Het probleem was dat hij deze nogal "dof" vond klinken.
Dus ik ben naar hem toegegaan om eens te bekijken wat het was.
Tot mijn grote verbazing stonden daar een paar B&W Matrix 805 monitors.
Toen ik eenmaal vroeg wat ze gekost hadden, viel ik helemaal achterover en moest ik gereanimeerd worden met een biertje.
Samen had hij ze kunnen kopen voor iets van 50 euro (precieze bedrag weet ik niet meer) !!!!!
Maargoed, het was al duidelijk waarom ze naar de kringloop waren gebracht en waarom ze zo dof klonken.
De tweeters waren er nmlk niet meer.
Hier een plaatje van een Matrix 805:
.Goed nu was er een aantal opties.
- Opzoek naar een topmount tweeter
- Opzoek naar een normale tweeter en de kast volledig herbouwen.
De eerste optie leek de klasgenoot het beste, omdat hij ook niet al teveel zin in werk had om het hele zaakje opnieuw te bouwen.
Dus ben ik opzoek gegaan naar een topmount tweeter.
Helaas zijn er daar niet heel erg veel van.
Kandidaten waren oa de hivi-research TN28 of een serie van Morel.
De MDT-38 en de MDT-43.
Aangezien de test van Zaph van de TN28 niet al te best was en Morel vrij fraaie tweeters maakt, zijn we voor de MDT-38 gegaan.
De klasgenoot vond de MDT-43 iets te prijzig worden (bij bmm 65 euro per stuk).
Nadat deze kleintjes binnen waren konden we aan de slag en bleek het al snel dat ze heel erg goed matchte bij de B&W speaker.

Hier kun je goed zien waar de matrix z'n naam vandaan haalt.
Het ding zat ongelooflijk vol met bracing.
Wat mij ook erg opviel, was dat de componenten van mindere kwaliteit waren dan je van een dergelijk merk zou verwachten.

Wel een heel erg mooie Kevlar woofer. Hiervan heb ik ook nog even de T/S parameters opgemeten. De gesimuleerde kist klopte met het ontwerp van B&W.

Hier de nieuw Morel tweeter gemonteerd op de kist. Ziet er prima uit.

Toen alle filter componenten waren gedemonteerd kon het meetwerk beginnen. De ruimte waar ze in staan is behoorlijk groot en heeft tapijt, daarom hadden we van (zeer) vroege reflecties niet of nauwelijks last. Er is gemeten op 1 meter.

Tijdens het meten direct even de vervorming meegenomen (voor wat het waard is). Dat kan overigens direct in ARTA als je een sweep doet ipv MLS meting. (wel center impuls en 64k selecteren)
Tweeter:

Woofer:

Mooi om te zien hoe ver de kevlar woofer doorloopt.
CSD woofer:

Na deze metingen ben ik direct aan de slag gegaan.
De klasgenoot wilde niet een uber complex moeilijk filter. Het moest ook nog betaalbaar blijven.
Dus ik heb m'n best gedaan om het originele filter zo goed mogelijk te behouden.
Her originele filter bestond uit een 2,1mH spoel met 6uF bipolaire elco voor de woofer (dus 2e orde).
Voor de tweeter een 3e orde met 4,7uF - 0,12mH (kernspoel!!!) en 10uF.
Deze was gedempt met een 1,8ohm weerstandje.
Cross frequentie lag dus ergens rond de 3500Hz.
Aangezien de MDT-38 een redelijke lage FS heeft en de 7inch kevlar woofer toch een beetje begon te hobbelen rond de 3-4kHz, heb ik er voor gekozen omdat de cross frequentie wat lager te leggen.
Na wat simuleren, meten, luisteren simuleren kwam ik op het volgende plaatje uit: (dit is op 15 graden)

Viel me behoorlijk mee
Goed inmiddels was het al donker geworden, was de pizza al bijna koud en was er al wat bier verdampt.
We hebben die avond nog eventjes kunnen luisteren naar de nieuw beestjes.
Klonk in eerste instantie niet geheel verkeerd, maar er was wel teveel hoog. Wel vreemd want de simulatie geeft opzich een mooie lijn aan.
We hebben toen nog de weerstand voor de tweeter iets verhoogt (volgens mij zelfs naar de 3,3ohm) en toen werd het al flink beter.
Leuk om zo een speaker, met toch wel enige potentie, op te knappen.
Binnenkort moet ik mijn meetspulletjes weer eens mee nemen, zodat ik het geheel kan afmaken en goed krijgen. Al met al klinkt het al erg lekker
Naar mijn smaak ligt de cross frequentie een tikje te laag en moet de demping van de tweeters anders, maargoed dat moeten we nog even verder luisteren en meten.
Wordt dus vervolgt