lange tijd opslag van digitale muziek
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
lange tijd opslag van digitale muziek
ik koop sinds ik de SB heb geregeld wat muziek als download (HDTracks, B&W SoS, etc). die staat betrekkelijk veilig op m'n NAS die ik ook goed backup. maar toch zou ik ook ergens anders, zeg maar in de CD kast, een betrouwbare lange termijn back up willen hebben. welk medium is daarvoor het beste geschikt? gewoon op DVD bakken? zijn daar mss speciale schijfjes voor die minder verouderen? (ik had ooit een CD-R's gezien met ceramische coating bovenop, speciaal bedoeld voor lage termijn opslag). of is een harddisk ook hiervoor geschikt?
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Als je de osta mag geloven dan gaan cd-r en dvd-r erg lang mee.
Ongebrand is het maar 5 tot 10 jaar maar eenmaal gebrand dan kunnen ze 50 tot 200 jaar data vast houden, denk dat dat wel lang genoeg moet zijn. cd-rw en dvd-rw gaan wat minder lang mee.
Ik zou gewoon een paar copieen maken op goede dvd-r en die dan bewaren samen met een dvd speler (voor het geval er over 20 jaar iets is en je erachter komt dat er geen dvd spelers meer zijn).
http://www.osta.org/technology/cdqa13.htm.
Ongebrand is het maar 5 tot 10 jaar maar eenmaal gebrand dan kunnen ze 50 tot 200 jaar data vast houden, denk dat dat wel lang genoeg moet zijn. cd-rw en dvd-rw gaan wat minder lang mee.
Ik zou gewoon een paar copieen maken op goede dvd-r en die dan bewaren samen met een dvd speler (voor het geval er over 20 jaar iets is en je erachter komt dat er geen dvd spelers meer zijn).
http://www.osta.org/technology/cdqa13.htm.
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Maar optische media hebben wel veel last van verval, het coatinglaagje wat erop zit is erg gevoelig voor warmte.
Aan de levensverwachting is niet echt een touw aan vast te knopen, hangt erg af van de brandkwaliteit, kwaliteit van de opslag en de opslagplek (koud en donker).
Men zegt dat het kan variëren van 3 tot 10 jaar voor CD-R
Magnetische (tapes) opslag hebben zich al bewezen, dus een harddisk lijkt mij meer betrouwbaar (mits je deze alleen aanzet om backups te maken).
Plus dat het veel goedkoper en makkelijker is natuurlijk.
De beste manier is nog wel om zoveel mogelijk kopieën van de back-ups te maken op meerdere fysieke schijven en om de zoveel (10?) jaar opnieuw de data schrijven.
Aan de levensverwachting is niet echt een touw aan vast te knopen, hangt erg af van de brandkwaliteit, kwaliteit van de opslag en de opslagplek (koud en donker).
Men zegt dat het kan variëren van 3 tot 10 jaar voor CD-R
Magnetische (tapes) opslag hebben zich al bewezen, dus een harddisk lijkt mij meer betrouwbaar (mits je deze alleen aanzet om backups te maken).
Plus dat het veel goedkoper en makkelijker is natuurlijk.
De beste manier is nog wel om zoveel mogelijk kopieën van de back-ups te maken op meerdere fysieke schijven en om de zoveel (10?) jaar opnieuw de data schrijven.
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Ik zou voorstellen om backups te maken op Blu-Ray-R.
Er past ongeveer 25 Gb op een schijfje, en de branders en media worden steeds goedkoper.
Eventueel om de 5 of 10 jaar nieuwe exemplaren maken.
Er past ongeveer 25 Gb op een schijfje, en de branders en media worden steeds goedkoper.
Eventueel om de 5 of 10 jaar nieuwe exemplaren maken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
fijn, consensus
goed punt van de speler, maar net als met harddisks ben ik bang dat de interface waarmee je ze aan de PC moet hangen sneller zal verouderen dan het medium. stel ik had 10 jaar geleden op een toen gangbare harde schijf data opgeslagen, die schijf had toen een IDE interface... vind nu maar eens een PC waarin die nog aangesloten kan worden. dan is een interface als USB mss beter, zolang de nieuwe versies maar ook de oudere varianten blijven snappen.
een cloud achtige oplossing wordt op lange termijn wat duur lijkt me, voor bv 100GB gaat dat toch naar meerdere € per maand, wat na 10 à 20 jaar dus neerkomt op meer dan wat ik voor een gekochte CD zou moeten betalen.
dan lijkt het nu toch dat de optische schijf, met evt elke 5 à 10 jaar opnieuw overzetten de beste oplossing?
goed punt van de speler, maar net als met harddisks ben ik bang dat de interface waarmee je ze aan de PC moet hangen sneller zal verouderen dan het medium. stel ik had 10 jaar geleden op een toen gangbare harde schijf data opgeslagen, die schijf had toen een IDE interface... vind nu maar eens een PC waarin die nog aangesloten kan worden. dan is een interface als USB mss beter, zolang de nieuwe versies maar ook de oudere varianten blijven snappen.
een cloud achtige oplossing wordt op lange termijn wat duur lijkt me, voor bv 100GB gaat dat toch naar meerdere € per maand, wat na 10 à 20 jaar dus neerkomt op meer dan wat ik voor een gekochte CD zou moeten betalen.
dan lijkt het nu toch dat de optische schijf, met evt elke 5 à 10 jaar opnieuw overzetten de beste oplossing?
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Pfff. problemen allemaal.
Kun je niet gewoon langspeelplaten gaan kopen, die overleven jou met gemak....
Kun je niet gewoon langspeelplaten gaan kopen, die overleven jou met gemak....
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Mijn 2 eurocenten:
Staar je niet blind op zogenaamde 'merk-media' en de beweringen over de bewaartermijn, ga altijd van het slechtste geval uit
Zowel Sony als Philips CD-R hebben mij een paar keer in de steek gelaten
Begrijp me goed, ik zeg nu niet dat dit slecht spul is en dat je alleen nog maar media van de zwarte markt moet kopen ... het enige wat ik wil zeggen is dat je altijd een soort back-up voor jezelf moet inbouwen.
Als je veel waarde hecht aan de opnames/bestanden maak dan direct twee exemplaren (op welk medium dan ook, CD-R, DVD-R, BlueRay, HDD) en bewaar ze op verschillende locaties. Klinkt misschien overdreven maar de pijn/frustratie van unieke video- of muziekopnames die verloren zijn gegaan zijn vele malen groter dan de pijn in je portemonnee die je veel sneller zal vergeten (en wat kosten die schijffies tegenwoordig helemaal, zowel de HDD's als de CD-R/DVD-R's
)
Staar je niet blind op zogenaamde 'merk-media' en de beweringen over de bewaartermijn, ga altijd van het slechtste geval uit
Als je veel waarde hecht aan de opnames/bestanden maak dan direct twee exemplaren (op welk medium dan ook, CD-R, DVD-R, BlueRay, HDD) en bewaar ze op verschillende locaties. Klinkt misschien overdreven maar de pijn/frustratie van unieke video- of muziekopnames die verloren zijn gegaan zijn vele malen groter dan de pijn in je portemonnee die je veel sneller zal vergeten (en wat kosten die schijffies tegenwoordig helemaal, zowel de HDD's als de CD-R/DVD-R's
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Volgens mij kun je nog steeds het beste een HDD nemen. Eventueel nog een extra kopietje. Sata zal nog wel even niet uit de mode raken, en met een externe behuizing met USB kun je nog tig jaar terecht. Prijstechnisch blijft het per GB verreweg de meest aantrekkelijke optie. En elke zoveel jaar opnieuw schijfjes branden... lijkt me duur en tijdrovend. Elke zoveel jaar een nieuwe vorm van opslag overwegen, lijkt me wat meer future-proof
HDD prijzen zullen ooit wel weer dalen, en misschien dat over een jaartje of 10 SSD's wel goedkoper zijn dan DVD's/BD's per GB.
[edit]
[/edit]
[edit]
Kan dit dus alleen maar onderschijven. Één brandje/diefstal en je bent alles kwijt. Doet me eraan denken dat ik zsm een backup bij m'n moeder moet stallen...SARK schreef:maak dan direct twee exemplaren (op welk medium dan ook, CD-R, DVD-R, BlueRay, HDD) en bewaar ze op verschillende locaties
[/edit]
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Dat zal i.d.d. nog wel even blijven, net zoals IDE en scsi lang mee is gegaan. Maar eens komt de dag dat dat ook weer verouderd is. Nu al is niet alle SATA compatable.Boppo84 schreef:Sata zal nog wel even niet uit de mode raken.......[/size]
Blijft dus een probleem. Een HD als back-up is ook niet echt een oplossing. Wel voor de korte termijn maar niet voor de langere termijn: Schijven die lange tijd stil liggen willen nog wel eens vast gaan zitten en willen ziet meer draaien. Die zijn nog wel te recoveren maar dat kun je niet zelf meer, heb je een specialistisch bedrijf voor nodig.
Mijn ervaring met schrijfbare optische media: Van back-ups van 6 - 10 jaar geleden gemaakt op goedkope no-name CDR's en DVD-R is de helft nu niet meer goed leesbaar. Met de Verbatims geen probleem.
Mijn oplossing tot nu toe: Van alle HD schijven images maken op een een andere HD schijf. Gelukkig worden HD's steeds groter dus dat blijft passen
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Ik zou ook voor hdd kiezen, als het echt belangrijk is regelmatig twee nieuwe kopieën maken en op verschillende plaatsen buiten de deur bewaren.
Om de zoveel jaar een fors aantal cd's/dvd's opnieuw kopiëeren zie ik mezelf niet doen, gewoon geen tijd voor. Een harde schijf hang je erin, 's avonds kopie starten, volgende dag heb je een terabyte overgezet en er geen slaap aan verloren. Schijfruimte kost bijna niks. SATA gaat nog wel even mee en als er wat anders komt is er een tijdje overlap waarin wel een gelegenheid te vinden is om een kopie naar een nieuwe schijf te maken.
Om de zoveel jaar een fors aantal cd's/dvd's opnieuw kopiëeren zie ik mezelf niet doen, gewoon geen tijd voor. Een harde schijf hang je erin, 's avonds kopie starten, volgende dag heb je een terabyte overgezet en er geen slaap aan verloren. Schijfruimte kost bijna niks. SATA gaat nog wel even mee en als er wat anders komt is er een tijdje overlap waarin wel een gelegenheid te vinden is om een kopie naar een nieuwe schijf te maken.
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Mijn broer heeft kort geleden zijn harde schijf laten leeghalen bij een professioneel bedrijf, na een probleem met blikseminslag, alle foto's stonden er op, van jaren terug.
Kostte hem € 1200,--
Nu heeft hij 3 kopieën van die schijf.
Kostte hem € 1200,--
Nu heeft hij 3 kopieën van die schijf.
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Ik neig ook sterk naar een HDD. Het lijkt mij dat sata de komende jaren nog niet verdwenen is. En mocht dat wel gebeuren....
Kijk maar naar de floppy disk. Die kun je ook bijna niet meer gebruiken, maar het KAN wel.
Daarbij komt dat de technieken vernieuwen en data-overdracht daarmee alleen maar sneller wordt. Een usb 1 apparaat op een usb 2 poort haalt nog steeds de snelheid die het tijdens het in het het begin kon. Daarmee wil ik zeggen. Als je een 2TB harde schijf nu in 4 uurtjes vol kunt schrijven, is dat later op betere en snellere interfaces ook zo. Het is dan jammer dat het niet zo snel kan als de techniek van dan, die misschien maar 10 minuten bezig was.
Het is altijd mogelijk om tegen die tijd dan weer een snellere betere opslag te kiezen. Ik denk dat het op disks branden zowieso niet mijn voorkeur zou hebben. Door het eerst van de HD op een schijf te zetten, en later weer van de schijf terug op een HD verminder je de kwaliteit. Lijkt me dat HD direct naar HD minder verlies oplevert.
Daarbij komt dat externe schijven tegenwoordig ook de wereld niet kosten. Voor 70 euro heb je best een leuke schijf... en USB 3 voor de toekomst
Plus het eens in de zoveel jaar 2 hd's aan een pc hangen lijkt me minder werk dan 100 Bleurays 1 voor 1 branden...
mvg Bart
Kijk maar naar de floppy disk. Die kun je ook bijna niet meer gebruiken, maar het KAN wel.
Daarbij komt dat de technieken vernieuwen en data-overdracht daarmee alleen maar sneller wordt. Een usb 1 apparaat op een usb 2 poort haalt nog steeds de snelheid die het tijdens het in het het begin kon. Daarmee wil ik zeggen. Als je een 2TB harde schijf nu in 4 uurtjes vol kunt schrijven, is dat later op betere en snellere interfaces ook zo. Het is dan jammer dat het niet zo snel kan als de techniek van dan, die misschien maar 10 minuten bezig was.
Het is altijd mogelijk om tegen die tijd dan weer een snellere betere opslag te kiezen. Ik denk dat het op disks branden zowieso niet mijn voorkeur zou hebben. Door het eerst van de HD op een schijf te zetten, en later weer van de schijf terug op een HD verminder je de kwaliteit. Lijkt me dat HD direct naar HD minder verlies oplevert.
Daarbij komt dat externe schijven tegenwoordig ook de wereld niet kosten. Voor 70 euro heb je best een leuke schijf... en USB 3 voor de toekomst
Plus het eens in de zoveel jaar 2 hd's aan een pc hangen lijkt me minder werk dan 100 Bleurays 1 voor 1 branden...
mvg Bart
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Helaas maken ze geen DVD's meer...
http://www.mofi.com/store/pc/viewPrd.as ... ategory=11
HEEL erg goed.
http://www.mofi.com/store/pc/viewPrd.as ... ategory=11
HEEL erg goed.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
3M heeft deze:anonamemouse schreef:Helaas maken ze geen DVD's meer...
http://www.mofi.com/store/pc/viewPrd.as ... ategory=11
HEEL erg goed.
http://www.imation.com/en-us/Imation-Pr ... eld-Discs/
van BASF heb ik nog een enkele van deze liggen:

de CD-R CERAMGUARD, maar die maken ze niet meer, en ook niet in DVD of BR
hier wat achtergrond info, het lijkt dat een DVD-R (en een BR-R) in elk geval een langere levensduur hebben dan een CD-R:
http://www.cd-info.com/archiving/longevity/index.html
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
ik sla m'n muziek al even bij KPN op als backup. Voor €4,95 per maand heb je onbeperkte backup capaciteit. 't is niet erg snel maar het is voor mij dan ook alleen disaster recovery, de initiele load duurde 3 weken
. Ralph
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
Henkjan schreef:van BASF heb ik nog een enkele van deze liggen:
de CD-R CERAMGUARD, maar die maken ze niet meer, en ook niet in DVD of BR
Ik las... CreamGuard
Hoe zit het eigenlijk met orginele CD's ? Heb ooit ergens een keer gelezen (lees 10 jaar terug ? )
Dat deze maar 25 jaar mee gingen. Echter heb ik hier een CD van Toto liggen die nog gewoon perfect werkt.
Re: lange tijd opslag van digitale muziek
In de begintijd van de CD zijn er wat problemen geweest met drukinkt die door de beschermlaag vrat en de metallisatie aantastte, CD-rot werd dat genoemd, maar dat is toch wel van heel lang geleden.
