Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Beste Ah!buis
Ik zal me inhouden.
Het was zeker niet mijn bedoeling om Bart in verwarring te brengen.
Maar ik wou alleen even laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn voor de ECL82 (6F3P) of (6BM8)
Ik zal me inhouden.
Het was zeker niet mijn bedoeling om Bart in verwarring te brengen.
Maar ik wou alleen even laten zien dat er ook andere mogelijkheden zijn voor de ECL82 (6F3P) of (6BM8)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Sambal bij?bcvdb schreef:Ik zit trouwens met de UGTs te worstelen, zal eens een foto plaatsen, hopelijk kan iemand chinees lezen hier op eht forumIk kom niet verder dan " nummeltje vielentwintig"
![]()
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
De primaire kant heeft 4 draden. 2 rode en 2 zwarte. De volgorde van die draden is: rood zwart, rood zwart. Dit lijkt me setjes.
Dit meet ik aan de primaire kant... De rode en zwarte draden dus:
Tussen beide rode meet ik geen verbinding en tussen beide zwarte ook niet.
De tussen de eerste en de tweede draad (rood en zwart) meet ik 120 ohm. Tussen de derde en vierde draad (rood 2 en zwart 2) meet ik 150 ohm.
Hoe sluit ik die dan aan? Het zijn dus 2 apparte wikkelingen. Zonder middenvoeding ofzo?
In het schema van annestaan 2 aansluitpunten... als ik de middenaftakking wil gebruiken dan sluit ik draad 1 aan op de voeding, draad vier op de anode (pin 6) en de draad 3 en 4 allebei op pin 7. En dan die verder niet meer aan de voeding hangen? Of is het beter die middenaftakking niet te gebruiken?
Secundair begrijp ik ook nog niet zo goed. Is dat ook een vorm van tegenkoppeling ofzo?
Ik neem aan dat ik de 0- draad aan de massa hang zoals getekend, dan de draad voor 4ohm aansluiting via een weerstand met terugkoppel C naar de Kathode. En dan de draad van de 8 ohm aansluiting naar de plus van LS. en de 16 ohm aansluiting laat ik onaangesloten? Waarom wordt die 4 ohm aansluiting terug gekoppeld? waarom komt de kathode niet gewoon aan de massa?
Primair zijn de waardes lastig te meten, omdat die zo klein zijn...
De volgorede van de draden is wit, geel bruin blauw. Wit zit een stukje apart van de andere 3. Dus dat lijkt me de 0.
Tussen:
W-G: 0,6/0,7
W-Br: 0,8/0,9
W-bl: 1,1/1,2
Onderling:
G-Br: 0,3/0,4
G-Bl: 0,7/0,8
Br-Bl: 0,4/0,5
Lijkt mij dat aan van deze gegevens Wit idd de Nul is... En dan de Geel 4 ohm, Bruin, 8 ohm, en Blauw 16 ohm?
Of zie ik dit verkeerd?
Nu zijn mijn LS die ik erop wil gebruiken toevallig 4 ohm. Hoe moet ik dit dan aanpassen? Of is het beter om LS van 8 ohm te vinden omdat deze aansluiting veruit het beste is?
Bart
Dit meet ik aan de primaire kant... De rode en zwarte draden dus:
Tussen beide rode meet ik geen verbinding en tussen beide zwarte ook niet.
De tussen de eerste en de tweede draad (rood en zwart) meet ik 120 ohm. Tussen de derde en vierde draad (rood 2 en zwart 2) meet ik 150 ohm.
Hoe sluit ik die dan aan? Het zijn dus 2 apparte wikkelingen. Zonder middenvoeding ofzo?
In het schema van annestaan 2 aansluitpunten... als ik de middenaftakking wil gebruiken dan sluit ik draad 1 aan op de voeding, draad vier op de anode (pin 6) en de draad 3 en 4 allebei op pin 7. En dan die verder niet meer aan de voeding hangen? Of is het beter die middenaftakking niet te gebruiken?
Secundair begrijp ik ook nog niet zo goed. Is dat ook een vorm van tegenkoppeling ofzo?
Ik neem aan dat ik de 0- draad aan de massa hang zoals getekend, dan de draad voor 4ohm aansluiting via een weerstand met terugkoppel C naar de Kathode. En dan de draad van de 8 ohm aansluiting naar de plus van LS. en de 16 ohm aansluiting laat ik onaangesloten? Waarom wordt die 4 ohm aansluiting terug gekoppeld? waarom komt de kathode niet gewoon aan de massa?
Primair zijn de waardes lastig te meten, omdat die zo klein zijn...
De volgorede van de draden is wit, geel bruin blauw. Wit zit een stukje apart van de andere 3. Dus dat lijkt me de 0.
Tussen:
W-G: 0,6/0,7
W-Br: 0,8/0,9
W-bl: 1,1/1,2
Onderling:
G-Br: 0,3/0,4
G-Bl: 0,7/0,8
Br-Bl: 0,4/0,5
Lijkt mij dat aan van deze gegevens Wit idd de Nul is... En dan de Geel 4 ohm, Bruin, 8 ohm, en Blauw 16 ohm?
Of zie ik dit verkeerd?
Nu zijn mijn LS die ik erop wil gebruiken toevallig 4 ohm. Hoe moet ik dit dan aanpassen? Of is het beter om LS van 8 ohm te vinden omdat deze aansluiting veruit het beste is?
Bart
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Wat ik zie is dat je tussen 0 en 4 ook gewoon je 4 ohms speaker kan aansluiten.
En die terugkoppeling kan je gebruiken je om de versterkings factor te verminderen.
hij zorgt ook voor een correctie van je amp.
Ook kan je door middel van een condensator in serrie met een weerstand de klank veranderen
En je meet tussen rood naar rood niks
wat je zou kunnen doen is 1 van de spoelen te gebruiken en 1 even laten voor wat hij is
meting zo rond de 120 Ohm klopt aardig voor een single end
en ik zou rood nemen op je voeding en zwart op je anode.
Later kan je altijd nog beslissen of je ze in serrie gaat zetten.
Ps ja de 0 is ook signaal massa
Isoleer wel goed die rode en zwarte van de spoel die je niet gebruikt
aan sluiting heb je immers niks
maak nog eens een foto zodat we ook de onderkant kunnen zien.
Cathode zet je bij deze instellingen nooit rechtstreeks op massa omdat pin 3 (grid1) negatief moet staan ten opzichte van de cathode
Daarom zit daar een weerstand met een condensator tussen in principe ziet de buis evengoed massa zelfs via je uitgangs trafo zoals hij nu staat via je 4 ohm uitgang.
je zou eventueel dit ook kunnen veranderen maar ga nu eerst maar eens van het schema uit zoals hij nu getekend is
Heb je echt geen beschrijving bij die trafo's gekregen.
Zo zie ik de trafo die je heb
En die terugkoppeling kan je gebruiken je om de versterkings factor te verminderen.
hij zorgt ook voor een correctie van je amp.
Ook kan je door middel van een condensator in serrie met een weerstand de klank veranderen
En je meet tussen rood naar rood niks
wat je zou kunnen doen is 1 van de spoelen te gebruiken en 1 even laten voor wat hij is
meting zo rond de 120 Ohm klopt aardig voor een single end
en ik zou rood nemen op je voeding en zwart op je anode.
Later kan je altijd nog beslissen of je ze in serrie gaat zetten.
Ps ja de 0 is ook signaal massa
Isoleer wel goed die rode en zwarte van de spoel die je niet gebruikt
aan sluiting heb je immers niks
maak nog eens een foto zodat we ook de onderkant kunnen zien.
Cathode zet je bij deze instellingen nooit rechtstreeks op massa omdat pin 3 (grid1) negatief moet staan ten opzichte van de cathode
Daarom zit daar een weerstand met een condensator tussen in principe ziet de buis evengoed massa zelfs via je uitgangs trafo zoals hij nu staat via je 4 ohm uitgang.
je zou eventueel dit ook kunnen veranderen maar ga nu eerst maar eens van het schema uit zoals hij nu getekend is
Heb je echt geen beschrijving bij die trafo's gekregen.
Zo zie ik de trafo die je heb
- Bijlagen
-
- trafo.JPG (29.71 KiB) 299 keer bekeken
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
De tekening volgens PRC,daar kan ik het wel mee eens zijn
Maar de trafo,da's andere koek (nou ja koek
)
Er staat B P B P met eronder vermoedelijk een (chinese)kleur.Het ziet er verdacht symetrisch uit,zou wel 's een balans-trafo kunnen zijn
.
En die doen het niet goed met een gelijkstroom in maar één richting (magnetisatie bij gebrek aan luchtspleet).
Vermoedelijk is de 4-8-16ohm wel zoals je aangeeft met wit als 0.
Om een idee te hebben waar we mee zitten kan je het volgende doen
Sluit 6V wisselspanning (bijv.gloeiwikkeling voedingstrafo) aan op de 8ohm(en de 0).
Meet hoeveel dat is en ook wat er tussen 0 en 4ohm komt.Daarna wat staat er op elke rood/zwart aansluiting (pas op hoge spanning).Ben benieuwd
Anne
Maar de trafo,da's andere koek (nou ja koek
Er staat B P B P met eronder vermoedelijk een (chinese)kleur.Het ziet er verdacht symetrisch uit,zou wel 's een balans-trafo kunnen zijn
En die doen het niet goed met een gelijkstroom in maar één richting (magnetisatie bij gebrek aan luchtspleet).
Vermoedelijk is de 4-8-16ohm wel zoals je aangeeft met wit als 0.
Om een idee te hebben waar we mee zitten kan je het volgende doen
Sluit 6V wisselspanning (bijv.gloeiwikkeling voedingstrafo) aan op de 8ohm(en de 0).
Meet hoeveel dat is en ook wat er tussen 0 en 4ohm komt.Daarna wat staat er op elke rood/zwart aansluiting (pas op hoge spanning).Ben benieuwd
Anne
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Ik vond dit nog in de eerste post
Uitgangstrafo's
Gegevens primair:
Ingansimp: 5Kohm
Max. 60mA
Max. piek 70mA (voor 5 min.)
380 Ohm gelijkstroom weerstand
13H bij belasting
Secundair:
4-8-16 Ohm
Aardingsdraad voor minder ruis
Bescherming om interferentie te voorkomen/reduceren
Primair bestaat uit 2 spoelen, wanneer de middelste 2 draden worden doorverbonden kan dit ook gebruikt worden als 40% tab
Luchtspeet (tegen verzadiging)
Dus idd 2 spoelen primair.
Ik zal eens testen met spanningen...
Uitgangstrafo's
Gegevens primair:
Ingansimp: 5Kohm
Max. 60mA
Max. piek 70mA (voor 5 min.)
380 Ohm gelijkstroom weerstand
13H bij belasting
Secundair:
4-8-16 Ohm
Aardingsdraad voor minder ruis
Bescherming om interferentie te voorkomen/reduceren
Primair bestaat uit 2 spoelen, wanneer de middelste 2 draden worden doorverbonden kan dit ook gebruikt worden als 40% tab
Luchtspeet (tegen verzadiging)
Dus idd 2 spoelen primair.
Ik zal eens testen met spanningen...
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
O als die luchtspleet erin zit is er niks aan de hand.
Gewoon die twee primaire in serrie zetten zoals al vermeldt werdt in je mail die je over de trafo heb gekregen.
Die 40 procent aftak daar doe je niks mee , je pakt dan gewoon de twee draden zoals ik al getekent heb.
ben wel benieuwd wat je meet als je er 6 volt op zet zoals Anne had gevraagd.
nogmaals één plaatje
Ed
Gewoon die twee primaire in serrie zetten zoals al vermeldt werdt in je mail die je over de trafo heb gekregen.
Die 40 procent aftak daar doe je niks mee , je pakt dan gewoon de twee draden zoals ik al getekent heb.
ben wel benieuwd wat je meet als je er 6 volt op zet zoals Anne had gevraagd.
nogmaals één plaatje
Ed
- Bijlagen
-
- trafo1.JPG (31.23 KiB) 277 keer bekeken
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Zal ik morgen de foto van de trafo eens doorsturen naar iemand van het werk die de tekens eventueel kan vertalen?
Re: Eenvoudig SE project (2 x ECL82)
Dat brengt me op een idee: Google vertaler app op mn iphone.IJsbier schreef:Zal ik morgen de foto van de trafo eens doorsturen naar iemand van het werk die de tekens eventueel kan vertalen?
Zie de bijgevoegde foto's
