eenvoudige subwoofer voor in de vrachtwagen
Moderator: Beheerdersteam
eenvoudige subwoofer voor in de vrachtwagen
Hallo,
Ik zit te spelen met de gedachte om een subwoofer in de cabine van mijn vrachtwagen te plaatsen.
Nu kan het eenvoudig door zo'n kant en klaar kissie te kopen, maar die zijn wat lastig te plaatsen/ monteren omdat in mijn cabine niet veel praktische ruimte is.
Nu heb ik het bovenste bed al eens verwijderd om meer ruimte te krijgen, hierdoor zitten er een paar stevige montagepunten in de achterwand.
Mijn idee was om hier gebruik van te maken, ik zat aan iets van een buis te denken (maximaal 2m lengte), hiermee kan je volgens mij relatief licht en sterk een behuizing bouwen, mogelijkerwijs is een TL te realiseren.
Het hoeft allemaal geen highend te zijn, mede omdat een vrachtwagen toch niet echt een goede luisteromgeving is, ze moeten alleen een stel 10cm speakers in het laag gaan ontlasten en voor een mooi vol laag gaan zorgen.
Wie heeft een idee of bouwtekening die goed kan voldoen.
Bvd Rudi
Ik zit te spelen met de gedachte om een subwoofer in de cabine van mijn vrachtwagen te plaatsen.
Nu kan het eenvoudig door zo'n kant en klaar kissie te kopen, maar die zijn wat lastig te plaatsen/ monteren omdat in mijn cabine niet veel praktische ruimte is.
Nu heb ik het bovenste bed al eens verwijderd om meer ruimte te krijgen, hierdoor zitten er een paar stevige montagepunten in de achterwand.
Mijn idee was om hier gebruik van te maken, ik zat aan iets van een buis te denken (maximaal 2m lengte), hiermee kan je volgens mij relatief licht en sterk een behuizing bouwen, mogelijkerwijs is een TL te realiseren.
Het hoeft allemaal geen highend te zijn, mede omdat een vrachtwagen toch niet echt een goede luisteromgeving is, ze moeten alleen een stel 10cm speakers in het laag gaan ontlasten en voor een mooi vol laag gaan zorgen.
Wie heeft een idee of bouwtekening die goed kan voldoen.
Bvd Rudi
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: eenvoudige subwoofer voor in de vrachtwagen
Is een platte actieve carsub dan niet een uitkomst?
Heb ik wel aan zitten denken, maar ik kan het ding nergens anders plaatsen dan boven in de cabine tegen de achter- of zijwand en daar zijn weinig montagepunten, plus zo'n kist zit daar vol in 't zicht en dat kan ik niet bepaald fraai vinden.wouter schreef:Is een platte actieve carsub dan niet een uitkomst?
Daarom zat ik te denken aan een lange slanke behuizing, bv. een buis, die is wat minder nadrukkelijk aanwezig, en kan gebruikmaken van de twee montagepunten links en rechts in de cabine.
- sander1238
heb je geen verhoogd bed zoals de daf xf, dan kun je hem onder het bed monteren met eventueel de poort door de voorwand heen, heb ik vroeger eens gedaan en werkte goed
Nee, was dat maar zo, ik heb een standaard ''neckerman aktentas'' ofwel een actros, die hebben een groot gebrek aan bruikbare ruimte en ik wil geen ingrijpende verbouwingen gaan doen want dan worden een paar mensen helemaal dolsander1238 schreef:heb je geen verhoogd bed zoals de daf xf, dan kun je hem onder het bed monteren met eventueel de poort door de voorwand heen, heb ik vroeger eens gedaan en werkte goed
Ik weet niet hoe het bij die xf is, maar ik heb ooit een tijd met een 95 superspace gereden en die had een houten onderbouw onder het bed, daar is gemakkelijk een gat in te maken, bij een aktentas is dat geprofileerd staal....
Nee, de enige plek waar nog wat vrije ruimte is, is bovenin tegen de achterwand, daar zit ie voor de rest ook niet in de weg.
Niemand een idee over een lange slanke subwoofer.
Zijn er ook geen bestaande ontwerpen van luidsprekerkasten die met wat aanpassingen bruikbaar zijn?
Met de lengte van zo'n 2 meter en een diameter van rond de 15 cm moet toch wel wat te doen zijn.........
Zijn er ook geen bestaande ontwerpen van luidsprekerkasten die met wat aanpassingen bruikbaar zijn?
Met de lengte van zo'n 2 meter en een diameter van rond de 15 cm moet toch wel wat te doen zijn.........
-
wouter
- Ook commercieel actief
absoluut, dat kan prima.
in een TL van 2 meter met een constante lijn kun je wel een leuke tangband driver kwijt met veel lineaire slag.
Als je veel niet groter dan 15 cm wil is dit wel wat:
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7970
Wanneer de luidspreker wordt afgefilterd zou ik me niet snel druk maken om afstemming, een lange buis doet gewoon veel in het laag. Ik kan het wel voor je simuleren maar handiger is het wanneer je zelf helder hebt hoe het er uit moet zien. Dan kan ik daar wel een driver bij adviseren.
Hoe ging je de subwoofer aansturen?
in een TL van 2 meter met een constante lijn kun je wel een leuke tangband driver kwijt met veel lineaire slag.
Wanneer de luidspreker wordt afgefilterd zou ik me niet snel druk maken om afstemming, een lange buis doet gewoon veel in het laag. Ik kan het wel voor je simuleren maar handiger is het wanneer je zelf helder hebt hoe het er uit moet zien. Dan kan ik daar wel een driver bij adviseren.
Hallo Wouter,wouter schreef:absoluut, dat kan prima.
Ik heb wat onderzoek gedaan naar pvc buizen, en ik denk dat ik maar eens van een 160mm uit ga, dat geeft een binnendiameter van goed 150mm, met een wanddikte van 3-4mm en de ronde vorm hoop ik dat dat voor een TL voldoende is.
Daarbij komen dan eventueel nog 2 bochten, een voor de driver en een voor de poort, totale lengte van de lijn zou dan op zo'n 2 meter kunnen komen.
Met toepassing van bovenstaande driver, waar kom je dan ongeveer terecht?
En hoe ziet het inwendige er uit ivm demping en zo.
Aansturing zal met een eigen versterker gebeuren, rechtsreeks aangestuurd vanuit de radio of via een aktief filter.