Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Aloha creatieve mensen, Onlangs is het schuim/papier van de WESTRA in mijn REL QUAKE gaan scheuren. Ik ontwerp graag meubeltjes dus ik sta te popelen om een kast te maken voor de subwoofer. Liever een mooie upgrade dan een nieuwe sub kopen. Ik ben dan ook op zoek naar een high end woofer die past bij de versterker in de REL en de rest van mijn spullen. Helaas heb ik de specs niet van de versterker van de REL QUAKE, maar de woofer is: WESTRA, Technische Daten PW 250-2158, Belastbarkeit RMS 100 Watt, Kennschalldruck1 Watt/ 1m 90 dB, Impedanz Z 8, Resonanzfrequenz fo 40 Hz, Gleichstromwiderstand Re 6,9, Mechanische Güte Qms 3,57, Elektrische Güte Qes 0,55, Gesamt Güte Qts 0,47, Äquivalentvolumen VAS 87 Liter, Eff. Membranfläche A 346 cm2. Versterker voor de 2 weg Mission 780 is de NAD 372. Heb een half weekend zitten speuren en heb een goed gevoel bij de SEAS(Excel), Scanspeak(Classic) en mogelijk ook Peerless. Moet in ieder geval een 10 inch zijn lijkt mij. Het spul is niet goedkoop maar ik zou graag willen weten of ik in de goed richting zoek. Ik heb geen verstand van elektrotechniek maar wel van meubeltjes maken :rock: . Kan iemand mij op weg helpen? Vielen dank für die blumen. Bert
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Henkjan »

ha, daar is je topic al :D

hoe groot (inwendig) is dat kastje van die REL?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door wouter »

zoek eens op mivoc 10" als je goedkoper wilt...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Olaf Analogue »

Als je toch gaat bouwen waarom dan niet gelijk naar 12 inch ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door markbakk »

Ik weet niet of die Westra verzonken is, maar kijk eens naar een SLS10 van Peerless. Dan heb je denk ik een aardige upgrade. Je zou ook nog een Dayton SD270 kunnen kiezen.
Hellsound.de raadt je de Visaton W250 aan, of een Monacor SP252PA, die zijn ongeveer de helft van de SLS10
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door bartsegers »

op de site van hellsound, raden ze als VERVANGER aan de HKM XXW-10 . (ook westra)

Maar, je kunt rustig kijken naar een 12" natuurlijk! (als je dat wilt)
Als die versterker 4 ohm stabiel is, kun je ook kijken naar twee 10" units, of 2 8" untis.
je kunt dan een heel stijve constructie maken, met de woofers naar elkaar toe spelend.
(impuls correctie)

Ik vind de tangband WT-1427G ook een héél puik subje.
Die speelt in 20 liter al lekker diep! (-3db rond de 30hz)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Henkjan »

weet iemand wat voor correctie er evt in die REL versterker zit?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door bartsegers »

zeker niet onbelangrijk!

boost en EQ proberen te achterhalen.

Iemand die dit kan meten ofzo met ARTA ?
Anders kan het verkeerd uitpakken met andere kast, unit, en afstemming.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Henkjan, inderdaad, ben blij dat ik iets op het forum plaats want al die toppertjes komen met praktische tips en vragen waar ik zeker iets mee kan! Inhoud van de kast is:

Inhoud
Volume bruto 37,0 l
Volume netto 25,0 l

maar dat is exclusief "het kastje in het kastje", dus eigenlijk moet er nog ongeveer een litertje of 3 tot 4 vanaf.

Ik wil graag van een rechthoekige vorm(L29,5*B29,95*42,5*) naar een kubus-vorm.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Wouter, ik wil eerder duurder dan goedkoper. Je zou het niet zeggen omdat de volgende recessie op de loer ligt..haha, maar goedkoop kan ook duurkoop zijn. Ik had al ergens op internet gezien dat de Westra al best goedkoop was en een upgrade is mij best iets waard, zolang de kosten maar niet in de buurt komen van een goede, nieuwe subwoofer. Ik lees veel goeie dingen over Seas(Excel) en ScanSpeak(Classic), maar Peerless heeft ook een paar goeie. Ik hoop dat alle tips op dit forum mij tot de juiste keuze gaan brengen.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Olaf Markus schreef:
Als je toch gaat bouwen waarom dan niet gelijk naar 12 inch ? :mrgreen:


Yep, zou ook kunnen, zolang het maar i.c.m. de versterker in de REL gaat.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

markbakk schreef:
Ik weet niet of die Westra verzonken is, maar kijk eens naar een SLS10 van Peerless. Dan heb je denk ik een aardige upgrade. Je zou ook nog een Dayton SD270 kunnen kiezen.
Hellsound.de raadt je de Visaton W250 aan, of een Monacor SP252PA, die zijn ongeveer de helft van de SLS10
Die kwam ik ook tegen inderdaad, de SLS10, schijnt ook een toppertje te zijn. Maar hoe zit het dan met de SEAS(Excel), Scanspeak(Classic)? Is de SLS10 de staart van de zalm en de Seas en SS de neus? :lol: Visaton W250 raad ik echt af! Heb m zaterdag gekocht, qua kosten wilde ik wel dat risico nemen maar ik vind het niks. Klinkt nergens naar. Mocht iemand m willen? Ik heb m weer in de verpakking gedaan. Nieuw dus.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

bartsegers schreef:
op de site van hellsound, raden ze als VERVANGER aan de HKM XXW-10 . (ook westra)

Maar, je kunt rustig kijken naar een 12" natuurlijk! (als je dat wilt)
Als die versterker 4 ohm stabiel is, kun je ook kijken naar twee 10" units, of 2 8" untis.
je kunt dan een heel stijve constructie maken, met de woofers naar elkaar toe spelend.
(impuls correctie)

Ik vind de tangband WT-1427G ook een héél puik subje.
Die speelt in 20 liter al lekker diep! (-3db rond de 30hz)

Afbeelding
Hi Bart, Ik wist niet dat Westra die dingen nog maakt.. ik heb zelfs ergens gelezen dat ook de vervanger HKM XXW-10 niet meer leverbaar is. Wat betreft het ontwerp, I keep it simple. Kubus, zeer zware constructie, en de speaker naar de vloer gericht. Versterker komt denk ik ook weer in de kast aan de achterkant. Ik wil de knoppen uit het zicht en een minimale vorm in het wit afgewerkt. ik maak wel een klein logo in de kast aan de voorkant, meer als grap. Er staat uiteraard REL op de huidige kast maar ik heet BERT en ik denk dat ik er BETR(better) in ga frezen :rock:
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Henkjan schreef:
ha, daar is je topic al :D

hoe groot (inwendig) is dat kastje van die REL?
Henkjan, inderdaad, ben blij dat ik iets op het forum plaats want al die toppertjes komen met praktische tips en vragen waar ik zeker iets mee kan! Inhoud van de kast is:

Inhoud
Volume bruto 37,0 l
Volume netto 25,0 l

maar dat is exclusief "het kastje in het kastje", dus eigenlijk moet er nog ongeveer een litertje of 3 tot 4 vanaf.

Ik wil graag van een rechthoekige vorm(L29,5*B29,95*42,5*) naar een kubus-vorm.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

wouter schreef:
zoek eens op mivoc 10" als je goedkoper wilt...
Wouter, ik wil eerder duurder dan goedkoper. Je zou het niet zeggen omdat de volgende recessie op de loer ligt..haha, maar goedkoop kan ook duurkoop zijn. Ik had al ergens op internet gezien dat de Westra al best goedkoop was en een upgrade is mij best iets waard, zolang de kosten maar niet in de buurt komen van een goede, nieuwe subwoofer. Ik lees veel goeie dingen over Seas(Excel) en ScanSpeak(Classic), maar Peerless heeft ook een paar goeie. Ik hoop dat alle tips op dit forum mij tot de juiste keuze gaan brengen.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Misschien een heeeeeeeeeeeele domme vraag(of was het nou: domme vragen bestaan niet :cry: ): Wat is eigenlijk het verschil tussen een SUBwoofer en een woofer? "sub"marine, "sub"way etc. Zal iets met "onder"(beneden) te maken hebben? sub gaat (veel) lager dan de woofer? Beneden een bepaalde frequentie? Heb het dan niet over actief of passief. Ik stel de vraag maar even om dat ik tot nu toe alleen naar woofers heb gezocht.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Vuurkat »

Een subwoofer is bedoeld om in een los kastje de tonen < 100Hz aan te vullen, onder het werkingsgebied van een 'normale' woofer. Een woofer is meer gemaakt voor bijv. een driewegluidspreker, vaak moet hij ook een deel van de middentonen weergeven.

Subwoofers zijn soms (vaak?) wat robuuster en er is minder aandacht besteed aan hun prestaties boven de 100Hz. Daar worden ze toch niet voor gebruikt. Dit betekent echter niet dat < 100Hz een subwoofer per definitie beter is dan een gewone woofer.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Casper schreef:
Een subwoofer is bedoeld om in een los kastje de tonen < 100Hz aan te vullen, onder het werkingsgebied van een 'normale' woofer. Een woofer is meer gemaakt voor bijv. een driewegluidspreker, vaak moet hij ook een deel van de middentonen weergeven.

Subwoofers zijn soms (vaak?) wat robuuster en er is minder aandacht besteed aan hun prestaties boven de 100Hz. Daar worden ze toch niet voor gebruikt. Dit betekent echter niet dat < 100Hz een subwoofer per definitie beter is dan een gewone woofer.
Thanks Casper! Dan kast het beste wel eens zo zijn dat ik in de verkeerde richting aan het zoeken ben. De 2 weg Mission luidspreker begint bij 65 HZ en ik merkte inderdaad bij de tijdelijke Visaton woofer dat het het middengebied "raakt".. klonk voor geen meter. Met de afstelling van de REL wilde het ineens ook niet meer lukken.. moest 'm zo laag mogelijk instellen omdat ik anders veel meer ging horen dan alleen een mooie, droge bas. Als ik het goed begrijp dan kan ik beter op zoek naar een subwoofer? Het midden en hoog van de tweeweg is prima. De NAD C472 i.c.m. de Ocos-kabels maakt het al redelijk neutraal. geen scherpe randen in het hoog ofzo.. Wat mij betreft wordt de zelfbouw-kast echt alleen voor de lage tonen. Hoeft geen/weinig overlap te zijn met het midden.
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

Valken schreef:
Casper schreef:
Een subwoofer is bedoeld om in een los kastje de tonen < 100Hz aan te vullen, onder het werkingsgebied van een 'normale' woofer. Een woofer is meer gemaakt voor bijv. een driewegluidspreker, vaak moet hij ook een deel van de middentonen weergeven.

Subwoofers zijn soms (vaak?) wat robuuster en er is minder aandacht besteed aan hun prestaties boven de 100Hz. Daar worden ze toch niet voor gebruikt. Dit betekent echter niet dat < 100Hz een subwoofer per definitie beter is dan een gewone woofer.
Thanks Casper! Dan kast het beste wel eens zo zijn dat ik in de verkeerde richting aan het zoeken ben. De 2 weg Mission luidspreker begint bij 65 HZ en ik merkte inderdaad bij de tijdelijke Visaton woofer dat het het middengebied "raakt".. klonk voor geen meter. Met de afstelling van de REL wilde het ineens ook niet meer lukken.. moest 'm zo laag mogelijk instellen omdat ik anders veel meer ging horen dan alleen een mooie, droge bas. Als ik het goed begrijp dan kan ik beter op zoek naar een subwoofer? Het midden en hoog van de tweeweg is prima. De NAD C372 i.c.m. de Ocos-kabels maakt het al redelijk neutraal. geen scherpe randen in het hoog ofzo.. Wat mij betreft wordt de zelfbouw-kast echt alleen voor de lage tonen. Hoeft geen/weinig overlap te zijn met het midden.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door bartsegers »

de eerder door mij aangehaald tangband is dus zo een voorbeeld van een echte SUBwoofer.

de laagste octaven komen goed uit deze units, en belangrijk, ze hebben genoeg "slag" om veel lucht te verplaatsen.

Dat jij een w250 hebt gekocht voor subgebruik snap ik nu ook. (werkt idd niet)
Valken
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 13:47

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Valken »

bartsegers schreef:
de eerder door mij aangehaald tangband is dus zo een voorbeeld van een echte SUBwoofer.

de laagste octaven komen goed uit deze units, en belangrijk, ze hebben genoeg "slag" om veel lucht te verplaatsen.

Dat jij een w250 hebt gekocht voor subgebruik snap ik nu ook. (werkt idd niet)
Nou, kan weer verder op zoek gaan... :lol: heb dus alleen maar naar woofers zitten kijken 8-[ Tangband zegt mij helaas weinig(Chinees?). Wel opvallend dat hun subs zo plat zijn, zal best een bepaalde filosofie achter zitten. Ik ben nogal een perfectionist met aankopen.. Seas, ScanSpeak en Peerless hebben afgelopen weekend mijn aandacht gehad. Seas lijkt af te vallen want die maken zo te zien alleen subs voor in de auto. Zal uiteindelijk wel een ienuh mienuh muttuh worden tenzij experts zoals jij mij kunnen overtuigen van iets anders :wink: Ik sta voor alles open want ik vind het gaaf wat jullie hier doen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door bartsegers »

kijk hier eens. allemaal subwoofers van 10" :

http://www.europe-audio.nl/Producten_c. ... ep_A_ID=75

specifiek eentje aanbevelen kan ik helaas niet, er is zoveel keus!

kijk anders eens wat mensen zoal gebruiken voor hun eigen zelfbouw subs?
"
BV:
tangband
viewtopic.php?f=3&t=14604

peerless
viewtopic.php?f=3&t=14163
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door markbakk »

Nou, ik wel hoor: de SEAS L26ROY lijkt mij een prima kandidaat, méér Xmax dan een XXLS van Peerless... en goedkoper. Een sub voor in de auto is misschien ook wel een goede keuze, die kan tenminste horizontaal worden gemonteerd. Nou nog de FR van die REL meten, maar als Valken een PC met geluidskaart bezit, is dat met een demo-versie van ARTA zó gepiept.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door bartsegers »

waarom moet dat gemeten worden?

Er gaat toch een volledig nieuwe kast ontworpen worden?

alleen de plaatversterker wordt gebruikt.
Wel echt even uitzoeken of er geboost wordt door die versterker!

de seas heeft 14mm xmax toch? Heel netjes. Kost wel 180€

De Tangband heeft "maar" 11mm xmax bijvoorbeeld, scheelt een beetje, maar ook in de beurs!

ik denk dat alles met een xmax van 6-7mm al een verbetering is tov de westra unit niet?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Upgrade REL Quake i.v.m. kapotte WESTRA woofer

Bericht door Henkjan »

CSS SDX10 heeft 18mm (one way) :mrgreen:
Bijlagen
sdx10.pdf
(239.1 KiB) 80 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”