Solid State Relais / transistoren
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Solid State Relais / transistoren
Voor de TV, de surroundversterkers en, nou vooruit, ook voor het rolluik en de verlichting wilde ik snel wat Sharp SSR's bestellen, zodat vanaf de versterker en de HTPC of server van alles geschakeld kan worden. Alleen zie ik nu dat er zero crossing en non zero crossing varianten van zijn.
Het is me niet zo snel duidelijk wat dit inhoudt, maar moet ik dat weten om een juiste keuze te maken? Kan iemand me zeggen of een van de twee geschikt is voor genoemd doel, of wellicht beiden?
Het gaat dan bijvoorbeeld om een S202S01F (non-ZC) of S202S02F (ZC), die overigens nog behoorlijk in prijs uiteen lopen.
Het is me niet zo snel duidelijk wat dit inhoudt, maar moet ik dat weten om een juiste keuze te maken? Kan iemand me zeggen of een van de twee geschikt is voor genoemd doel, of wellicht beiden?
Het gaat dan bijvoorbeeld om een S202S01F (non-ZC) of S202S02F (ZC), die overigens nog behoorlijk in prijs uiteen lopen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: Solid State Relais - Welke?
Nu ik toch ga bestellen wil ik het eindbedrag afronden door wat transistoren op voorraad te nemen. Handig voor als ik nog een e.e.a. aan de poorten van de computer wil hangen, maar mogelijk komen ze ook van pas bij voorversterking of in een voeding.
Veelal zie ik BCxxx gebruikt worden. Welke types komen altijd wel van pas en hoort de zelfbouwer altijd in huis te hebben?
Veelal zie ik BCxxx gebruikt worden. Welke types komen altijd wel van pas en hoort de zelfbouwer altijd in huis te hebben?
Re: Solid State Relais / transistoren
ik neem er altijd met zero-crossing detectie.
Dat wil zeggen dat als je hem vraagt te schakelen, hij zal afwachten tot er een nuldoorgang is in je sinus;
Dat scheelt een hoop storing die gegenereerd wordt door ergens lukraak in de periode van je sinus te hakken (wat eigenlijk fase-aansnijding is).
Het is bovendien ook beter voor je SSR, aangezien hij schakelt op het moment dat de spanning = 0
op pagina 4 van de 5 wordt dit uitgelegd met de grafiekjes onderaan
pdfje
Dat wil zeggen dat als je hem vraagt te schakelen, hij zal afwachten tot er een nuldoorgang is in je sinus;
Dat scheelt een hoop storing die gegenereerd wordt door ergens lukraak in de periode van je sinus te hakken (wat eigenlijk fase-aansnijding is).
Het is bovendien ook beter voor je SSR, aangezien hij schakelt op het moment dat de spanning = 0
pdfje
Re: Solid State Relais - Welke?
Met de BC550C en BC560C zijn inderdaad heel wat voorversterkers ontworpen.Marp schreef:Veelal zie ik BCxxx gebruikt worden. Welke types komen altijd wel van pas en hoort de zelfbouwer altijd in huis te hebben?
Nee, zo werkt het niet. Dat werkt alleen zo met gloeilampen en verwarmingselementen. Transformatoren en inductieve lasten moet je juist op de piek van de spanning inschakelen. Dan krijg je de laagste inschakelstroom. Schakel je op de nul-doorgang dan heb je juist de maximale inschakelstroom en gaat de kern eventjes in verzadiging! Dat is ook de reden waarom bij grote trafo's soms wel en soms niet de groepszekering er uit vliegt zonder inschakelbegrenzing: Het hangt er maar toevallig van af waar in de sinus je inschakelt.BertDB schreef:ik neem er altijd met zero-crossing detectie.
pdfje
SSR's zijn niet zomaar geschikt voor het schakelen van transformatoren, en dus de meeste versterkers. Die moet je wel gebruiken MET inschakelbegrenzing EN met een VDR als spanningsbegrenzer direct over het SSR. Een nul-doorgangstype is daarbij contra productief.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 15 nov 2011, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ok, mijn kennis over SSR's zit wat ver en die nuance was ik vergeten aanbrengen
Voor verlichting en tv kan prima één met zero crossing detectie, voor rolluiken en surroundversterker dan best zonder wegens inductieve last.. ?
Voor verlichting en tv kan prima één met zero crossing detectie, voor rolluiken en surroundversterker dan best zonder wegens inductieve last.. ?
Ach, het is een veelgemaakte denkfout. Ook industrieel ben ik het nogal eens tegengekomen waardoor die SSR's om de haverklap stuk gingen. Draaistroom motoren worden daarom nog steeds veel met relais geschakeld of met een speciale SSR (of frequentieregelaar) waarin toch echt wel veel meer in zit dan alleen een triac.
[Edit]
Pas trouwens wel op met die Sharp dingen: De metalen stukjes op de hoeken staan op 230V! Als je ze vastschroeft op een kast of koelprofiel: Minstens 8 mm grotere isolatie (siliconen) pads gebruiken dan de plastic behuizing.
Ze zijn sowieso flink duurder geworden: Tsunami's en ingestorte kerncentrales en zo heb ik begrepen.Marp schreef:/1618475]S202S02F[/url] (ZC), die overigens nog behoorlijk in prijs uiteen lopen.
[Edit]
Pas trouwens wel op met die Sharp dingen: De metalen stukjes op de hoeken staan op 230V! Als je ze vastschroeft op een kast of koelprofiel: Minstens 8 mm grotere isolatie (siliconen) pads gebruiken dan de plastic behuizing.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Bedankt voor alle input tot dusver. Naar ik begrijp kan ik dus gewoon zonder zero crossing nemen voor 5,- bij Dick Best. Dat is gunstig.
Een VDR over 3+ en 4-, en wellicht een NTC in serie met de belasting?Pjotr schreef:Die moet je wel gebruiken MET inschakelbegrenzing EN met een VDR als spanningsbegrenzer direct over het SSR.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ah, die zal ik dan alvast noteren. Die zijn zeker ook wel bruikbaar om lichte belastingen te schakelen?ray5150 schreef:Met de BC550C en BC560C zijn inderdaad heel wat voorversterkers ontworpen.
Ik weet niet of die laatsten op line-level veel gebruikt worden, maar anders denk ik aan BC550C/560C, BC549C/559C en BC327/BC337. Is dat een beetje een universele voorraad, of nog lang niet?Iemand op circuitsonline schreef:BC547 : hoge Vce (45V)
BC548 : general purpose
BC549 : lage ruis
Voor de amateur maakt de keuze weinig uit. Het betreft allen dezelfde chip, maar door de fabrikant geselecteerd op versterking, Vce en ruis en daarna gestempeld.
In de meeste toepassingen kun je die transistoren door elkaar gebruiken
Je hebt ook nog de oudere versies die gelijk zijn.
BC107 = BC147 = BC237 = BC547
Voor de PNP versie geldt hetzelfde verhaal.
Wil je meer vermogen in dezelfde TO92 behuizing, dan ga je voor de BC337 of 338.
Ja, een NTC is zeker een goed idee voor wat zwaardere trafobelastingen. Die VDR kun je het beste er 2 voor nemen: Eentje aan de ingang om netpieken te onderdrukken en eentje aan de uitgang om inductiepieken van de trafo te onderdrukken. Dat laatste is niet echt nodig omdat een triac/thyristor van nature afschakelt bij zero current. Maar het kan zeker geen kwaad.Marp schreef:
Een VDR over 3+ en 4-, en wellicht een NTC in serie met de belasting?
Het kan ook geen kwaad om de zwaarde uitvoering van de SSR te nemen, b.v. als een 16A beschikbaar is zou ik die nemen. Dacht dat de 16A van Sharp zelf goedkoper is dan de 8A.
Pas hier wel mee op in versterkerschakelingen, dit zijn geen directe vervangers voor de BC54x en BC55x en kun je niet als zodanig daarvoor gebruiken zonder de stabiliteit opnieuw door te rekenen.Wil je meer vermogen in dezelfde TO92 behuizing, dan ga je voor de BC337 of 338.
Misschien een paar kanttekeningen
Een triac voor een grotere stroom heeft meestal ook een grotere houdstroom nodig.Die zwaardere uitvoering voorkomt wel dat ie niet bij de eerste de beste overbelasting het lootje legt maar de effektive stroom wordt kleiner(ontbreekt een groter stuk)en geeft wellicht meer stoorsignalen.
Als transistors meer vermogen moeten kunnen slikken is vooral een TO-92 behuizing de beperkende faktor.Bij sommige types wordt wel ruim 600mW opgegeven,maar dan zijn ze loeiheet.
Voor alleen meer stroom neem dan de BC639(NPN) en BC640(PNP),mogen hebben 1A en kunnen ook meer spanning aan (80V)
Om meer vermogen te verwerken bestaan dezelfde onder BD139 en BD140 in een grotere behuizing.
Anne
Een triac voor een grotere stroom heeft meestal ook een grotere houdstroom nodig.Die zwaardere uitvoering voorkomt wel dat ie niet bij de eerste de beste overbelasting het lootje legt maar de effektive stroom wordt kleiner(ontbreekt een groter stuk)en geeft wellicht meer stoorsignalen.
Als transistors meer vermogen moeten kunnen slikken is vooral een TO-92 behuizing de beperkende faktor.Bij sommige types wordt wel ruim 600mW opgegeven,maar dan zijn ze loeiheet.
Voor alleen meer stroom neem dan de BC639(NPN) en BC640(PNP),mogen hebben 1A en kunnen ook meer spanning aan (80V)
Om meer vermogen te verwerken bestaan dezelfde onder BD139 en BD140 in een grotere behuizing.
Anne
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Vanavond heb ik tijd gemaakt om op internet diverse audio-schakelingen te bekijken, en eigenlijk kwam ik daarin nauwelijks een BC3xx tegen. Hoogstens in een enkele voeding. Om in voorkomend geval niet vast te lopen bestel ik dan enkele van die BD's bij. En een klein handje BC547B/557B om ondermeer met de computer relais aan te sturen.
Wat resteert is de vraag welke VDR en NTC ik het best kan nemen. Als relais geloof ik dat bij Dick Best een S202S01 de beste keuze is. Aan het zwaarst belaste relais komt een 300VA trafo te hangen met 3 stuks LM3886 (center + 2 effectkanalen) die samen hooguit met 10.000 uF gebufferd gaan worden. Misschien ook nog een eenvoudige satellietontvanger, maar verder wil ik het toch maar een beetje beperken. Kan ik hiervoor een 2,5 Ohm / 5,5A NTC nemen, of beter een andere?
V.w.b. varistors is er keuze uit een 471KD07 of 431KD20.
Wat resteert is de vraag welke VDR en NTC ik het best kan nemen. Als relais geloof ik dat bij Dick Best een S202S01 de beste keuze is. Aan het zwaarst belaste relais komt een 300VA trafo te hangen met 3 stuks LM3886 (center + 2 effectkanalen) die samen hooguit met 10.000 uF gebufferd gaan worden. Misschien ook nog een eenvoudige satellietontvanger, maar verder wil ik het toch maar een beetje beperken. Kan ik hiervoor een 2,5 Ohm / 5,5A NTC nemen, of beter een andere?
V.w.b. varistors is er keuze uit een 471KD07 of 431KD20.
Datasheet 471KD07[u]NX[/u] schreef:471KD07NX (er is ook een JX)
Maximum Allowable Voltage
ACrms: 300 V
DC: 385 V
Maximum Energy
10/1000us: 35.0 J
Withstanding Surge
1 time: 1200 A
2 times: 600 A
Rated Wattage
0,25 W
Varistor Voltage
V1mA: 470 V (423-517 V)
Maximum Clamping Voltage
V10A: 775 V
Datasheet 431KD20[u]NX[/u] schreef:431KD20NX (er is ook een JX)
Maximum Allowable Voltage
ACrms: 275 V
DC: 350 V
Maximum Energy
10/1000us: 264 J
Withstanding Surge
1 time: 6500 A
2 times: 4000 A
Rated Wattage
0,25 W
Varistor Voltage
V1mA: 430 V (387-473 V)
Maximum Clamping Voltage
V10A: 710 V
W.b.t. varistors die direct over het lichtnet staan, die kun je niet groot genoeg nemen. Neem i.i.g. een exemplaar van min. 20 mm - 25 mm diameter. Koelkasten b.v. kunnen best flinke klappen veroorzaken waar die kleintjes de geest mee geven op den duur. Een nominale AC spanning van 275V is dan de juiste waarde.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat wordt dan de 431KD20, of wellicht haal ik elders een grotere. Van de NTC bestel ik dan maar enkele waarden. Daar zal vast een bruikbare tussen zitten. Allen bedankt voor de informatie.