Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Mark_H »

Op dit moment ben ik mijn woonkamer opnieuw aan het inrichten en heb besloten dat de vloerstaanders die ik heb niet mooi meer passen in het interieur. Daarom wil ik deze vervangen door boekenplank formaat luidsprekers. Omdat ik nogal specifieke wensen heb en het leuk vind om te klussen overweeg ik zelfbouw, waarbij ik hoop dat ik ook een goede prijs/kwaliteit kan realiseren met een budget van 250-400 euro per luidspreker.

Ik heb nu 2 vloerstaanders van Tannoy: de revolution R2. Deze heb ik destijds nieuw gekocht, omdat ik gecharmeerd ben van het neutrale geluid. Ik ben niet echt een audiofiel, want deze luidsprekers heb ik 10 jaar geleden gekocht en ik ben er altijd tevreden over geweest, waardoor ik bv de afgelopen jaren ook nauwelijks naar andere vloerstaanders heb geluisterd en eigenlijk nog nooit naar boekenplank luidsprekers. Ik hou echter wel van goed geluid, neutraal, gedetailleerd, bas moet ondersteunend zijn en niet overheersen.

Ik ben alleen geinteresseerd in stereo geluid, ik geef niets om surround. Ik heb een Marantz PM7004 stereo versterker en icm met een squeezebox duet bevalt me dit prima. Alleen het stereo beeld is in mijn opstelling wel heel breed (4.5 m uit elkaar, zie bovenaanzicht), waardoor het niet overal in mijn woonkamer even goed klinkt. Vroeger had ik de vloerstaanders dichter bij elkaar staan (3 m) en dat klonk een stuk beter, maar in mijn nieuwe interieur past dit niet meer. Ik moet dus in mijn keuze rekening houden met deze brede opstelling (zie schets 1) of dichter bij elkaar plaatsen (zie schets 2), maar dat heeft duidelijk niet meer voorkeur vanwege de plaatsing van de linkerspeaker te dicht bij de haard en de te hoge plaatsing. Als iemand andere suggesties heeft dan hoor ik het graag.

Bovenaanzicht:
Bovenaanzicht.jpg
Toelichting:
- rood is raam
- blauw zijn de meest gebruikte luisterposities
- er komt een voorzetwand van zo'n 8 cm diep over de volle breedte, hierdoor denk ik af en toe ook aan inwall of onwall luidsprekers

Schets 1:
Schets1.jpg
Schets 2:
Schets2.jpg
Mijn wensen:
- goed geluid, ook al bij een wat lager geluidsniveau
- goede stereoweergave, liefst op meerdere luisterposities
- minimaal van zelfde niveau als de Tannoy's
- speakers tegen of in de muur, bij schets 1 hooguit 20 cm ervan af aan een beugel
- formaat: 30 x 20 x 25 (HxBxD) of kleiner
- wit gelakt
- budget 500-800 euro

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met:
- beste keuze voor het plaatsen van de speakers
- voorbeeld ontwerpen die goed passen bij mijn wensen
Laatst gewijzigd door Mark_H op vr 28 okt 2011, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door SuperR »

Wat betreft de locatie;
Voor je luisterplek optie twee, naast je tv.
Voor "de kamer" optie een, zo ver mogelijk uit elkaar. Mijn ervaring is dat ver uit elkaar geplaatste luidsprekers een ruimte beter vullen.

Je hebt een mooi budget dus je kan uit een hele berg ontwerpen kiezen vrees ik voor je :). Verkijk je echter niet op de kosten van lijmen/schuren/lakken/polijsten/aansluitterminals.
Ga je die voorzetwand ook zelf maken? Zo ja, dan is het natuurlijk gaaf om je eigen in/behind-wall luidsprekers te maken..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14702
misschien interessant om te volgen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door RobertD »

In dat formaat zijn de Fountek Aether van Edo erg goed klinkende speakers. Met je budget kom je dan ook wel uit.
Ik heb zo ook gebouwd http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=10944.

Die voor mijn ouders zijn gefineerd, maar je kunt natuurlijk zelf kiezen voor de afwerking.
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Mark_H »

SuperR schreef:
Wat betreft de locatie;
Voor je luisterplek optie twee, naast je tv.
Voor "de kamer" optie een, zo ver mogelijk uit elkaar. Mijn ervaring is dat ver uit elkaar geplaatste luidsprekers een ruimte beter vullen.

Je hebt een mooi budget dus je kan uit een hele berg ontwerpen kiezen vrees ik voor je :). Verkijk je echter niet op de kosten van lijmen/schuren/lakken/polijsten/aansluitterminals.
Ga je die voorzetwand ook zelf maken? Zo ja, dan is het natuurlijk gaaf om je eigen in/behind-wall luidsprekers te maken..
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=14702
misschien interessant om te volgen.
Ik ga definitief voor optie 1 met de speakers ver uit elkaar. Het gaat me er om dat de ruimte goed gevuld raakt.

Uiteraard ga ik de voorzetwand zelf maken ;-), dit biedt me dus de mogelijkheden om alle snoeren mooi weg te werken, maar ook om inwall te overwegen. Ik overweeg zelfs nog 2 extra inwall speakers ter ondersteuning voor het normale tv kijken.

Ik woon op ongeveer een half uur rijden van speakerland en ben van plan daar binnenkort te gaan luisteren wat me het beste bevalt. Sets die aan mijn wensen voldoen zijn:
- Morel CA 621
- Vifa Impuls
- Vifa Premium 06
- Vifa Premium 11

Evt kan ik de Scanspeak Reference Monitor (SE) overwegen, maar dan moet ik mijn budget oprekken (hopelijk kan ik mijn Tannoys icm een Tannoy Revolution RC goed verkopen). Ik begreep dat ik met de reference monitor de laagweergave kan verbeteren, dit betekent echter wel een grotere kast.

Zoals aangegeven wil ik de luidsprekers tegen de wand aan monteren, hierdoor kan ik de speakers niet vrij positioneren om de basweergave te verbeteren. De bas zal dus al versterkt worden door de achterwand. Is het dan wel verstandig om voor de luidsprekers te gaan die laag kunnen spelen of kan ik dit beter niet willen en op het moment dat ik laagweergave mis, beter een subwoofer toevoegen?

Het lijkt erop dat alle voorgenoemde monitors (behalve de Morel) een basreflexpoort aan de achterkant hebben, ik ga er daarom maar even vanuit dat ze niet ontworpen zijn om tegen de muur te hangen. Moet ik de ontwerpen nog aanpassen hiervoor? Kan een basreflexpoort gewoon naar de onderkant verplaatst worden?

Ik vind alle ontwerpen nog vrij diep, zou ik de speakers bv ook tegen de oorspronkelijke muur kunnen monteren en dan de voorzetwand eromheen maken, zodat ik optisch de dikte van de voorzetwand win?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door hannesie »

Naast een poort aan de onderkant kun je ook een passieve radiator overwegen aan de zijkant. :idea:
ahak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 11:13

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door ahak »

Mocht je voor de Vifa Premium 11 gaan, ik heb nog een setje over.

a.hak
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door k.p. »

Het mooiste is om voor een in wall oplossing te gaan. Een standaard monitor op de muur plaatsen is vragen om problemen. Misschien dat ruud je kan helpen met een nieuw filter voor een van de door jou gekozen ontwerpen zodat deze in de muur kan worden gemaakt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door richard »

Mark_H schreef:
- Morel CA 621
- Vifa Impuls
- Vifa Premium 06
- Vifa Premium 11

Evt kan ik de Scanspeak Reference Monitor (SE) overwegen,
Van dit rijtje zou ik de laatste sterk overwegen (in ieder geval die zonder SE), of de SE zoveel meer toevoegt weet ik niet. De Reference Monitor is geen opvallende luidspreker, maar wel een waar je lang en ontspannen naar kan luisteren.
Ik vind alle ontwerpen nog vrij diep, zou ik de speakers bv ook tegen de oorspronkelijke muur kunnen monteren en dan de voorzetwand eromheen maken, zodat ik optisch de dikte van de voorzetwand win?
De interne verhoudingen kun je min of meer aanpassen, mits het volume gelijk blijft en de verhoudingen tussen hoogte, breedte en diepte niet te extreem worden. Omdat bij inbouw de breedte van het klankscherm wel veranderd zal het filter hoogst waarschijnlijk wel iets aangepast moeten worden.
Nadeel van het vast inbouwen is wel dat je de speakers niet kan indraaien, meestal is dat een actie waarmee je de hoogweergave en de scherpte en breedte van het stereobeeld kan finetunen.
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Mark_H »

Ik raak al behoorlijk enthousiast van een inwall oplossing, maar tegelijkertijd vraag ik me af wat ik me op de hals haal als newbie in zelfbouw land. Ik vind dat er niet echt veel te vinden is op het gebied van inwall en zelfbouw, ook van de commercieel verkrijgbare inwall speakers kan ik niet heel veel ervaringen vinden.

Maar..., ik vind het toch de moeite waard om deze optie verder te onderzoeken ;-)

Stel dat ik op basis van de aanbevolen Scan Speak Reference Monitor aan de gang wil, dan heb ik al de volgende vragen:

- wat voor kast moet ik maken? Luchtdicht gesloten? Basreflex lijkt me lastig ivm de ondiepe inbouw. Ik zie veel commerciele inwall speakers geplaatst worden in een niet volledig luchtdicht gesloten kast. De baffle wordt als het ware op een verstevigde constructie tegen de muur gezet en de muur zelf dient als achterwand. Het volume wordt dan bepaald door de hele ruimte achter de voorzetwand en is niet echt gedefinieerd. Ik kan natuurlijk ook een mdf doos (dus alleen zijwanden en baffle) tegen de muur aan bevestigen.

- inhoud van de voorbeeld kast is zo'n 16,5 liter, ik heb de diepte van de voorzetwand op zo'n 8 cm (is nog te veranderen) bedacht. Als ik uitga van 18 mm mdf en 12.5 mm gipsplaat dan heb ik aan kastdiepte ongeveer 50 mm over. Om dan op 16.5 liter uit te komen heb ik een kast nodig met binnenmaten van 47 x 70 cm. Ik wil de baffle gelijktrekken met de voorkant van het gips dus op de 18 mm mdf lijm ik een baffleverdikking van 12 mm MDF met buitenmaten van 20 x 35 cm.

- is er met deze ondiepte van 50 mm te werken en kastverhoudingen te werken of kan ik alleen maar problemen verwacht

- basreflexpoort laat ik het liefst weg, is dit te compenseren zonder teveel laag te verliezen?

- filter hou ik buiten de kast, zodat ik er altijd makkelijk bij kan. Ik ga echt hulp nodig hebben om het filter aan te passen. Ik neem aan dat de veranderde kast en inwall andere filterinstellingen nodig hebben. Mooiste zou natuurlijk zijn om achteraf te gaan meten, maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe.

Als alternatief voor de ondiepe kast heb ik nog de volgende 2 opties:
- voorzetwand dieper maken, ik zou tot 13 cm kunnen gaan, heeft niet mijn voorkeur vanwege de constructie van de voorzetwand en visueel vind ik het minder
- baffle niet gelijk maken met de gipswand maar een aantal cm ervoor, zodat de speakers als het ware in de wand zakken. Ik zou de kast dan op moeten bouwen uit 2 delen: deel 1 zit achter de voorzetwand zoals in het orginele plan, deel 2 is dan een extra doos daar weer op.
-
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door richard »

Een 50 mm diepe kast lijkt me wel aan de krappe kant. De magneet van de woofer moet je ook nog kwijt en het geluid moet ook nog weg kunnen aan de binnenzijde. Een basreflexpoort kun je ook nog voorzien van een bocht om inbouwdiepte te beperken.

Denk ook aan de verhuisbaarheid van het geheel, niet iedereen zit te wachten op luidsprekers in de muur.
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Mark_H »

Je hebt gelijk, de ScanSpeak 18w4531g is vanzichzelf al dieper dan 80 mm en past dus niet in een kast van 50 mm diep met een baffle van 30 mm.

Maar..., welke diepte is dan wel acceptabel, dus hoeveel ruimte moet er zitten tussen achterkant magneet en achterwand (er moet natuurlijk ook nog dempingsmateriaal tussen).

Verhuisbaarheid is geen issue. Er wordt niet in de originele kalkzandsteenmuur gebroken, maar een voorzetwand gemaakt om de haard en AV meubel beter uit te laten komen. Tevens heb ik daardoor de mogelijkheid om kabels mooi weg te werken en evt inwall speakers te plaatsen. Mocht ik later van de speakers af willen, dan is dat niet zo'n probleem als je beetje handig met gipsplaat bent ;-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door hannesie »

Voor een ondiepe driver kan je ook eens naar deze kijken, diepte is 73,5 cm en kan tot 45 Hz.

Mij lijkt het geen verkeerde. :mrgreen: voor jouw probleem dan. :)

http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=90

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Thomox »

hannesie schreef:
Voor een ondiepe driver kan je ook eens naar deze kijken, diepte is 73,5 mm en kan tot 45 Hz.
Mag ik tenminste hopen :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door hannesie »

:oops: :oops: :oops:
Thomox schreef:
hannesie schreef:
Voor een ondiepe driver kan je ook eens naar deze kijken, diepte is 73,5 mm en kan tot 45 Hz.
Mag ik tenminste hopen :lol:
Macht der gewoonte. :lol: :lol: , inderdaad mm's
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door markbakk »

Mark_H schreef:
Maar..., welke diepte is dan wel acceptabel, dus hoeveel ruimte moet er zitten tussen achterkant magneet en achterwand (er moet natuurlijk ook nog dempingsmateriaal tussen)
Bij units zonder doorboring in de poolplaat (gat achterin de magneet) kan je de unit prima tegen de achterwand zetten. Ik vind de 18W4531 geen unit voor een gesloten kast (zonder sub), maar bij een in-wallplaatsing kan het met het laag gesloten nog best goedkomen.
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Mark_H »

Bij inwall is het natuurlijk zo dat je achteraf niet kan spelen met de plaatsing van de luidsprekers. Het grote klankbord van de muur geeft al versterking van het laag en de linker luidspreker komt bij mij ook een beetje in een nis te hangen (tussen linkermuur en zijkant schouw), waardoor ongewenste reflecties optreden.

Om zoveel mogelijk opties open te houden overweeg ik het volgende:
- uit de inwall speakers niet teveel bas willen halen, plaatsing kan problemen opleveren die ik niet weg kan halen
- indien gewenst het laag ondersteunen door een subwoofer in een gesloten kast die ik bv links in de hoek zou zetten
- kiezen voor een gesloten kast en geen basreflex kast, hierdoor gaan de speakers niet al te laag en blijf ik design vrijheid houden mocht ik later iets willen veranderen (een basreflex kast is te specifiek)
- de baffle groot genoeg maken om een tweeter en woofer kwijt te kunnen en demonteerbaar maken (ik weet nog niet hoe), zodat ik in de toekomst nog een upgrade/modificatie zou kunnen uitvoeren door gewoon een nieuwe baffle te maken

Vragen die ik nu dus moet beantwoorden:
- wat zou een interessant volume zijn, waarmee ik de vrijheid krijg om verschillende drivers te overwegen?
- vanaf welke frequentie zou de sub het over moeten nemen of tot welke frequentie moet ik de monitors laten gaan?
markbakk schreef:
Bij units zonder doorboring in de poolplaat (gat achterin de magneet) kan je de unit prima tegen de achterwand zetten. Ik vind de 18W4531 geen unit voor een gesloten kast (zonder sub), maar bij een in-wallplaatsing kan het met het laag gesloten nog best goedkomen.
Moet er tussen de achterwand en de unit nog dempings materiaal of is dat niet zo interessant omdat het om een starre kalkzandsteen achterwand gaat?
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Vloerstaanders vervangen door zelfbouw monitors

Bericht door Mark_H »

Vandaag bij speakerland wezen luisteren en helemaal enthousiast geraakt van de Scan Speak Reference Monitor SE. Ik ga proberen om dit ontwerp om te werken naar een inwall invulling.
Ik heb ook besloten om toch de luidsprekers symmetrisch tov de tv te plaatsen (schets 2), hierdoor krijg ik waarschijnlijk toch een beter geluid op mijn luisterpositie, tevens heb ik er dan ook nog wat aan bij het tv kijken.
Verder ga ik de voorzetwand op ongeveer 13 cm van de muur plaatsen, waardoor ik meer ruimte krijg voor een iets diepere kast.

Todo:
- kast ontwerpen van ongeveer 20 liter, aandachtspunten: proberen een baffle te ontwerpen met plaatsing van midwoofer, tweeter en BR poort, waarschijnlijk iets van 25 x 35 cm, 25 mm dik. De baffle maak ik demonteerbaar op een binnenkast met binnenmaten 10 x 35 x 60 cm (materiaal zijwanden en voorkant is 25 mm dik mdf, achterwand is de muur zelf, moet nog verzinnen hoe ik de mdf zijwanden luchtdicht aansluit op de kalkzandsteen achterwand). Tekening volgt nog.
- evt bracing aanbrengen omdat de kast een stuk breder is geworden dan het origineel
- het filter zal aangepast moeten worden vanwege de inwall plaatsing
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”