Nieuwe luister en meetruimte

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

ivosp

Nieuwe luister en meetruimte

Bericht door ivosp »

Hallo beste medebouwers,

1 december hebben wij de sleutel van ons nieuwe huis. aangezien er flink gebouwd en gemeten gaat worden met speakers wil ik een ruimte een beetje aanpassen om dit goed te kunnen doen. Zeker ook gezien je in de woonkamer nogal wat beperkingen hebt hiervoor (optisch, waf factor, meubels etc).

Afbeelding

Afbeelding

De kamer heeft aan 1 kant een schuin plafond. Die loopt vanaf de lijn (hoogte is denk ik ongeveer 2.50m) naar 1.20 met een rond verloop ipv scherpe hoek, zie foto. Zie ook de schoorsteen in de kamer en de vloerbedekking die er ligt.

Aangezien het terras ernaast is wil ik de loungeset gebruiken om erin te zetten bij slechtweer en naar buiten slepen als het mooi weer is en we bezoek hebben (en zovaak is het helaas geen mooi weer in ons land). Het is ook mogelijk slechts een deel binnen te halen, en verder enkel de kussens van het deel dat buiten staat. De set bestaat volledig uit losse delen.
Afbeelding
Formaat: ca 250x250cm, ieder element is grofweg 82x82cm.

Hocker: 75x75cm

Ik dacht eraan om de set tegen de wand te plaatsen, en de losse stoel op de ideale luisterplek te zetten, met de hocker er eventueel nog ergens tussen.

Verder heb ik nog een matras van 90x200 en van 160x200cm die bijv aan de wand kunnen worden gehangen, en er vanaf getrokken iemand wil blijven slapen (ja de luisterruimte is dan ook de logeerkamer hihi).

De deur naar het terras is van glas en die er tegenover is gewoon een normaal raam. Beide ongeveer een meter breed. Ik kan er eventueel gordijnen voorhangen.

Er moet vooral goed stero geluisterd kunnen worden, maar ook een 5.1 opstelling moet tot de mogelijkheden behoren. Verder twijfel ik nog over een klein bureautje, want het is toch handig een pc bij de hand te hebben.

Het grote nadeel van de kamer is de schoorsteen die er middenin staat. Wat is nu de ideale plek om de dingen neer te zetten en wat heb ik verder nodig aan basvangers, aborbtiepanelen etc?

Wie denkt er mee?
Laatst gewijzigd door ivosp op ma 24 okt 2011, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Re: Nieuwe luister en meetruimte

Bericht door hannesie »

Het feit dat je bij ramen gordijnen ophangt is denk ik niet helemaal juist.
Het zijn dan wel in de meeste gevallen harde delen, maar ik heb zelf juist ook op de wanden waar er alleen maar beton zit ook gordijnen.
Het is dan makkelijker om de ruimte te trimmen door gordijnrails op te hangen en naar behoefte meer of minder oppervlakte mee te bedekken.

Het maakt het zeker simpeler om de ruimte te tunen.

Bastraps....? als dat nodig is, maar ik kan mij dat wel voorstellen met een ruimte die bijna gelijke afmetingen heeft.
Ik heb zelf in mijn eerste huis ook een ruimte gehad van 4x4 ongeveer, en bij een beetje volume gingen de glazen in de kast rinkelen, maar dat kan ook aan de kast hebben gelegen. :D
ivosp

Bericht door ivosp »

Bedankt voor je reactie.

Ik neem het heel serieus dat ik de staande golven wil elimineren. Het schuine plafond zal al wel wat voordeel bieden.

Wellicht is het een goed idee om achter de speakers absorbtiepanels te hangen. Gordijnrails aan de zijmuren om mee te experimenteren (op 15cm van de wand) en in de hoeken basvangers.

Wat te doen met de paal? En war is nu de ideale plek om de stereo speakers neer te zetten?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ivosp schreef:
Wat te doen met de paal? En war is nu de ideale plek om de stereo speakers neer te zetten?
Omzagen? :mrgreen:

Lijkt mij een onmogelijke ruimte met die paal daar om een fatsoenlijke normale luisterruimte van te maken. Mijn gedachten gaan dan eigenlijk naar de zolderruimte van SotaJerry (destijds op het Hear forum) die ik ooit in Tilburg heb mogen bewonderen: Die had twee flinke elektrostaten die gedeeltelijk aan de achterkant waren ingebouwd in een soort van gedempte doosconstructie en verder de gehele ruimte volledig gedempt met een aantal dikke lagen synthetisch (tijger :D ) bont op alle wanden en plafond. Dat was vrijwel een dode kamer. Eigenlijk was dat meer iets van een soort hoofdtelefoon van 4m breed waar je in zat. Dit was echt een van de best klinkende sets die ik ooit gehoord heb: Liep echt spatrecht van 30 Hz af zonder sporen van resonantie. Zeer accuraat geluid met een erg goede plaatsing.
ivosp

Bericht door ivosp »

Kan ik die paal niet bekleden?

Of een scherm maken die de kamer in 2en deelt voorbij de paal? Zeg het maar....

Heb ook nog een zolder, maar die is een beetje krap en heeft geen vaste trap :)
ivosp

Bericht door ivosp »

Afbeelding

zoiets? nog altijd bijna 3 meter breed. Alleen hoe te maken? Ook zo dat het nog toegangelijk is...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Waarom zou je hem niet net aan de andere kant van de paal de wand maken?

Dan heb je meer breedte, die bank kan ook verder naar achter dan, zodat je meer beeld kunt krijgen (geluidsbeeld).
ivosp

Bericht door ivosp »

Ehhh, dan gaat die paal toch weer voor vervelende reflecties zorgen?

Of bedoel je iets anders?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dikke gordijnen op minimaal 10 cm van de wand/ruiten lijken me een prima idee. Zorg er wel voor dat ze echt dik zijn, anders absorbeer je alleen wat hoge frequenties en dat wil je niet.

Een dik tapijt werkt ook altijd goed, zeker als er nog een boel "diffusers" zoals kasten en tafels staan.

Basstraps zou ik niet aan beginnen, gewoon 4 subwoofers over de kamer verspreiden!
ivosp

Bericht door ivosp »

Maar ik wil juist ook stereo een goed geluid. Dus zonder subwoofers. Heb je echt geen bastraps nodig dan?

En wat is eigenlijk het gevolg van het schuine plafond?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Waarom kun je met een sub geen goed stereogeluid krijgen?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

En waarom zou je niet meer dan 1 subwoofer gebruiken? O:)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb in uit principe ook 2 subs 27Hz tot 125, is voor het laag toch lekkerder. :D :sure:
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Aangezien je toch een aparte luisterruimte hebt zou ik zoveel mogelijk akoestische maatregelen nemen. De resonerede basstraps die jij bedoelt denk ik werken volgens mij op 1 specifieke frequentie. Ik denk dat je beter af bent met breedbandig werkende paneelabsorbers en om het laag dan helemaal strak te maken pas je meerdere subwoofers met dsp/eq toe. Voor het midden en hoog moet je diffusie en/of absorptie toepassen op de eerste reflectiepunten.

Maar ik denk dat Bert Stoltenberg en Eric Desart, ook actief hier op het forum, je goed verder kunnen helpen.
ivosp

Bericht door ivosp »

Beste akoestische vrienden, ik wil in deze ruimte meerder speakers proberen. Dus ook enkel stereo zonder subs.

We gaan toch niet suggereren dat er enkel muziek met subs geluisters kan worden?

Vertel eens, waar zouden die breedbandige paneelabsorbers zouden moeten komen? Waar zijn ze te koop en wat kosten ze?

En wat denkt men over de indeling? Hier zitten heel veel mensen die speakers bouwen, dus zouden toch ook ideeen moeten komen over hoe ik deze ruimte moet maken en indelen?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Doe anders zelf een voorstel, dan kunnen wij er op schieten.
Als wij gaan vertellen wat je moet doen, hebben wij het gedaan, als het door jou niet goed uitgevoerd wordt. :lol:

Je had een voorstel, daar is een reactie op gekomen, advies is mogelijk met deze ruimte met meerdere woofers te werken om problemen te voorkomen in het laag, doe er dan je voordeel mee.
k.p.

Bericht door k.p. »

Stereo kan toch prima met subs! Met meerdere subs kun je (bijna) altijd een betere laagweergave krijgen. Dat je je bij stereo moet beperken tot twee speakers zonder subs is, wat mij betreft, een "wijsheid" die we maar zo snel mogelijk moeten vergeten :wink: .
..We gaan toch niet suggereren dat er enkel muziek met subs geluisters kan worden?...
Uit deze opmerking maak ik op dat je het niet zo hebt op subs. Toch zijn er toch een aantal experts die multisub, ook voor muziek, aanraden om een betere laagweergave te krijgen. Experts die anders beweren ken ik eigenlijk niet. (Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de opmerking verkeerd interpreteer.)

Wat betreft de paneelabsorbers kun je het draadje hier onder of boven even raadplegen. De opvatting is dat als je een reflectie hebt dat deze zo gelijk mogelijk wilt houden aan het directe geluid. Als je gaat dempen dan moet dit dus over een groot frequentiebereik lineair gebeuren. Anders is je reflectie vervormd.
ivosp

Bericht door ivosp »

Ik heb zelf ook subwoofers, dus daar gaat het niet om.

Het gaat erom dat ALLE soorten setups goed moeten klinken in de ruimte. Dus ook stereo zonder subs.

Mijn vraag is dus hoe je dat doet. Ik wil de akoestiek dus onafhankelijk van wat er speelt optimaliseren.

Ik heb al een voorstel gedaan. Zie de tekening. En ik wil best basvangers of andere dingen plaatsen, weet dus gewoon niet zo goed hoe of wat.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

ivosp schreef:
Het gaat erom dat ALLE soorten setups goed moeten klinken in de ruimte. Dus ook stereo zonder subs.
Als je dat wil moet je in elk geval die paal weghalen (kom op, zelfbouwer of niet :)) anders blijf je met een halfzacht compromis zitten. Vervolgens moet je je ruimte verbouwen tot zoiets:
Afbeelding
http://www2.digidesign.com/digizine/dz_ ... &navid=907

Als dat niet lukt moet je eraan gaan denken om slechts 1 set goed te laten klinken in je ruimte (zoals vrij gebruikelijk is...)
ivosp

Bericht door ivosp »

zonder meteen in een compromisloze wereld te vervallen (erg mooi plaatje trouwens), kunnen we toch ook wel wat dingen verzinnen?

de paal is de schoorsteen, dus die kan niet weg. Wat kan ik erop monteren op de situatie te verbeteren? Of gewoon een wand maken zoals op mijn tekening? En waar plaats ik soundabsorbers? en wat is het effect van die schuine muur nu eigenlijk?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik zou er geen wand in maken denk ik, die schuine wand lijkt me geen probleem en die schoorsteen kun je misschien het beste maximaal dempen.
ivosp

Bericht door ivosp »

Waar zou je dat mee kunnen doen, dat maximaal dempen? En waarom liever deze oplossing, dan die wand?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou de boel omdraaien en één speaker tegen de schoorsteen aanzetten. Dan heb je het minste last van dat ding. Tenminste als er geen baspoort aan de achterkant zit.

P.s. welke idioot van een architect plaats er nou een schoorsteen midden dwars door de kamer? Kun je hem niet slopen en met een kanaal horizontaal naar buiten leggen? Geef toe, dat is wel een hele verbouwing.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

"Galmtijden
Door de specifieke vormgeving en de mathematische manier van akoestische benadering in de studio zijn wij tot een uitzonderlijk resultaat gekomen. De galmtijden in de studio zijn van 200 Hz tot 16 KHz rond de 0,2 sec (+/- 0,05 sec). Onder de 200 Hz tot 45 Hz zijn de waardes (gemiddeld) iets hoger; 0,35 sec. Deze waardes zijn zelfs nog te beïnvloeden door een ingenieus systeem dat wij hebben toegepast in de Helmholz resonators. De studio kan daarmee naar persoonlijke smaak van Ferry nog worden na-getuned."

Super-interessant!
Je vraagt je af hoe ze het voor elkaar krijgen, en vertellen doen ze het niet omdat het waarschijnlijk allemaal gepatenteerde technieken zijn waarmee ze helemaal gaan binnenlopen.
Plaats reactie