen. Ze moeten trouwens o.a. B&W 804N en HTM-2 aan gaan sturen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door meanman64 »

Waar ik het over heb zijn de ON MLJ4281A/4302A;
Ik betrap mij er steeds op als Destroyerx met een nieuw ontwerp ik deze ook wil hebben.Zelf heb ik de BlameST gebouwd en ik moet zeggen in mijn oren klinkt die voortreffelijk.En bij Carlos is elk ontwerp een afgeleide van de vorige.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door vigier »

Die zijn wel aardig wat duurder ja. Gaat dat nog zoveel verschil maken als je 5 paartjes parallel gebruikt? Met 3 paartjes parallel is het alweer een stukkie goedkoper, da's ook weer waar.
Maar kun je dan nog 60V spanning er op zetten en met 4 ohm belasten?
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Bouw Mosfet amp

Bericht door vigier »

Bij de weg: Audiosector (dus geen hongkong toko) biedt ze op eBay voor $ 4,27 per stuk aan, die 4302/4281. Dat klinkt alweer een stuk beter. Alleen 8 resp 11 stuks beschikbaar. Misschien eens mailen of hij er nog meer heeft?
Plaats reactie