Nieuwe luister en meetruimte

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Nieuwe luister en meetruimte

Bericht door Pjotr »

Jawel Bert, maar dat houdt geen rekening met schoorstenen :? Misschien heb je een tip wat ie daarmee moet?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

@ Bert,Waar reageer je nu op??

Ik krijg de indruk dat hier sprake is van een vorm van broodnijd?
Nooit reclame folders gelezen met onzin?
Door de regels heen lezen, en een mening nuanceren lijkt mij beter als zomaar een een reactie geven in een topic.

De "ik weet het beter" manier is niet mijn weg. :sure:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Ja sorry, jullie hebben gelijk, ik moet hierop niet reageren, en Hannesie moet niet zulke links plaatsen :lol: maar ik word hier altijd moe van.....

Die ruimte is toch niet symmetrisch ingericht op de tekening, en is ook niet makkelijk symmetrisch te krijgen.
Een schoorsteen slopen lijkt me net zo'n opmerking als m'n eigen domme gelul :mrgreen:

Daarna sjorren met de speakers en de luisterpositie tot je iets hebt gevonden wat mooi recht is in het laag.
De ruimte is niet erg klein, dus er moet iets mee te doen zijn, wat mij betreft.

En als het in het laag niet wil kun je altijd nog een ingenieus systeem kopen bij die gasten.
:twisted:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Het was meer bedoeld als, oriënteer je eens op materialen en mogelijkheden.

Ik had ook de site van http://shop.merford.nl/particulier/kunnen geven, er is genoeg te vinden.

Het zoeken naar oplossingen is vaak trial and error.
Zeker als je niet over geavanceerde apparatuur beschikt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Voor wat het waard is: volgens mij kun je je luidsprekers prima opstellen aan weerszijden van de schoorsteen (zelfs wat naar acheteren geplaatst in beide nissen aan weerszijden ervan). Reflecties van de schoorsteen hoeven niet dramatisch te zijn, zeker niet als je er recht voor gaat zitten, het op de luisterplek geprojecteerde oppervlak is nogal klein. Waarover ik me wel zou buigen is het schuine dakvlak aan één (?) kant. Dat geeft een vervelende asymmetrische eerste reflectie. Je zou dat vlak én de wand ertegenover deels moeten bekleden met goede (zelfbouw)absorbers die het gebied vanaf een 200Hz tot hoogfrequent effectief aanpakken. Zo'n absorber bouw je idealiter met stevige steenwol- of glaswolplaten (40-80kg per m3) van 6cm dik op een luchtspouw van zo'n 4-5 cm. Maar je kunt natuurlijk ook de spullen van Merford o.i.d. gebruiken.

Laagfrequent kunnen de problemen nog wel meevallen. Het dakvlak lijkt te zijn afgewerkt met gipsplaat: ik denk dat het dakpakket werkt als een uitstekende laagabsorber. Een gemiddeld Hollands pannendak is trouwens laagfrequent zo lek als een mandje, dus denk wel aan je buren...
Plaats reactie