Subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Subwoofer
Het afgelopen jaar heb ik dit forum met interesse gevolgd. Ik ben geen techneut en geen timmerman, maar ik zou best eens willen proberen om met wat ondersteuning links en rechts zelf eens iets te bouwen. eerst heb ik gedacht aan luidsprekers, maar na het een en ander te hebben beluisterd ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn huidige luidsprekers, Totem Rainmakers, me best goed bevallen. Nu heb wel eens monitor luidsprekers gehoord die werden ondersteund door een subwofer en wat me daarbij opviel was dat het geluid veel voller werd zonder dat er een dreunende of opdringerige bas ontstond. Ik ben ook zeker geen basbeest, ik vind de bassen vaak te overheersend, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Opvallend vond ik dat de midden- en hoge tonen veel meer body kregen. Voor de Totems had ik B&W Matrix 804 ls-ers, waarbij ik de bassen te veel van het goede vond. Zijn er onder de forumleden mensen die ervaring hebben met dergelijke opstellingen en zijn er tips en/of ervaringen met het bouwen van dergelijke subwoofers. Ter info, ik ben niet iemand die het volume heel ver open draait, daar kan ik helemaal gek van worden. Over het budget heb ik niet echt nagedacht, maar het moet wel leuk blijven. Ik zoek dus eigenlijk een idee voor een subwoofer die geen overheersende rol hoeft te spelen en die dient ter ondersteuning van een stereo opstelling. Een Ht toepassing is niet nodig, ik kijk nooit films oid.
Bij voorbaat dank voor tips en ideeen.
Groet,
Rein.
Bij voorbaat dank voor tips en ideeen.
Groet,
Rein.
"Ik stel voor dat je een topic opent en zo goed mogelijk omschrijft van wat je wilt bereiken en hoe groot het mag zijn, hoe luid ie moet spelen en in welke prijsrange je hoopt gereed te komen. Meldt ook dat het gaat om integratie met je totems.
Het mooiste is misschien een gesloten systeem met een behoorlijke woofer en DSP (digital signal processing) mogelijkheden met een zware versterker. Dit is echter niet goedkoop.
Als het niet te luid en niet te laag hoeft kun je aan een goede 10" al genoeg hebben. Een Peerles X(X)LS 10 kost iets van 150-180€. Voor dat geld heb je ook al een CSS10 en ook al bijna een Exodus shiva 12".
Als je niet teveel het laag hoeft op te krikken (en geen roomcorrectie nodig hebt) kun je zonder DSP en is een goede plate amp (bijv Hypex DS2, net iets meer dan 200€) voldoende
De reden dat ik je aanraadt om een topic te openen is omdat er medeforummers zijn met nog veel meer verstand van zaken van subs dan ik. ( en dus niet omdat ik je niet verder wil helpen)
Als je geen haast hebt is er een DIY audio dag in mei in breda, waar vast enkele subs komen te staan."
Naar aanleiding van deze reactie van Indoubt heb ik dit topic gestart.
_________________
Het mooiste is misschien een gesloten systeem met een behoorlijke woofer en DSP (digital signal processing) mogelijkheden met een zware versterker. Dit is echter niet goedkoop.
Als het niet te luid en niet te laag hoeft kun je aan een goede 10" al genoeg hebben. Een Peerles X(X)LS 10 kost iets van 150-180€. Voor dat geld heb je ook al een CSS10 en ook al bijna een Exodus shiva 12".
Als je niet teveel het laag hoeft op te krikken (en geen roomcorrectie nodig hebt) kun je zonder DSP en is een goede plate amp (bijv Hypex DS2, net iets meer dan 200€) voldoende
De reden dat ik je aanraadt om een topic te openen is omdat er medeforummers zijn met nog veel meer verstand van zaken van subs dan ik. ( en dus niet omdat ik je niet verder wil helpen)
Als je geen haast hebt is er een DIY audio dag in mei in breda, waar vast enkele subs komen te staan."
Naar aanleiding van deze reactie van Indoubt heb ik dit topic gestart.
_________________
Yep en het lijkt me ook een goed advies.
Ik heb even je totem's opgezocht en die zouden volgens de specificaties vanaf 42 Hz (-3db) lopen.
Dat is erg laag voor een 140mm driver in een 9 liter kastje van nog geen 6 kg.
Hele kleine subjes komen soms maar net iets lager. ik denk niet dat je daar dus naar moet kijken.
Aangezien het niet zo luid hoeft maar wel goed moet integreren is waarschijnlijk gesloten de beste keuze in jouw geval (ook omdat ie niet voor HT wordt gebruikt). Indien je de kast niet al te groot wil zal daar dus enige vorm van bassboost of equalizing (LT) moeten plaatsvinden. De kast kan ook niet te klein worden, sterke equalizing (LT) in het laag vergt heel veel versterkervermogen.
Passieve radiatoren lijkt me hier minder op z'n plaats. Deze komen vaak wel heel laag in een klein kastje maar de group delay is vaak wat hoger.
Een aantal voorbeelden van 10"drivers:
http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_a_ID=75
een aantal voorbeelden van 12"drivers:
http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_A_ID=75
Verder zijn er goede DIY winkels alleen zijn ze niet direct bij jouw in de buurt. In Rotterdam een Haarlem http://www.speaker-en-co.nl/
In Oss: http://www.speakerland.com/content/index.php
Ik denk dat je aan een goede woofer ergens rond de 200€ kwijt bent en aan een versterker net iets meer. Als er verder geen speciale maatrgelen nodig zijn kan het daar (behalve de kast etc. ) bij blijven.
Hoe groot mag die worden en wat wil je eraan uitgeven?
Op dit forum zijn all veel subs beschreven (en gemaakt) Heb je iets gezien wat je aanstaat?
Edit: misschien kun je winisd downloaden. dit is een gratis (eenvoudig) simulatie programma waarmee je snel kunt zien hoe bepaalde keuzes uitpakken. Het werkt vrij eenvoudig.
edit 2: kijk ook eens naar dit topic: viewtopic.php?p=155288#155288
Hele recente discussie over keuze van een sub bij een zeer goede monitor luidspreker.
Ik heb even je totem's opgezocht en die zouden volgens de specificaties vanaf 42 Hz (-3db) lopen.
Dat is erg laag voor een 140mm driver in een 9 liter kastje van nog geen 6 kg.
Hele kleine subjes komen soms maar net iets lager. ik denk niet dat je daar dus naar moet kijken.
Aangezien het niet zo luid hoeft maar wel goed moet integreren is waarschijnlijk gesloten de beste keuze in jouw geval (ook omdat ie niet voor HT wordt gebruikt). Indien je de kast niet al te groot wil zal daar dus enige vorm van bassboost of equalizing (LT) moeten plaatsvinden. De kast kan ook niet te klein worden, sterke equalizing (LT) in het laag vergt heel veel versterkervermogen.
Passieve radiatoren lijkt me hier minder op z'n plaats. Deze komen vaak wel heel laag in een klein kastje maar de group delay is vaak wat hoger.
Een aantal voorbeelden van 10"drivers:
http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_a_ID=75
een aantal voorbeelden van 12"drivers:
http://www.bmm-electronics.com/Producte ... ep_A_ID=75
Verder zijn er goede DIY winkels alleen zijn ze niet direct bij jouw in de buurt. In Rotterdam een Haarlem http://www.speaker-en-co.nl/
In Oss: http://www.speakerland.com/content/index.php
Ik denk dat je aan een goede woofer ergens rond de 200€ kwijt bent en aan een versterker net iets meer. Als er verder geen speciale maatrgelen nodig zijn kan het daar (behalve de kast etc. ) bij blijven.
Hoe groot mag die worden en wat wil je eraan uitgeven?
Op dit forum zijn all veel subs beschreven (en gemaakt) Heb je iets gezien wat je aanstaat?
Edit: misschien kun je winisd downloaden. dit is een gratis (eenvoudig) simulatie programma waarmee je snel kunt zien hoe bepaalde keuzes uitpakken. Het werkt vrij eenvoudig.
edit 2: kijk ook eens naar dit topic: viewtopic.php?p=155288#155288
Hele recente discussie over keuze van een sub bij een zeer goede monitor luidspreker.
Ik merk dat ik wecht een leek ben. Veel van wat ik lees snap ik niet echt. Ik wil het dus omdraaien, kijkend naar mijn wensen, wat zijn dan goede mogelijkheden.
Het budget is een beetje afhankelijk van de opties. Ik wil graag een goede ondersteuning, maar het hoeft geen "goud" te zijn. Als het past bij het niveau van mijn huidige speakers, dan is het goed. Het gaat om de som van de elementen.
De grootte, denk aan een bijzet tafel. Overigens, ik heb begrepen dat voor een stereo opzet een downfiring sub het beste is. Klopt dat ook?
Rein.
Het budget is een beetje afhankelijk van de opties. Ik wil graag een goede ondersteuning, maar het hoeft geen "goud" te zijn. Als het past bij het niveau van mijn huidige speakers, dan is het goed. Het gaat om de som van de elementen.
De grootte, denk aan een bijzet tafel. Overigens, ik heb begrepen dat voor een stereo opzet een downfiring sub het beste is. Klopt dat ook?
Rein.
Voor een stereo opzet is een downfiring sub niet perse het beste. Een downfiring sub is voornamelijk praktisch en het scheelt vaak niet veel. Soms scheelt het helemaal niet. Een en ander hangt vooral af van de crossover frequenties en vaak ook van de plaatsing.
Niet elke woofer is geschikt voor downfiring maar de meeste die je hier voorbij ziet komen zijn dat wel.
Misschien is de vifa 10"uit het eerder genoemde topic een optie? Die zou kunnen in iets van ruim 40*40*40 cm
Een Exodus Shiva 12 heeft waarschijnlijk niet heel veel meer ruimte nodig maar kan waarschijnlijk harder zonder te vervormen.
Beide woofers hebben enige correctie nodig, de hypex versterker heeft al een lichte basboost dus misschien is dat voldoende. Ook al omdat je aangeeft geen overheersende bas te willen.
De plaatsing in je ruimte kan in jouw geval nog wel kritish worden. Elke kamer heeft versterking van de bas op bepaalde plaatsen en op bepaalde frequenties.
Niet elke woofer is geschikt voor downfiring maar de meeste die je hier voorbij ziet komen zijn dat wel.
Misschien is de vifa 10"uit het eerder genoemde topic een optie? Die zou kunnen in iets van ruim 40*40*40 cm
Een Exodus Shiva 12 heeft waarschijnlijk niet heel veel meer ruimte nodig maar kan waarschijnlijk harder zonder te vervormen.
Beide woofers hebben enige correctie nodig, de hypex versterker heeft al een lichte basboost dus misschien is dat voldoende. Ook al omdat je aangeeft geen overheersende bas te willen.
De plaatsing in je ruimte kan in jouw geval nog wel kritish worden. Elke kamer heeft versterking van de bas op bepaalde plaatsen en op bepaalde frequenties.
Dat is het ook. Het is een subwoofer van het dipool type. Deze heeft vaak minder problemen met het initieren van pieken en dalen (room modes) dan volledig omkastte subwoofers. Nadeel is dat een dipool bas niet laag komt, waarschijnlijk niet veel lager dan je huidge luidsprekers, tenminste als de opgave van de fabrikant klopt.Rein schreef:Ik vond de dipool subwoofer van Edo een mooi ding met en niet al te ingewikkelde constructie. Ik kan alleen niet beoordelen of dit een passende ondersteuning zal bieden.
Rein.
Ik zie aan de meting van Edo dat ie veel lager komt dan verwacht. Eigenlijk zou je onder de 40Hz een sterke afval verwachten.
Miscchien kun je Edo pm en. Ik geloof dat hij een passief filter heeft ontwikkeld.
