HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door SuperKees »

Misschien een echt stomme vraag

maar na zoeken kom ik er toch niet achter hoe ik nu zo'n mooie unit kan aanschaffen. via ebay...ja
maar waar zoek ik dan op ? wanneer het toch antwoord heel erg voor de hand ligt.... sorry ik kijk er overheen denk ik!

alvast bedankt voor eventuele hulp!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door ray5150 »

Probeer het eens met "dac kit".
keuze genoeg !

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Pjotr »

Da's een beetje flauw. Ik heb er destijds mij ook de blaren naar gezocht op Ebay maar kon de "Halleluja DAC" zoals destijds van de groepsinkoop ook niet meer terug vinden. Ik heb hem uiteindelijk overgenomen van een mede forumlid die hem over had.

De originele versie is niet meer te krijgen heb ik begrepen en is er een alternatief voor. Wel handig als iemand daar een directe link voor zou hebben.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door hannesie »

Deze komt er wel het dichts bij, en is door Satefan ook gebruikt.
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-DA ... 25685c99c2
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Marp »

Deze (eenzelfde) valt iets voordeliger uit. Zowel qua prijs als verzendkosten. Ik weet niet in hoeverre hij overeen komt met de dac die we als HK-dac aanduidden, maar hij lijkt er inderdaad wel het meest op.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door bcvdb »

Ik kan hem zo ook nergens meer vinden. De verkoper waar ik er 1 maand geleden 1 van heb gekocht heeft er middels ook geen meer, hij had er toen nog 19 op voorraad.

zo heet het setje iig: 24bit/192KHz DAC DIY KIT ,FULL ASSEMBLED KIT- Lampucera
Ofja, zo heet de advertentie.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Pjotr »

Ja, dat zegt die link van Hans ook. Gigawork was meen ook het "merk" van de oorspronkelijke HK-DAC, dus daarmee zit je wel goed denk ik.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Marp »

Aangezien de HK-dac een CS4397 gebruikte en bovengenoemden een CS4398 verwacht ik ook weinig klankmatige verschillen. Heel veel beinvloedende elektronica hangt er immers niet achter.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door bcvdb »

Na een tijdje zoeken heb ik het topic wat hier eerder over ging...

De link hierboven is gewoon een nieuwere uitvoering... zal niet veel klankverschil inzitten!

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =Lampucera
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door John P »

Ik heb een maand geleden deze gekregen en sta versteld van de kwaliteit t.o.v. de dac van de squeezebox touch of de surround-receiver. http://www.ebay.nl/itm/Assembled-DAC-24 ... 19c56d2ee0
Deze dac is iets eenvoudiger en goedkoper en heeft alleen een "coax"-spdif aansluiting.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Arno »

Ik heb nog een HKdac liggen waar ik niets mee doe...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door ray5150 »

Foei ! (bouw er een leuk Curly-Maple kastje omheen... :o )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Ik heb nog een HKdac liggen waar ik niets mee doe...
Is dat er 1 met een blauw ledje??
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Is dat er 1 met een blauw ledje??
Nee, gelukkig is het die met het rode ledje :D
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door satefan »

hannesie schreef:
Deze komt er wel het dichts bij, en is door Satefan ook gebruikt.
http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-DA ... 25685c99c2

Yep. Deze heb ik idd!

grt

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Nee, gelukkig is het die met het rode ledje :D
Lucky man :D, leuk met kerst.
SuperKees
Berichten: 80
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:01

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door SuperKees »

Bedankt voor alle reacties! Een forumlid heeft via pb laten weten er nog 1 over te hebben en die neem ik over. Toch handig deze links voor anderen denk ik!

Offtopic:

Wiehoe! Zojuist mijn SEAS W18nx001 en filteronderdelen binnen gekregen, wat een mooie units! Snel foto's!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Marp »

Marp schreef:
Aangezien de HK-dac een CS4397 gebruikte en bovengenoemden een CS4398 verwacht ik ook weinig klankmatige verschillen. Heel veel beinvloedende elektronica hangt er immers niet achter.
Hier vergiste ik mezelf: de voorgestelde DAC gebruikt geen CS4398, maar een PCM1798. Hij is dus op een heel andere DAC-chip gebaseerd, wat overigens niet hoeft te betekenen dat het resultaat beter of slechter is.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door JB84 »

Welke is nou de "oude" en dus ook de welbesproken dac ?

Ik wil ook 1 aanschaffen, maar door de verschillende dac's die ik de laatste tijd voorbij heb zien komen op het forum, weet ik echt niet meer wat voor mij een goede aankoop zal zijn.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Marp »

Hat oorspronkelijke HK-dacje, dat ook bekend is van het Lampucera-project, had een CS8416 receiver en een CS4397 converter. De eerste versie was blauw, de tweede versie was zwart en had als toevoeging een led gekregen. Deze komen echter op geheel eBay niet meer voor. In de plaats daarvan tref je wel geregeld de eerdergenoemde DAC met PCM1798 converter. Of er gehoormatig verschillen zijn is nog nergens genoemd.

Wil je zo dicht mogelijk bij de oorsprong blijven, dan is nog wel de luxere broer van de HK-DAC te vinden, die voor de MAXI-Lampucera is gebruikt. Klankmatig heb je dan nagenoeg hetzelfde. Inmiddels is de CS4397 door de iets jongere CS4398 vervangen, maar dat mag geen gehoormatig verschil maken. In deze aanbieding is hij wel een stuk prijziger dan de veronderstelde vervanger met PCM1798, maar dat is inclusief ringkerntrafo en mét toevoeging van een USB-ingang. Zonder trafo is hij misschien voor minder te vinden. Deze vertoont trouwens ook bijzonder veel overeenkomsten.

Update: de maxi DAC blijkt eveneens te bestaan met PCM1798. Aan de layout is niet herkenbaar welke chip aanwezig is, dus let op de tekst indien je voor die DAC en bewust voor een bepaalde chip kiest.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door JB84 »

Marp schreef:
Hat oorspronkelijke HK-dacje, dat ook bekend is van het Lampucera-project, had een CS8416 receiver en een CS4397 converter. De eerste versie was blauw
Dus deze ? http://www.ebay.com/itm/24bit-192KHz-DA ... 3cbfc36073
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Marp »

Jawel, hij vindt 'm nog ook! :lol:

Ps: zoek ik op eBay naar Lampucera dan komt ook de DAC met PCM1798 tevoorschijn.
Je zou dan verwachten dat Lukasz Fikus er ook op is overgestapt, maar gek genoeg rept
hij er op http://www.lampizator.eu met geen woord over. Misleidend naamgebruik dus.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door hannesie »

Marp schreef:
Jawel, hij vindt 'm nog ook! :lol:

Ps: zoek ik op eBay naar Lampucera dan komt ook de DAC met PCM1798 tevoorschijn.
Je zou dan verwachten dat Lukasz Fikus er ook op is overgestapt, maar gek genoeg rept
hij er op http://www.lampizator.eu met geen woord over. Misleidend naamgebruik dus.
Ik heb hem al eens een mailtje gestuurd over die situatie, hij vindt het blijkbaar niet zo erg, althans in het antwoord wat hij gaf.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1469344
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK dac (waarom snap ik niet hoe ik eraan kan komen)

Bericht door Marp »

Aha. Maar hij noemt het wel in één adem met China en kopiëren, dus dat verwoordt toch wel een beetje zijn gedachte erover. :)
Plaats reactie