Morgen maar weer eens verder
[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Met een beetje elleboogstoom kom je een heel eind
Morgen maar weer eens verder
Morgen maar weer eens verder
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Zo, weer een aantal dingetjes kunnen doen.
Allereerst even een kleine ramp kunnen voorkomen
. Blijkbaar heeft in 1 van de topkasten een lijmlaag niet goed gepakt. Tussen plank 15 en 16 voelde ik ineens een kier. Ik verdenk een niet geheel vlakke plaat. Door het klemmen met lijmklemmen heb ik wel de zijkanten goed kunnen verlijmen. Deze zijkanten zijn nu natuurlijk grotendeels, door het zagen en frezen om de topkast zijn vorm te geven, weg.
Gelukkig zat er aan de bovenzijde al een laag 3mm MDF waardoor de boel niet helemaal is losgekomen. Als oplossing nu dus aan de onderzijde 3 uitsparingen gemaakt met daarin 3 verlijmde houten strips.
Dit geintje aan beide zijdes nog even herhalen en dan beplakken met 3 mm MDF en het probleem is verholpen.
Tevens ben ik met het dichtmaken van de laagkasten begonnen. Allereerst het loodbitumen op de juiste plaats aangebracht omdat dat straks erg lastig te bereiken is. Hetzelfde geldt voor de Damping30 die ik, alvorens de kast te sluiten, op de juiste plek heb geplaatst. Let wel, op de fotos zie je plastic backing nog op zowel het loodbitumen als de Damping30, voor het sluiten verwijder ik deze backing zodat de plaklaag te voorschijn komt. Na het omdraaien van de kast druk je de Damping30 dan makkelijk aan op het loodbitumen.
Damping30 op zijn plaats
Achterplaat met bitumen, de plaat wordt met een combi van deuvels, bruislijm en schroeven vastgezet.
2 laagkasten
Detail verlijming bracing aan de achterplaat. Met bruislijm omdat de bracing tussen 2 woofercompartimenten luchtdicht afgewerkt moet zijn.
Allereerst even een kleine ramp kunnen voorkomen
Gelukkig zat er aan de bovenzijde al een laag 3mm MDF waardoor de boel niet helemaal is losgekomen. Als oplossing nu dus aan de onderzijde 3 uitsparingen gemaakt met daarin 3 verlijmde houten strips.
Dit geintje aan beide zijdes nog even herhalen en dan beplakken met 3 mm MDF en het probleem is verholpen.
Tevens ben ik met het dichtmaken van de laagkasten begonnen. Allereerst het loodbitumen op de juiste plaats aangebracht omdat dat straks erg lastig te bereiken is. Hetzelfde geldt voor de Damping30 die ik, alvorens de kast te sluiten, op de juiste plek heb geplaatst. Let wel, op de fotos zie je plastic backing nog op zowel het loodbitumen als de Damping30, voor het sluiten verwijder ik deze backing zodat de plaklaag te voorschijn komt. Na het omdraaien van de kast druk je de Damping30 dan makkelijk aan op het loodbitumen.
Damping30 op zijn plaats
Achterplaat met bitumen, de plaat wordt met een combi van deuvels, bruislijm en schroeven vastgezet.
2 laagkasten
Detail verlijming bracing aan de achterplaat. Met bruislijm omdat de bracing tussen 2 woofercompartimenten luchtdicht afgewerkt moet zijn.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
MechanicalAnimal schreef:i guess i had that one coming
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Hoi MechanicalAnimal,
Ziet er zeer strak uit!
Maar het dempingsmateriaal......het lijkt wel isolatie materiaal?
Is dat niet te dicht van structuur?
Vooral de "gladde" toplaag...dat dempt toch niet?
Wellicht prima voor te isoleren (het geluid binnen de kast te houden) maar toch niet om staande golven te dempen?
Zit het vast aan de wanden of gewoon los?
Gr. marcus
Ziet er zeer strak uit!
Maar het dempingsmateriaal......het lijkt wel isolatie materiaal?
Is dat niet te dicht van structuur?
Vooral de "gladde" toplaag...dat dempt toch niet?
Wellicht prima voor te isoleren (het geluid binnen de kast te houden) maar toch niet om staande golven te dempen?
Zit het vast aan de wanden of gewoon los?
Gr. marcus
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
is prima spul marcus!
jeroen vond het ook wel wat voor jou trouwens!
jeroen vond het ook wel wat voor jou trouwens!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
dre schreef:is prima spul marcus!
jeroen vond het ook wel wat voor jou trouwens!
Heb Jeroen er nog niet over gehoord.
Zijn er dingen die ik niet weet?
Wellicht...zijn er testresultaten van?
Als die beter zijn dan het gebruikelijke Pritex dan ben ik wel geintresseerd.
Maar mij lijkt het eerder dat ik de inhoud van m'n kast ermee verklein.
Wat voor toplaag zit er op dat materiaal?
Het lijkt zo massief, dicht en weinig absorberend....het lijkt op isolatiemateriaal / vilt.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
we hebben het inderdaad zaterdag over je gehad!
het is inderdaad vilt,maar dan heel los.
ik vind het beter als pritex,maar het kost dan ook het dubbele.......
het is inderdaad vilt,maar dan heel los.
ik vind het beter als pritex,maar het kost dan ook het dubbele.......
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Duurder hoeft niet beter, vaak wel.
Ik zie prijzen van 3x zo duur.
Die zwarte dichte toplaag bevalt me niet en ook niet als het geheel ook nog eens glad is.
Of ik zie het verkeerd op de foto's.
Absorberende zachte en "open" stalactieten (Pritex) in een kast lijkt me beter?
Desalniettemin zal het wellicht prima dempingsmateriaal zijn.
Maar het lijkt me eerder isolatiemateriaal.
Okee, ik hou me aanbevolen als er positieve testresultaten van zijn.
Ik zie prijzen van 3x zo duur.
Die zwarte dichte toplaag bevalt me niet en ook niet als het geheel ook nog eens glad is.
Of ik zie het verkeerd op de foto's.
Absorberende zachte en "open" stalactieten (Pritex) in een kast lijkt me beter?
Desalniettemin zal het wellicht prima dempingsmateriaal zijn.
Maar het lijkt me eerder isolatiemateriaal.
Okee, ik hou me aanbevolen als er positieve testresultaten van zijn.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
die zijn er!
het zit namelijk in mijn speakers!
het zit namelijk in mijn speakers!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
dre schreef:die zijn er!![]()
het zit namelijk in mijn speakers!
Okee, duidelijker dan: verschilresultaten
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik vind dat elke kast gevuld met pritex een bepaalde klank heeft.
en met de damping 30 hoor ik dit dus niet!
en met de damping 30 hoor ik dit dus niet!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wist niet dat je kwaad werd
.
Ik ga er nog een nachtje over slapen
.
Ik ga er nog een nachtje over slapen
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ik wordt niet zo heel snel kwaad!
ik wil best een stukje naar je opsturen als je wil.
ik wil best een stukje naar je opsturen als je wil.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Okee, ik schrok al.
Nee je hoeft het niet op te sturen.
M.i. reflecteerd dit materiaal me teveel en heeft teveel weg van BAF.
Ik hou het voorlopig even bij Pritex.
Maar ben wel geintresseerd.
Nee je hoeft het niet op te sturen.
M.i. reflecteerd dit materiaal me teveel en heeft teveel weg van BAF.
Ik hou het voorlopig even bij Pritex.
Maar ben wel geintresseerd.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
je hebt echt geen idee zie ik!
hoeveeel effect zouden de bultjes hebben in een laagkast?
hoeveeel effect zouden de bultjes hebben in een laagkast?
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik ga even af op m'n verstand (voor zover aanwezig dan
) en de informatie die te vinden is bij bijv. Speakerland.
Daar worden verschillende soorten dempingsmaterialen omschreven en waarvoor ze ingezet kunnen worden.
En kan me daar best in vinden en vergelijk het materiaal met BAF en dan zit ik er niet ver naast (denk ik).
Okee, verder wil ik er niet op in gaan en kijken wat het doet in het project.
Daar worden verschillende soorten dempingsmaterialen omschreven en waarvoor ze ingezet kunnen worden.
En kan me daar best in vinden en vergelijk het materiaal met BAF en dan zit ik er niet ver naast (denk ik).
Okee, verder wil ik er niet op in gaan en kijken wat het doet in het project.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik heb hier ook nog wat leuks liggen wat Arno in zijn mortelkasten heeft, kun je gelijk zien als je de CD's komt halen, die liggen klaar 
Zitten we even aan topic vervuiling te doen
Zitten we even aan topic vervuiling te doen
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Hans
Geen idee of het vervuiling is, dat maken de mod's uit.
Wellicht dan deze discussie te verplaatsen naar rubriek "Kastdemping" ?
Wellicht dan deze discussie te verplaatsen naar rubriek "Kastdemping" ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
ach, we zitten al op blz 30 en de kasten zijn nog niet af, wat geklets kan er wel bij toch 
en daarnaast gaat t toch over de demping in de galactica's. ja toch?
en daarnaast gaat t toch over de demping in de galactica's. ja toch?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Voor het dempen van lage(re) tonen is een dikke, vrij massieve laag prima. Demping 30 haalt de energie er denk ik meer uit dan pritex, dat weinig massa heeft. Bedenk je dat de dikte van pritex op veel plekken gewoon te weinig is voor het dempen van veel energie. Dat gebeurt nog het meest door de uitstekende delen. Een hele dempende laag van 3 cm is daarom helemaal niet gek in een laag kast.
Dat is mijn gevoel hierbij, ik ben niet zo technisch onderlegd als de meesten hier
Dat is mijn gevoel hierbij, ik ben niet zo technisch onderlegd als de meesten hier
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
gezellig hierzo
Wat betreft Damping30:
die "harde" toplaag is helemaal niet hard, akoestisch al helemaal niet. Het is gewoon een stoffen bovenlaag, gekke geluidgolf die daar vanaf stuitert hoor
. Het spul is gemaakt van een helehoop katoenen vezels die in lagen door elkaar geweven liggen. Er zit ook aardig wat lucht tussen.
Intussen de laagkasten maar eens gedraaid en de overtollige lijm weggestoken met een beitel. Morgen eerst maar eens de zijkanten affrezen met een kogellagerfrees. Zodra dat gedaan is kan ik de boven- en onderzijde vlakfrezen en kan de 2de achterplaat bevestigd worden. Dat wordt een 18 mm dikke plaat, de eerste was 22 mm dik.
De plaat is bevestigd met deuvels,houtlijm uuuhh....niet liegen...PU constructielijm en schroeven.
Gekozen voor PUlijm vanwege het vullende eigenschap omdat de plaat goed luchtdicht verlijmt moet worden.
Wat betreft Damping30:
die "harde" toplaag is helemaal niet hard, akoestisch al helemaal niet. Het is gewoon een stoffen bovenlaag, gekke geluidgolf die daar vanaf stuitert hoor
Intussen de laagkasten maar eens gedraaid en de overtollige lijm weggestoken met een beitel. Morgen eerst maar eens de zijkanten affrezen met een kogellagerfrees. Zodra dat gedaan is kan ik de boven- en onderzijde vlakfrezen en kan de 2de achterplaat bevestigd worden. Dat wordt een 18 mm dikke plaat, de eerste was 22 mm dik.
De plaat is bevestigd met deuvels,
Gekozen voor PUlijm vanwege het vullende eigenschap omdat de plaat goed luchtdicht verlijmt moet worden.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op za 29 okt 2011, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
het gaat hier ook gewoon keurig door! 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Laat ik nou op 1 van de platen de producent aantreffen van het MDF
Het betreft Spanolux UMIDAX HLS, van de website:
Scope
Vochtwerende hoge densiteit MDF voor gebruik in vochtige omgeving, geschikt voor structurele toepassingen van momentale of korte-termijn belastingsduurcategorie.
Beschrijving
Hoge densiteits-MDF met harde, fijn geschuurde oppervlakte en sterk schroefbare kern, verlijmd met MUF-lijm. De plaat ondergaat een minimale uitzetting en zwelling o.i.v. hoge luchtvochtigheid. De Umidax® kan veredeld worden met papier, melamine, fineer, laminaat en lak. Umidax® is gemaakt uit 100 % naaldhout en heeft geen grove vezels in de oppervlakte. De plaat is uitstekend freesbaar en heeft een lage formaldehyde-emissie (E1-klasse).
Gebruik van het product
De plaat kan in serviceklasse 2 toegepast te worden (beperkingen in temperatuur en omringende luchtvochtigheid) en kan gebruikt worden in biologische risicoklasse 1 en 2 van EN 335-3. De platen moeten zo goed mogelijk beschermd worden tegen elk direct contact van water - in de mate van het mogelijke tijdens installatie en zeker na installatie. Stapeling moet vlak gebeuren, op een palet of met voldoende aantal dwarsbalken. Platen worden niet rechtop gestockeerd, tenzij grondcontact kan vermeden worden. Onder invloed van veranderende vochtomstandigheden zal de plaat uitzetten/krimpen, zij het in mindere mate dan de MDF Standard, waardoor steeds uitzettingsruimte moet voorzien worden. Gebruik geschikte werktuigen voor het zagen, frezen en boren. Umidax® kan gebruikt worden voor structurele wanden, met een beperking in de belastingsduurklasse. In serviceklasse 2 moet corrosie bestendig beslag gebruikt worden zoals bvb. gegalvaniseerd staal. Nagels of schroeven moeten minimum 8 mm van de zijkant van de plaat verwijderd blijven.
Afmetingen en stockprogramma
Dikte: 6 tot 30 mm. Max. breedte en lengte: 244-255 tot 635 cm lengte. Spanolux heeft hoge capaciteitszagen waardoor alle zaagafmetingen mogelijk zijn. In principe zijn alle dikte en lengtes/breedtes binnen de persmogelijkheden beschikbaar. Contacteer hiervoor onze agent of sales@spanolux.be.
Het betreft Spanolux UMIDAX HLS, van de website:
Scope
Vochtwerende hoge densiteit MDF voor gebruik in vochtige omgeving, geschikt voor structurele toepassingen van momentale of korte-termijn belastingsduurcategorie.
Beschrijving
Hoge densiteits-MDF met harde, fijn geschuurde oppervlakte en sterk schroefbare kern, verlijmd met MUF-lijm. De plaat ondergaat een minimale uitzetting en zwelling o.i.v. hoge luchtvochtigheid. De Umidax® kan veredeld worden met papier, melamine, fineer, laminaat en lak. Umidax® is gemaakt uit 100 % naaldhout en heeft geen grove vezels in de oppervlakte. De plaat is uitstekend freesbaar en heeft een lage formaldehyde-emissie (E1-klasse).
Gebruik van het product
De plaat kan in serviceklasse 2 toegepast te worden (beperkingen in temperatuur en omringende luchtvochtigheid) en kan gebruikt worden in biologische risicoklasse 1 en 2 van EN 335-3. De platen moeten zo goed mogelijk beschermd worden tegen elk direct contact van water - in de mate van het mogelijke tijdens installatie en zeker na installatie. Stapeling moet vlak gebeuren, op een palet of met voldoende aantal dwarsbalken. Platen worden niet rechtop gestockeerd, tenzij grondcontact kan vermeden worden. Onder invloed van veranderende vochtomstandigheden zal de plaat uitzetten/krimpen, zij het in mindere mate dan de MDF Standard, waardoor steeds uitzettingsruimte moet voorzien worden. Gebruik geschikte werktuigen voor het zagen, frezen en boren. Umidax® kan gebruikt worden voor structurele wanden, met een beperking in de belastingsduurklasse. In serviceklasse 2 moet corrosie bestendig beslag gebruikt worden zoals bvb. gegalvaniseerd staal. Nagels of schroeven moeten minimum 8 mm van de zijkant van de plaat verwijderd blijven.
Afmetingen en stockprogramma
Dikte: 6 tot 30 mm. Max. breedte en lengte: 244-255 tot 635 cm lengte. Spanolux heeft hoge capaciteitszagen waardoor alle zaagafmetingen mogelijk zijn. In principe zijn alle dikte en lengtes/breedtes binnen de persmogelijkheden beschikbaar. Contacteer hiervoor onze agent of sales@spanolux.be.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op za 29 okt 2011, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
