brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Fokko
Contacteer:

Re: brommende trafo's in DIY Pass Aleph

Bericht door Fokko »

Pjotr, bedankt voor de opheldering. Er is nog één ding wat mij in dit verhaal ontgaat. Wanneer je de versterker aanzet zullen de elco's worden opgeladen, op het moment dat deze opgeladen zijn dan zal vanuit mijn optiek de transformator louter het vermogen leveren die de versterker op dat moment verbruikt. Uitgezonderd van de lekstroom uiteraard.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik heb het vermoeden dat verkleinen van de elcobatterij de stroom niet zoveel gaat verminderen. Er hangt achter deze voeding gewoon een fikse vermogensweerstand die bij elkaar ruim 700W staat te verstoken (voor- en tussentrappen niet meegerekend).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Fokko,

Ja dat klopt. Alleen staat een klasse-A versterker wel continue op vol vermogen te kachelen en gezien het lage rendement op ca 3x het uitgangsvermogen wat ie kan leveren voor een PP klasse-A.

Daar bovenop komt dan het verlies wat in de trafo gaat zitten door de koperweerstand, Het ijzerverlies van een 50 Hz trafo is erg weinig t.o.v. daarvan. Daarnaast gaat er ook nog wat verlies in de elco's zitten door hun ESR, maar ook dat is relatief erg weinig. Neemt niet weg dat je met elco's ook op moet passen, die hebben ook een maximale RMS stroom. Ga je daaroverheen dan worden ze heet en gaat de levensduur drastisch achteruit. Het verkleinen van de elco's kan dus niet straffeloos als daarmee de RMS stroom per elco over de toegestane waarde komt.
AatV

Bericht door AatV »

Heb wat berekeningen gedaan aan de hand van de methode, zoals dez beschreven is in het voortreffelijke boekwerkje van M. Jones, getiteld "Valve amplifiers".

Ik ben uitgegaan van de volgende gegevens :
Trafo : 2 x 33 Volt
Gelijkspanning ca. 2 x 45 Volt, dus bij een gegeven verstookt vermogen van 300W een stroom van circa 3,3 A.
De capaciteit per wikkeling is 176.000uF/2 = 88.000 uF

Als ik alles netjes uitreken (met wat aanpassingen) is de laattijd van de elco's ruim 1 ms, bij een halve cyclustijd van 10
msec. Binnen deze laadtijd is er wederom een maximum aan laadstroom. De berekening van deze laadstroom leidt tot een piekstroom van zo'n 400A!
Natuurlijk wordt deze stroom in de praktijk door de trafo beperkt, maar toch...

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is leuk goochelen met cijfers Aat maar zoals je zelf al zegt maakt de trafo alles anders :mrgreen: Waar het om gaat is de RMS stroom door de trafo en die bereken je niet zomaar zonder alle eigenschappen ervan mee te nemen.

Trouwens, je kunt bij de Gamma voor een tientje een Cresta RCE-1106 energiemeter kopen. Die meet vrij nauwkeurig de RMS stroom aan de primaire kant van de trafo.

Waarschijnlijk wil Walt dat niet weten, laat ie gelijk zijn Aleph uit als ie ooK het vermogensverbruik ziet :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Wat een hoop goede reacties, ik ben blij verrast met de respons op mijn vraag.

Nu soldeer ik graag filters voor luidsprekers etc. maar met versterkers heb ik totaal geen ervaring. Loskoppelen van Elco's, trafo's onbelast aansluiten, klinkt alsof je dan toch een beetje zeker moet weten waar je mee bezig bent... staat toch 230V op :mrgreen:

Vermogens verbruik maakt me trouwens niet zoveel uit, wij hebben geen auto dus daarmee besparen we echt wel VEEL meer energie dan die versterker kost. Bovendien luister ik met name in het weekend, door de week staat de versterker dus vaak gewoon uit.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fijn dat je het waardeert Walt. Maarreh, met woorden alleen los je dit niet op.... :roll:
Walt

Bericht door Walt »

Ik weet het Pjotr :oops:

Gelukkig is het brommen van de trafo's niet storend op normaal luister niveau. (Misschien is dit juist wel jammer, anders was ik gedwongen de versterker direct helemaal los te halen).

Het liefst zou ik een keer met een ''expert'' samen naar de versterker kijken en eventueel wat testen uitvoeren, dan ben ik in ieder geval niet meer bang om iets helemaal fout aan te sluiten bijvoorbeeld.

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok Walt,

Ik begrijp wel dat je er niet zomaar aan gaat solderen. Zo'n Aleph is best een heftig ding en daarmee moet je wel weten wat je doet.

Naar mijn idee werkt je Aleph naar behoren en zoals ie ontworpen is. Ik heb niet het idee dat die Amplimo trafo's niet goed zijn of het niet aan kunnen. Op zich zijn die van prima kwaliteit. Als je die gaat vervangen is het nog maar de vraag of daarmee de brom opgelost wordt. Grote kans dat andere/nieuwe even hard brommen.

Ik zou v.w.b. de warmte i.i.g. de onder en bovenplaat helemaal van geperforeerd plaat maken zodat je voldoende koelende luchtstroom hebt.

De enig andere haalbare suggestie is zoals door meerderen gegeven: Het aantal elco's halveren per rail. Het kan uitmaken maar evengoed ook niet. Dat weet je pas als je het probeert.
markbakk

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
... staat toch 230V op
Zolang je de netspanning eraf gehaald hebt en je niet bemoeit met de primaire kant van de trafo's heb je alleen wat te duchten van de circa 55V gelijkspanning op je voedingsrails (is samen wel >100V, dus pak ze niet allebei tegelijk beet).

Procedure:
  • Netspanning helemaal eraf
  • Met multimeter meten op voedingsrails (op de elco's bv) tot de spanning is teruggelopen tot minder dan 1V. Desnoods helpen met een (vermogens)weerstand van 1kΩ over de elco's of de uitgangen van de brugcellen, je móet de elco's allemaal netjes ontladen, tenzij je nog wat wil vastlassen natuurlijk :mrgreen:
  • Als alles voldoende spanningvrij is kun je elco's gaan loskoppelen. Zo te zien moet je de gehele elcoprint losschroeven en gaan desolderen.
  • Maak ook de voedingsaansluitingen van de versterkerprinten los
  • Bij het weer aansluiten goed letten op + en -, je wil de elco's niet omgepoold aansluiten (dat ontploft). Check en dubbel check.
  • Je schakelt de boel weer in zonder de versterkerprinten te hebben aangesloten en controleert of de voedingsspanningen weer netjes opkomen.
  • Daarna weer uitschakelen, ontlaadprocedure herhalen en je versterkers weer aan het sap hangen.
Maar zo zou het, simpel gezegd, toch goed moeten gaan. Check wel even of het apparaat netjes gezekerd is en gebruik een geaarde wandcontactdoos bij het weer aansluiten.

Maar zoals ik eerder zei, bij nader inzien verwacht ik dat de elco's niet de hoofdschuldigen zijn. Brommende trafo's bij een redelijke belasting hoort er wel een beetje bij, als je ooit hebt gelast met een lastrafo weet je dat wel (en dat zijn nog eens stromen...). Is trouwens tegenwoordig ook geschakeld, dus de scepsis over schakelende voedingen hier begrijp ik niet helemaal. 8)

[Edit] Peter's opmerking over het aanbrengen van ventilatie ín de kast onderschrijf ik helemaal. Je eindtrappen dissiperen 700W en dat stralen ze niet alleen naar de buitenkant uit. Plus, de trafo's zelf zullen ook geen optimaal rendement hebben, je brugcellen doen elk nog minstens 10W, per saldo zul je in de kast zó 200W moeten wegwerken. En dat gaat niet zonder gaatjes.
Walt

Bericht door Walt »

De kast heeft openingen aan de bovenzijde, zie foto. Het gecombineerde oppervlak van de sleuven is echter niet enorm groot. De sleuven zitten wel aan de buitenkanten vlak bij de warmtebronnen, dus dat is wel redelijk optimaal lijkt me.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0606.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is echt veel te weinig koeling Walt. Je krijgt zo erg veel warmte accumulatie in de kast. Ook voor de levensduur van de elco's is dat beslist niet goed.

Echt, de boven EN onderkant van geperforeerde plaat gaat enorm in warmte schelen.
Walt

Bericht door Walt »

Dat snap ik, alleen het oog wil ook wat natuurlijk! Ik zou dan minimaal hetzelfde materiaal en plaatdikte willen en dan mooi met CNC gefreesde uitsparingen. Zal duur grapje worden?

Is het trouwens niet ook zo dat de kast zelf werkt als een groot koellichaam? Het RVS kan de warmte toch geleiden en afstralen?

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, dat klopt wel. Het zou een heel re-design van de kast betekenen. Als ik naar de foto op pagina 1 kijk zit alles op de bodemplaat gemonteerd. Je zou dan toch ook een open draagframe voor de trafo's en elcoprint moeten gaan maken.

En i.d.d. RVS of aluminium laten lasersnijden gaat voor enkele stuks wel in de papieren lopen. Waarbij RVS dan wel goedkoper is en 2 mm lijkt mij dan dik genoeg.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zou een ventilator in de kast kunnen zetten :shock:
Hoor je die brom ook niet meer zo :lol:
Anne
dre

Bericht door dre »

speel eens een tijdje zonder de kap er op! :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Versterker is volgens mij 2004 gebouwd, dus als die warmte opbouw in de kast echt zo'n probleem was geweest had de versterker al lang het loodje gelegd lijkt me?

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ik zou dan minimaal hetzelfde materiaal en plaatdikte willen en dan mooi met CNC gefreesde uitsparingen. Zal duur grapje worden?
Suggestie :
Stuur die bovenplaat op naar forumlid Kees Soeters ( http://www.techgraphix.nl/ ) met het verzoek om een rits sleuven erbij te frezen.

Ik ga er vanuit dat de trafo's en voedings printen aan de bodemplaat vastzitten ? die kun je dan dus niet verwijderen zonder grondige demontage...
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Die Alephs komen me erg bekend voor. Aleph 4 toch uit Haarlem (meen ik).

Edit deze dus
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=114126.0

Maar Wijx had m ook niet zelf gebouwd meen ik. Heb deze amp ooit beluisterd op grote B&Ws (en toen was er geen brom). Ben alleen de naam van de bouwer vergeten.

PS ik zou er gewoon nieuwe trafoos inzetten, denk dat ze na (ruim?) 8 jaar op op vollast draaien gewoon op zijn (losse windingen). Alle andere truukjes zijn toch tijdelijke patches

Edit2 ah, de naam van de bouwer staat gewoon in mijn linkje..
Laatst gewijzigd door Duck Twacy op vr 28 okt 2011, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Voorlopig gaat de hifi hobby op een zeer laag pitje, zeer grote opdrachten binnengehaald op het werk dus veel overwerk etc.

Versterker zal dus voorlopig gewoon zo blijven. Wat trouwens wel opvalt, hoe langer de versterker aanstaat hoe minder sterk de brom uit de trafo's.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

dat zal wel komen omdat je oren eraan wennen... :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zal best wat wennen,maar denk toch dat het echt is :o .
De trafo warmt (heet?) op waardoor de koperweerstand toeneemt en daarmee de piekstroom verminderd.Stelt zich een evenwicht in tussen toenemende temperatuur en afnemende piek (en daarmee verlies).
De grootte van die piek heeft een kwadratisch verband met de effektieve waarde van de stroom en daarmee het verlies.
Een klein verschil maakt al veel uit.Een kleine serieweerstand tussen trafo en gelijkrichter kan al veel doen,geeft wel een iets lagere spanning.
Met kleinere elkos neemt de stroom ook af maar neemt de rimpelspanning weer toe.Makkelijk in te zien :sure: .
Stel heel dikke elkos zodat de spanning tussen de laadpieken maar 1V zakt dan moet het bijladen gebeuren in de heel korte tijd vanaf dat de trafo 1V van z'n maximum zit.Om dan het nodige lading te leveren,waar de versterker de rest van de tijd op moet teren,is veel stroom nodig.Met een kleinere elko is de spanning verder gezakt en is de trafospanning langer erboven en kan met minder stroom hetzelfde lading afleveren.(lading is evenredig met stroom en tijd)
Door de grotere rimpelspanning is de gemiddelde geljkgerichte spanning wel lager :( .
Anne
Rudy

Bericht door Rudy »

Check is of de bouwer niet gewoon de CL-60 vergeten is.

mvg Rudy
SuperR

Bericht door SuperR »

Die thermistor heb je toch enkel aan je primaire kant hangen? Zo'n ding helpt toch niet tegen zulke "snelle" stroompulsen. Als dat ding 100 keer per seconde voldoende zou kunnen afkoelen om de stroomsterkte te beperken is het een ander verhaal, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Rudy

Bericht door Rudy »

Das waar, maar als het probleem enkel in het beginne optreed en stillaan weggaat dan is de kans groot dat de transfo in den beginne in volle verzadiging is geraakt ( opladen condensator bank, wat niet niets is hier ), waar ie normaal maar effe van moet bekomen, maar door de zware en voorral slechte belasting kan dit wel effe langer duren.

mvg Rudy
Plaats reactie