Media PC: Orientatie

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

Omdat ik onderhand toch een beetje mee wil met de tijd heb ik het plan opgevat om in de woonkamer een media-pc te installeren.
Ik ben niet helmaal op de hoogte van de zaken dus vraag ik hier maar om wat uitleg. Ik verwacht op dit moment nog niet echt concrete voorstellen ivm welke soundcard in best gebruik en welk type processor ik best aanschaf maar meer een beetje meer algemene info. Aan welke eisen de componenten best voldoen en wat de mogelijkheden zijn binnen mijn wensenpakket.

Laten we beginnen met een beetje uitleg over wat ik nu net wil doen met het ding.

- Audio
Ik wil zowel audio via de interne harde schijf, interne speler, Telenet-decoder (In vlaanderen nodig on digitale kanalen voor zowel TV als radio te ontvangen) als via data op een NAS (die ik later aanschaf) kunnen spelen. Ik heb geen behoefte aan meer-kanaalsweergave. Het is al moeilijk genoeg om een deftige stereo opstelling te realiseren. Een meerkanaals opstelling gaat me enkele teleurstellen in deze situatie.
SACD zal via een PC niet lukken vrees ik.
Ik zou ook een phono-voorversterker willen aansluiten.
- Video
Het lijkt me vanzelfsprekend dat ik een Blu Ray player installeer. Ik kijk regelmatig wel eens een DVDtje met de vriendin en we hebben een full HD TV, dus dan kunnen we zulke speler wel gebruiken. Een HDMI aansluiting is dus onontbeerlijk.
Ook de harde schijf zal wel wat video bevatten. De NAS die later wordt aangeschaft zal ook gebruikt worden om de nodige video bestanden op te slaan.
Af en toe een foto bekijken zal geen probleem vromen neem ik aan.
Ik zou ook graag TV-uitzendingen opnemen met de PC. Gaat dat in HD of laten de digitale TV distributeurs dat niet toe? (één of andere beveiliging in het signaal?)
-Internet/netwerk
Het is een pc, dus een beetje surfen en e-mailen mag ook tot de mogelijkheden behoren. Maar dit heeft geen prioriteit. Het kan wel handig zijn voor noodgevallen (als de andere pc stuk is of zo).
-bediening
Ik heb geen zin om het TV-toestel aan te schakelen als ik enkel muziek wil luisteren. Ik zal dus ergens in het front van de pc-case een vorm van visuele informatie moeten krijgen over wat ik aan het doen ben. Een klein touchscreen blijkt tot de mogelijkheden te behoren.
Voor de rest heb ik er geen moeite mee om een draadloos klavier te gebruiken voor de bediening.

Voor zover ik het begrijp heb ik dus een stille pc nodig die een uitstekende stereo soundcard heeft met op zijn minst een analoge stereo-ingang en een analoge stereo-uitgang. Waar ik met vragen zit is het feit dat de decoder voor de digitale TV één HDMI uitgang heeft en één stereo paar analoge audio uitgangen. Hoe combineer je dat voor het best mogelijke resultaat? Als ik de HDMI op de video-kaart aansluit, kan ik daar dan nog de digitale radio kanalen uit distilleren? Een digitale input (eventueel optisch) kan leuk zijn voor het geval ik misschien eens een externe player wil aansluiten. Maar dat is geen must. (mijn huidige multi-player verhuist naar mijn audio-kamertje)
Klopt het dat zowat elke hoogwaardige audio-kaart een digitale uitgang heeft om eventueel een externe DAC aan te sluiten?
Ik ga mijn Rotel eindversterker gebruiken om het vermogen aan de speakers te leveren. Die heeft enkel een stel analoge ingangen.
Ik heb dus een video-kaart nodig voor HD weergave. Die moet een HDMI ingang als ook een HDMI uitgang bezitten. (verdere aansluitingen mogen, maar ik heb er voorlopig geen toepassingen voor.)
Verder moet ik dus een leuke performante Blu Ray-speler zoeken. Ik heb dan nog een netwerk aansluiting nodig (+ draadloos). Een goeie, stille voeding is een must. Een moederbord die plaats biedt aan een processor die geruisloos gekoeld kan worden is ook niet te versmaden.
De harde schijf is nog zo'n verhaal. Steek ik voorlopig een gewone, grote (veel opslag) schijf of ga ik direct voor een solid state (met minder opslag => prijs) omdat ik later toch een NAS ga aanschaffen. Zo'n SSD is natuurlijk wel absoluut geruisloos.
Een gebruiksvriendelijk OS is ook wel leuk.

Ben ik bepaalde belangrijke (of minder belangrijke) zaken vergeten?

Hoe begin ik best met zoeken? Kies ik eerst een behuizing naar mijn smaak en ga ik dan de overige componenten zoeken die netjes passen of werk ik best net andersom?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door dre »

je media pc hang je toch volmet schijven,dat maakt een nas toch overbodig?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door bertor »

Nadeel is dat dat teveel herrie maakt, die schijven hoor je juist het meest, dus een kleine SSD ligt voor de hand. Die nas kun je ergens neerzetten waar je er geen last van hebt.

Qua kast, ik heb deze al klaarstaan voor El Cuerno:
http://www.silverstonetek.com/product.p ... 1&area=usa

Deze is lekker ondiep, past meestal goed bij de rest van de audioapparatuur en is ruim genoeg voor toekomstige upgrades qua insteekkaarten enzo.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door sevenup »

AMD fusion processor is wel leuk. Weinig vermogen nodig, alleen zit je wel vast aan de interne videokaart.

Zelf zou ik gaan voor een Energy efficient processor. Heb ik ook. Met alle instellingen die tegenwoordig mogelijk zijn in de bios ( underclocken als de processor niets te doen heeft, voltages omlaag bij geen gebruik ) verbruikt mijn PC namelijk maar 40W idle en 45-50W bij afspelen van 1080 film :)

Ik gebruik de zelfde PC dus ook als NAS en voor downloads.
Laatst gewijzigd door sevenup op za 19 nov 2011, 8:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

dre schreef:
je media pc hang je toch volmet schijven,dat maakt een nas toch overbodig?
Ik wil de data ook op mijn laptop kunnen bereiken.
Dat zal ook wel gaan als de media-pc op een netwerk hangt, maar een NAS kan je dan ook nog eens voorzien vaneen 2de schijf om constant een BU te hebben.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

bertor schreef:
Nadeel is dat dat teveel herrie maakt, die schijven hoor je juist het meest, dus een kleine SSD ligt voor de hand. Die nas kun je ergens neerzetten waar je er geen last van hebt.

Qua kast, ik heb deze al klaarstaan voor El Cuerno:
http://www.silverstonetek.com/product.p ... 1&area=usa

Deze is lekker ondiep, past meestal goed bij de rest van de audioapparatuur en is ruim genoeg voor toekomstige upgrades qua insteekkaarten enzo.
Die hebben mooie producten!
Jouw model heeft geen visuale informatie (menu, track nummer, track info, ...) beschikbaar voor als de TV niet aan staat. Dat had ik wel graag gehad. Heb je een link naar een site die ze verkoopt? Dan krijg ik alvast een idee van de prijzen die ze voor zo'n ding vragen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door sevenup »

http://azerty.nl/0-1045-90293/antec-ver ... te-bu.html

Deze kast is ook wel mooi. Met display en remote :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

sevenup schreef:
AMD fusion processor is wel leuk. Weinig vermogen nodig, alleen zit je wel vast aan de interne videokaart.

Zelf zou ik gaan voor een Energy efficient processor. Heb ik ook. Met alle instellingen die tegenwoordig mogelijk zijn in de bios ( underclocken als de processor niets te doen heeft, voltages omlaag bij geen gebruik ) verbruikt mijn PC namelijk maar 40W idle en 45-50W bij afspelen van 1080 film :)

Ik gebruik de zelfde PC dus ook als NAS en voor downloads.
Dat is interessant.
Heb je dan geen last van die harde schijven de zitten te rammelen als je lekker een stukje muziek aan het luisteren bent?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door Olaf Analogue »

En niet te vergeten, een geluidskaart :)

http://www.asus.com/Multimedia/Audio_Ca ... ssence_ST/
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

sevenup schreef:
http://azerty.nl/0-1045-90293/antec-ver ... te-bu.html

Deze kast is ook wel mooi. Met display en remote :)
Nice!
De prijs is ook prima.

De SilverStone GD02MT vind ik héél mooi. Kost dan ook een stukje meer dan de Antec maar is nog steeds betaalbaar.
Meer dan €300 voor een echt fraaie kast zou ik toch niet willen uitgeven.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door hannesie »

Ik vind dit ook wel een leuk kassie. :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ITNGNMYl ... re=related[/youtube]
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

Kost net iets meer dan €300 neem ik aan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door hannesie »

http://tweakers.net/pricewatch/160847/o ... -s21t.html :mrgreen:
Blijft wel een mooie PC, want anders kun je het niet noemen.

Het is ook voor mij het bezwaar om voor de geluidsweergave de TV aan te zetten, daarom heb ik de Squeezebox. :rock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

Deze Zalman HD503 vind ik anders ook heel mooi. En die past netjes binnen het budget.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door Gijs »

rho schreef:
bertor schreef:
Nadeel is dat dat teveel herrie maakt, die schijven hoor je juist het meest, dus een kleine SSD ligt voor de hand. Die nas kun je ergens neerzetten waar je er geen last van hebt.

Qua kast, ik heb deze al klaarstaan voor El Cuerno:
http://www.silverstonetek.com/product.p ... 1&area=usa

Deze is lekker ondiep, past meestal goed bij de rest van de audioapparatuur en is ruim genoeg voor toekomstige upgrades qua insteekkaarten enzo.
Die hebben mooie producten!
Jouw model heeft geen visuale informatie (menu, track nummer, track info, ...) beschikbaar voor als de TV niet aan staat. Dat had ik wel graag gehad. Heb je een link naar een site die ze verkoopt? Dan krijg ik alvast een idee van de prijzen die ze voor zo'n ding vragen.
Beeld op je behuizing zit je meer in de weg dan je er plezier van hebt denk ik. Besturing via telefoon/tablet/laptop is nog veel prettiger voor de luie mensch, en zorgt er voor dat je het systeem uit het zicht kunt zetten. Hogere waf, minder geluid, simpeler kast nodig dus meer budget over voor de inhoud.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door Olaf Analogue »

rho schreef:
Deze Zalman HD503 vind ik anders ook heel mooi. En die past netjes binnen het budget.
Die is zeker heel mooi, beslist ook mijn smaak, die onthoudt ik.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door hannesie »

Gijs schreef:
Beeld op je behuizing zit je meer in de weg dan je er plezier van hebt denk ik. Besturing via telefoon/tablet/laptop is nog veel prettiger voor de luie mensch, en zorgt er voor dat je het systeem uit het zicht kunt zetten. Hogere waf, minder geluid, simpeler kast nodig dus meer budget over voor de inhoud.
:sure: :-#
Ben het helemaal met je eens Gijs. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

Ik absoluut niet eigenlijk.
Ik wil mijn media pc kunnen bedienen terwijl iemand anders de laptop gebruikt. Ik heb geen tablet of smart-phone, dus dat zou me op kosten jagen alleen om de pc te kunnen bedienen.
Ik vind dat schermpje in de behuizing dus uitermate interessant.
De pc komt dan ook gewoon in het zicht te staan, waar nu de voor- en eindversterker staan. De eindversterker komt dan meer uit het zicht te staan als de pc er is.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

Olaf Markus schreef:
rho schreef:
Deze Zalman HD503 vind ik anders ook heel mooi. En die past netjes binnen het budget.
Die is zeker heel mooi, beslist ook mijn smaak, die onthoudt ik.
De Chieftec Hi-Fi HM01B is dan misschien ook iets voor in je shortlist. In de mijne past ie prima. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door hannesie »

rho schreef:
Ik absoluut niet eigenlijk.
Ik wil mijn media pc kunnen bedienen terwijl iemand anders de laptop gebruikt. Ik heb geen tablet of smart-phone, dus dat zou me op kosten jagen alleen om de pc te kunnen bedienen.
Dat verschil in prijs zou misschien wel eens negatief kunnen zijn. :mrgreen: Een Ipod Touch voor € 177 ?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door rho »

En wat ga ik verder met die Ipod Touch doen?
Ik heb daar nu niet echt behoefte aan. ...maar ik ga het toch bekijken en misschien verander ik wel van gedachte. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door Olaf Analogue »

rho schreef:
Olaf Markus schreef:
rho schreef:
Deze Zalman HD503 vind ik anders ook heel mooi. En die past netjes binnen het budget.
Die is zeker heel mooi, beslist ook mijn smaak, die onthoudt ik.
De Chieftec Hi-Fi HM01B is dan misschien ook iets voor in je shortlist. In de mijne past ie prima. :)

Die vindt ik wat minder , ik vind die twee grote draaiknoppen en de locties er van een beetje awkward.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door bertor »

rho schreef:
bertor schreef:
Nadeel is dat dat teveel herrie maakt, die schijven hoor je juist het meest, dus een kleine SSD ligt voor de hand. Die nas kun je ergens neerzetten waar je er geen last van hebt.

Qua kast, ik heb deze al klaarstaan voor El Cuerno:
http://www.silverstonetek.com/product.p ... 1&area=usa

Deze is lekker ondiep, past meestal goed bij de rest van de audioapparatuur en is ruim genoeg voor toekomstige upgrades qua insteekkaarten enzo.
Die hebben mooie producten!
Jouw model heeft geen visuale informatie (menu, track nummer, track info, ...) beschikbaar voor als de TV niet aan staat. Dat had ik wel graag gehad. Heb je een link naar een site die ze verkoopt? Dan krijg ik alvast een idee van de prijzen die ze voor zo'n ding vragen.
Als je iets met computers gaat doen moet je hier wezen:
http://tweakers.net/pricewatch/
Ik bestel bij Azerty, goede service en relatief lage prijzen.

Bij mij heb ik er een monitor aan hangen, maar de versterkers en computer staan dan ook naast de bank en niet onder de tv. Bediening via tablets heeft de toekomst lijkt me. Tegenwoordig zijn er al simpele androids voor zo'n 100 euro
http://tweakers.net/pricewatch/283705/a ... tab:prices, dus ik zou niet teveel uitgeven aan een kast en het geld liever in een tablet stoppen. Wel even kijken of de android versie een beetje courant is.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door sevenup »

rho schreef:
sevenup schreef:
AMD fusion processor is wel leuk. Weinig vermogen nodig, alleen zit je wel vast aan de interne videokaart.

Zelf zou ik gaan voor een Energy efficient processor. Heb ik ook. Met alle instellingen die tegenwoordig mogelijk zijn in de bios ( underclocken als de processor niets te doen heeft, voltages omlaag bij geen gebruik ) verbruikt mijn PC namelijk maar 40W idle en 45-50W bij afspelen van 1080 film :)

Ik gebruik de zelfde PC dus ook als NAS en voor downloads.
Dat is interessant.
Heb je dan geen last van die harde schijven de zitten te rammelen als je lekker een stukje muziek aan het luisteren bent?

HDD is een samsung eco disk. Neemt ook weinig vermogen en je hoort hem amper. Het draaien hoor je helemaal niet, alleen heel iets geluid van de kopbewegingen. Maar op een paar meter afstand echt niets van te horen.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Media PC: Orientatie

Bericht door Candisa »

Is er tegenwoordig enige mogelijkheid om die Digibrol-box van Telenet te linken aan een media-pc dan? De laatste keer dat ik hierover informatie heb opgezocht kwam ik er achter dat:
- de netwerkaansluiting enkel en alleen werkt als het een speciaal ip-adres krijgt van de Telenet-modem, en enkel gebruikt kan worden om verbinding te maken met de interactieve diensten van Telenet --> geen mogelijkheid om data op de harde schijf via deze weg te delen of te bereiken
- de USB-poort door Telenet is uitgeschakeld en enkel toegankelijk is door Telenet-technici of mensen die op een of andere manier de firmware van de fabrikant op de digicorder krijgen, waarbij het toestel niet meer compatibel is met het speciale Telenet-protocol (wat afwijkend is van het normale DVB-C). Ook hiermee kun je dus de hardeschijf niet delen of de digicorder bedienen...

Bij Belgacom TV (ADSL) en Mobistar TV (deels via satelliet, deels via ADSL en ook eigen protocol) is bovenstaand verhaal zeer gelijkaardig.
Als je echt een volledig functionerende, complete mediacenter-computer wilt bouwen waarmee je ook kunt opnames beheren en TV-kijken, is er bij mijn weten maar 1 fatsoenlijk alternatief: TV-Vlaanderen, wat wij nu dus ook al een tijdje hebben.
Aangezien TV-Vlaanderen gewoon met normale DVB-S en DVB-S2 signalen werkt, en tevens naast eigen decoders ook een CI-module aanbiedt om hun smartcard in een universele ontvanger te gebruiken, kun je dus gewoon een satelliet-tv-tunerkaartje met CI-slot gebruiken om het volledige zenderaanbod op een pc te kunnen bekijken en/of opnemen.

Ik heb hier zelf een tijd geleden voor geïnformeerd en ben uitgekomen op de kaartjes van het merk "Digital Devices". Het grote voordeel van deze kaartjes is dat deze flink uitbreidbaar zijn op vlak van aantal tuners en CI-sloten. De standaard-opstelling die je nodig hebt om TV-Vlaanderen zenders te kunnen ontvangen en opnemen op een pc is de "Cine S2 V6" kaart in combinatie met de bijpassende CI-uitbreiding.

Met deze combinatie heb je 2 tuners en kun je dus naar 1 zender kijken en een andere zender opnemen, maar bijvoorbeeld ook 1 zender kijken en een andere streamen naar een andere kamer, of gewoon 2 zenders opnemen terwijl je al dan niet 1 van die zenders aan het volgen bent...
Als dit niet genoeg is (wat ik me wel kan voorstellen), kun je door nog een "DuoFlex" kaart toe te voegen een set-up maken die zeer vergelijkbaar is met deze van een Digicorder: 4 tuners, dus naar 1 zender kijken en tot 3 andere zenders opnemen (maar dus ook streamen).

Je kunt het zelfs nog gekker maken, want Digital Devices claimt dat hun systeem 1 CI-module kan delen met maar liefst 4 twin-tuner-kaartjes (dat zijn dus 8 tuners om te kijken/op te nemen/te streamen!), maar in dat geval moet je wel een "Octopus bridge" nemen als basis ipv een "Cine S2" kaart (wat eigenlijk een beperkte bridge en DuoFlex kaart in 1 is).

Isabelle
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”