Monsterfrees
Moderator: Beheerdersteam
Monsterfrees
Hallo allemaal,
Onlangs waren er 2 draadjes waarin ik sprak over mijn afrondfreesje. Dit freesje is in staat best wel grote radiussen te frezen denk ik.
Ik zal een fotootje uploaden zodat jullie de maat kunnen zien, ik houd hem vast zodat je de size kunt bekijken. Bij het gebruik op 2 zaken letten: amerikaanse maten, passen dus niet in de standaard euro frees. En je hebt heel wat freesgangen nodig voordat je de gewenste afronding hebt bereikt....
groetjes
jan
Onlangs waren er 2 draadjes waarin ik sprak over mijn afrondfreesje. Dit freesje is in staat best wel grote radiussen te frezen denk ik.
Ik zal een fotootje uploaden zodat jullie de maat kunnen zien, ik houd hem vast zodat je de size kunt bekijken. Bij het gebruik op 2 zaken letten: amerikaanse maten, passen dus niet in de standaard euro frees. En je hebt heel wat freesgangen nodig voordat je de gewenste afronding hebt bereikt....
groetjes
jan
Re: Monsterfrees
Mwah, die is van die Triton 80mm
Alleen de stofvanger staat niet toe frezen > 55 mm te gebruiken als invalfrees. Zal dus net gaan of Jan moet die stofvanger er af schroeven.
Anyway, frezen van die grootte ( > 50 mm) kun je eigenlijk niet meer veilig uit de hand gebruiken.
Anyway, frezen van die grootte ( > 50 mm) kun je eigenlijk niet meer veilig uit de hand gebruiken.
Re: Monsterfrees
Het is precies wat pjotr zegt. Heb hem zelf ook nog niet gebruikt. Ga het eens op mijn gemakt testen, maar verwacht ook dat ie te zwaar is voor de bovenfrees.
Mocht iemand een goede freesbank hebben wil ik best het adres via pb doorgeven. Ik wil het niet op mijn geweten hebbben dat er ongelukken gebeuren.
Jan
Mocht iemand een goede freesbank hebben wil ik best het adres via pb doorgeven. Ik wil het niet op mijn geweten hebbben dat er ongelukken gebeuren.
Jan
Re: Monsterfrees
Of de freesmachine onder een tafel monteren en op de laagste snelheid. Mijn grootste afrondfrees is R=19 en heeft een diameter van 52 mm. Dat gaat wel, als je maar heel voorzichtig bent.
Maar waar heb je hem nu vandaan en wat koste hij? (linkje).
Maar waar heb je hem nu vandaan en wat koste hij? (linkje).
Re: Monsterfrees
Die op het plaatje is ook veel te groot voor mijn bovenfrees, helaas, want het zou verdraaid handig zijn, zo'n grote diameter.
Maar als ze minder monstrueuze maten hebben...
Maar als ze minder monstrueuze maten hebben...
Re: Monsterfrees
linkje inderdaad!Pjotr schreef:Of de freesmachine onder een tafel monteren en op de laagste snelheid. Mijn grootste afrondfrees is R=19 en heeft een diameter van 52 mm. Dat gaat wel, als je maar heel voorzichtig bent.
Maar waar heb je hem nu vandaan en wat koste hij? (linkje).
Re: Monsterfrees
Welke radius heeft dat ding nou? Wel een beetje oppassen, deze hebben meestal een max toerental dat erg laag ligt.
Overigens kun je met kwartrondfrezen prima afronden tot (in elk geval) een radius van 50mm. In een freesbank, dat wel. En dat is maar goed ook. RVStools heeft een kwartrondfrees met een radius van 43mm en een as van 12, maar die zet ik niet in m'n bovenfrees.
Overigens kun je met kwartrondfrezen prima afronden tot (in elk geval) een radius van 50mm. In een freesbank, dat wel. En dat is maar goed ook. RVStools heeft een kwartrondfrees met een radius van 43mm en een as van 12, maar die zet ik niet in m'n bovenfrees.
Re: Monsterfrees
Dan heb je het over profi spul en dat is ook erg aan de prijs. Voor de hobby meestal niet leuk meer.
Dat ding van Jan is zo te zien Chinese meuk (maar wel goed bruikbaar
) met waarschijnlijk een leuker prijsje.
Dat ding van Jan is zo te zien Chinese meuk (maar wel goed bruikbaar
Re: Monsterfrees
Idd chinese meuk. Kwalteit is matig, maar voor die enkele keer dat je hem gebruikt goed genoeg. Ik heb hem via ebay, ik zal een checken of ik de link nog heb aps ik wat tijd vind
Re: Monsterfrees
Hierbij de link, maar ook een absolute waarschuwing van mij voor anderen om een dergelijk frees met beleid te gebruiken: if you dont know how to use it, keep away please!
http://www.ebay.nl/itm/Woodworking-2-Fl ... 551wt_1396
http://www.ebay.nl/itm/Woodworking-2-Fl ... 551wt_1396
Re: Monsterfrees
Maak je geen zorgen Jan. Er zullen er weinig zijn met een machine waar hij in past: Zowel qua grootte als schacht diameter (1/2", dus géén 12 mm). Deze frees i.d.d. beslist met een onder de tafel gemonteerde machine gebruiken en met geleide balk.
Maar een tientje is i.d.d. een koopje. Normaal zou je voor een dergelijke maat het tienvoudige betalen. Wat ga je er eigenlijk mee maken?
Maar een tientje is i.d.d. een koopje. Normaal zou je voor een dergelijke maat het tienvoudige betalen. Wat ga je er eigenlijk mee maken?
Re: Monsterfrees
Ik had een tijdje geleden ideeën voor een bullit speaker. Die zou aan de voorzijde vrij scherp worden, maar er was toen geen frees die het baas kon. Toen ik voor de nieuwe frees een setje moest kopen kon ik via deze site (en het feit dat de triton inch maten heeft) een leuk setje aanschaffen. Echter, deze joekel stond ook op de site. Toen ik hem zag dacht ik meteen aan mijn oude idee......
Overigens, ik zag onlangs een speakerfabrikant die mijn idee had gejat en het "the blade" noemde........sort of zegmaar.
jan
Overigens, ik zag onlangs een speakerfabrikant die mijn idee had gejat en het "the blade" noemde........sort of zegmaar.
jan
Re: Monsterfrees
hihi, dat zal ik zeker doen, maar eerst even het huis afmaken, en de schuur bouwen, en de tuin maken en....en...en... ik heb nog heel wat te doen voordat ik weer losga op de zelfbouwaudio helaas. Maarniet getreurd! Aan alle leuke dingen komt een eind hahahaha.
Jan
Jan
Re: Monsterfrees
Hij bestaat nu uit een boel zwarte grond, gele grond en verschillende nivo's die allemaal onder handen moeten worden genomen.....
Re: Monsterfrees
Dat klinkt als veel werk...
Zou zo wie zo oppassen: de maten van die frees kloppen niet. Een R van 43mm is niet mogelijk als de diameter maar 69,2 mm is, en de hoogte maar 16mm is.RVStools heeft een kwartrondfrees met een radius van 43mm en een as van 12
Re: Monsterfrees
Die frees lijkt mij ook geen kwartrondfrees maar een z.g.n. tafelrandfrees (ong. 1/8 rond). En dan kan het wel kloppen.Leon schreef:Dat klinkt als veel werk...
Zou zo wie zo oppassen: de maten van die frees kloppen niet. Een R van 43mm is niet mogelijk als de diameter maar 69,2 mm is, en de hoogte maar 16mm is.RVStools heeft een kwartrondfrees met een radius van 43mm en een as van 12
