Kleinere (32-37") Plasma TV?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Candisa

Kleinere (32-37") Plasma TV?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Wij hebben momenteel een HD-ready Samsung 42" Plasma TV in de woonkamer staan. Niets bijzonders misschien, maar qua beeldkwaliteit en rustigheid voor de ogen presteert deze zeer goed.
Nu zouden wij in de slaapkamer ook een tv willen, maar in een kleiner formaat: 32" tot 37". Pittig detail: de eerste LCD of LED-tv die afgesteld kan worden zodat de kleuren niet te schreeuwerig zijn, de helderheid toch voldoende is en bovendien het zwart ook echt zwart blijft, moeten wij toch nog tegenkomen.

De weergave van een LCD- of LED-tv stoort ons zelfs in die mate dat we liever géén tv in de slaapkamer nemen, dan een LCD/LED. Het zou dus een plasma moeten worden, maar dus wel maximaal 37"... (Anders kunnen we net zo goed een nieuwe full-HD plasma kopen voor in de woonkamer en de huidige naar de slaapkamer degraderen)
Kent er iemand een betrouwbare fabrikant die plasma tv's maakt in die maatvoering? Liefst een beetje budgetvriendelijk als het even kan...
Wij vinden niet meteen iets kleiner dan 40" en de betaalbare merken beginnen zelfs pas bij 42".

Isabelle
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Kleinere (32-37") Plasma TV?

Bericht door Marp »

Naar ik ooit begreep zijn productiekosten voor plasmaschermen pas rendabel bij grotere schermen. Ik ben bang dat de ondergrens voor het formaat door de komst van ledschermen slechts omhoog is verschoven.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wij waren ook op zoek naar 32" plasma, zijn er gewoon niet (meer).

Met LED weet ik het nog niet. Nieuw ziet het er prachtig uit maar ze slijten ook en de kleur consistentie (verdeling) na verloop van tijd over het hele beeld schijnt nog steeds problematisch te zijn.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

LED schermen zijn gewoon LCD"s met een backlight die uit LED's bestaan. Wat jij beschrijft zijn de problemen met OLED (AMOLED) schermen. Die zijn perfect zwart (beter dan plasma), maar worden nog niet in grote formaten geproduceerd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee, ik bedoel echt de kleurconsistentie van het LED backlight zelf bij LCD televisies.
vigier

Bericht door vigier »

Plasma is er vanaf 37 inch, als je nog een winkel vindt met voorraad. Als je kleiner wilt dan dat, ben je aangewezen op LCD of LED-lit LCD...
Huidige plasma's worden vanaf 42 inch geleverd. Dus als je plasma wilt: koop een nieuwe voor in de woonkamer en zet de huidige van je woonkamer op de slaapkamer/keuken.
Als je betaalbaar een goed plasma scherm wilt met Full HD: Panasonic TX-P42S30. Heb je top beeld, zonder fratsen zoals 3D, wifi etc. Koop je nu voor € 445. Niet zo goed als wat Pioneer destijds leverde, maar het kost ook maar 1/4 daarvan.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Pjotr schreef:
Nee, ik bedoel echt de kleurconsistentie van het LED backlight zelf bij LCD televisies.
Ok. Heb ik nog nooit van gehoord. Volg TV's en bijbehorende technieken redelijk goed. Geldt dit dan ook voor edge-lit tv's?
(de meeste LED's zijn met een rijtje witte leds in de randen).
Leon

Bericht door Leon »

Er zijn wel wat problemen mee, maar overdrijven is ook een kunst. De kleurconsistentie over het hele scherm is prima, maar veroudering geeft wel stevige kleurverschuivingen (ook bij CCFL trouwens). De moderne TV's zijn afgestemd op regelmatig gebruik, maar niet bijv. 14 uur op een dag. Als je ze dan 3-4 jaar lang gebruikt kun je zien dat de kleuren vrij slecht worden: de afwijkingen worden inderdaad steeds groter.

Als je echt heel intensief gebruik maakt van je scherm kun je altijd nog kijken naar de echte displays. Die zijn gemaakt voor 24x7 gebruik, en dat jarenlang. Maar die zijn echt veel duurder. Of je neemt een TV met ingebouwde (beperkte) kleurcalibratie, het viel me op dat tegenwoordig zelfs heel goedkope TVs van LG die functies al hebben. En dat werkt vrij redelijk. De kleuren die je dan ziet zijn heel anders als die in de showroom modus. Als je je scherm goed afgesteld hebt is het moeilijk het verschil tussen LCD, Plasma en LED te zien. En zo hoort het volgens mij ook.
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik had inderdaad gevonden dat er tot zeer kort geleden nog een Panasonic 37" Plasma bestond, maar in de tweakers.net pricewatch is deze op 2 oktober verdwenen.
Het probleem is dus dat het niet voor meteen zou zijn: we hebben nog heel wat andere prioriteiten en aangezien Xenia binnenkort het ziekenhuis in moet om daarna enkele maanden bijna 24/7 aan het bed gekluisterd te zijn, zullen we een tijdje de woonkamer-TV in de slaapkamer zetten.
Het zou dus pas binnen enkele maanden zijn en het ziet er dus naar uit dat we het tegen dan echt wel mogen vergeten, als er nu al nog een kansje zou geweest zijn...

Leon: Moest er hier geen plasma in de woonkamer staan, zouden we misschien nog een LCD of LED overwegen na zeer grondige selectie en flink prutsen met de instellingen. Als je je er een tijdje voor zet, kun je zo een LCD of LED tv soms best goed krijgen. Mijn ouders hebben namelijk een tijdje geleden een splinternieuwe 32" Philips LCD tv gekocht en na wat prutsen kreeg ik er een aanvaardbaar beeld uit... Dacht ik...

Toen ik een paar dagen later langs ging en dus weer wat gewend geraakt was aan onze eigen plasma, was mijn eerste gedacht: "Verdorie die TV staat grauw, donker en toch zonder zwart, zouden mijn instellingen verloren zijn gegaan?"
Na nog even vlug een en ander te proberen was mijn conclusie toch dat het echt niet beter te krijgen was: meer helderheid = nog erger zwart, zwart proberen beter te krijgen resulteert in veel te donker beeld, en een tikje meer levendigheid spat meteen op een negatieve manier van het scherm...

De enige LCD-tv die ons meteen een goeie indruk gaf, zonder veel te moeten wennen of er aan prutsen, is een Philips met glasplaat die bij een vriendin staat, maar aangezien de recentere Philips bij mijn ouders die glasplaat mist, veronderstel ik dat ze dit niet meer maken???

Isabelle
Leon

Bericht door Leon »

Dat klopt, de glasplaat was ook geen succes. Mensen klaagden daarbij weer over de reflecties.

Grauw, donker en zonder zwart zijn geen dingen die ik herken. Maar de TV die ik heb heeft dan ook local dimming, en de meeste TV's die ik serieus zou aanraden hebben dat ook. Bij dergelijke modellen zijn de werkelijke contrastwaarden allemaal niet zo heel veel lager ivm een plasma, een nadeel is dan wel dat de prijs bij gelijke grootte van een plasma altijd een stuk lager zal zijn voor de plasma variant. Maar het stroomverbruik is wel weer veel hoger. Moderne plasma varianten verbruiken soms ook minder stroom (ECO mode), maar dat gaat dan weer ten koste van het contrast. En dan ben je weer terug bij af. Mijn verwachting is trouwens dat plasma binnenkort helemaal verdwijnt.

Bij veel LGs is er tegenwoordig een vrij eenvoudig ISF calibratie menu ingebouwd, dat je stap voor stap door de procedure heen loopt. Toevallig zag ik dat het tegenwoordig ook op eenvoudige modellen al ingebouwd zit. De resultaten wijken weinig af van de calibratie mbv de ISF DVD/bluray, voor verdere verbetering moet je gaan spelen met de grijstonen maar dat is hardwarematige calibratie.

OLED schermen zijn zonder meer heel erg mooi, de laatste keer dat ik in de LG showroom was hadden ze het kleine model staan. In plaats van dynamische contrasten heb je het dan over statische contrasten die belachelijk hoog zijn, en het is zonder meer duidelijk dat diverse OLED types binnen enkele jaren het high-end segment gaan bestormen. Maar op dit moment zijn die nog niet normaal te koop in grote formaten, dus nog geen optie. De verouderingsproblemen bij OLED zijn inmiddels redelijk klein geworden, hoewel de schermen nog steeds minder lang meegaan als de normale panels (50.000 uur ipv 100.000 uur).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Als ik jou was, dan zou ik eens naar de Panasonic 32" & 37" LED schermen kijken.

Deze gebruiken IPS panelen en daar is de kleurweergave echt ERG goed van. Met het contrast ben ik ook meer dan tevreden. Plasma is zwarter, maar het komt erg in de buurt.

Af fabriek staat dit scherm ook al goed afgesteld (nagemeten met een eye-one).
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb een 37 panasoinic plasma: zeer tevreden; ook redelijk sroomverbruik itt de 42 inchers. Zal hier en daar nog wel te koop zijn uit de voorraad schat ik zo....
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Je hoort wel vaker dat de TV's van Panasonic best goed zijn.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Je ziet het idd. al aan de LCD schermen, die zijn allen van het IPS Alpha type (Alpha heeft een hogere contrast waarde). Geen goedkope TN of MVA panelen.

Nog een voordeel van een IPS paneel: mocht je een defecte pixel krijgen, dan is deze zwart i.p.v. een kleur zoals bij een TN of MVA paneel!
Plaats reactie