Wie gebruikt er een USB DAC en wat vind je ervan

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Chris_T

Re: Wie gebruikt er een USB DAC en wat vind je ervan

Bericht door Chris_T »

Hmm ik heb net een draadje gelezen waarin de Musiland USD01 niet al te best uit de bus komt :(: http://www.audioasylum.com/forums/pcaud ... 66884.html
Ik heb geen idee of het een kundig iemand is en of het allemaal klopt wat hij verteld, maar het komt erop neer dat bij de musiland:
  • slecht/geen filter voor het voedingsgedeelte zit, waardoor een behoorlijke portie rommel erdoorheen komt
  • de pulse transformer door een verkeerde impedantie wordt aangedreven? (90 ohm i.p.v. 75)
  • de pulse transformer eigenlijk maar tot 48kHz bandbreedte bedoeld is?
Hij heeft het schijnbaar opgelost door het apparaatje zelf te modden.
Zou het gewoon een broodje aap verhaal zijn? Of gewoon vette pech zijn met een maandagochtend exemplaar?
Het lijkt mij sterk dat er iets mankeert met de USD01 als er zoveel positieve geluiden over te lezen zijn.

Edit:

Hmm wat verderop zegt hij dit zelf over de musiland:
Hi,

Okay, it may seem that my comments on the Musiland stuff are very negative. That is perhaps because I am generally impressed with the engineering and maturity of the product and I feel that in the light of this the issues on such basic levels as I fond them are by far more infuriating than they would be in a bad product.

If the SPDIF outputs work well for you with your DAC, all the better. I can think of some most excellent recent DAC's (using non Cirrus Logic SPDIF receiver chips) that would/could struggle with this signal though.

Okay, what I like about about Musiland monitors:

Rock solid, easy to use driver software, works well, easy to get the best on that front.

General ease of use, having tested a number of alternative options this one is great.

What I think is bad:

No Mac or Linux Drivers. No option to use external power supplies (this could help tremendously).

What I think is positively UGLY:

Wrong SPDIF output impedances and levels (and poor waveform) in the 01 USD (note, these tend to be more common in PC audio products than you may think - Musiland are not alone there), which with many will kill the potential of High Rez sound files and in my experience even CD.

Badly handled and completely unnecessary switch mode supplies in the 01 US that make a mess out of the sonic potential.

That said, compared to some other stuff out there that costs more (EMU0404 USB anyone) the Musiland devices are quite an achievement...

Ciao T
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hmmm raar.

Hier op het forum is iedereen er goed over te spreken!! We zullen het zien.
Ik heb hem op mijn dvd setje aangesloten gehad en hoorde helemaal NIETS aan rommel. Klonk echt GOED, stukken beter dan via een koptelefoonkabeltje. Scheelt ook dat ik nu geen MP3 draai maar een fatsoenlijke FLAC versie van de cd.

Momentery laps of reason :rock:

Nummer 5, veruit favoriet!! Misschien wel meest favo nummer ooit!

Bart
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm vind het een hoog "Kijk mij nou hoe geweldig het wordt met mijn geweldig modden (modderen :mrgreen: )" gehalte heeft. In mijn Musiland zit gewoon een kwalitatief hoogwaardig S/PDIF trafo'tje (Murata).

Vind er helemaal niets van terug in de praktijk: Hier de harde meetplaatjes van vorig jaar: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1461055

In het laatste plaatje liggen de spurs onder de -135 dB bij een 24 bits signaal. De Musiland werd daar gewoon via de USB uit de laptop gevoed. Knappe jongen die dat gaat horen, al zouden zijn oortjes van 24 karaats goud zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Hmm ik heb net een draadje gelezen waarin de Musiland USD01 niet al te best uit de bus komt :(: http://www.audioasylum.com/forums/pcaud ... 66884.html
Ik heb geen idee of het een kundig iemand is en of het allemaal klopt wat hij verteld, maar het komt erop neer dat bij de musiland:
Heb naar aanleiding hiervan vanmiddag nog eens even naar het signaal gekeken wat uit de Musiland komt. Dat ziet er op de scoop spic en span uit qua golfvorm, ook op 24 bit @ 192 KHz sample rate. Enige wat klopt is een wat lage uitgangsspanning zoals door Thorsten geconstateerd: Wat ik mat was 0,35V piek-piek op de ingang van de DAC met 1m coax kabel (afgesloten met 75 ohm dus). De norm daarvoor is:

Physical connection:

Cable: 75ohm +/-5% (l<10m) or 75ohm +/-35% (l>10m)
Line driver:
Zout: 75ohm +/-20% (100kHz .. 6Mhz)
Vout: 0.4Vpp .. 0.6Vpp, <0.05Vdc (75ohm terminated)
Line receiver:
Zin: 75ohm +/-5%
Vin: 0.2Vpp .. 0.6Vpp

( http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html )

Het ligt dus iets onder de uitgangsspecificatie maar nog wel ruim binnen de ingangsspecificatie voor DAC's/receivers. Zou me dus maar niet van de wijs laten brengen door dat verhaal :D
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Aah hartstikke bedankt Pjotr! Nou kan ik met een gerust hart een zekere bestelling plaatsen :D
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Afgelopen zaterdag ook de DAC binnen gekregen...
Erg leuk dingetje!! Klinkt idd zeer goed voor het geld.

Moest alleen wel 18,01 betalen aan de postbode wegens de BTW.
Hoe zit dat eigenlijk? Moet ik dat eigenlijk normaal altijd betalen en controleren ze niet altijd?

Iig zeker een aanrader voor iedereen!!
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ik zat trouwens dat de signaalkabels allemaal NIET afgeschermd zijn.
Dus een gewoon koper draadje naar de tulps. Is dit niet super gevoelig voor storingen dan? Ik heb mijn passieve pre helemaal opgebouwd uit microfoonkabel omdat die is afgeschermd. Is dit overbodig dan?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

bcvdb schreef:
Moest alleen wel 18,01 betalen aan de postbode wegens de BTW.
Hoe zit dat eigenlijk? Moet ik dat eigenlijk normaal altijd betalen en controleren ze niet altijd?

Iig zeker een aanrader voor iedereen!!
Als het pakketje buiten de EEC komt moet je standaard btw heffing betaling (en vaak ook importheffing). Alle pakketjes controleren is niet te doen, dus soms heb je mazzel ;).
bcvdb schreef:
Ik zat trouwens dat de signaalkabels allemaal NIET afgeschermd zijn.
Dus een gewoon koper draadje naar de tulps. Is dit niet super gevoelig voor storingen dan? Ik heb mijn passieve pre helemaal opgebouwd uit microfoonkabel omdat die is afgeschermd. Is dit overbodig dan?
Mwa binnenin is dat niet nodig als er verder geen storende onderdelen in zitten en het kastje zelf goed afschermt.
Van de versterkers die ik heb opengemaakt, zit de lijn-ground vrijwel altijd aan het chassis vast bij binnenkomst.
Plaats reactie