Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Appelsien
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 18:41

Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door Appelsien »

Hallo,

Ik zit al n tijdje met het idee in mn hoofd om een platte sub in mn auto te stoppen voor wat meer laag, en nou spreekt een pioneer tx-w77a me wel aan vanwege het formaat. Ik kan zon ding natuurlijk gewoon kant en klaar kopen, maar het lijkt me ook wel leuk om iets soortgelijk zelf te maken. Niet om het per se goedkoper te krijgen, maar dan wel om het beter te maken. Zou zoiets een beetje haalbaar zijn gezien de dikte van ongeveer 8 cm? Ik weet niet wat voor constructie er binnen in de sub zit, moet haast wel iets van br of tl zijn. Op de site van pioneer staat dat er 2x 16cm woofers inzitten. Versterker zit er bij de pioneer in, maar dat is geen vereiste.

Hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen (of uit de droom kan helpen). Heb wel wat ervaring met het bouwen van subs, en heb ook zelf visaton tl's als fronts gebouwd, maar das allemaal redelijk simpel vanaf bestaand ontwerp.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door bartsegers »

jij bedoelt de ts-wx77a denk ik dan?

héél apart apparaat zeg.

Afbeelding

Afbeelding

zitten denk ik gewoon twee speakers in, flink geboost/geprocessed in gesloten behuizing.

als je zelf iets wilt maken, wat plat moet zijn, kun je beter een "FLAT" subwoofer kopen. (bv pioneer) en zelf een kast exact op maat maken.

dit nabouwen is in ieder geval niet eenvoudig. (specifieke speakertjes nodig)

Lekker excotisch:
JL Audio 13TW5-3
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door bartsegers »

belangrijkste vraag in deze is hoeveel ruimte je hebt en kwijt wilt!

vaak hoef je helemaal geen superplatte speaker te kopen voor een kleine sub!

Die diepte van een chassis is natuurlijk wel bepalend, maar per saldo (voor de liters) maakt het niets uit.

heb jij bijvoorbeeld plaats links/rechts in je kofferbak in een inkassing, dan kan daar ook een sub in bv.
Of, een hele platte behuizing tegen de achterbank.

zie:
Afbeelding

Afbeelding
Appelsien
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 18:41

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door Appelsien »

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat er voor rond de 150-200 euro excl versterker wel wat beters te maken valt dan het pioneer gevalletje.

Mijn prioriteiten

Diepgang over spl. Muziek in de auto hoeft nooit_echt_ hard.

De vorm van de pionier sub bevalt me wel. Beter dan een kubus oid die sneller in de weg staat.

Max afm zal dan iets van 100x45x10 worden, waarbij 100cm de breedte van de kofferbak is en 10cm de dikte, dunner is beter, maar dat is puur estetisch en om de vrouw te overtuige dat ding in de kofferbak te leggen :-)

Van de reeds voorgedragen woofers val die van tl audio, ondanks zn mooie uiterlijk wel af door zn prijs van 600 euro. De Monacor is met ongeveer 150 euro meer wat ik zoek. Voor die woofer hebben ze bij lautsprecher shop.de ook een mooi Tl ontwerpje van 12 cm dik.

Sorry voor de reacties op dit tijdstip, maar ik heb nu eenmaal nachtdienst deze week.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door Olaf Analogue »

In duitsland kun je deze woofers kopen, het merk zegt me dan wel niets maar de parameters worden wel gepubliceerd en voor die prijs ziet dat er best interesant uit.

http://www.bluesound24.com/car-hifi/lau ... tt/a-1222/

deze is overigens 12 inch.
Bijlagen
1222.jpg
1223.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door bartsegers »

inbouwdiepte is 105mm.

Als je ademruimte, en hout meeneemt, dan zit je al op bijna 20cm +/-

10cm is best pittig hoor als diepte van de kast! (trek er eens 4cm hout vanaf...)

denk dat je daar ietsie in moet schipperen

de pulsar-10 heeft 75mm. (montage OP de baffle dus)
De Flachsub TMS ziet er goed uit overigens!

als je de maten achterhaald, dan kun je ook zelf een nieuwe (beter passende) TL berekenen.

-8db@20hz is best oke overigens!
HVB83
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:01

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door HVB83 »

Kijk hier eens naar:

http://www.al-g9.nl/files/documents/14b ... d38046.pdf

Zijn echt kleine bommetjes, met €90 p/s prima betaalbaar, zet er 2 naast elkaar en je hebt echt een prima geluid in een bescheiden kistje.
Erix
Berichten: 11
Lid geworden op: di 08 nov 2005, 13:11

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door Erix »

Is de Earthquake SWS serie dan niets?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Platte sub voor in de auto a la pioneer tx-w77a

Bericht door teacher »

Ik heb een keer een hele compacte sub gemaakt voor in een TVR. Daar heb ik een jbl gto804 voor gebruikt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”