x max van de woofer en vermogen van de versterker zullen in dit geval in mijn kleine kamer niet snel een probleem worden!
bvd
Moderator: Beheerdersteam
In een gesloten kast heeft een PA woofer vaak een Fsc van rond de 70 Hz. Onder die frequentie loopt de vervorming vaak ietsjes op. Hifiwoofers, zoals de CSS sdx15 zitten veel lager met +/- 35Hz.Bart_M schreef:Dus PA woofers zijn minder geschikt?
Had dit te maken met power compression? Een woofer met kleinere spreekspoel heeft daar sneller last van, zeker icm een LT.Montana schreef:Ik typte bijna precies dezelfde post, dus misschien kan ik dan iets anders toevoegen.
Ik heb eens een meting gezien, waaruit voorzichtig geconcludeerd kon worden dat woofers met zeer sterke spreekspoelen minder last hadden van een kleinere behuizing. Papieren spreekspoelwoofers konden zich minder goed houden in een kleine kast als het vermogen omhoog ging. Hun vervorming steeg sneller in de kleine kast dan die van woofers met zeer sterke constructies.
In een kleinere kast is meer vermogen nodig voor gelijke Spl/xmax, dus het zal er vast mee te maken hebben. "Slappere" woofers geven daarbovenop dan ook nog meer "mechanische" vervorming.Ronkel schreef:Had dit te maken met power compression? Een woofer met kleinere spreekspoel heeft daar sneller last van, zeker icm een LT.Montana schreef:Ik typte bijna precies dezelfde post, dus misschien kan ik dan iets anders toevoegen.
Ik heb eens een meting gezien, waaruit voorzichtig geconcludeerd kon worden dat woofers met zeer sterke spreekspoelen minder last hadden van een kleinere behuizing. Papieren spreekspoelwoofers konden zich minder goed houden in een kleine kast als het vermogen omhoog ging. Hun vervorming steeg sneller in de kleine kast dan die van woofers met zeer sterke constructies.
http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/ ... 63-shiva-x daze in 35 liter met linkwitz transform ervoorMartijn M schreef:Paul, wat ben je precies van plan?
Ik heb nog een Adire Shiva werkeloos op de plank liggen, die ik lang gebruikt heb, en daarvan kan ik iig zeggen dat hij heel weinig vervormt.b_force schreef:Nog nooit de Shiva gezien Martijn![]()
![]()
Sja Adire had wel meer van die grapjes
Deel van die dingen is overgegaan naar Exodus.
Ik vraag me alleen af in hoeverre de vervorming mee gaat, of dat die explosief is.
Je kunt nog wel ruim xmax overhebben, maar als het ding vet vervormt, heb je nog niks aan je xmax.