Ren, newby hallo

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Ren

Re: Ren, newby hallo

Bericht door Ren »

jeroen_d schreef:
Ronkel schreef:
jeroen_d schreef:
Klopt. Het klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar in een kleine kamer heb je voor de hele lage frequenties juist een grote basspeaker nodig. Een kleine kamer heeft geen roommodes op die hele lage frequenties, die helpen om geluidsdruk te maken. Je bent dus volkomen afhankelijk van wat je basspeaker aan druk kan zetten.
Ben ik het niet helemaal mee eens, hoewel het eraan ligt hoe 'dicht' je kamer is. Onder de laagste mode gaat bij een goed afgesloten kamer het rendement steeds verder omhoog. Geldt natuurlijk voor een gesloten unit, niet voor BR of dipool.
Heb je zeker gelijk in, als de kamer niet teveel lekt krijg je ook daardoor weer winst.

Eigenlijk refereerde ik aan het feit hoe verrassend kleine 2-wegjes het vaak doen in grote ruimtes. De roommodes ondersteunen dat zo lekker. In een grote ruimte een grote speaker plaatsen kan daarom juist nogal wat problemen geven in het laag.

Ik denk dat Ren met zijn huiskamer in principe alle kanten op kan. Het enige lastige is die verhouding 1:2 van lengte en breedte dat wil nog wel eens vervelend uitpakken als je niet veel flexibiliteit hebt om je speakers te plaatsen.
Zeer goede punten die je aanhaalt jeroen, de missions (de Engelse met audax units) kan echt wel magie leveren in mijn kamer maar het plaatsen is super kritisch! bR poort aan de achterkant wat een drama is om goed te plaatsen met een relatief kleine sweetspot. Als het goed staat klinkt het super. Anders echt k*t.

Wat betreft de ruimte zou ik misschien moeten behandelen maar wel door continue evaluatie van de aanpassingen. Zal op dit fora wel wat over te vinden zijn!

Groeten Rene
markbakk

Bericht door markbakk »

Ren schreef:
Wat betreft de ruimte zou ik misschien moeten behandelen maar wel door continue evaluatie van de aanpassingen. Zal op dit fora wel wat over te vinden zijn!
Hier bijvoorbeeld.
Overigens: room modes kunnen dan wel de indruk van meer laag geven, strakker laag is het niet bepaald. De staande golven in een gemiddelde Hollandse betonnen doorzonkamer hebben doorgaans een zeer hoge Q en slingeren dan ook waardeloos lang uit. Alle moeite die je stopt in een netjes gedempt luidsprekersysteem gooi je zo met het badwater weer weg. M.i. moet je die laagfrequentproblemen aanpakken voor een optimale luisterruimte. Vraag alleen niet hoe :-$
Ren

Bericht door Ren »

markbakk schreef:
Ren schreef:
Hier bijvoorbeeld.
Overigens: room modes kunnen dan wel de indruk van meer laag geven, strakker laag is het niet bepaald. De staande golven in een gemiddelde Hollandse betonnen doorzonkamer hebben doorgaans een zeer hoge Q en slingeren dan ook waardeloos lang uit. Alle moeite die je stopt in een netjes gedempt luidsprekersysteem gooi je zo met het badwater weer weg. M.i. moet je die laagfrequentproblemen aanpakken voor een optimale luisterruimte. Vraag alleen niet hoe :-$
Dank je wel, zeer waardevolle info, zal even studeren. Staat namelijk wel erg veel info in!

http://getbettersound.com/roomplay.html

Dit boekje heb ik al besteld dus ben benieuwd!

Ps heeft iemand ooit wel eens een fatsoenlijke 12" woofer gezien?

Groeten Rene
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kijk dagelijks tegen 6 stuks aan. :mrgreen:
Ren

Bericht door Ren »

jeroen_d schreef:
Ik kijk dagelijks tegen 6 stuks aan. :mrgreen:
Er gaat een wereld voor me open! Erg leerzaam!

Dank!
Ren

Bericht door Ren »

Misschien had ik beter eerst het forum kunnen doorspitten. Eigenlijk alles wat ik bij elkaar bedacht had is hier al gedaan. :shock:

Het zorgt er wel voor dat aannames getoetst kunnen worden aan hier opgedane ervaringen.
Hoef ik de leermomenten niet meer zelf te ondervinden.

Groeten Rene

Edit: foutje
Plaats reactie