Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

HFdude

Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Bericht door HFdude »

Ik heb nog 2 van bijgaande loodzware (ik denk) breedband units liggen. Ik heb me laten vertellen dat dit zgn Phillips RSQ8P speakers zijn. Er komt een zeer goed geluid uit dus ik zou ze graag verkopen of gebruiken voor een nieuw zelfbouwproject. Wie weet meer over deze speakers? Leveren ze nog iets op bij verkoop? En is het makkelijk voor een beginnende zelfbouwer er zelf iets moois mee te doen? Ze zijn binnenkort overbodig ivm aankoop hoornluidsprekers.

Ze zitten op dit moment in zuilen in een d'appolito opstelling met Vifa P21WO-19 units.
Bijlagen
P1010055.JPG
P1010057.JPG
P1010058.JPG
Laatst gewijzigd door HFdude op do 17 nov 2011, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinculum
Contacteer:

Re: Wat voor unit is dit en wat kan ik ermee?

Bericht door Vinculum »

Een breedbander is het in ieder geval niet. Zo te zien is het een ribbontweeter alleen die deukjes in het membraan lijken me niet zo heel goed. :(
HFdude

Bericht door HFdude »

Vinculum schreef:
Een breedbander is het in ieder geval niet. Zo te zien is het een ribbontweeter alleen die deukjes in het membraan lijken me niet zo heel goed. :(
Het zijn niet echt deukje, maar meer golfjes. Ik kan er iig niets van horen, ze klinken erg sprankelend. Heb alleen wel eens last van harde s-en. Voornaamste vraag is dus of dit inderdaad de rsq8p is.
arjank

Bericht door arjank »

Lijkt erg veel op een rsq8p, of een gemodificeerde (stage accompany) versie?
Bijlagen
PhilipsRSQ8P.jpg
arjank

Bericht door arjank »

arjank schreef:
ALs het een rsq8p is dan heb je een zeer fraaie driver, deze koste destijds ca. 800 gulden per stuk
Hij zou inzetbaar moeten zijn vanaf zo'n 1000 of 1200hz. Klang&Ton (in de Bernd Timmermans tijd) heeft daar een keer een referentie speaker mee gebouwt. Ik heb deze K&T nog ergens liggen. Zij waren in ieder geval zeer te spreken over deze driver, hoort denk ik nog steeds bij de top.

Nog een plaatje
Bijlagen
20110620002.jpg
HFdude

Bericht door HFdude »

arjank schreef:
arjank schreef:
ALs het een rsq8p is dan heb je een zeer fraaie driver, deze koste destijds ca. 800 gulden per stuk
Hij zou inzetbaar moeten zijn vanaf zo'n 1000 of 1200hz. Klang&Ton (in de Bernd Timmermans tijd) heeft daar een keer een referentie speaker mee gebouwt. Ik heb deze K&T nog ergens liggen. Zij waren in ieder geval zeer te spreken over deze driver, hoort denk ik nog steeds bij de top.

Nog een plaatje
Dan nu het dilemma, op ebay of een nieuw project ;) Ik ben wel heel benieuwd naar dat artikel in K&T, weet je nog ongeveer van welk jaar dat was?

Iemand nog suggesties voor een mooie configuratie met de rsq8p?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

HFdude schreef:
Dan nu het dilemma, op ebay of een nieuw project ;) Ik ben wel heel benieuwd naar dat artikel in K&T, weet je nog ongeveer van welk jaar dat was?

Zoek eerst uit wat voor drivers het zijn voor je ze weg doet .
Vaak staat erop philips , hebben ze ook een verhoging van de frontplaat , kan ik niet duidelijk zien op je foto.
HFdude

Bericht door HFdude »

bas focal m180 schreef:
HFdude schreef:

Zoek eerst uit wat voor drivers het zijn voor je ze weg doet .
Vaak staat erop philips , hebben ze ook een verhoging van de frontplaat , kan ik niet duidelijk zien op je foto.
Wat bedoel je met verhoging van de frontplaten? de vierkante platen aan de zijkant zijn wel hoger dan de rest van het frame, bedoel je dat?
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

bij de pijlen
img0635yp.jpg
dat is op jouw foto niet duidelijk te zien .
HFdude

Bericht door HFdude »

de frontplaat is bij mij niet orgineel volgens mij. Voor de foto heb ik hem los gemaakt.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Mocht je nog een argument nodig hebben voor je overweging; dit lijkt me nu typisch iets om later enorme spijt van te krijgen dat je het ooit hebt weggedaan. Ik zou er nog een nachtje over slapen. :D
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Het ziet er uit als een kruising tussen een Philips en de Stage-Accompany SA8520, die overigens uit dezelfde koker komen. Bij de Stage is de frontplaat vlak, en zit de ribbon verkeerd-om (gele kant naar voren), waardoor de polariteit ook niet klopt, de Philips had een ingewikkelde geribde frontplaat, net als zijn kleine broer, AD21600/RT, maar wel met de gemetalliseerde (zilveren) kant van de ribbon naar voren. De Stage heeft een lastig afstraalgedrag, waarbij door een membraanresonantie de afstraling bij 3-4 kHz vnl gebeurt door een klein gebied in het midden van de ribbon. Hij wordt daar zo ongeveer omnidirectioneel, wat bij lagere! en hogere frequenties plaats maakt voor een sterke bundeling. De Philips ( wij testten de RHO160) was voor zover ik me herinner, in dat opzicht wat beter, had ook een gelijmatiger karakteristiek. De ontwerper was ir. Joris Nieuwendijk, die het ding ook uitgebreid beschreven heeft in het tijdschrift van het Nederlands Akoestisch genootschap. Afgaande op de plaatjes bij dat artikel zou ik zeggen dat het exemplaar op de foto's een pre-productie exemplaar is.
groeten, Tom
arjank

Bericht door arjank »

Tom Magchielse schreef:
Bij de Stage is de frontplaat vlak, en zit de ribbon verkeerd-om (gele kant naar voren), waardoor de polariteit ook niet klopt, de Philips had een ingewikkelde geribde frontplaat, net als zijn kleine broer, AD21600/RT, maar wel met de gemetalliseerde (zilveren) kant van de ribbon naar voren. . Afgaande op de plaatjes bij dat artikel zou ik zeggen dat het exemplaar op de foto's een pre-productie exemplaar is.
groeten, Tom
IK verwacht dat het toch geen Stage Accompany driver is, de SA8520 heeft inderdaad de ribbon(is eigenlijk geen ribbon, maar een mylar folie met geleidende banen erop, een magnetostaat dus) verkeerd om (zie plaatje).
Wel vind ik het front paneel weer overeenkomsten vertonen met de SA. Ik zal eens kijken of ik die meetingen van K&T nog naar boven kan toveren, voor wat ik mij kon herinneren zagen die er heel erg goed uit.
Bijlagen
SA8520.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

arjank schreef:
IK verwacht dat het toch geen Stage Accompany driver is, de SA8520 heeft inderdaad de ribbon(is eigenlijk geen ribbon, maar een mylar folie met geleidende banen erop, een magnetostaat dus) verkeerd om (zie plaatje).
Ik denk het toch wel. Dit is een project geweest van SA wat continue in ontwikkeling is geweest en er zijn verschillende officiële en onofficiële varianten van gemaakt.
arjank

Bericht door arjank »

Pjotr schreef:
arjank schreef:
Ik denk het toch wel. Dit is een project geweest van SA wat continue in ontwikkeling is geweest en er zijn verschillende officiële en onofficiële varianten van gemaakt.
Vandaar dat ik tevens roep dat die frontplaat wel overeenkomsten vertoont....
Maar wat is de gedachte achter de geïnverteerde folie? Volgens Tom geeft dit slechtere resultaten.
HFdude

Bericht door HFdude »

arjank schreef:
Tom Magchielse schreef:
Bij de Stage is de frontplaat vlak, en zit de ribbon verkeerd-om (gele kant naar voren), waardoor de polariteit ook niet klopt, de Philips had een ingewikkelde geribde frontplaat, net als zijn kleine broer, AD21600/RT, maar wel met de gemetalliseerde (zilveren) kant van de ribbon naar voren. . Afgaande op de plaatjes bij dat artikel zou ik zeggen dat het exemplaar op de foto's een pre-productie exemplaar is.
groeten, Tom
Wel vind ik het front paneel weer overeenkomsten vertonen met de SA. Ik zal eens kijken of ik die meetingen van K&T nog naar boven kan toveren, voor wat ik mij kon herinneren zagen die er heel erg goed uit.
Deze blauwe frontplaat is exact hetzelfde als die van mij, die is alleen zwart. Ook de locatie van de schoefgaten zijn precies hetzelfde.
markbakk

Bericht door markbakk »

Het zijn niet echt deukje, maar meer golfjes.
Die ribbels duiden op thermische overbelasting. Zat er wel een fatsoenlijk filter voor?
SA paste die dingen zelf ook vaak toe met een (CD?)hoorn. Dat was mogelijk de reden van omdraaien van de folie. Ik denk dan: je hebt 'm zó wéér omgedraaid, maar wie ben ik.
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Het zijn niet echt deukje, maar meer golfjes.
Die ribbels duiden op thermische overbelasting.
Denk je dat? Ik heb ook een setje magnetostaten en daar is de folie ook niet helemaal strak (ondanks dat deze nooit overbelast zijn geweest). Ik denk toch eerder dat er een paar nieuwsgierige vingertjes aan hebben gezeten.
markbakk

Bericht door markbakk »

Vroegâh had ik een paartje Multicel-bandtweeters (ja, die uit de Pied Piper). Denk dat ik wel drie keer de folie heb vervangen en de zaak ging altijd eerst van die bobbeltjes vertonen. Beetje te laag gefilterd... Later met een paar TH400 van Technics na een -ahum- feestje ook nog fraaie ribbels mogen constateren die er voorheen niet zaten. De units deden het op het gehoor nog prima, maar ik denk dat ze niet meer zo fraai zouden meten.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij dus gewoon Philips/SA met een aangepaste ( overgespoten SA) Frontplaat!

Groet Gerhard
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Vroegâh had ik een paartje Multicel-bandtweeters (ja, die uit de Pied Piper). Denk dat ik wel drie keer de folie heb vervangen en de zaak ging altijd eerst van die bobbeltjes vertonen. Beetje te laag gefilterd... Later met een paar TH400 van Technics na een -ahum- feestje ook nog fraaie ribbels mogen constateren die er voorheen niet zaten. De units deden het op het gehoor nog prima, maar ik denk dat ze niet meer zo fraai zouden meten.
Waren die multicells echte "bandjes"? of toch magnetostaten, "bandjes" kunnen na flinke bealsting uitlodderen en moet je naspannen. Die Technics weet ik wel dat dat een magnetostaat is.
Het is wel zo dat die Philips heel wat meer vermogen kan verdragen dan die multicells of die technics. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar zo te horen heb je er ervaring mee :D
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als er te veel vermogen door de banen loopt dat deze warm worden en het mylar of kapton gaat vervormen. Maar goed, kapton wordt ook veel voor spreekspoelen van woofers gebruikt en kan een paar honderd graden aan.
Laatst gewijzigd door arjank op vr 18 nov 2011, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
arjank

Bericht door arjank »

ds23man schreef:
Volgens mij dus gewoon Philips/SA met een aangepaste ( overgespoten SA) Frontplaat!

Groet Gerhard
Daar lijkt het wel op ja 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die Technics konden heel wat hebben, mits correct gefilterd. Ik heb ze nooit stuk gekregen, ook niet op feestjes :mrgreen: Alu ribbons zijn kwetsbaarder, mijn DK30's smolten echt pardoes als je niet oppaste en dat waren puur alu bandjes die je toch wel wat heter kunt stoken dan mylar bandjes.

Overigens kan vervorming van de mylar folie ook komen doordat ze verkeerd/te strak gespannen zijn. Van het paartje Fountek Neo CD1's wat ik hier heb zit er een verticale kreukel in een van de twee, nieuw uit de doos. Dat is noch te horen, noch te meten. Beide meten vrijwel identiek.
HFdude

Bericht door HFdude »

Pjotr schreef:
Die Technics konden heel wat hebben, mits correct gefilterd. Ik heb ze nooit stuk gekregen, ook niet op feestjes :mrgreen: Alu ribbons zijn kwetsbaarder, mijn DK30's smolten echt pardoes als je niet oppaste en dat waren puur alu bandjes die je toch wel wat heter kunt stoken dan mylar bandjes.

Overigens kan vervorming van de mylar folie ook komen doordat ze verkeerd/te strak gespannen zijn. Van het paartje Fountek Neo CD1's wat ik hier heb zit er een verticale kreukel in een van de twee, nieuw uit de doos. Dat is noch te horen, noch te meten. Beide meten vrijwel identiek.
Zijn er nog bedrijven waar ik ze kan laten repareren/reviseren?

Ik luister er dagelijks naar maar volgens mij heeft het geen invloed op het geluid, ze klinken nog fantastisch. Ook bij hogere volumes treed er geen vervorming op.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

HFdude schreef:
Pjotr schreef:

Zijn er nog bedrijven waar ik ze kan laten repareren/reviseren?

Ik luister er dagelijks naar maar volgens mij heeft het geen invloed op het geluid, ze klinken nog fantastisch. Ook bij hogere volumes treed er geen vervorming op.
Niks aan doen, zolang er geen gaten ingefikt zijn!

Groet Gerhard
Gesloten