Welke sub bij CT 209
Moderator: Beheerdersteam
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
Welke sub bij CT 209
Ik ben al ver onderweg met mijn ct 209 speakertjes en bij de eerste tests miste ik toch wat laag. Zoals verwacht.
Ik ben op zoek naar een bijpassende sub. De eissen zijn dat ie klein, liefst goedkoop en vooral een hoge overname frequentie van rond de 150 hz heeft.
Tot zover heb ik de alcone sub en de CT 198 overwogen maar volgens mij is de overname frequentie van deze te laag.
Wie heeft er goede ervaringen en/of suggesties.
Ik ben op zoek naar een bijpassende sub. De eissen zijn dat ie klein, liefst goedkoop en vooral een hoge overname frequentie van rond de 150 hz heeft.
Tot zover heb ik de alcone sub en de CT 198 overwogen maar volgens mij is de overname frequentie van deze te laag.
Wie heeft er goede ervaringen en/of suggesties.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
hoe groot is niet groot?
Is 30x30x30 groot ?
(incl aparte compartiment voor subamp is dat rond de 11-12liter)
of zoek je nog iets kleiners?
en wat is ongeveer het budget?
als 30x30x30 opzich nog kan, kan ik je de Mivoc AWM 104 aanraden in een kistje van rond de 10liter met GHP (dat is een zooi elco's in serie van rond de 1600uF).
Dat gaat aardig laag en is een prima klinkend ding voor het geld.
Je zou ook ergens een 2e hand AXX1010 proberen te vinden. (zijn lelijker, maar voor de rest bijna hetzelfde).
De AW2000 is ook wel aardig, maar is weer een slag kleiner en heeft minder xmax.
Voor de rest heeft Nova (van intertechnick) goedkope subwoofers, maar hebben niet heel veel xmax.
De SD215-88 van Dayton is ook wel aardig, maar heeft een vrij grote kist nodig.
Is 30x30x30 groot ?
(incl aparte compartiment voor subamp is dat rond de 11-12liter)
of zoek je nog iets kleiners?
en wat is ongeveer het budget?
als 30x30x30 opzich nog kan, kan ik je de Mivoc AWM 104 aanraden in een kistje van rond de 10liter met GHP (dat is een zooi elco's in serie van rond de 1600uF).
Dat gaat aardig laag en is een prima klinkend ding voor het geld.
Je zou ook ergens een 2e hand AXX1010 proberen te vinden. (zijn lelijker, maar voor de rest bijna hetzelfde).
De AW2000 is ook wel aardig, maar is weer een slag kleiner en heeft minder xmax.
Voor de rest heeft Nova (van intertechnick) goedkope subwoofers, maar hebben niet heel veel xmax.
De SD215-88 van Dayton is ook wel aardig, maar heeft een vrij grote kist nodig.
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
De ovale Tangband W69-1042 in een BR zou ik in dat geval voorstellen, dat is de woofer die ook in de CT 217 zit. Of als het erg klein mag zijn, de W8-740 of de W6-1139 (maar zeker die laatste heeft niet zo veel oppervlakte). of de Nova MDS-08, is ook een erg mooie woof in die prijsklasse, enige nadeel van die is zoals Bart al zei de kleine Xmax
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
sub erbij, klinkt slim- gaat het hele systeem naar een hoger plan
Rond de 12 liter...
Compact zijn de recente Hobby Hifi Wavecor sub (17cm + passief membraan) hangt een beetje af van hoe hard je t wil.
Heb zelf 2x een sub met de Mivoc XAW210HC (8") in GHP, 12 liter gesloten met een condensator. f3 op 33Hz, maar gaat niet heel luid.
Rond de 12 liter...
Compact zijn de recente Hobby Hifi Wavecor sub (17cm + passief membraan) hangt een beetje af van hoe hard je t wil.
Heb zelf 2x een sub met de Mivoc XAW210HC (8") in GHP, 12 liter gesloten met een condensator. f3 op 33Hz, maar gaat niet heel luid.
Je zou eens naar dit voorbeeld van indoubt kunnen kijken:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5264
Leuke tangband 8" sub in een klein kastje.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5264
Leuke tangband 8" sub in een klein kastje.
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Wat bedoel je met niet te hoog crossen?
In feite heeft hoger crossen niet vele te maken met freq verloop van de woofer (behalve in het laag dan, omdat je daar boost)
De tangband in een gesloten kistje met 1e orde passief filter, kunnen net 90db hebben (dan staan ze wel flink te wapperen).
Met bijna elke 10" gesloten met GHP moet je dat met gemak kunnen halen.
In feite heeft hoger crossen niet vele te maken met freq verloop van de woofer (behalve in het laag dan, omdat je daar boost)
De tangband in een gesloten kistje met 1e orde passief filter, kunnen net 90db hebben (dan staan ze wel flink te wapperen).
Met bijna elke 10" gesloten met GHP moet je dat met gemak kunnen halen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Nee, nee, over de W3-871s die hij nu heeft staan en waar dus een subje bij moet.
Die kunnen echt max 88-90dB aan (en dan met z'n 2tjes,stereo dus!)
voor de rest is uiteraard een BR qua maxspl in het voordeel, maar voor muziek niet altijd gewenst vanwege de traagheid.
Als je voornamelijk muziek luistert zou ik voor een gesloten gaan, wil je meer gebulder bij muziek is opzich een BR een uitkomst.
Die kunnen echt max 88-90dB aan (en dan met z'n 2tjes,stereo dus!)
voor de rest is uiteraard een BR qua maxspl in het voordeel, maar voor muziek niet altijd gewenst vanwege de traagheid.
Als je voornamelijk muziek luistert zou ik voor een gesloten gaan, wil je meer gebulder bij muziek is opzich een BR een uitkomst.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
ca 90 db...
Dan is dat ontwerp met die Wavecor 17 cm Alu + een passiefmembraan wel interessant. 14 liter. Ik wil het evt. wel opzoeken in Hobbyhifi en inscannen als je er meer over wilt weten.
En die Mivoc komt in 12 liter actief tot 33 Hz, niet giga hard, maar zeker hard genoeg. (evt. 20 liter BR, dan idem maar 100dB vrije veld meting vanaf 30Hz)
Bij een goed hobbyhifi sub/sat systeem (blue sat/sub) werd ook een mivoc subje gebruikt dacht ik...
Met peerless SLS is wellicht ook iets moois te maken, al gaan die minder makkelijk laag in een kleine kast.
Succes iig
Dan is dat ontwerp met die Wavecor 17 cm Alu + een passiefmembraan wel interessant. 14 liter. Ik wil het evt. wel opzoeken in Hobbyhifi en inscannen als je er meer over wilt weten.
En die Mivoc komt in 12 liter actief tot 33 Hz, niet giga hard, maar zeker hard genoeg. (evt. 20 liter BR, dan idem maar 100dB vrije veld meting vanaf 30Hz)
Bij een goed hobbyhifi sub/sat systeem (blue sat/sub) werd ook een mivoc subje gebruikt dacht ik...
Met peerless SLS is wellicht ook iets moois te maken, al gaan die minder makkelijk laag in een kleine kast.
Succes iig
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
Wouter,
Is dit de wavecor subwaar je het over hebt?
Zijn er voor die mivoc ook kits/tekeningen beschikbaar? Wel handig voor mij als beginner.
Thanks
Is dit de wavecor subwaar je het over hebt?
Zijn er voor die mivoc ook kits/tekeningen beschikbaar? Wel handig voor mij als beginner.
Thanks
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
De Mivocs kunnen idd in BR, maar let er op dat de BR dan heel erg lang wordt.
Dat geldt overigens ook voor de Wavecors dacht ik.
De Wavecor waar we het over hebben is een PR (assive radiator) en heeft een beetje hetzelfde idee als een BR.
Nogmaals je moet van een BR subwoofer houden wat muziek betreft. Voor films is het prima te doen, maar ik heb al mening BR subwoofer gehoord die flink traag was. Bij snelle muziek niet te doen.
Tenzij je ze extreem laag tuned, maar de BR voor de Wavecor en Mivoc is al zo lang dus dat haal je niet.
Er is ook een gesloten versie met de Wavecor, en een forum genoot heeft zelfs ook een GHP gesloten versie gemaakt!
De miniwave: viewtopic.php?t=6137&highlight=miniwave
Is dus exact hetzelfde idee als met de Mivocs, maar is je kist ietsjes groter.
De Peerless SLS drivers zijn zeker leuk, maar hebben allen een grote kist nodig. De XXLS versies zijn dan nog een optie, maar die zijn weer duurder.
Het is wat je er zelf ook voor over hebt. Persoonlijk zou ik bij twee tangbands van elk 20 euro geen dure subwoofer zetten.
Naar mijn idee kun je dan beter investeren in betere speakers.
Ook moet je dus letten op hoe hard die W3-871 kunnen. Het heeft nmlk niet veel zin om een subwoofer te ontwerpen die heel veel meer kan. (iets extra is wel handig, maar dat heb je sowieso al en daarbij komt nog de roomgain)
Je kunt vervolgens met de W3's twee dingen doen. Of passief crossen of actief crossen.
Aangezien je toch 2 aparte amps nodig hebt (1 voor de W3's andere voor suwboofer), is het opzich een niet heel erg grote moeite om voor je W3's een actief filtertje te maken.
Passief wordt standaard al een 150uF toegepast. volgens mij ligt je -3dB punt dan ergens op de 150Hz ofzo. (volgens boxsim)
Nadeel is een beetje dat dit 1e orde is (+afval van de speaker zelf) en zal het integreren met een subwoofer lastig gaan.
Dat zul je een beetje moeten proberen denk ik.
Dat geldt overigens ook voor de Wavecors dacht ik.
De Wavecor waar we het over hebben is een PR (assive radiator) en heeft een beetje hetzelfde idee als een BR.
Nogmaals je moet van een BR subwoofer houden wat muziek betreft. Voor films is het prima te doen, maar ik heb al mening BR subwoofer gehoord die flink traag was. Bij snelle muziek niet te doen.
Tenzij je ze extreem laag tuned, maar de BR voor de Wavecor en Mivoc is al zo lang dus dat haal je niet.
Er is ook een gesloten versie met de Wavecor, en een forum genoot heeft zelfs ook een GHP gesloten versie gemaakt!
De miniwave: viewtopic.php?t=6137&highlight=miniwave
Is dus exact hetzelfde idee als met de Mivocs, maar is je kist ietsjes groter.
De Peerless SLS drivers zijn zeker leuk, maar hebben allen een grote kist nodig. De XXLS versies zijn dan nog een optie, maar die zijn weer duurder.
Het is wat je er zelf ook voor over hebt. Persoonlijk zou ik bij twee tangbands van elk 20 euro geen dure subwoofer zetten.
Naar mijn idee kun je dan beter investeren in betere speakers.
Ook moet je dus letten op hoe hard die W3-871 kunnen. Het heeft nmlk niet veel zin om een subwoofer te ontwerpen die heel veel meer kan. (iets extra is wel handig, maar dat heb je sowieso al en daarbij komt nog de roomgain)
Je kunt vervolgens met de W3's twee dingen doen. Of passief crossen of actief crossen.
Aangezien je toch 2 aparte amps nodig hebt (1 voor de W3's andere voor suwboofer), is het opzich een niet heel erg grote moeite om voor je W3's een actief filtertje te maken.
Passief wordt standaard al een 150uF toegepast. volgens mij ligt je -3dB punt dan ergens op de 150Hz ofzo. (volgens boxsim)
Nadeel is een beetje dat dit 1e orde is (+afval van de speaker zelf) en zal het integreren met een subwoofer lastig gaan.
Dat zul je een beetje moeten proberen denk ik.

