Ultieme laagweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

CSS SDX15 in slechts 65 liter :?

Is de meest ideale kastinhoud niet meer dan 100 liter (114 liter) voor deze woofer :?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Audioslave schreef:
CSS SDX15 in slechts 65 liter :?

Is de meest ideale kastinhoud niet meer dan 100 liter (114 liter) voor deze woofer :?
Volgens mij wordt dat toch redelijk uitgebreid uiteengezet in dit topic.

Er wordt in dit topic van een analoog of digitaal correctiefilter uitgegaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Audioslave schreef:
CSS SDX15 in slechts 65 liter :?

Is de meest ideale kastinhoud niet meer dan 100 liter (114 liter) voor deze woofer :?
hangt ook af van hoe je de spoelen zet, met 1 spoel open is er wat meer volume nodig, maar gaat die ongecorrigeerd dieper. met beide spoelen actief kan t ding in belachelijk kleine volumina spelen
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Henkjan schreef:
Audioslave schreef:
CSS SDX15 in slechts 65 liter :?

Is de meest ideale kastinhoud niet meer dan 100 liter (114 liter) voor deze woofer :?
hangt ook af van hoe je de spoelen zet, met 1 spoel open is er wat meer volume nodig, maar gaat die ongecorrigeerd dieper. met beide spoelen actief kan t ding in belachelijk kleine volumina spelen
Met een equivalent belachelijk grote versterker dan wel! :twisted: Mooi woord trouwens, volumina...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als ik de aanpak van Geddes nog eens lees, dan zou je puur op basis van level setting, laagdoorlaatfilter frequentie en fase/delay inregelen van drie subs (waarbij de derde sub nauwelijks wat doet) een ultiem laag moeten kunnen bereiken dat tussen +/- 2 tot 3 dB variatie zit. Er wordt vanuit gegaan dat de fronts niet een al te sterk laag hebben, in ieder geval geen baslift anders dan ontstaat door room modes. Aan de fronts doe je niets bij dit inregelen. Als het goed is wordt het laag niet overdreven hard, omdat je niet alleen met de amplitude en de kantelfrequentie van het laagdoorlaatfilter van iedere sub (max 150Hz) speelt maar ook met de fase. De resterende variatie van +/- 2 tot 3 dB kun je dan nog een beetje wegregelen met subtiele EQ.

Ik zou haast zeggen, vooral omdat de fronts niet een luid laag hoeven te hebben, en ook omdat 'randomness' in het karakter van het laag wordt aanbevolen, dat dit toch uitstekend zou moeten werken met dipolen als fronts! :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Ik zou haast zeggen, vooral omdat de fronts niet een luid laag hoeven te hebben, en ook omdat 'randomness' in het karakter van het laag wordt aanbevolen, dat dit toch uitstekend zou moeten werken met dipolen als fronts! :D
Dus hoeveel van mijn sdx15's wil je nou overnemen? :lol:

Een betaalbare amp The T.amp 2400. 2*1200 watt 4ohm 2*640 8 ohm

De ST versie van de UcD700 zou ook een leuke optie zijn, maar die worden niet meer gemaakt zie ik. OEM wel..
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

zouden die T-amps gebrugd 4ohm stabiel zijn :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
zouden die T-amps gebrugd 4ohm stabiel zijn :D
Misschien moet je ze even mailen? Aan 1 kanaal heb je toch ook genoeg? :wink:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Er zitten wel 2 fans in zo'n t.amp. Tis de vraag of je dat erg vind natuurlijk, persoonlijk hou ik niet zo van fans in audio...
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Apart, een 2*1200watt RMS@ 4ohm versterker voor 295€ met een THD van minder dan 0,05% .

Nooit (bewust) naar zo'n versterker geluisterd maar zit hier een catch?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

GeertM2 schreef:
Er zitten wel 2 fans in zo'n t.amp. Tis de vraag of je dat erg vind natuurlijk, persoonlijk hou ik niet zo van fans in audio...
Ik hou er ook niet van. Wellicht dat die te vervangen zijn door speciale stille fans.

Deze amp wordt door de nieuwe eigenaar van mijn oude 18" subwoofers gebruikt. Ik heb hem nog niet horen klagen

Op google is er wellicht ook wat meer over te vinden. Dap maakt ook goedkope amps. Het lijkt me verder ook prettig dat een amp niet erg inefficient is.

De DAP Palladium 1600 zou ook erg goed moeten zijn voor het geld. Iemand die de 2400 en DAP heeft opengemaakt prefereerde de Dap wb opbouw.

Dit is een 2 kanaals amp met ingebouwde dsp. http://www.kapaza.be/Audio/Versterkers/ ... erker.html

amp tests
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Aan de andere kant; waarom niet gewoon 4*ucd400? Dan weet je zeker dat het op alle fronten goed zit; productiekwaliteit, stil en 1600 watt op 4 drivers toch meer dan voldoende vermogen?

Ik kan me toch niet aan de (subjectieve?) indruk onttrekken dat al die goedkope PA versterkers op al deze vlakken NIET evengoed presteren..

edit; woordje niet op strategische plek toegevoegd, anders was het een nogal rare post...
Laatst gewijzigd door Paul op do 15 jan 2009, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Tegen deze watt/prijs verhouding kan je niet opbouwen. Sommige merken komen toch erg gunstig uit testen. De Crown Xti blijkt op 20Hz veel minder output te leveren zonder te vervormen dan bijv een behringer.

Bestond vroeger niet de UcD700 ST? Ik zie deze niet meer op de site van Hypex..
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Waarom begin je niet vast met bouwen? Dan doe je de roomeq en filtering met een Behringer (die heb je toch?) en gebruik je een paar simpele versterkers om de zaak aan te sturen. Met 100 W per kanaal kun je toch prima zeggen hoe goed het concept met 4 subwoofers werkt, of simpele parametrische eq voldoende is, etc... De versterkers komen dan later wel :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Waarom begin je niet vast met bouwen? Dan doe je de roomeq en filtering met een Behringer (die heb je toch?) en gebruik je een paar simpele versterkers om de zaak aan te sturen. Met 100 W per kanaal kun je toch prima zeggen hoe goed het concept met 4 subwoofers werkt, of simpele parametrische eq voldoende is, etc... De versterkers komen dan later wel :)
Daar heb je helemaal gelijk in! Naast de subs moet er ook weer een en ander aan mijn dipool gebeuren om een goede integratie te krijgen. Er is nog genoeg te doen dus.

De foto laat zien wat ik tot nu toe in mijn hoofd heb wb vormgeving. Het moet redelijk tijdloos zijn. Netto blijft met dit ontwerp 65l over. Met een enkele sub+UcD400 is dan 16mm xmax mogelijk op 20Hz en krijg je daarvoor 102dB Spl terug.
Bijlagen
subvorm.JPG
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Is minder diep en wat hoger misschien handiger? Dan komen ze niet zo ver de kamer in, scheelt vloeroppervlak.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bertor schreef:
Is minder diep en wat hoger misschien handiger? Dan komen ze niet zo ver de kamer in, scheelt vloeroppervlak.
En optisch? Dat lage heeft wel wat moderns vind ik. Hoger, ondieper en dan breed doet me denken aan oude boekenplankluidsprekers. Ergens moet je die 38cm woofer kwijt..

Hoger is altijd handiger natuurlijk! (10" zou ook handiger zijn..)
Laatst gewijzigd door Martijn H op vr 16 jan 2009, 0:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nee, ondiep en niet breed, maar hoog!!! 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wel oppassen tot hoe hoog je de woofer wilt inzetten. Ik zou vanuit het technische oogpunt van staande golven in de box, voor maximale flexibiltiteit in de kantelfrequentie van het laagdoorlaatfilter, kiezen voor een kleine box. Dwz maak hem vierkant.
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Als ik de werken van Geddes&Lee bekijk dan gelooft hij niet zo in DSP oplossingen voor laagweergave in kleine ruimtes (woonkamers), wel in demping en meerdere subs
(overigens met als argument dat je door equalizing de response maar op een klein gebied goed krijgt. Als je dat niet erg vind is het natuurlijk wel een optie).

Zie bv zijn beschrijving van de Summa
http://www.gedlee.com/downloads/Cum%20laude.pdf
of andere papers op zijn site of elders
http://www.gedlee.com/

(Ik heb alleen de 1e pagina gelezen, dus excuses als het al aan bod geweest is :oops: )
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op vr 16 jan 2009, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Ik denk dat de aanpak van Geddes goed kan werken, maar aan de andere kant laat hij zich af en toe wel gemakkelijk tegenhouden door kosten en complexiteit; vooral op het gebied van actieve en digitale filtering. Dat is ook een van de redenen dat hij geen dipool overweegt: te complex qua filtering en vanwege het noodzakelijke actieve filter te duur.

Gezien het feit dat hij een aparte luisterruimte heeft, is het begrijpelijk dat hij gaat voor een technisch eenvoudigere oplossing; maar ik denk dat met DSP in het laag (nagenoeg) dezelfde kwaliteit in een kleiner pakket kan worden verkregen. Ook de combinatie van verschillende excitatiemechanismen door monopool + dipool te combineren tot een cardioid lijkt mij interessant.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Duck Twacy schreef:
(Ik heb alleen de 1e pagina gelezen, dus excuses als het al aan bod geweest is :oops: )
deze gaan niet in 1 kast :wink:

Ronkel schreef:
Gezien het feit dat hij een aparte luisterruimte heeft, is het begrijpelijk dat hij gaat voor een technisch eenvoudigere oplossing; maar ik denk dat met DSP in het laag (nagenoeg) dezelfde kwaliteit in een kleiner pakket kan worden verkregen. Ook de combinatie van verschillende excitatiemechanismen door monopool + dipool te combineren tot een cardioid lijkt mij interessant.
Ik weet niet welke methode hij zelf gebruikt, maar de oplossing van 4 subs icm dsp vind ik zelf niet eenvoudiger dan dsp op twee stereospeakers..
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Montana schreef:
Ik weet niet welke methode hij zelf gebruikt, maar de oplossing van 4 subs icm dsp vind ik zelf niet eenvoudiger dan dsp op twee stereospeakers..
Voor zover ik weet gebruik Geddes geen DSP en actieve filtering omdat ie 't te complex en kostbaar vindt en ook (ik denk vooral) omdat het niet binnen z'n competentieset ligt. Omdat ie geen kennis heeft op 't gebied van DSP gebruikt ie gewoon meerdere subs. Het is maar wat je gemakkelijk vindt inderdaad. Ik ga dan ook liever voor DSP, dat kan ook nog op allerlei manieren. Ik gebruik nu zelf BruteFIR + webfilter. Lastig in het begin, maar als het eenmaal werkt is het supereenvoudig. En niemand is te oud om te leren.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Hmm, met meerdere subwoofers kun je een vlakke respons krijgen op meerdere luisterplekken. Vooral voor home-cinema is dat belangrijk, waar Geddes zijn set voornamelijk voor gebruikt. Met DSP en minder bronnen zal de sweet spot kleiner worden.

JBL heeft trouwens nog een leuke unit om 4 subwoofers aan te sturen:
http://www.jbl.com/home/products/produc ... QU&ser=PER

Uit het topic:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1681095
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt. Nu 50h 50d 44br (of 44h 50br 50d op z'n kant) Zo wordt het ook door mijn vriendin geaccepteerd mochten we ooit in 1 huis belanden! :lol:

Ik zit nu alleen weer te twijfelen of een kubus van 47 cm niet toch het mooiste is..
Bijlagen
subkast445050kleur.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”