Dames/heren goedemiddag,
Na enige tijd op dit forum te hebben meegelezen maar eens besloten om mezelf aan te melden.
De laatste tijd heb ik mij vooral geïnteresseerd voor de Hypex modules en zelfs besloten om hier
een kerst projectje van te maken. (Helaas heb ik het nu te druk om ermee te starten)
Wat ik van plan is het volgende:
-19 inch behuizing van 2HE, indien de afmetingen van de componenten dit toestaan;
-In deze behuizing moeten dan twee UCD400HR modules komen, inclusief alle benodigde componenten;
In eerste instantie wil ik, vanuit financieel oogpunt, eerst één versterker kantje opbouwen en dan in
een later stadium het andere kanaal.
Wat ik heb uitgezocht en meen nodig te hebben is het volgende:
-1 TR400
-1 UcD400HG
-1 UcD Supply HG Mono
-1 Cable set SMPS180/400
Een aantal vragen die bij mij naar boven reizen:
-Tweede kanaal voorzien van eigen trafo en voeding?
-Klopt mijn gedachte dat de UcD400HG in een later stadium is uit te breiden met de HxR regelaars?
-Zit er hoorbaar verschil in het toepassen van de UcD Supply HG Mono (20.000uF) en de UcD supply HG (40.000uF)?
-Terwijl ik dit bericht zit te typen zie ik overigens ook nog andere voedingen voorbij komen die volgens mij geen trafo nodig hebben?
Betreft de SMPS1200A400 en de SMPS400A400. Wat raden jullie aan? Welke voeding geeft het beste resulaat? En kan ik beide modules op
één voeding kwijt? Scheeld op het eerste gezicht wel een hoop gewicht...
-Ik kan nergens specifiek vinden hoe de modules geleverd worden, kant en klaar? Of moet je ze zelf in elkaar solderen? Beide geen probleem
overigens...
-Heb ik nu een softstart module nodig? (Volgens mij niet.. Tevens de vraag wat het directe nut is?)
Nou volgens mij heb ik nu zo'n beetje al mijn vragen wel gehad. Op een aantal denk ik het antwoord al wel te weten, maar wil voordat ik alles
besteld hier even een bevestiging van. (Zoekfunctie veelvuldig gebruikt)
Overigens voor de liefhebbers hieronder een link van de behuizing die ik wil gaan gebruiken:
KLIK
Goed... ik ben benieuwd naar jullie reacties en hopelijk kan ik jullie na de kerst van een bouwverslagje voorzien.
Groeten Sander
Vragen voor bouw versterker met Hypex ucd modules/voedingen
Moderator: Beheerdersteam
-
Speakertjes
Re: Vragen voor bouw versterker met Hypex ucd modules/voedin
Persoonlijk zou ik wachten op de Hypex nCore modules, en wel om een van deze redenen:
a. de nCores zijn beter presterende modules, als je echt voor een top versterker wilt gaan wil je waarschijnlijk deze modules gebruiken.
b. als de prijs belangrijk is: na het uitkomen van deze modules zal er ongetwijfeld een aantal UCD400HG eigenaren willen wisselen, dus zullen er waarschijnlijk leuk geprijsde 2e hands versterkers te koop zijn.
Het antwoord op de rest van je vragen loopt eigenlijk ook langs deze lijn:
- dual mono, dus 2 voedingen als je top wilt. Anders waarschijnlijk niet echt nodig (maar waarom dan HG en later Hxr?).
- Hxr: waarom later doen als gelijk aanschaffen makkelijker is?
- Mij onbekend
- SMPS voedingen hebben geen trafo nodig. Hypex gaat voor SMPS bij de nCore, met als reden betere resultaten.
- modules worden kant en klaar geleverd, wel is soms een kleine aanpassing nodig (bijv. bij gebruik Hxr)
- softstart is misschien toch wel verstandig als je voor 2 trafo's gaat. Nut: je stoppenkast zal je dankbaar zijn.
a. de nCores zijn beter presterende modules, als je echt voor een top versterker wilt gaan wil je waarschijnlijk deze modules gebruiken.
b. als de prijs belangrijk is: na het uitkomen van deze modules zal er ongetwijfeld een aantal UCD400HG eigenaren willen wisselen, dus zullen er waarschijnlijk leuk geprijsde 2e hands versterkers te koop zijn.
Het antwoord op de rest van je vragen loopt eigenlijk ook langs deze lijn:
- dual mono, dus 2 voedingen als je top wilt. Anders waarschijnlijk niet echt nodig (maar waarom dan HG en later Hxr?).
- Hxr: waarom later doen als gelijk aanschaffen makkelijker is?
- Mij onbekend
- SMPS voedingen hebben geen trafo nodig. Hypex gaat voor SMPS bij de nCore, met als reden betere resultaten.
- modules worden kant en klaar geleverd, wel is soms een kleine aanpassing nodig (bijv. bij gebruik Hxr)
- softstart is misschien toch wel verstandig als je voor 2 trafo's gaat. Nut: je stoppenkast zal je dankbaar zijn.
-
Speakertjes
Leon bedankt voor je antwoord! Ik heb inderdaad gelezen dat eind dit jaar de ncore modules op de markt komen. Vraagje... Hoe weet jij dat deze beter klinken als ze nog niet op de markt zijn?
Verder is het mij wat betreft voedingen wel duidelijk. Ik twijfel nu alleen of ik voor een trafo of smps ga. Wat betreft de hxr regelaars ga ik nog even over nadenken.
Ik ben benieuwd naar de menig van andere mensen.
Groeten sander
Verder is het mij wat betreft voedingen wel duidelijk. Ik twijfel nu alleen of ik voor een trafo of smps ga. Wat betreft de hxr regelaars ga ik nog even over nadenken.
Ik ben benieuwd naar de menig van andere mensen.
Groeten sander
Hoi....ik heb zelf de ucd400hg, die nog op hun behuizing staan te wachten. Ik heb ze kortstondig experimenteel draaiend gehad met de smps voeding. Erg simpel aan te sluiten en werkt perfect.
Satefan
Satefan
-
Speakertjes
Zo... even tijdje afwezig geweest, maar niet stil gezeten...
Heb het plan uiteindelijk een beetje veranderd en het volgende besteld:
-TR501A;
-UcD Supply HG;
-UcD400HG;
-En wat bevestigings materiaal.
Nu heb ik op de site van Hypex gelezen dat de TR501A geschikt is om twee UcD400's te voeden. In de datasheet van de UcD Supply HG staat deze trafo echter niet genoemd. Kan ik hem nou wel of niet gebruiken? Als ik de voltages vergelijk zeg ik ja, maar wil dit liever zeker weten voor ik iets sloop.
De behuizing wordt overigens ook een andere. Heb een mooie gezien bij modushop, moet ik alleen nog even bestellen.
Wordt vervolgt...
Heb het plan uiteindelijk een beetje veranderd en het volgende besteld:
-TR501A;
-UcD Supply HG;
-UcD400HG;
-En wat bevestigings materiaal.
Nu heb ik op de site van Hypex gelezen dat de TR501A geschikt is om twee UcD400's te voeden. In de datasheet van de UcD Supply HG staat deze trafo echter niet genoemd. Kan ik hem nou wel of niet gebruiken? Als ik de voltages vergelijk zeg ik ja, maar wil dit liever zeker weten voor ik iets sloop.
De behuizing wordt overigens ook een andere. Heb een mooie gezien bij modushop, moet ik alleen nog even bestellen.
Wordt vervolgt...
Die TR501 is voor normaal gebruik zeker voldoende voor 2 UCD400's. Als je PA wil gaan doen of zeer laagohmige luidsprekers zou in theorie een zwaardere trafo beter zijn. Je kunt alleen geen dual-mono-opzet realiseren (maar dual-mono in één behuizing is een beetje onzin).