Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

meiborg schreef:
Ja inderdaad heel mooi, maar hoe klinkt het, daar ben ik nieuwsgierig naar!

Mvg reinder
Nou ik ook, want ze zijn namelijk nog niet af.

Ik wacht nog op de filteronderdelen en moet de demping, aansluitingen, bedrading en units nog plaatsen.
Wat ik mij eigenlijk wel afvraag is of ik eventuele paneel resonanties van de zijkanten nog zou kunnen verbeteren als ik de dikte van de de zijwanden ook zou verdubbelen.
Ik lees hier namelijk regelmatig interessante berichten over forumleden die worstelen met kastresonanties en hoe deze te lijf te gaan.
Maar wat is eigenlijk het hoorbare verschil bij diverse frequenties tussen een redelijk of een extreem resonantie vrije kast ?
De zijwanden zijn nu 40mm maar het is een kleine moeite om deze 80mm te maken want ik heb hout zat.
De breedte van de kast wordt daardoor wel een stuk groter dus optisch veranderd er nogal wat.
Of is de meerwaarde zo gering dat de afweging verwaarloosbaar is bij deze kast afmetingen en gewoon het bestaande model moet behouden.
Bijlagen
DSCF1912.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door dre »

met bracing bereik je meer als met de wanddikte vergroten.
tevens het maken van een sandwich constuctie werkt echt heel fraai.

en wat de stevigheid betreft:een mid en hoog behuizing moet eigenlijk dof klinken als je er op klopt en een laag behuizing moet juist een hoog geluid hebben.
je moet dus eigenlijk zorgen dat de resonantiefrequentie van de kast buiten het bereik van de toegepaste driver komt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door meiborg »

Ik denk dat met jouw 4 cm dikke panelen de stijfheid wel snor zit. Eventueel wat bitumen erin voor de massatraagheid. Extra panelen ertegen aan is niet zo'n goed idee, buiten dat het weinig doet voor de stijfheid met je dan ook de bafflestep compensatie aanpassen in het filter.

Mvg Reinder
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

ok, ik begrijp het zover.
dan laat ik de kast zover zoals hij is maar hoe bepaal je de hoeveelheid dempingswol in een 30 liter gesloten behuizing met twee 17cm laag/middentoners.
Ik dacht zelf om de gehele kastinhoud volledig maar losjes te vullen of maak ik hiermee een klassieke fout?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door dre »

nee hoor,losjes vullen is prima!
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

dre schreef:
nee hoor,losjes vullen is prima!
ok Dre, weer wat geleerd
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door dre »

je kan later altijd er nog wat bij doen,maar persoonlijk begin ik liever met iets te weinig als iets te veel.
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

Het afwerken ( schuren ) is nagenoeg klaar en heb de messing draadpluggen voor de laag/midden units inmiddels geplaatst.
Ik moet zeggen dat dit een heel goede bevestiging is tov. de slagmoeren welke vaak worden gebruikt.
Verder heb ik besloten om het filter extern te houden ( mede door de omvang van de onderdelen).
De afwerking wordt definitief meubelolie van goede kwaliteit omdat hierdoor de hout tekening en diepte het mooist naar mijn smaak naar voren komen.
Het is en was een heel karwei om het massief eiken mooi en authentiek te houden maar de voldoening is groot en zij passen in het interieur.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door dre »

plaatjes? :wink:
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

dre schreef:
plaatjes? :wink:
gaan zeker komen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door Barry2001 »

Heel mooi, het doet echt 'natuurlijk' aan, zeker als je de houtnerf straks nog beter gaat zien. Mdf is altijd voor het gemak, goed verkrijgbaar in allerlei diktes maar dit is toch wel het echte werk :mrgreen: Lijkt me ook nog wel eens wat.

Je zegt dat je via een vriend aan een partij hout kon komen, is hier verder een beetje aan te komen, of is het 'mazzel' hebben?

Complimenten dus, ben benieuwd naar de pics.
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

Barry2001 schreef:
Heel mooi, het doet echt 'natuurlijk' aan, zeker als je de houtnerf straks nog beter gaat zien. Mdf is altijd voor het gemak, goed verkrijgbaar in allerlei diktes maar dit is toch wel het echte werk :mrgreen: Lijkt me ook nog wel eens wat.

Je zegt dat je via een vriend aan een partij hout kon komen, is hier verder een beetje aan te komen, of is het 'mazzel' hebben?

Complimenten dus, ben benieuwd naar de pics.
Mmm, mazzel is het zeker als je als bouwer door gebruikte eiken panelen heen kan kijken en er iets moois in ziet.
Misschien is er nog wel aan hout te komen voor de echte liefhebbers die met gebruikte panelen willen werken.
Ik beloof niets maar gun het de zelfbouwer die er misschien ook iets moois van kan maken wel zeer.
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

Na een kleine pauze heb ik de klus weer hervat en heb er inmiddels een klaar en de tweede is nog in de maak.
De filters komen buiten de kast.
Ik moet zeggen dat het geluidsbeeld mij doet verbazen maar gewenning heb ik ook moeten ervaren.
De openheid, ruimtelijkheid en rust in de weergave vind ik op dit moment het sterkste punt van de weergever.
Het laag daarentegen is bijzonder terughoudend en heeft toch wel zeker de ondersteuning van extra ( actief ) laag nodig.
Bijlagen
DSCF1914.JPG
DSCF1915.JPG
DSCF1917.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door dre »

ziet er prima uit! 8)
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

Nu dat de monitors bijna af zijn ben ik al weer aan het brainstormen hoe ik de sub,s wil gaan bouwen.
Ik heb verschillende opties die ik moet gaan overwegen.
Actief met twee 11 inch Eton woofers in een behoorlijk grote gesloten kast waardoor de monitors waarschijnlijk wat te hoog komen te staan.
Actief met enkel een 11 inch Eton woofer in een minder grote gesloten kast maar ik in laag kwaliteit misschien moet inleveren ?
Push pull met een 8 inch en een 11 inch woofer in gesloten kast mocht dit echter technisch mogelijk zijn en hoe te berekenen?
Of andere alternatieven met deze combinatie zolang het maar een gesloten systeem blijft.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door Lnsadnoh »

Hallo Peter,

Wat een mooie monitoren, mooi zo een Dap!
Spreekt mij erg aan dat massief samengesteld hout!
Ben benieuwd watr voor sub'(s) je gaat bouwen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door dre »

heb je 2 losse subs ook al overwogen?

want de tweeter moet je toch echt niet te hoog gaan plaatsen,da`s zonde........
peter1961
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 14:07
Locatie: Weert

Re: Eindelijk begonnen met de bouw van de Eton Empire

Bericht door peter1961 »

dre schreef:
heb je 2 losse subs ook al overwogen?

want de tweeter moet je toch echt niet te hoog gaan plaatsen,da`s zonde........
Ja, het worden zoizo 2 losse subs welke onder de monitors komen maar wil ik het hoog inderdaad op ideale luisterhoogte plaatsen kan ik de sub niet te hoog maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”