Zelfbouwers en hun Soldeerbout / Soldeerstation
Moderator: Beheerdersteam
Re: goed soldeerstation?
Ga ik zeker even doen. Ik heb al gezien dat bepaalde merken veel vragen voor bijvoorbeeld een vervangende punt.
Wat ik wel een beetje besodemieteren vind, is dat het afzetdeel waar je je stift in zet/legt, er apart bij moet kopen.
Het geeft een verkeerd beeld van de prijs, want op beide foto's staat hij er op als of je die er bij krijgt, maar hij kost dan blijkt, €12,95 , je moet hem dus apart bestellen, wat de prijs duidelijk anders maakt in het vergelijken.
Het geeft een verkeerd beeld van de prijs, want op beide foto's staat hij er op als of je die er bij krijgt, maar hij kost dan blijkt, €12,95 , je moet hem dus apart bestellen, wat de prijs duidelijk anders maakt in het vergelijken.
Hoe kom je daarbij Hans? [Edit]Zie het al, staat erbijhannesie schreef:Wat ik wel een beetje besodemieteren vind, is dat het afzetdeel waar je je stift in zet/legt, er apart bij moet kopen.![]()
Die van de modeltreintjes is exact dezelfde als van RS, alleen 2x zo duur, en die 80-watter van ELV ook (RS-80 bij RS). Alleen een ander kleurtje en merkje. Die 80-watter zou ik niet nemen. Volgens Sander op "het andere forum" is die een stuk minder dan de 50-watter: slechter regelgedrag, dunnere stiften waardoor minder warmtebuffer linkje
Ikzelf heb nu een half jaar die RS-50 en dat is een heerlijk boutje. Zijn ook dikkere stiften bij te bestellen en dat is wel zo handig. Doet qua prestaties niet onder voor een Weller.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 23 nov 2011, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
@Hannesie. Ja klopt, dat had ik ook al gezien. Maar het lijkt mij een leuk station voor een redelijke prijs.
Waarom zou je meer betalen en eentje kiezen die een ander op grond van ervaring niet goed bevonden heeft ? 
Ik denk dat er nu iets niet goed gaat in de communicatie. Ik zoek iets zoals de RS 50. RS verkoop echter niet aan particulieren, vandaar de stations van ELV als alternatief, maar klaarblijkelijk is dit dus geen goed alternatief.
Het betere alternatief hebben ze daar toch ook: http://www.elv.de/Louml;tstation-LS-50- ... ich_/marke_"
Zelfde ding als van RS.
Zelfde ding als van RS.
Vandaar mijn vraag.Zweitse schreef:Heeft iemand ervaring met de soldeerstations ELV. Ik ben nog steeds zoekende, en zag deze bij toeval.
http://www.elv.de/Louml;tstation-LS-50- ... ich_/marke_"
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Koop gewoon een Weller!!!! Geef toe is duur ( 199,--), maar gaat je hele leven mee. En altijd reserve onderdelen voor te krijgen! En om niet te vergeten: de soldeertips gaan heel lang mee en zijn in in alle soorten en maten te krijgen. Mijn Weller heb ik al sinds 1988 en heb in al die tijd 1 keer de bout zelf vervangen.
GRG
GRG
Vind ik een beetje 'onzin', de meeste mensen die af en toe een printje bakt hebben echt geen soldeerbout van 200 euro nodig. Voor rond de 50 euro heb je ook een prima apparaat van Velleman en vergelijkbare merken. Echter verwacht dan geen mega luxe apparaat.ds23man schreef:Koop gewoon een Weller!!!! Geef toe is duur ( 199,--), maar gaat je hele leven mee. En altijd reserve onderdelen voor te krijgen! En om niet te vergeten: de soldeertips gaan heel lang mee en zijn in in alle soorten en maten te krijgen. Mijn Weller heb ik al sinds 1988 en heb in al die tijd 1 keer de bout zelf vervangen.
GRG
De velleman die ik heb gaat nu al 5+ jaar mee, en ik heb pas voor een prikje de punt vervangen.
Als je dagelijks soldeert dan is een Weller of vergelijkbaar merk natuurlijk hetgeen wat je moet kopen. Maar dan weet je ook wat je er aan hebt.
Voor puur hobby is het redelijk overkil denk ik zo.
Dat was ook mijn gedachten toen ik de weller aanschaf. Om de hele tijd cheap soldeerboutjes aan te schaffen was ik zat.ds23man schreef:Koop gewoon een Weller!!!! Geef toe is duur ( 199,--), maar gaat je hele leven mee. En altijd reserve onderdelen voor te krijgen! En om niet te vergeten: de soldeertips gaan heel lang mee en zijn in in alle soorten en maten te krijgen. Mijn Weller heb ik al sinds 1988 en heb in al die tijd 1 keer de bout zelf vervangen.
GRG
Maar ook om een ander reden.. Bij ons op het werk staan wellers continue aan... zonder enige problemen.
Mijn velleman staat soms ook de gehele avond aan zonder problemen, niet echt stroomvriendelijk.
Waar ik hem gekocht heb, gebruiken ze hem ook op de technische dienst, waar deze ook heel de dag aan staat.
Maar dit is een beetje dezelfde nutteloze discussie als koop een Fluke ipv een andere degelijke multimeter van 50 tot 100 euro.
Mijn menig is dat je een voldoende kwaliteit soldeerstation kan kopen voor thuisgebruik voor rond de 50 euro.
Niet te vergelijken met een bouwmarkt of aldi soldeerapparaat natuurlijk, dat is wel echt rommel!
Waar ik hem gekocht heb, gebruiken ze hem ook op de technische dienst, waar deze ook heel de dag aan staat.
Maar dit is een beetje dezelfde nutteloze discussie als koop een Fluke ipv een andere degelijke multimeter van 50 tot 100 euro.
Mijn menig is dat je een voldoende kwaliteit soldeerstation kan kopen voor thuisgebruik voor rond de 50 euro.
Niet te vergelijken met een bouwmarkt of aldi soldeerapparaat natuurlijk, dat is wel echt rommel!
Die 50W van RS/ELV soldeert net zo goed en net zo prettig, doet w.d.b. echt niet onder voor Weller. Misschien gaat ie geen 50 jaar mee maar wat dan nog. Als je beide van de tafel laat vallen zijn beide stuk.
Wat ik erg prettig aan die RS/ELV boutjes vind is de stand-by timer en een power-off timer. Scheelt enorm in de levensduur/oxideren van de punt.
Grappig ik ga zo een LS 50 bestellen.
En dan de standaard er bij voor € 12,95, wat ik wel duur vind voor een houder.
Ik heb nu 2 soldeerstations gehad, goedkoop (€14,95 ) omdat ik die Wellers gewoon te duur vind voor de hobby.
En inmiddels wel zie waar ik op moet letten, hanteerbaarheid en stabiliteit.
En dan de standaard er bij voor € 12,95, wat ik wel duur vind voor een houder.
Ik heb nu 2 soldeerstations gehad, goedkoop (€14,95 ) omdat ik die Wellers gewoon te duur vind voor de hobby.
En inmiddels wel zie waar ik op moet letten, hanteerbaarheid en stabiliteit.
Vergeet niet gelijk de grotere 1,6mm en 3mm stiften mee te bestellen. Heb je zeker plezier van.
Zeker niet vergeten nee! Er handig als je wel eens wat dikkere connectoren moet solderen.Pjotr schreef:Vergeet niet gelijk de grotere 1,6mm en 3mm stiften mee te bestellen. Heb je zeker plezier van.
Ik zit zelf ook te denken aan de LS50, maar is 48 watt voldoende, of toch liever de LS80!
Je moet ze ook niet van de tafel gooie Pjotr !
Ligt eraan wat je wilt Zweitse. Als je enkel wat filters/printplaatjes soldeert is dat meer dan genoeg.
Maar zelf heb ik de volle power vaak nodig voor het de/solderen voor grotere oppervlaktes zoals een koperen ground strip die ik in mn buizen amps gebruik.
Ligt eraan wat je wilt Zweitse. Als je enkel wat filters/printplaatjes soldeert is dat meer dan genoeg.
Maar zelf heb ik de volle power vaak nodig voor het de/solderen voor grotere oppervlaktes zoals een koperen ground strip die ik in mn buizen amps gebruik.
Lees de vorige pagina er nog eens op na en 48W is echt voldoende!Zweitse schreef:Ik zit zelf ook te denken aan de LS50, maar is 48 watt voldoende, of toch liever de LS80!
Heb je meer nodig voor loodgieterswerk kun je beter gelijk een 150W kopen.
Ik was ook niet van plan mijn hele leven te blijven solderen.!!!!!!!!...................Pjotr schreef:Of ie anders is dan die van RS? 'Tis natuurlijk geen Weller hè![]()
- sterremuur
- Contacteer:
Ik heb een oeroude Weller Magnastat met een naakte trafo omdat ik de voeding destijds als arme student niet kon betalen. Maar hij werkt nog steeds, en staat in mijn garagewerkplek.
Voor het serieuze werk heb ik een Ersa RDS80, voornamelijk omdat die ooit een jubileumaanbieding van Conrad was. Ik had hem voor 85 euro, terwijl hij nu 185 kost.
http://shop.conrad.nl/813123.html
Maar hij werkt uitstekend. Ik heb er een dikke beitelpunt bij, en een zeer dunne potloodpunt. Die laatste is toch niet zo geschikt, want de dunne punt voert de warmte niet zo snel aan. Alleen voor smd of delicate printjes.
Sinds kort heb ik er een 2,5 mm dunne beitelpunt bij en die gaat echt als een speer bij normale printjes met componenten.
Voor desolderen heb ik een apart desoldeerstation. Dat is echt een must als je veel oude elektronica reviseert.
Voor het serieuze werk heb ik een Ersa RDS80, voornamelijk omdat die ooit een jubileumaanbieding van Conrad was. Ik had hem voor 85 euro, terwijl hij nu 185 kost.
http://shop.conrad.nl/813123.html
Maar hij werkt uitstekend. Ik heb er een dikke beitelpunt bij, en een zeer dunne potloodpunt. Die laatste is toch niet zo geschikt, want de dunne punt voert de warmte niet zo snel aan. Alleen voor smd of delicate printjes.
Sinds kort heb ik er een 2,5 mm dunne beitelpunt bij en die gaat echt als een speer bij normale printjes met componenten.
Voor desolderen heb ik een apart desoldeerstation. Dat is echt een must als je veel oude elektronica reviseert.