Ik heb inmiddels de balans van mijn systeem aangepast op plaatsing van de absorber panelen. Dat betekent dat, zoals eerder aangehaald, een EQ boost bij 250Hz weer is weggehaald, dus het systeem speelt zonder correcties (behalve dan 2 hoge Q resonanties in het laag waarvoor notches zijn aangebracht). Verder is het midhoog 1 dB harder gezet, dit compeneert het verlies door absorptie. Het systeem heeft daarmee een iets minder aflopende respons, deze is nog wel steeds licht aflopend naar het hoog toe.
Ik ervaar niet zozeer een grotere ruimte, zoals Martijn aangeeft. Mijn ruimte is al 6.5 meter breed, misschien dat het daardoor komt. Wel ervaar ik een veel groter gemak met het beluisteren van de akoestische informatie in de opname, vooral de ruimte akoestiek die in de opname is gebracht. Wat je ook merkt is dat de vroege reflecties wel degelijk kleuring hebben geven, als ik dit geluid vergelijk met het geluid zonder de absorber panelen. Instrumenten klinken gewoon veel echter. Voor het eerst heb ik het idee dat het strijkkwartet van mijn favoriete oude EMI CD echt voor me zit en ook voor het eerst hoor ik de subtiliteit van de ruimte waar het is opgenomen, daar waar het eerst gewoon een soort van holle galm was. Plaatsing is moeiteloos en zuiver (Alban Berg Quartett, Beethoven und Schubert, CDZ 7 62806 2). Op andere opnames (Eva Cassidy bijvoorbeeld) klinkt de stem weer voldoende helder door de 1 dB correctie van het midhoog.
Al met al is het zeer prettig luisteren nu. Het is een kwestie van 5 minuten plaatsen van de absorbers en vervolgens urenlang genieten van muziek. En binnen 2 minuten is het zaakje weer opgeruimd. Hoewel het misschien opschepperig klinkt, moet ik zeggen dat ik muziek nog niet eerder zo mooi heb gehoord in een huiskamer. Ook niet op de Orions, maar dat was dan ook in een onbehandelde ruimte. Daar was het wel heel mooi ruimtelijk en geplaatst, maar was de akoestiek van de luisterruimte toch ook teveel vermengt met de akoestiek van de opname. Om het weer wat minder opschepperig te maken, eigenlijk verwacht ik dezelfde positieve ervaring bij Martijn M te hebben als bij mij thuis. Binnenkort toch maar weer eens richting Almelo.
Het blijft een compromis. Veel mensen, zoals ik zelf ook, hebben niet een voldoende grote ruimte tot hun beschikking anders dan hun woonkamer. De absorber panelen geven een mogelijkheid tot een zeer acceptabel compromis, waardoor je toch een stapje dichterbij de bedoeling van de opnametechnicus komt.