project: termino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: project: termino

Bericht door jeroen_d »

Hierbij de impedantie en de elektrische filtercurves van dit filter v3.1, daaronder het afstraalgedrag dat bij nader inzien toch wel heel aardig is. Traditioneel mooi zakkend over de gehele linie off-axis. Ik heb 1/3 octave smoothing toegepast om het wat leesbaarder te maken.
impedantie_v3.1.png
elektrisch_v3.1.png
afstraalgedrag_v3.1.png
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ter vergelijk het afstraalgedrag van het vorige v2.1 filter en nog een keer die grafiek met off-axis demping nodig om het daar even hard te laten klinken als on-axis. Net omgekeerd dus, ben benieuwd hoe dat uitpakt, want moet je dit effect nu juist compenseren of versterken zoals versie 2.1 zal doen?
Bijlagen
afstraalgedrag_v2.1.png
diffuse_attenuation.png
diffuse_attenuation.png (31.38 KiB) 725 keer bekeken
dre

Bericht door dre »

en daar is de volgende! :mrgreen:
ga rustig verder jeroen!

ik wacht nog wel even met het bevestigen van de bestelling. :wink:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Volgens mij, krijgt hij (Jeroen) der zin an. :D :mrgreen:
Wanneer komt variant 4. .. ? :lol:
dre

Bericht door dre »

inderdaad hans,dit project heeft wat bij `m los gemaakt! 8)

de laatse versie vind ik trouwens wel erg fraai!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En heel simpel qua componenten! Toch zou ik ze allebei proberen, dan weet je wat er mogelijk is en wat het meest aansluit bij jouw smaak. Ik verwacht dat de eerste de stemmen heel helder zal laten klinken met een zuivere plaatsing. De tweede kan te laid back klinken, maar misschien juist ook weer niet gezien de kleine luisterruimte van dre. Daar kan het bundelen in het hoog gunstig uitpakken.

Je moet het gewoon beluisteren, ik post dan wel veel grafiekjes maar de oortjes moeten de doorslag geven!
dre

Bericht door dre »

luisteren is inderdaad de beste oplossing! :wink:
threshold

Bericht door threshold »

Ik ben benieuwd wat je van dit filter vindt. Ik heb zelf ook dit experiment gevolgd naar aanleiding van een draadje hierover op het Visaton forum. Zelf heb ik een 5cm dome tussen 1,3K en 6K., die het geheel erg breed laat rondstralen rond 3K. Maar ik ben er nog niet uit of dit je-van-het is. Het is wel erg helder en geeft een stabiel stereo beeld.
Het is een dilemma van stereo-weergave met 2 luidsprekers waar je maar weinig over hoort. De phantom stem die fysiek uit het midden zou moeten komen, maar in werkelijkheid wordt opgebouwd door een identiek signaal van links en rechts (linker en rechter speaker) te laten komen, zou te dof klinken.
Wat onder een hoek de romdom gevoelige opnamemicrofoon in komt, moet eigenlijk meer 3 K bevatten dan een geluid wat recht voor zit, zie de grafiek van Jeroen uit de kunsthoofd opname techniek. Moeten de luidsprekers dit nu gaan compenseren door off-axis een bult te hebben bij 3K? Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, en ook op dat Visaton forum sprak men elkaar tegen.
Met een speciaal midden-kanaal, zoals bij 5.1 weergave, heb je hier geen last van.
Erg interessant, die psycho akoestiek. Eigenlijk zou je ook niet moeten wisselen rond frequenties waar je het gevoeligst bent. Goed is rond de 1-1,5 K, waar je gehoor vergevingsgezind is. Bij die frequenties hoor je slecht richting, omdat de golflengte net tussen je twee oren past. Ook na 5K kun je wel weer wisselen. Echter zo'n opzet kom je tegenwoordig nog maar zelden tegen, wat vroeger heel normaal was met die middendomes. Nu zie je zelfs de tegenovergestelde beweging, zoals bij de nieuwste B&W speakers: een enorme dip rond 3-4 kHz. Blijkbaar verkoopt dit extreem rustgevende geluid beter, of moet je die diamanten tweeter er goed bovenuit kunnen horen, want daar betaal je immers voor.
k.p.

Bericht door k.p. »

Dat doffer klinken heeft te maken met de crosstalk dip. Deze komt voor rond de 2.5 kHz en heeft puur te maken met fysische akoestiek. Bij een typische stereo opstelling zal het geluid geluid rond die frequentie uit fase zijn bij de oren (de dip dus). Reflecties compenseren hier deels voor (psychoakoestiek). Reflecties toelaten lijkt me beter dan compensatie door de freq curve. Als het goed is wordt hier bij de mastering ook al op gelet.

Zo op het oog lijkt me het laatste filter het mooist. Goed werk Jeroen. Een dergelijke speaker verdient natuurlijk ook een filter waar veel aandacht naar uit gaat
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Om het nog iets beter te kunnen beoordelen, van de plaatjes dan :oops: , geef ik hierbij het gemiddelde van de respons onder verschillende hoeken.
gemiddelde_v2.1.jpg
@dre: zorg dat je ook een 0.47ohm weerstand bij de hand hebt. Als je de 2.2ohm in het hoogdoorlaatfilter van v3.1 vervangt (die in de paralleltak staat, in serie met de 0.68mH) door 0.47ohm dan wordt het gebied rond 3000Hz met 1dB gelift.
gemiddelde_v3.1.jpg
threshold

Bericht door threshold »

k.p. schreef:
Dat doffer klinken heeft te maken met de crosstalk dip. Deze komt voor rond de 2.5 kHz en heeft puur te maken met fysische akoestiek. Bij een typische stereo opstelling zal het geluid geluid rond die frequentie uit fase zijn bij de oren (de dip dus). Reflecties compenseren hier deels voor (psychoakoestiek). Reflecties toelaten lijkt me beter dan compensatie door de freq curve. Als het goed is wordt hier bij de mastering ook al op gelet.

Zo op het oog lijkt me het laatste filter het mooist. Goed werk Jeroen. Een dergelijke speaker verdient natuurlijk ook een filter waar veel aandacht naar uit gaat
Dat effect zou dan nog eens bovenop de curves van het duitse onderzoek komen. Volgens mij hebben die ook veel te maken met de demping die wisselt onder hoeken van inval in je gehoorgang, vanwege de oorschelp, en zijn persoonsafhankelijk. Ook voor boven-onder kun je zo'n grafiek maken.
Het dilemma is dus, dat als een stem met rechte karakteristiek door de 2 speakers in stereo opstelling via een hoek je oor binnenkomt, dan verzint je brein er een phantom-stem vanuit het midden bij zoals met de karakteristiek als in Jeroens grafiek, dus met een verschil van een paar dB rond 3K, in dit geval een paar dB minder rond 3K.
Dit onderzoek was, als ik het me goed herinner, gedaan om 3D geluid met 2 luidsprekers (via hoofdtelefoon) te kunnen maken. Dan moeten de zijdelingse reflecties niet alleen in de juiste tijd vertraagd aankomen, maar ook veranderen kwa spectrum (meer 2-4K). Bij elke hoek is dat anders. Het zou me niks verbazen als die zogenaamde 5.1 met slechts 2 speakers (of 1, van Yamaha) daar ook gebruik van maakt. Ook Lake uit Australie heeft dit soort onderzoeken gedaan, al wat langer geleden. Een probleem bij de opname is dat de zijdelingse reflecties niet anders worden geregistreerd door de microfoon, en een koptelefoon het effect van de oorschelp uitschakeld.
Is er hier een expert op gebied van psycho akoestiek die dit kan bevestigen en ons nog meer kan vertellen? Ik vind het erg interessant om een luidspreker af te stemmen volgens de laatste inzichten op dit vlak.
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

ongelooflijk hoe de tweeter van klank is veranderd!
van redelijk donker en terughoudend naar een enorm gedetaileerd en luchtig ding! 8)

het wordt tijd dat de onderdelen binnen gaan komen! :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, die AMT's meten ook anders na een tijdje zoals ik je heb verteld, dus niet gek dat ze ook gehoormatig pas na een tijdje echt loskomen. Bij het verder optimaliseren van het filter zullen we nog regelmatig het hoog moeten nameten. :)
dre

Bericht door dre »

het hoog gaat voor mij in ieder geval al verder als ik had durven hopen! 8)
Walt

Bericht door Walt »

Nou nog een mooie condensator in serie ermee zetten :lol:

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

die heb ik al! :sure:

prachtig al die nos spullen!
dre

Bericht door dre »

even een paar caps voor de mid binnen gekregen......
wat een formaat!
8 stuks wegen dik 1,5kg! :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Foto...!!!!

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

hallo!!!!

waar blijven die onderdelen!!!! :lol:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

dre schreef:
hallo!!!!

waar blijven die onderdelen!!!! :lol:
PostNL? :lol:
Gisteren weer mooie negatieve verhalen op TV.
Liggen ze niet bij de buurman. :oops: :oops:
dre

Bericht door dre »

nee,volgens mij 3 weken levertijd........ :roll:

maar het begint nu toch echt te jeuken !! :sure:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Dré, post nog eens wat lekkerplaatjes aub.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
nee,volgens mij 3 weken levertijd........ :roll:

maar het begint nu toch echt te jeuken !! :sure:
Uitermate irritant, als het nou vreemde componentwaardes waren. :(
dre

Bericht door dre »

tja......
crisis en daardoor lage voorraad denk ik dan maar.......... :mrgreen:

vandaag is het 2 weken,dus lang kan het niet meer duren........
Porcino

Bericht door Porcino »

Wowly schreef:
Dré, post nog eens wat lekkerplaatjes aub.
+1 :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”