Beste zelfbouwers,
Voor een kleine woonkamer (6m.x3,5m.) wil ik een tv/audio kast maken met geïntegreerde speakers. Aan de ene kant van de kast komt een lcd te hangen met daaronder ruimte voor apparatuur.
Aan de andere kant komt de eetkamertafel met wat kast ruimte. Zie in bijlage een schets uit Sketchup. De afmetingen van de kast zijn +/- 150*140*50 (b*h*d).
Nu wil ik aan weerszijden van de tv speakers inbouwen. Hier is zo'n 30 cm breedte over aan weerskanten, de gehele hoogte (150 cm) en diepte (50cm) is verder te benutten. De speakers gaan worden aangedreven door een Sonos Zoneplayer SP120 (120W stereo). Ik wil een net stereo geluid met mooi laag en heldere midden tonen. Heb al veel op het forum meegelezen en ik besef dat het afstraal gedrag zeker niet gunstig zal zijn bij dit ontwerp. Mijn vraag; is er een standaard ontwerp (drivers/filters/kast volume) dat ik kan inbouwen en toch redelijk goed zal klinken? Ik ben geen audiofiel, houd wel van een goed stereo geluid en ben handig met houtbewerking. Gezien de versterker moet het denk ik vooral lekker makkelijk aan te sturen zijn.
Hebben jullie tips over welk ontwerp ik het beste zou kunnen inpassen?
speakers integreren in tv/audio wand
Moderator: Beheerdersteam
-
iceskater77
Re: speakers integreren in tv/audio wand
Het afstraalgedrag hoeft zeker niet slechter te zijn dan bij gewone kasten. Nogal een misvatting dat ingebouwde speakers slechter zouden zijn, in veel controlrooms van opnamestudio's zijn de mastermonitors ook vlak in de wand verzonken.
Andere kant is wel dat vrijwel alle (zelfbouw)luidsprekers zó zijn ontworpen dat ze juist niet in een wand zitten. En daarmee is je vraag ook wel beantwoord: er bestaat wss. geen ontwerp voor jouw specifieke situatie. Toch zou je maar gewoon een (niet te duur) ontwerp dat je aanspreekt moeten gaan inbouwen en eens moeten aanzien hoe het klinkt.
Andere kant is wel dat vrijwel alle (zelfbouw)luidsprekers zó zijn ontworpen dat ze juist niet in een wand zitten. En daarmee is je vraag ook wel beantwoord: er bestaat wss. geen ontwerp voor jouw specifieke situatie. Toch zou je maar gewoon een (niet te duur) ontwerp dat je aanspreekt moeten gaan inbouwen en eens moeten aanzien hoe het klinkt.