soldeer vraag
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
soldeer vraag
als bij bv. een parallel schakeling een groot aantal verbindingen bijeen gesoldeerd moet worden, wat is jouw manier (de manier ?) van werken ?
Wolf
Wolf
De manier is erg afhankelijk van de situatie/hetgeen je wilt maken.
Je zou b.v. een experimenteer printplaat met doorgetrokken banen kunnen gebruiken, of je gebruikt massief montagedraad dat je langs een aantal eilandjes legt (even door 2 gaatjes steken en later het overtollige draad afknippen), maar je kan ook de pootjes van b.v. een weerstand gebruiken die je ombuigt.
Als je aangeeft wat je van plan bent is het wat makkelijker om er een passend antwoord op te geven.
Je zou b.v. een experimenteer printplaat met doorgetrokken banen kunnen gebruiken, of je gebruikt massief montagedraad dat je langs een aantal eilandjes legt (even door 2 gaatjes steken en later het overtollige draad afknippen), maar je kan ook de pootjes van b.v. een weerstand gebruiken die je ombuigt.
Als je aangeeft wat je van plan bent is het wat makkelijker om er een passend antwoord op te geven.
Methode 1 : stuk gaatjes print, condensatoren erop, solderen, samenkoppelen met gestript telefoondraad en soldeer.
Methode 2 : ongeeetst printplaat, met een dremel of proxxon en slijpschijfje sleufjes trekken, solderen maar. zie foto.
de tweede methode heeft als groot voordeel dat je een enorm groot koper oppervlak overhoud. wel een forse spldeerbout nodig om goed te vloeien.
Methode 2 : ongeeetst printplaat, met een dremel of proxxon en slijpschijfje sleufjes trekken, solderen maar. zie foto.
de tweede methode heeft als groot voordeel dat je een enorm groot koper oppervlak overhoud. wel een forse spldeerbout nodig om goed te vloeien.
Ik denk dat hij bedoeld dat je de telefoon/montagedraad achteraf langs de pootjes van de condensatoren legt en dan soldeert.
Zelf zou ik de telefoon/montagedraad iets langer laten en dan door 2 gaatjes steken, de condensatoren meteen aan de montagedraad solderen en het montagedraad erna afknippen.
Dus:
...|C|..|C|..|C|..|C| <-Caps
000000000000000 <- gaatjes
|______________| <- montagedraad
Hoop dat het duidelijk is.
Methode 2 heeft mijn voorkeur, maar als je al een printplaat hebt of het als proefopstelling gebruikt is het een ander verhaal.
Zelf zou ik de telefoon/montagedraad iets langer laten en dan door 2 gaatjes steken, de condensatoren meteen aan de montagedraad solderen en het montagedraad erna afknippen.
Dus:
Methode 2 heeft mijn voorkeur, maar als je al een printplaat hebt of het als proefopstelling gebruikt is het een ander verhaal.
- audiomanics
- Contacteer:
Precies... Desnoods ook nog een "haakje" aan het einde buigen waar de lsp-kabel goed ingesoldeerd kan worden..Miniwatt schreef:De 'hard wired'-methode: alle leads in elkaar draaien en dan vastsolderen..
De condensatoren met een tyrap en/of wat lijm bij elkaar monteren..
Een dikke soldeerbout is wel handig (100Watt ofzo..)
Kees
Of een tang tussen het soldeerpunt en de condensator zetten, zodat de tang de warmte opneemt ipv de condensator.audiomanics schreef:Precies... Desnoods ook nog een "haakje" aan het einde buigen waar de lsp-kabel goed ingesoldeerd kan worden..Miniwatt schreef:De 'hard wired'-methode: alle leads in elkaar draaien en dan vastsolderen..
De condensatoren met een tyrap en/of wat lijm bij elkaar monteren..
Een dikke soldeerbout is wel handig (100Watt ofzo..)
Kees
KILLorBE schreef:Ik denk dat hij bedoeld dat je de telefoon/montagedraad achteraf langs de pootjes van de condensatoren legt en dan soldeert.
Dus:
Ja en nee, ik leg het draad aan de koperzijde. en dan soldeer erop.
een foto om het wat duidelijker te maken:
gezien de opbouw van het filter en het materiaal dat ik in huis heb, kan ik zowel de methode met de gaatjesprint als de 'hard wired'-methode gebruiken
'k denk dat ik die gewoon beide eens uitprobeer; de bedrading aan de caps is riant lang, dus ik kan verschillende methoden proberen en gewoon telkens een stukje draad afknippen
bij de 'hard wired'-methode, sluit je de soldeerlocatie (opgerolde kabel + soldeer) af door isolatietape of Caig CircuitSealer oid. ?
door de lange bedrading heb ik de truuk met de tang nu niet nodig, maar het is wel een goed idee om te onthouden voor als de bedrading wat aan de korte kant is !
W.
'k denk dat ik die gewoon beide eens uitprobeer; de bedrading aan de caps is riant lang, dus ik kan verschillende methoden proberen en gewoon telkens een stukje draad afknippen
bij de 'hard wired'-methode, sluit je de soldeerlocatie (opgerolde kabel + soldeer) af door isolatietape of Caig CircuitSealer oid. ?
door de lange bedrading heb ik de truuk met de tang nu niet nodig, maar het is wel een goed idee om te onthouden voor als de bedrading wat aan de korte kant is !
W.
dit leverd waarschijnlijk mooiere verbindingen op dan de 'hard wired'-methode (minder overtollig materiaal) ?ray5150 schreef:KILLorBE schreef:Ik denk dat hij bedoeld dat je de telefoon/montagedraad achteraf langs de pootjes van de condensatoren legt en dan soldeert.
Dus:
Ja en nee, ik leg het draad aan de koperzijde. en dan soldeer erop.
een foto om het wat duidelijker te maken:
W.